Isnin, 24 Disember 2018

Apabila Lembu Menguak Lagi..!


Jambu AnWAR ni kalau berteori gunung pun rata..! Menyembur nyembur air liur berterabur sambil dijilat kuda belang..!


Semalam dalam mengulas isu minyak...

Kalau ikut cara BN, harga RON95 dah turun 20 sen - Rafizi

 Bekas Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli hari ini menggesa agar Putrajaya kembali menyemak harga minyak mengikut formula pengiraan secara mingguan, seperti yang diamalkan Barisan Nasional (BN) terdahulu.

Dalam satu posting di laman Facebooknya, pengasas firma analitik data Invoke Malaysia itu berkata, kaedah pengiraan bulanan yang diamalkan sekarang sesuai dalam beberapa bulan yang lalu iaitu ketika harga minyak mentah dunia naik melonjak.

“Kaedah (pengiraan bulanan) ini sesuai dalam beberapa bulan yang lalu iaitu ketika harga minyak mentah dunia naik melonjak. Dalam keadaan harga mentah dunia tinggi, Kerajaan Persekutuan menyediakan subsidi untuk mengekalkan harga pada kadar RM2.20 seliter bagi RON95.

“Selagi harga minyak mentah dunia kekal tinggi, maka pengiraan formula hanyalah untuk menentukan berapa subsidi yang ditanggung oleh Kerajaan Persekutuan kerana harga yang dibayar oleh rakyat adalah lebih rendah dari harga formula,” katanya lagi.

Bagaimanapun, jelasnya lagi, sejak beberapa minggu yang lalu, harga minyak mentah dunia mengalami penurunan mendadak, terutamanya minggu ini.

"Apa-apa harga formula yang lebih tinggi dari harga siling, Kerajaan Persekutuan perlu membayar subsidi untuk mengekalkan harga pada harga siling.

"Kerajaan juga perlu menyemak harga mengikut formula secara mingguan untuk memastikan jika ada kejatuhan mendadak harga minyak mentah dunia, rakyat akan menikmati penjimatan serta-merta," katanya lagi. 


aikkhhh...! BN ok pulak..! Lidah biawak ni kata ikut dan tiru BN pulak..!

Dulu...tak berapa dulu pun. Tahun lepas ajer pun. Cuba baca di bawah ni.
"Oleh kerana harga minyak mentah juga mula naik kembali sejak minggu lepas, maka suasana harga RON95 naik setiap minggu ini dijangka berterusan minggu depan sebanyak 2 ke 3 sen lagi," jelas beliau.
Pada masa yang sama, Rafizi turut mencadangkan kerajaan agar menetapkan harga siling gred itu pada paras RM1.80 seliter.
"Mengambil kira suasana pasaran harga minyak mentah yang berlegar di antara AS$45 ke AS$55 setong dalam tempoh enam bulan lepas, saya mencadangkan harga siling sebanyak RM1.80 seliter (iaitu harga RON95 mengikut formula pada harga minyak mentah Brent sekitar USD45 setong)," ujar beliau.
Kira-kira dua bulan yang lalu, Barisan Nasional mendakwa Malaysia merupakan antara 10 negara minyak termurah dunia dan jauh lebih murah berbanding Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan Oman.
Mengulas lanjut, Rafizi berkata, kaedah harga petrol bersubsidi yang tertakluk kepada kuota setiap pengguna layak diperkenalkan bagi mengelakkan rakyat terkena tempias kesan negatifnya.
"Saya telah lama mengutarakan cadangan ini yang saya masukkan di dalam buku bertajuk Panduan Bina Semula Negara”yang dilancarkan dua bulan lalu," katanya.
Mana pergi cadangan harga syiling tu? mana pergi cadangan subsidi tu? Sudahnya apa yang BN laksanakan selama ni la yang dia nak ikut..! 
Maknanya apa yang BN lakukan selama ini betul dan sesuai mengikut keadaan dan keperluan semasa. Kenapa tak puji waktu tu..!
Berhenti bercakap la Rafizi..! Bunyi lembu menguak pun ada hasil la bro..!
Apa abang jambu ni kata..?
Lu Fikir La Sendiri..!

23 ulasan:


  1. Ooo aaa .. hahaha .. "Jambu AnWAR" - setuju dengan persepsi itu.

    ... "kalau berteori gunung pun rata..! Menyembur nyembur air liur berterabur sambil dijilat kuda belang" - Kuda belang tu termasuk Bang Non .. maalom lah, jambu dia, hehe

    Asyik keluarkan pendapat yang pernaikkan imej Bang Non. Apa lain yang di penaikkan nya, tau saja ler.

    Lucah? Tidak. Itu interpretasi anda. The fault lies not in the idea but in the interpretation.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Fizi nak sangat Bang Non jadi PM. Supaya dia boleh dapat jadi Menteri. Walau pun dia kata dia buat kerja bukan bermotifkan dapat jawatan. Samakan diri dia dgn Nurul Izzah dalam hal itu.

      Tapi dia ada kes mahkamah, di dapati bersalah di bawah Akta Bank, hukum 30 bulan penjara, masih dalam rayuan. Dia tak dapat bertanding kerusi Parlimen Pandan di Pru14.

      Maka kalau kes dia belom selesai di masa Bang Non jadi PM - selepas Mahkamah Rayuan pergi ke Mahkamah Persekutuan (mahkamah tertinggi) - dia tak dapat jawatan jugak. Kot mengharap selesai di penghujung tempoh PM Bang Non, kalau memang, dia masih boleh jadi Menteri.

      Padam

    2. Boleh ke Bang Non jadi PM?

      Ikut undang2, dia dah dapat ampun YDP Agong, boleh.

      Tapi undang2 atau peraturan masyarakat - social norms?

      Dia di tangkp liwat 2 kali, di bicara dan di penjara 2 kali, Beb.

      Liwat bukan budaya Melayu / Malaysia. Negara ini haramkan main belakang. Orang yang dah di ampun tapi masih ada social stigma main belakang boleh ke jadi PM?

      Padam
    3. Betul, Tun dah janji lepaskan jawatan PM kpd Bang Non. Masa nya belom di tetapkan lagi. Ha nya di sebut cakap2 politik 2 dahun lagi.

      Tapi ramai rakyat yang mahukan Tun teruskan pegang jawatan PM sehingga habis tempoh 5 tahun. Ada juga yang mahuka dia jadi PM selagi kesihatan dia membenarkan. Begitu banyak negara di rosakkan Najib, banyak masa di perlukan bagi membaikkan nya. Tambah pulak, perlu membangunkan negara ini lagi.

      5 tahun lagi Tun berumur 98 tahun. Tapi dia nampak sihat lagi, cergas, tak nyanyuk dan sebagai nya.

      U-turn? Lupa? Alahai, yang lebih muda mcm Tun Dol dulu pun U Turn begitu selalu hingga dia terkenal sebagai "flip flopping, auto- piloting, often sleeping PM" - tidur di mesyuarat pun.

      Padam
  2. Selalu keluar pendapat, konon nya selepas atau berdasarkan pungutan suara atau survey di buat Invoke, sebuah NGO, konon nya.

    Tapi cara pungutan suara itu tak di nyatakan. Siapa atau garis panduan memilih mereka yang di tanya, apa soalan di tanya, apa alasan menanya soalan2 itu, dan sebagai nya.

    Jadi, "air liur" yang keluar itu selalu nya suspek ler. Termasuk yang mahukan Bang Non jadi PM.

    BalasPadam
  3. Admin, jaga mulut (tangan) kamu tu. Lagi satu, mana ada lembu menguak. Kamu kenal atau tidak apa itu lembu atau sememangnya kamu ini main hentam sahaja? Belajarlah menjadi cerdik sedikit. Jangan nak membalun orang sahaja. Ingat dosa pahala tu. Nantu mati terkangkang begitu sahaja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Macai bang non da marah.. Kikiki

      Padam
    2. Kau tak cakap pun lembu bunyi mcm mana. Bunyi moo ke? Ikut omputih ke? Atu boo ke? Kpd kamu.

      Bila mengkritik orang lain, reti ler membuat contructive comment. Mcm aku buat - aku tunjuk kamu apa yang kamu perlu buat. Sebutkan mcm mana lembu bunyi dalam bahasa Melayu.

      Aku setuju Admin kata menguak.

      Padam
  4. AKU kalau tengok Rafizi ni DARAH TERUS MENDIDIH. Kalau dah tahu Rafizi ni LEMBU, eloklah tahun 2019, RAYA KORBAN kita sembelih aje. BINAWE LEMBU AIR BETUL KAU NI

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jangan sembelih. Heret aje keliling padang. Lebeh memuaskan, menyejukkan hati.

      Padam
  5. Pasal harga minyak, yang pentingnya, RAKYAT dah selesa tak perlu nak tafsir harga setiap minggu dan tak ada orang nak berebut kat stesen minyak. Besok harga minyak naik, LEMBU suruh ikut formula PH pula. memang Lembu

    BalasPadam
  6. MEMANG PATUT PUN REGE MINYAK TURUN SEKARANG NI....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu pendapat kamu. Dan 20% penduduk Malaysia yang lain.

      40% penduduk Malaysia kata ok harga sekarang. Pendapat kamu tak jalan.

      Yang 40% lain itu tak mahu bersuara. Itu masalah kamu, bukan masalah puak yang kata ok kpd kedaan rege minyak sekarang.

      Padam
    2. KAN AKU DAH KATA REGE MINYAK PATUT DITURUNKAN....JANGANLAH MAIN POLITIK LAGI...

      Padam
  7. Bukan menguak, Bang. Menguak lembu tu binatang besar boleh kedengaran jauh.

    Ini mengembek kambing aje. Dengar setakat kandang kambing ajer.

    Begitu lah hal nya dengan si Fizi yang mengaku dia keroje pun takde.

    The sound of an unemployed man. Amende nak di kisahkan sangat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia puas hati dapat gulingkan Shahrizat Lembu Kondo bersama Nurul Izzah yang rampas kawasan Parlimen Bangsar dari Ijat.

      Tapi dia silap tak runding dengan loyar sebelom keluarkan fakta2 laki Shahrizat pinjam bank RM250 juta untuk projek lembu tapi gunakan duit itu jugak untuk beli kondo di Spura dll.

      Akhir nya dia takda kerja takda jawatan sekarang.

      Padam
    2. Menguak tu karabau lah bro... lembu tu mengeboh dan kambing memang betul dia mengebek

      Padam
  8. Minyak ada lah hasil negara. Membawa wang bagi menampong hutang negara yang Najib dah naikkan hingga nak sampai RM1 trillion.

    Jadi, gomen perlu lah buat apa saja yang sesuai supaya boleh mendapat wang untuk membaikki keadaan ekonomi yang telah di jahanamkan dek Najib. Jual harga rendah = kurang hasil gomen. Kurangkan cukai = kurang hasil gomen.

    Pedulikan. Ikut mana yang sesuai untuk ekonomi negara. Kalau rakyat marah, kasi penerangan secukup ukup nya bawah itu semua Najib punya pasal, dia jahanamkan ekonomi negara di masa dia merintah.

    BalasPadam
  9. Anon ni belajar ekonomani kat mana? Komen macam orang tak sekolah. Sebwlum aku baca pon aku dah tau apa ko nak komen....peeerahhh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kamu ni bukan saja bodoh bangang, jugak mentaliti Melayu feudal - pemalas, menuduh tanpa alasan atau penerangan, tak beri hujah yang beralaskan fakta, katak di bawah tempurung tak reti berinteraksi dalam masyarakat.

      Masuk 1 jam kemudian, mengata orang macam budak kecik.

      Ini mesti penjilat Najib, marah bila disebut "Najib punya pasal". Padan lah Najib lingkup di Pru14, ada penyokong pun tapi "bangang hamjadah (kata2 dia di kempen Pru13), KEPALA BAPAK KAU (kata2 dia di kempen Pru14).

      Padam
  10. "..buku bertajuk Panduan Bina Semula Negara” yang dilancarkan dua bulan lalu," kata Fizi.

    Bagus dia gunakan kata2 "Bina Semua negra". Sebab memnag hancur di buat Najib. Nilai2 masyarakat pun habis berteraburan akibat mentaliti mencuri, merasuah yang di praktik Najib, agihkan wang curi 1MDB kpd Ketua2 Bahagian Umno.

    Sekarang rasuah berleluasa, peon pejabat pun tahu nak cari duit haram, dalam hal mempercepatkan cek2 bayaran di tanda tangan 2-3 orang pegawai di pejabat2 Kerajaan dan separa Kerajaan.

    BalasPadam