Selasa, 8 Jun 2010

Pemborong & Peruncit Binatang!!!


KUALA LUMPUR: Persekutuan Persatuan Peniaga Barang Runcit Malaysia mahu menghentikan perniagaan penjualan tiga barang kawalan iaitu gula, minyak masak dan tepung gandum berkuat kuasa 15 Jun ini.

Keputusan itu dinyatakan oleh persekutuan berkenaan ketika sesi dialog dengan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek di Wisma MCA, semalam.
Dr Chua pada sidang akhbar kemudian berkata persekutuan itu menjelaskan keputusan mereka bukannya sebagai membantah pelaksanaan lesen barang kawalan oleh kerajaan tetapi kerana keuntungan tidak setimpal

Pada masa ini, keuntungan penjualan tepung gandum, gula dan minyak masak diperoleh oleh peruncit amatlah sedikit ditambah lagi dengan barang kawalan ini perlu memohon lesen dan mengakibatkan pendapatan peruncit terjejas.

Keuntungan bagi setiap satu kilogram gula yang diterima peruncit adalah tiga sen, 20 sen bagi setiap lima kilogram minyak masak, manakala tiga sen bagi setiap kilogram tepung gandum, katanya.

Turut hadir Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai; Timbalan Menteri Kewangan, Senator Datuk Donald Lim Siang Chai, Presiden Persekutuan Persatuan Peniaga Barang Runcit Malaysia, Lean Hing Chuan dan penasihat persekutuan Yeo Chee Soong.

Sementara itu, BERNAMA melaporkan, Dr Chua berkata beliau difahamkan setiap kedai mempunyai sembilan hingga 11 lesen yang perlu dimohon antaranya lesen premis, beras, gas, timbang, papan tanda, peralatan kebakaran dan kawalan barangan sempena hari sambutan.
Kami terkejut dengan beban peruncit kerana mereka perlu memohon dan membayar lesen RM1,107 setiap tahun, katanya.

Bagaimanapun Dr Chua merayu kepada persatuan ini agar memberi pertimbangan semula keputusan mereka kerana beliau yakin kerajaan akan mengkaji semula pelaksanaan lesen itu.

(Timbalan Presiden) Liow akan membangkitkan isu ini pada mesyuarat Jemaah Menteri pada akan datang, katanya.

Sementara itu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata beliau terkejut dengan tindakan peruncit mahu memboikot penjualan barang kawalan itu.

Katanya, beliau difahamkan tindakan memboikot itu bertujuan membantah keputusan kerajaan melaksanakan lesen runcit barangan kawalan.

Saya hairan dengan sikap peruncit yang masih tidak faham mengenai kelonggaran diberikan kerajaan kepada mereka berhubung isu penjualan barangan kawalan. Kita sudah memberi pelbagai kelonggaran, apa lagi mereka mahukan,? katanya ketika ditemui di lobi Parlimen, semalam.

KOMEN

Inilah bahananya bila memberi dan menyuapkan makan selama ini kepada biawak!
Selama ini Kerajaan Melayu UMNO telah membuka ruang dan peluang seluas-luasnya kepada bangsa cina untuk menapak dan mengembangkan perniagaan mereka hingga menjadi empayar!

Kerajaan Melayu UMNO ini tidak pernah pulak memikir dan berusaha bersungguh-sungguh untuk membangunkan Melayu dan Bumiputera menjadi taikun-taikun perniagaan terutama perniagaan barangan penting dan utama dalam setiap yang bernyawa didalam negara.

Musykil kita apabila baru hari ini timbul cerita tak untung, untung sikit hanya kerana Kerajaan melaksanakan lesen runcit keatas bahan kawalan. Apa yang puak komunis ni takut sangat! atau ada berapa banyak syarikat mereka yang tidak didaftarkan berjalan dan bergerak untuk mengawal akan barangan ini selama ini!

Kalau puak-puak pemborong ini terus dengan usaha biadap dan kurang ajar ini! pihak kerajaan mesti bertegas dengan membatalkan dan memberhentikan perniagaan mereka kerana tidak mejaga kepentingan dan keutamaan rakyat! Mereka hanya memikir akan keuntungan sendiri!

Kerajaan mesti memilik negarakan gula, tepung, minyak dan lain-lain lagi barang kawalan agar stok simpanan ini benar-benar selamat ditangan kerajaan serta dapat mempastikan rakyat dapat membelinya denga kadar harga yang telah ditetapkan oleh pihak kerajaan. Kerajaan tidak boleh diugut sedemikian rupa!

Kita jelas bahawa dasar liberalisasi perniagaan yang membenarkan sesiapa jua menjalankan perniagaan serta mengaut keuntungan tapi jangan lah menafikan akan hak dan keperluan rakayt! hak dan keperluan rakyat adalah lebih utama dari sebilangan pemborong dan peruncit yang sudah pun kenyang selama ini!

MCA pulak melalui hero ranjangnya tak perlu lah nak menyebelahi puak-puak komunis yang terang menjaga kepentingan mereka sendiri! Hero ranjang tak perlu nak mengalih isu yang sedang hangat diperkatakan didalam MCA dan masyrakat cina sekarang yang mempertikaikan akan kemasukan anak nya sebagai Timbalan Menteri di dalam Kabinet!

Isu puak komunis pemborong dan peruncit ini biar Kerajaan atasinya secara serius! Malah kalau kerajaan mahu, boleh sahaja diberikan lesen menjual beberapa barang kawalan ini kepada pengusaha melayu dan bumiputera di pasar-pasar malam agar mereka dapat mempastikan barangan ini dapat sampai ketangan pengguna disamping dapat memberikan peluang kepada peniaga kecil mendapat penambahan sumber pendapatan!
Hero Ranjang jangan sebok!!!

Lu Fikir La Sendiri!!!

3 ulasan:

  1. Yang memonopoli semua perniagaan itu semuanya Cina. Yang dapat untung banyak dengan menyorokkan semua barang keperluan tu pun Cina sebab bila barang kurang, harga barang tentu melambung tinggi.

    It's a miracle that non of the Israeli commandos was killed by the so called terrorists.

    BalasPadam
  2. 3 sen utk gula & 20 sen utk minyak masak!!!!Bodoh betui laa, cuba compare harga peruncit ngan pasaraya, kadang2 mcm langit & bumi.Kerna trpaksa beli kat peruncit.Kalu tak untung camno peruncit boleh tumbuh mcm cendawan.
    11 lesen!!!Yg dia pi masuk lesen mwemandu, lesen tv, lesen anak dia wat pe... Truskan melesen, yg wat kacau harga mmg bangsa diaorg esp time cuti sekolah pasai ramai nak kahwin n nak raya pasai ramai buat kuih.
    Pas ni bangsa2 yg tak tau untung patut dilesenkan gak...hehheheh.

    BalasPadam
  3. apa yang penting tal lama lagi gula dan terutamanya tepung gandum akan dikuasai orang melayu...banyak bende lagi yang perlu kita tahu cuba baca blog GOSSIP SIHAT mesti anda semua terkejut...

    BalasPadam