Selasa, 27 Mac 2012

Idris Jala..Si Bodoh Yang Cerdik Atau Si Cerdik Yang Bodoh?

Kadang kadang bila hanya mendengar dan tidak bercakap...orang sekeliling mungkin kata - brother ni buat buat bodoh jer..! tapi bila dia buka sajer mulut..! dia bersuara..! orang keliling terus kata - CONFIRM BODOH!

Begitu lah ibaratnya dengan sekor Menteri ni bila dia kata-

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala berkata, beliau berharap kerajaan mampu melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) selepas pilihan raya umum dan mengajak Pakatan Rakyat bekerjasama dengan BN untuk memastikan kejayaan dasar itu.

NONE"Harapnya (mereka setuju dilaksanakan selepas pilihan raya umum)... Saya percaya kedua-dua pihak BN dan Pakatan bekerjasama dalam perkara yang sangat penting kepada negara," katanya.

Kita semua tahu bahawa pelaksanaan GST tu baik! itu sebab lebih dari 100 buah negara dah laksanakannya! 

Pelaksanaan GST tu nanti pasti akan memberikan keuntungan terus ke poket rakyat! Siapa yang beli dan guna perkhidmatan dia bayar la! tapi bagi rakyat yang tidak membeli barangan dan tidak memerlukan perkhidmatan yang disenaraikan maka tidak perlu lah membayarnya!

Dengan sendiri pihak Kerajaan dapat mempastikan nilai wang rakyat benar benar disalurkan kepada keperluan yang mereka nikmati. Maka harga tidak lah di pukul ratakan keatas semua rakyat! 

Tapi yang bengangnya bila ada Menteri bengap ! Menteri ni mungkin bijak bistari hingga terukir didalam lipatan sejarah sebagai CEO yang tahu menjual harta! Tapi yang lebih malang bila Menteri tiada latar belakang politik maka jadi lah Menteri yang bodoh berpolitik!

GST ni Kerajaan dah bentang pun di Parlimen pada 2010, dan kesediaan Kerajaan mahu melaksanakannya pula dijadual pada 2011 TAPI..apabila isu ini dijadikan modal politik pembangkang maka Kerajaan terpaksa akur dengan 'mood' dan penentangan rakyat yang tak faham, terkeliru dengan dakyah pembangkang hingga menolak GST. Kerajaan akur dengan desakan yang dibuat oleh pelbagai lapisan masyarakat yang termakan hasutan iblis dan syaitan pembangkang!

Isunya ialah isu politik! bukan isu ekonomi! isu ekonomi yang sudah berjaya dipolitikkan! tiba tiba si Jala ni kata Kerajaan akan laksanakan GST selepas PRU yang akan datang!!! Jala telah memberikan 'peluru' kepada pembangkang untuk terus mengangkang kan kerajaan dalam isu ini!

Apa yang Jala dan kumpulan LAB - makmal nya buat dalam tempoh 2 tahun ini bagi menerangkan kepada rakyat berkenaan isu ini? apakah Jala dan kumpulan elitnya berjaya merapatkan jurang pemahaman rakyat berkenaan Transformasi dan NKRA yang dibangunkan oleh Kerajaan selama ini! Setakat iklan menulis dan melukis di TV belum cukup! 

Setakat ini isu GST ini tidak menjadi 'menu' pilihan rakyat di warong, restoran dan kedai kedai kopi! sebab? mereka tak faham..mereka tolak! kenapa mereka tak faham dan menolak? sebab Jala dan pasukannya tidur dan  hanya meraung badak mengenangkan negara bakal bankrupt menjelang 2019 setahun sebelum negara menyambut Wawasan Negara 2020 hanya kerana isu subsidi yang dikatakan melambung teruk!!!

Setakat ini tidak pula kita dengar Jala dengan Makmalnya membentangkan perancangan dan plan tindakan bagi meningkatkan pendapatan dan meningkatkan pelaburan negara! Yang kita dengar potong..! potong..! potong..! Setakat cakap potong sana sini...keling bunting pun boleh cakap!

Berhenti bercakap lah Jala..! Puak pakatan haram bukan sahaja menerima isu ini sebagai bonus malah ajakan untuk bersama BN dalam isu ini hanya usaha yang sia sia..! Ini lah contoh Menteri yang jelas tidak menguntungkan PM dan Kerajaan dalam menghadapi kemelut politik tanah air! 

Nasib baik Jala ni bukan hati perut pembangkang! Jangan salah anggap dengan gambar konsert diatas yang memperlihatkan Jala begitu mesra dengan Ronnie Liew dan Teressa Cock menyambut Krismas..! Jala rapat dengan mereka kerana anutan mereka sama! dalam isu politik Jala jelas penyokong totok Kerajaan BN...boleh diconfirmkan lah selagi....selagi masih berjawatan Menteri la...Kalau tak???

Lu Fikir La Sendiri!!!
Published with Blogger-droid v1.7.4

3 ulasan:

  1. WA PUN PELIK LER DGN SI JALA NI. DIA NI MENTERI KER PENCUCI TANDAS? DAH SAH2 PUAK LAHANAT TU BANGKANG ISU GST NIH DH LAMA DAHH. APE HAL PLAK NAK AJAK PEMBANGKANG?..GILER VAVI KE PERR? HUHUHUHU

    BalasPadam
  2. sgt hairan....

    BalasPadam
  3. Yang bodoh bukan nya Jala tapi rakyat M'sia yang kebanyakan nya buta hati dan buta mata.Tengok la di Pakistan, Iraq dan lain2 -tak ada lain cerita - bom sana bom sini- Why? kerana buta mata buta hati.

    BalasPadam