Sabtu, 22 Disember 2018

1MDB ~ Saman Di Teruskan..!


Makin terbelit..! pelan pelan urai, mesti selesai punya..! Sabar..!

Skandal 1MDB: Pelabur AS saman bank Goldman Sachs.

Para pelabur di Amerika Syarikat telah memfailkan saman tindakan perwakilan atau berkumpulan (class action) terhadap bank Goldman Sachs dan tiga eksekutif bagi menuntut ganti rugi berhubung urus niaga membabitkan 1MDB.
Menurut dokumen mahkamah yang dilihat Malaysiakini, saman tersebut menyatakan antara 28 Februari 2014 dan 17 Disember 2018, Goldman telah membuat "kenyataan palsu dan memperdaya" mengenai perniagaan dan operasinya.

Saman itu berkata hal ini termasuklah maklumat "Goldman ikut terlibat berpakat secara sulit dengan 1MDB dalam rancangan jahat penipuan dan pengubahan wang haram ."
Pegawai kanan pengurusan yang dinamakan ialah CEOG oldman Lloyud Blankfein dan dua bekas ketua pegawai kewangan Harvey Schwartz dan Martin Chaves.
Kegiatan penipuan dan pengubahan wang haram merujuk kepada bekas eksekutif Goldman Tim Leissner dan Roger Ng.
Leissner pada Oktober mengaku salah terhadap dua pertuduhan konspirasi untuk mengubah wang dan konspirasi melanggar Akta Amalan Rasuah Asing AS (FCPA).

'Akibat silap, pelabur rugi besar'
Sementara itu, Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat mendakwa Ng berkonspirasi dengan Jho Low untuk mengubah berbilion ringgit yang dilesapkan dari 1MDB dan berpakat untuk melanggar FCPA dengan membayar rasuah kepada para pegawai Malaysia dan Abu Dhabi.
Tuntutan menyatakan sepanjang tempoh tuntutan saman ganti rugi itu, Goldman gagal mendedahkan sejauh mana urusannya dengan 1MDB, walaupun ia sedang disiasat oleh DOJ.
"Akibat daripada perbuatan salah dan kesilapan yang dilakukan oleh defendan, dan penurunan nilai pasaran sekuriti syarikat, plaintif dan sekumpulan individu (pelabur) yang membuat tuntutan ini telah mengalami kerugian dan kerosakan yang besar," katanya.
Saman itu mengatakan tidak jelas berapa banyak pelabur telah terjejas kerana ia boleh jadi melibatkan "ratusan atau ribuan orang."
Saman itu menuntut ganti rugi yang tidak ditentukan, serta bayaran dan perintah lain yang dianggap wajar oleh mahkamah.
Saman berkenaan dibuat empat hari selepas Peguam Negara Tommy Thomas memfailkan tuduhan jenayah terhadap Goldman, Leissner dan Ng atas dakwaan penyelewengan AS$ 2.7 bilion dari 1MDB.
Malaysia menuntut sejumlah AS$ 3.3 bilion (RM13.8 bilion) daripada Goldman Sachs dan hukuman penjara terhadap semua individu yang dinamakan dalam pertuduhan itu..
Bagaimanapun, Goldman mempertahankan dirinya berkata kerajaan BN sebelum ini telah berbohong kepadanya.

2 ulasan:

  1. Yg. ni TAK pula lu TERLALAK ya si BLOG BANGKAI BABI oi - psl. ROMPAKAN2/RASUAH2/PENGGUBAHAN WANG HARAM oleh madey ANAK BERANAK dan TUAN TERBANGSAT-no 1 DUNIA dia, kit siang BANGKAI BABI DAPeliwat ZIONIS dia! Si PENJAJAH DAPbangkai ANJING BINATANG ni mmg. dah mengANJING KURAPkan habis2an syukriHOMO/SP*M tu!!

    Di - https://www.malaysia-today.net/2017/10/10/how-mahathir-moves-his-billions/

    How Mahathir moves his billions

    Raja Petra Kamarudin

    Malaysia Today
    Oct 17, 2017

    (Tok Terkedu)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tgk. juga berita yg. diSEMBUNYIkan dr. media MELAYU, si PENGGANAS BANGKAI ANJING syukriHOMO-KULI DAPbangkai ANJING terus nak MERAMPAS KUASA dr. DYMM YDPA dan JPA – utk. terus mengANJING KURAPkan SPR*M mcm. SP*M tu KEPALA BAPA depa punya dan nak jadikan SP*M mcm. KARTEL DADAH dgn. GENG2 SAMSENG yg,. dilANTIK depa sendiri (skrg. pekerja2 SPRM diLANTIK melalui SPA)!! Juga sewenangnya nak PINDA supaya masuk HUKUMAN PENJARA dan SEBAT MANDATORI!!! BINATANG betul PENIPUAN terhadap DYMM YDPA kita dan UNDG2 NEGARA kita ni!!!! Lihat di -

      1. https://www.nst.com.my/news/nation/2018/12/442706/macc-transformation-become-service-commission

      Ini jga SEBENAQnya nak mengGERTAK madey (yg. makin buat U-Turn) - tgk. bagaimana, SEHARI se-lepas Allahyarham adik BOMBA, Mohd. Adib amat MALANG kita diKEBUMIkan, sementara PEMBUN-UH2 PARIA hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka BANGKAI BABI terus BEBAS - si madey dan BA-RUA2 Melayu BANGKAI2 ANJING Parasit yg. MEMUJA si PENGGANAS/PENJAJAH waythamoorti hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka BANGKAI2 BABI, punya SERONOK berSUKARIA, bersama PENJAJAH2 PARIAnjing/CINAnjing DAPbangkai BABI HOMO JIJIK Zionis, di atas KAPAL LAYAR di TASIK PJ, setelah KES rompakan BANK NEGARA sbnyk $30-35 BILLION dlm. SKANDAL FOREX, mungkin diTUTUP balik oleh ANJING PN PARIA DAPbangkai ANJING tu (yg. baru beberapa hari sblm. tu, nak diBUKA balik - setelah pemimpin2 UMNO mungkin akan menyertai PPBM, dan skrg. sbb. tu, madey dah buat U-Turn pula, dan terus MENYOKONG waythamoorti BANGKAI ANJING PARIA tu)!!!

      Lihat di -

      2 https://www.amenoworld.org/2018/12/menteri-ph-dikecam-kerana-sanggup.html; dan di -

      3. https://www.malaysia-today.net/2018/12/17/court-rejects-dr-ms-bid-to-quash-rci-report-on-bnm-scandal/

      (Tok Terkedu)

      Padam