Ahad, 4 Mac 2012

Apa Nak Jadi Kepada Khazanah?






















Apa dah jadi dengan Khazanah? Kalau PM sebok dengan Transformasi dan KPI disetiap Kementerian dan Dasar yang beliau bawa.. kenapa tidak dilihat akan pencapaian atau KPI yang ada kepada Khazanah?


Apakah Dasar dan pelaksanaan yang sedang dijunjung oleh Khazanah benar benar mencapai tahap atau standart KPI yang Kerajaan mahukan?

Begitu juga dengan orang/player/mereka yang bertanggungjawab dalam Khazanah juga perlu diberikan penilaian yang sama setiap masa! Apakah mereka yang duduk memegang jawatan didalam Khazanah juga didalam GLCs Kerajaan yang lain benar benar mencapai tahap KPI kerja yang Kerajaan hasratkan?

Apa dah jadi kalau Pengarah didalam Khazanah si Andrew Sheng dilaporkan telah menyalahgunakan kuasa, amanah dan pencapaian kerja atau networking yang beliau miliki didalam Khazanah telah bertindak memecahkan rahsia dan menyampaikan maklumat keluar untuk mengaut keuntungan peribadi?

Baca cerita beliau di sini dan di sini.

Apakah pihak Kerajaan tidak berupaya melihat, memantau seterusnya mengambil tindakan keatas Andrew dan mereka mereka yang mempunyai kepentingan didalam Khazanah atau GLCs untuk mengaut keuntungan peribadi?

Apakah Dasar Kerajaan mewujudkan Khazanah dan GLCs telah berubah dengan membenarkan Pengarah dan Pengurusan Tertinggi kaya raya hasil dari kerja gelap mereka ini? Apakah Dasar Kerajaan hari ini ialah membuka seluas luasnya peluang kepada pemain didalam Khazanah atau GLCs untuk mengaut keuntungan peribadi?

Maka kerja mengaut kekayaan dan keuntungan peribadi menjadi lebih utama dari dasar Kerajaan yang mahukan Khazanah dan GLCs menjaga kepentingan dan membuka peluang kekayaan seluas luasnya kepada rakyat terutama Bumiputera?

Kalau begitu tak heran MAS dan GLCs yang lain saban tahun akan terus mengemukakan hasil kerugian syarikat kerana mungkin mereka yang ada didalamnya bukan beramanah kepada Kerajaan, Rakyat dan Negara tetapi lebih amanah kepada perut mereka sesama mereka!!!

Lu Fikir La Sendiri!!!

1 ulasan:

  1. Mengapa lambat bertindak atas depa ni? Bukankah Khazanah milik kerajaan? Kenapa pulak Pengarah Khazanah tu orang cina? aduss..hancur la negara macam ni orang cina kerjakan

    BalasPadam