Selasa, 21 Julai 2015

Apa Kata Penerbit The Edge..!


Bukan main garang nampak..! hakikatnya rakyat melihat pihak yang dikatakan menuduh dilihat garang sementara pihak yang dituduh dilihat 'sejuk'..! Itu sebab pelbagai spekulasi timbul..! 1MDB jangan sekadar nafi jer..! 

Yang dituduh perlu garang supaya yang menuduh sejuk..! sejuk tau sejuk..!!!

KUALA LUMPUR: Daripada mengabaikan suatu perkara dan meninggalkannya, The Edge memilih untuk melakukan segalanya supaya kebenaran boleh didedahkan.

Penerbit dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Media The Edge, Ho Kay Tat berkata demikian dalam sebuah kenyataan rasmi hari ini bagi menjelaskan pendirian mereka dalam penyiaran siri laporan berkaitan syarikat pelaburan negara 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

“Ketika itu, kami boleh memilih satu daripada dua pilihan iaitu sama ada mengabaikan sahaja perkara tersebut dan meninggalkannya, ataupun melakukan segalanya demi mendedahkan kebanaran.

“Kami membuat keputusan untuk meneruskan usaha mencari kebenaran,” katanya.

Menurut Ho, pada tahun 2013 dan 2014 The Edge telah menyiarkan laporan menyeluruh mengenai 1MDB ketika entiti kerajaan itu berdepan kesulitan kewangan.

Bagaimanapun, usaha melaporkan itu menghadapi kesukaran kerana bukan sahaja maklumat yang diperoleh adalah terhad  walaupun wartawan The Edge terpaksa berhubung dengan banyak sumber, malah laporan kewangan tahunan juga lambat dikeluarkan.

"Pada awal tahun ini, ada seseorang yang mahu berkongsi maklumat tentang usahasama 1MDB dengan PetroSaudi International. Kami tidak mengetahui siapa orang itu sebelum kami dibawa bertemu dengannya.

"Orang tersebut, yang kami tidak akan namakan, menunjukkan kepada kami ribuan emel dan lampiran dokumen. Setelah melihatnya, kami yakin akan ketulenannya. Malah kami juga merujuk kepada pakar forensik teknologi maklumat untuk memastikan semua dokumen itu asli," jelasnya.

Tambah Ho, semua yang dilihat itu mengejutkan pihaknya.

"Apa yang sepatutnya sebuah usahasama yang akan memacu manfaat ekonomi kepada negara telah bertukar menjadi sindiket penipuan berbilion-bilion ringgit dari Malaysia oleh sebuah kumpulan kecil warga Malaysia serta rakan warga asing mereka," katanya.

Ho juga menyatakan, dalam mencari kebenaran, tokoh-tokoh politik seperti Tun Dr Mahathir Mohamad, Tun Musa Hitam dan Tengku Razaleigh Hamzah pernah berkata bahawa sesiapa sahaja yang mempunyai maklumat perlu tampil bersuara.

Malah menurutnya, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin juga mahu kebenaran ditunjukkan.

"Maka sebagai kumpulan media, kami mempunyai tanggungjawab umum walaupun ia sukar dan berbahaya.

"Kami tidak terlibat dalam pencurian (maklumat), tidak membayar sesiapa, dan tidak mengubah suai semua emel dan dokumen yang diberikan. Tiada juga agenda atau konspirasi politik terlibat," jelasnya yang percaya artikel yang mereka siarkan telah membantu banyak agensi kerajaan meneliti isu 1MDB.

The Edge sudahpun menyerahkan semua dokumen, emel yang dicetak dan cakera keras kepada Bank Negara dan Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Komersial Polis Diraja Malaysia, manakala Ho sendiri telah memberi keterangan kepada Ketua JSJ.

"Difahamkan bahawa beberapa badan penyiasat, Ketua Audit Negara, Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara, Bank Negara, polis, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Peguam Negara telah memberi komitmen untuk mencari kebenaran," ujarnya.

Lu Fikir La Sendiri!!!

sumber.astroawani.

5 ulasan:

  1. Nak dengar pulak apa komen dari PMO dan blogger "BANGANG" dan keyboard warrior pahlawan Bugis.

    BalasPadam
    Balasan
    1. OI si PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS-amat-KEPARAT si RASIS ANTI-Islam/Melayu (punya PENAKUT jadi PENYAMAQ pula tu) memang puak KEPARAT GILABABI! Yg. lu BENCI sgt. BUMIPUTERA Melayu/Islam BUGIS apasal, lu punyak otak PENGGANAS aaahh...., itu mcm-si ANJING KURAP-manyak-NANAH si puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1!! Lu manyak LAHAP itu KANGKANG BABI aaahhhh....?!

      Yg. lu nak paksa YAB PM BUMIPUTERA ISLAM/Melayu kami letak jawatan sewenangnya apasal - lu ingat kami MAJORITI dari BUMIPUTERA Islam/Melayu yang pilih YAB PM kami ni, KULI-KULI lu, oi si KEPARAT PENGGANAS-PENGGANAS PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO!!

      PI MAMPOS lu punya ekoq-ekoq BANGKAI BABI kat JAMBAN PENGGANAS KAPIRDAJAL PKRHOMO/DAPBANGKAI-SIAL-si-PORNORASIS-ejen Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH-no-1!!

      Padam
  2. Psycology.....pretend ....to b doin d right things. To cover d feelings of comfortable rgardin this issue. It really shows that they r damn worried. Hmmm see it ending. Berani buat berani tanggung. Watever only God knows d truth..may HE shows it to all of us ...d truth...Aamiinnnn.

    BalasPadam
  3. Media-KEPARAT-puak PENGGANAS PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO -ejen Barat/Zionis ni sebenaqnya nak buat "deceptive propaganda" utk. MELEPASkan dirinya selepas didedahkan mendpt. maklumat palsu dari justoPEROMPAK tu!

    Maka, NGO-NGO Islam/Melayu baik BANGUN dan BERSATU (setakat ni takdak PENYATUAN tegas) menentang agenda-KEPARAT ni semua! Itulah apabila pemimpin Islam/Melayu asyik jadi PENAKUT pd. si puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1!!

    Kita sepatutnya JANGAN asyik DEFENSIF - tetapi pemimpin-pemimpin Islam/Melayu juga mesti asyik SERANG ("ATTACK")! Itulah strategi perang memanjang Barat/Zionis dan EJEN-EJEN depa dari puak si PENGGANAS ANTI-ISLAM/Melayu dari puaka PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO, sampaikan Dunia Islam yg. amat kaya minyak/gas- Thorium/Uranium (utk. pembuatan senjata NUKLEAR) boleh diJAJAH sewenangnya!

    Nek Tempoyak.


    BalasPadam
  4. Si puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1 nii sebenaqnya disyaki amat BENCI 1MDB sebab KERJASAMA IMDB dan YAB PM kita dgn. Dunia dan sy. korporat Islam di Dunia Islam terutamanya di Timur Tengah yg. amat kaya minyak-gas serta Thorium/Uranium (utk. pembuatan senjata NUKLEAR) yg. memang mahu diJAHANAMkan dan diJAJAH rejim-rejim PENGGANAS Barat-NATO/ISrael! Apalagi YAB PM baru balik dari Arab Saudi haritu utk. peningkatan KERJASAMA lebih erat dgn. DUNIA ISLAM kita!

    Nek Tempoyak.

    BalasPadam