Jumaat, 6 Januari 2023

PRN ~ Barua Perlukan Restu DAP..!


Kalau ada ahli ameno yang masih nak simpan dan kekalkan juga tak tahu la..! 

‘Perkahwinan’ antara Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN), khususnya UMNO, bukan atas dasar ‘cinta’ atau persamaan ideologi politik, terutama apabila kerjasama itu memerlukan penglibatan DAP.

Setelah kedua-duanya menggadaikan beberapa prinsip perjuangan parti masing-masing bagi menubuhkan Kerajaan Persekutuan pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Pengerusi PH dan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi (Pengerusi BN), gabungan itu kini perlu bekerjasama pada peringkat negeri.

Namun, seperti kata penganalisis politik, kerjasama PH dan BN, khususnya dalam menghadapi enam pilihan raya negeri (PRN) yang dijadual dalam beberapa bulan lagi, bakal memberi kesan besar kepada parti komponen kedua-dua gabungan itu.

Walaupun, slogan ‘No DAP No Anwar’ mula dilaungkan akan umbi UMNO, namun ianya juga akan membayangi parti komponen PH, terutama DAP, apabila kedua-duanya menjalin kerjasama, sekali gus mengetepikan sentimen penyokong masing-masing.Dalam erti kata lain, sentimen itu dilihat tidak akan memberi kelebihan sama ada kepada PH atau BN, khususnya UMNO, sekali gus menjadi cabaran kepada kedua-dua parti untuk mencatat kemenangan selesa termasuk di kubu kuat PH di Pulau Pinang.

Untuk rekod, enam negeri iaitu Kedah, Kelantan, Terengganu, Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan, akan mengadakan PRN masing-masing dalam tempoh tiga empat bulan lagi, kerana penggal DUN ke-15 akan tamat menjelang Julai.

Ketua Program Komunikasi Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan, Universiti Malaysia Sabah, Prof Madya Dr Lee Kuok Tiung ketika mengulas isu itu berkata perkara itu juga menjadi cabaran terbesar dalam `perkahwinan’ politik antara PH dan BN ketika ini, terutama dalam tempoh singkat menjelang PRN.

Menurutnya ini kerana perseteruan kedua-dua gabungan itu sudah berlangsung cukup lama dan sebati dalam kalangan pengundi, malah sehingga ke Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) lalu.

“Perkahwinan antara BN dan PH adalah atas dasar strategik, bukannya ‘cinta’ atau persamaan ideologi politik. Biarpun begitu, kerjasama BN dan PH membentuk kerajaan ketika ini boleh dianggap suatu bentuk persefahaman antara kedua-belah pihak di peringkat Pusat.

“Persoalannya ialah bagaimana kerjasama tersebut boleh dipanjangkan pada peringkat negeri termasuk di Pulau Pinang,” katanya.

Kelmarin, Pengerusi DAP, Lim Guan Eng berkata jalinan kerjasama antara DAP dan BN pada PRN akan diperincikan selepas mesyuarat dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku Presiden Pakatan Harapan (PH).

Sementara itu, ditanya mengenai peluang kerjasama PH dan BN tersebut dalam berdepan persaingan Perikatan Nasional, Kuok Tiung berkata, sentimen pilihan raya di peringkat negeri (PRN) dan umum (PRU) adalah berbeza.

Namun katanya, PH dan BN wajar berasa bimbang melihat kepada ‘gelombang hijau’ pada PRU-15 lalu.

“Kubu kuat PKR di (Parlimen) Permatang Pauh pun boleh ditumbangkan Perikatan Nasional pada PRU-15. Jadi sentimen di kawasan-kawasan majoriti Melayu itu sudah pastinya sedikit sebanyak membimbangkan PH dan BN,” katanya menurut Utusan

sumber

Hanya yang melaba, yang mendapat untung, yang dapat jadi supol dan yang sejahat dengannya sahaja yang mahukan kerajaan gabungan restu DAP ini kekal berkuasa. 

Cukup la..! nampak sangat bodoh lagi membodohkan..! 

Siapa? Lu Fikir La Sendiri..!

12 ulasan:

  1. Suatu kajian perlu dijalankan kenapa pemimpin Melayu sangat suka membaruakan diri mereka pada kaum Cina..?

    Biar pun pemimpin PM Melayu barua mereka silih berganti taikun dan tokey tokey kaum Cina tetap orang yang sama. Kartel taikun yang sama. Mafia taikun mereka tetap yang sama juga hasil didikan tuan mereka Lee Kwan Yew@DAP setelah 22 tahun 22 bulan berjaya membaruakan PM Melayu dan terkini diganti barua mereka yang baru..

    Contoh paling celaka sekali hanya sekor Jho Low saja dia sedang ketawa terbahak bahak tepok tangan geli hati melihat betapa bodoh nya, betapa bangang nya, betapa tolol dan tongong nya pemimpin pemimpin Melayu di perkotak katikkan oleh Jho Low. Berantakan semua pemimpin Melayu buat fitnah jijik satu sama lain.

    Kaum Jho Low juga turut tumpang ketawa terbahak bahak sambiltepuk tangan melihat pemimpin Melayu berbunuhan sesama sendiri..

    Jho Low lesap ada bekas ketua pulis Melayu (hrmmm Melayu lagiii..) jadi beruang dll. Ini lah speicies prmimpin Melayu yang DAP@Lee KwanYew paling suka sekali yang bodoh bangang dan dicucuk hidung...!!

    Begitu juga species kaum kepala bapak Cina ini nun jauh di tanah besar China disana lagi kuat penipunya. Tiba tiba kita dikejutkan outbreak Covit 19 disana. Sedangkan China pembekal dan pengeluar vaccine Sinovac seluruh dunia. Malaysia pembeli vaccine Sinovac semasa pendemik lockdown dulu.

    Link bawah "Medicine Shortages Humiliates China"

    https://youtu.be/3Y-A8TLWizY

    Adakah rakyat China tidak mengunakan vaccine SINOVAC ciptaan mereka sendiri..!? Ini satu penipuan terbesar dlm sejarah manusia moden.!! Apa muslihat kaum Cina ditanah besar sana tidak mengunakan vaccine Sinovac ciptaan mereka sendiri..!?

    Link di bawah muka lawa tapi penipu buat sidang media.. WHO tidak terima data Covid lebih dari setahun tapi pegawai khas Cina muka control ayu dari bangsa paling kuat penipu..!! China Menyusahkan penduduk dunia akhirnya

    https://youtu.be/8mMhH8csGQ0

    Mana pergi nya vaccine Sinovac dari China untuk rakyat China sendiri..!? Sedangkan China adalah pengeluar vaccine dan pembekal supply vaccine Sinovac seluruh dunia...!?

    Mana vaccine Made In China untuk rakyat China tsb..!? Dah ramai pemimpin tertinggi elit komunis China mati pasal Covit.. Mana vaccine Sinovac ciptaan mereka sekarang..!? Ini lah bangsa paling kuat menipu..!!! Bangsa paling penipu..!!

    Link bawah WHO kecewa sikap China.. spesies paling kuat menipu di dunia..

    https://youtu.be/cOoYAPvYsvs

    Ini lah species kaum paling kuat penipu mu tetapi pemimpin Melayu tetap ajer jadikan contoh dan terkinja kinja berlumba jadi barua barua kaum penipu mata sepet ini..

    Saya ulanggg...

    Ini lah speicies prmimpin Melayu yang DAP@Lee KwanYew paling suka sekali yang bodoh bangang dan dicucuk hidung...!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kita JANGAN samakan Kafir2 Harbi Cina2 DAP/PKR amat JAHAT , RASIS & FASIS - dgn. bangsa Cina lain, yg. TAK bermusuh dgn. ISLAM/UMATnya.

      Dan yg. PELIKnya, walau C19-disyaki ciptaan rejim2 TERORIS Barat/NATO/ISrael/WEF/India Modi - makin teruk di China (disyaki Varian C19 terbaru diSEBAR di sana) - kat BARAT/Jerman ni TAK dak pula HYSTERIA @ nak PAKSA Dos-2 Penggalak C19 - walau Rakyat Barat sendiri ramai TAK diVaksin!

      @ Twit - MelayuKeris32; Ttok - alammelayu32

      Padam
  2. ALHAMDULILLAH atas KEBERANIAN DS Bung Mokhtar-UMNO Sabah! Boleh BERAMBOS lu hajiji-PENJILAT tegar hanyir DAP!Harap DS Bung Mokhtar bergabung dgn. PAS-BERSATU -demi ISLAM/UMATnya!TUMBANGkan rejim2 BANGKAI2 Mafia2 Diktator Anwar PARIAH homoh/Kapir2 DAP-PKR!

    https://mykmu.net/2023/01/06/kerajaan-sabah-sah-tumbang-bn-umum-tarik-diri/

    @ Twit - MelayuKeris32; Ttok - alammelayu32

    BalasPadam
    Balasan
    1. Blog2 asing/tempatan pro-rejim2 BANGKAI Mafia2 Dikt2 PARIAH2 mahathir kerala-Anwar homoh/Kapir2 Penjajah DAP-PKR -punya HINA Pemimpin2 Pribumi Islam/Melayu kita dr. UMNO/PAS/BERSATU sbg. 'Perasuah2' -utk. HALANG K'jaan BARU dr. UMNO/PAS/BERSATU/PBB S'wak!

      https://thecoverage.my/5664/muhyiddin-hadi-desperate-to-snatch-power-hundreds-of-millions-to-bribe-191-umno-division-chiefs-to-help-hishammuddin/

      Padam
    2. Demi ISLAM/UMATnya &bangsa PRIBUMI kita yg. akan HANCUR bwh. rejim2 Anwar/DAP-PKR -Pemimpin2 TULEN Islam/Melayu dr. UMNO/PAS/BERSATU/PBB S'wak -mesti TUBUH K'jaan baru skrg., SEBELUM kerabat Johor plg. LIBERAL-geng kroni DAP/Mahathir-Anwar, Vincent Tan - jadi YDPA baru, Jan 2024!

      Padam
    3. Lihat betapa BAHAYA Vincent Tan DAP ni - yg. makin KUASAI Kerabat2 S'ngor/Johor/Pahang (isteri YDPA dr. keturunan Cina S'pura-kerabat Johor), & juga Sistem Undg2 & Kehakiman kita!

      https://dinmerican.wordpress.com/2011/09/13/haider-rci-on-vk-lingam-video-findings-upheld

      https://pakdin.my/52556/

      https://www.mindarakyat.net/2018/06/the-day-vincent-tan-gave-anwar-rm500.html

      https://mykmu.net/2023/01/04/pelantikan-farhash-itu-satu-perkara-yang-jijik-pas-kritik-anwar-berbohong/

      Padam
  3. Menteri BANGKAI homoh KDN ni - nak LONGGARkan syarat2 KETAT Immigresyen - utk. berSUBAHAT dgn. geng TERORIS Nazi Hindu DAP dia yg. KUASAI Kem. Sumber M'sia - utk. bawa msk. berjuta2 lagi pekerja2 asing Kapir (ya, di Bangladesh/Pakistan, juga ramai Hindu)!

    https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2023/01/922575/kdn-terajui-pengurusan-pekerja-asing

    @ Twit - MelayuKeris32; Ttok - alammelayu32

    BalasPadam
    Balasan
    1. PERASUAH Bangkai Mafia DAP, Kit siang - HINA/GERTAK Islam/Umatnya, konon K'jaan PAS sbg. TEOKRASI (seolah mcm. 'Taliban', sdgkan sebenarnya Taliban skrg. disyaki dah diSABOTAJ oleh PENYAMAR2 Nazi Hindu India Modi) - sekiranya PAS menang dlm. 6 PRN nanti!
      https://malaysiagazette.com/2023/01/06/tiga-perkara-mampu-halang-gelombang-hijau-pn-kit-siang/

      Padam
  4. Melayu ni dari dulu suka jadi barua, lky dpt singapur kerana bantuan melayu khianat seman wuk, dia bodoh angkat bangsa asing, diampu, sepenuh jiwa hingga lah sekarang singapur yg asalnya penempatan melayu dan nelayan bawah kerajaan johor terlepas kpd pendatang yg datang beribu batu..

    BalasPadam
  5. yang paling teruk ialah Indonesia semua pemimpn jadi barua dan kroni mata sepet ini... mata sepet ini dah tak boleh dibezakan warna nama dan percakapan mereka sebab mereka sudah berismilasi dng bangsa Melayu dan Jawa... tapi perangai mereka tetap memanipulasi memgawal dan memguasai bangsa indonesia yang lain...

    BalasPadam
  6. Kenapa Harapan-DAP sanjung sangat Bunkface yang nyanyi lagu tema hari kebajingan Malaysia (Malingsialan) 2018 & 2023 kalau nyanyi lagu tema Boboiboy Galaxy? Boboiboy memang sah barua DAP sebab Old Town White Coffee. Semoga negara Malaysia (Malingsialan) hancur seperti Venezuela & Sri Lanka.

    PS "JANGAN BELI KOMIK GEMPAK STARZ YANG MERAMPAS PERKATAAN YANG DITEBALKAN DI MAJALAH GILA-GILA SUATU KETIKA DULU KERANA LAWAK KAMPUA ADA BOBOIBOY"!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pembetulan: PS "JANGAN BELI KOMIK GEMPAK STARZ YANG MERAMPAS PERKATAAN YANG DITEBALKAN DI MAJALAH GILA-GILA SUATU KETIKA DULU KERANA LAWAK KAMPUS ADA BOBOIBOY"!!!

      Padam