Rabu, 12 Disember 2018

Apa Ada Di Sebalik Bakau & Lahan Basah..?


Permainan ni jadi panas sebab kerajaan bertukar..! 
Menteri Dalam Negeri Muhyiddin Yassin hari ini berkata kedudukan Pulau Kukup sebagai Taman Negara yang diwartakan tidak sama dengan klasifikasi sebagai tanah kesultanan.
Beliau berkata Enakmen Taman Negara Johor digubal ketika beliau menjadi menteri besar negeri itu antara 1986 hingga 1995, untuk melindungi semua taman negara di situ.
"Ada keputusan daripada pihak tertinggi yang mengatakan kita akan menjadikannya taman negara. Tetapi ada perbezaan dengan apa yang saya buat ketika itu dengan apa yang berlaku sekarang. Statusnya sedikit berbeza.
"Ia boleh kekal sebagai taman negara tanpa dibatalkan wartanya," katanya dalam sidang media di ibu pejabat Bersatu di Petaling Jaya hari ini.
"Tetapi untuk menukarnya kepada tanah kesultanan, statusnya sudah sedikit berubah.
"Walaupun mereka mengatakan akan melakukan segalanya agar ia kekal sebagai taman negara, pemilikannya telah berubah," katanya lagi.
Muhyiddin merayu agar Sultan Johor mengembalikan pewartaan Pulau Kukup sebagai Taman Negara.
Beliau berkata jika pewartaan Pulau Kukup dikembalikan, semua orang boleh memasukinya tanpa memerlukan kebenaran pihak tertentu.
Katanya, warta itu juga merupakan mekanisme yang lebih baik untuk mengekalkan pulau itu sebagai taman negara.
"Apa-apa pun, ini adalah pandangan peribadi saya dan sebagai orang Johor, saya bukanlah orang luar," katanya lagi.
Pulau Kukup yang terletak di Pontian adalah salah satu daripada sebilangan kecil lahan basah yang masih kekal asli di Asia Tenggara, dan satu daripada lima tapak Ramsar di Malaysia.
Tapak Ramsar adalah lahan basah yang mempunyai kepentingan antarabangsa berdasarkan Konvensyen mengenai Tanah Lembap yang Berkepentingan Antarabangsa PBB.
'Hilang perlindungan undang-undang'
Menurut laporan, kerajaan BN sebelum ini telah membatalkan pewartaan Pulau Kukup sebagai Taman Negara agar ia diklasifikasikan sebagai tanah kesultanan.
Ini bermakna pulau itu hilang status di sisi undang-undang sebagai taman negara dan statusnya bergantung kepada Sultan Johor - pemilik kepada tanah kesultanan.
Sebelum ini Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli Dr Xavier Jayakumar berkata kabinet memutuskan pulau itu perlu kekal sebagai taman negara.
Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim kemudian membidas Xavier, mengatakan 'orang luar' tidak perlu masuk campur dalam hal negeri itu.
Dalam sidang media hari ini, Muhyiddin juga menjelaskan beliau mewujudkan Enakmen Taman Negar Johor untuk memastikan taman seumpama itu dijaga bawah Johor Land Corporation.
"Jadi apabila saya dengar wartanya dibatalkan, saya berasa marah, untuk apa saja sebab (nyahwarta itu)," katanya lagi.
Berkata benar lah..! Rakyat Johor tahu dan nampak apa yang berlaku di depan mata mereka..!
Dah banyak sangat dah tu..!
Apa?
Lu FIkir La Sendiri..!

21 ulasan:


  1. Ini sudah mengarut. Tidak patut berlaku. Tadak perlu berlaku.

    Apa itu tanah kesultanan? Menggoogle itu tidak keluar penerangan jika ada sejarah mengatakan Sultan berhak kpd mana2 tanah yang di punyai Kerajaan.

    Jadi, semata mata di atas Kerajaan lah yng menentukan apa2 berkaitan mana2 tanah.

    Menggoogle mewartakan tanah ha nya mengeluarkan maklumat hak Kerajaan mewartakan tanah untuk Orang Asli. Tiada maklumat mewartakan tanah untuk Sultan.

    Warta-mewartakan tnah ada lah hak Kerajaan. Oleh itu, mana yang salah pengwartaan boleh di pinda - wartakan semula tanah itu sebagai tanah Kerajaan atau kenselkan pengwartaan dahulu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. JILAKA luHOMO si keturunan BANGKAI ANJING-dilahirkan dr. JAMBAN DAPeliwat ZIONIS!!!!!!

      KURANG AJAQ betul si yiddin-GILA SEKS-dgn. BINI CINA hakim, yg. disyaki EJEN DAPbangkai ANJING - maka mungkin yiddin dah kena "BLACKMAIL" lah tu dgn. kit siangBANGKAI BABI DAPeliwat ZIONIS!!!

      Tgk. bagaimana DYMM KESULTANAN JOHOR terCINTA kita, UNDANG2 NEGERI dan UNDANG2 PERLEMBAGAAN kita - terus punya diHINA/diGERTAK oleh rejim BANGKAI2 BABI Parasit PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH Diktator madey anak beranak PAR*A/PKRhomo/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK HOMO-KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS ni!!

      Bahkan rejim BANGKAI2 BABI Parasit PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH Diktator madey anak beranak PAR*A/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK HOMO-KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS ni - punya GALAK nak MENDERHAKA kpd. DYMM Kesultanan Johor, dgn. MERAMPAS balik TAMAN2 NEGARA, termsk. PULAU KUKUP, dr. perlindungan dan milik KESULTANAN JOHOR!!

      TERIMAKASIH pd. KEBERANIAN DYMM Tuanku Sultan Johor kita, Sultan Ibrahim Ismail ibni Almarhum Sultan Iskandar Al-Haj terCINTA kita - yg. telah MENGAMBIL balik TANAH2 PUSAKA nenek moyang BUMIPUTERA kita, terutamanya TAMAN2 NEGARA dan TAMAN2 LAUT Sultan Iskandar kita!! DAULAT TUANKU!!

      Itulah SYUKUR, bila KERAJAAN PERSEKUTUAN-JOHOR, di bawah pemimpin AGUNG Orang Asal Islam/Melayu kita, mantan PM/PRESIDEN UMNO amat GEMILANG kita, YAB DS Hj. Mohd. Najib Tun Abd. Razak terCINTA kita dan BN lah - yg. SEBENAQnya begitu MULIA dgn. mengANUGERAHkan KEMBALI TAMAN2 NEGARA dan TAMAN2 LAUT ini kpd. pemilikan DYMM Kesultanan Johor terCINTA kita, supaya dpt. diLINDUNGI dgn. SEPENUHnya! DAULAT TUANKU!

      Itulah nasib baik, ini dibuat - bayangkan TAMAN2 NEGARA lain yg. dah diKUASAI oleh rejim madey PAR*A/DAPbangkai/PKRhom/warisanHOMO - cthnya TAMAN NEGARA LEMBANGAN MALIAU di SABAH yg. mahu diLOMBONG oleh madey PAR*A amat RAKUS, utk. EMAS dan ARANG BATU, serta KAYU2 BALAKnya yg. $berBILLION (juga di DANUM VALLEY)!!


      Lihat KERAKUSAN ni, di –

      http://sabahkini2.com/en/news/1249/demi-arang-batu-kerajaan-warisan-bakal-korbankan-maliau-basin/view

      Demi Arang Batu Kerajaan Warisan bakal korbankan Maliau Basin?

      SabahKini2
      Sep 27, 2018

      (Tok Terkedu)

      Padam
    2. Setuju dan sokong apa Isa3 kata. Sepenuhnya. Dengan nada yang sama.

      Tak sokong, malah keji, apa Tok Kudu kata. Dia kudut. Pakai kata2 kusut.

      Bertaubat lah, orang tua. Kamu tak akan hidup selama lama nya. Komen lah apa saja. Tapi jangan guna bahasa kotor. Ada paham, orang tua?

      Padam
    3. Apa itu tanah kesultanan?

      Aku tak tahu.

      Wahai pembaca sekelian, siapa yang tahu, tolong kasi tahu lah.

      Padam

  2. Pokok pangkal nya ia lah kelemahan Kerajaan Johor. Khas nya, Menteri Besar nya.

    Ingin membodek. Atau kecut bola bila di sebut sahaja pihak berkenaan hendakkan sesuatu. Kalau sabelom di lantik, mungkin di fahami. Tapi, bila sudah di lantik, mengapa bola mesti kecut?

    Kalau ada krisis, saperti tidak di perkenankan pembukaan Mesyuarat Undangan Negeri, runding lah dengan Perdana Menteri.

    Perlembagaan boleh di pinda, saperti telah di pinda, menentukan tiap yang telah di luluskan Parlimen akan menjadi undang2 selepas tempoh masa yang di tentukan, tak kira di perkenan dan di tanda tangan atau tidak.

    Ya Allah, ini sudah abad 21, bukan zaman kuno. Zaman feudal sudah lama berlalu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. PI MAMPOS luHOMO PENYAMAQ DAPbangkai ANJING, dr. TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kami ni!!

      TUMBANGkan habis2an, PARTI PENJAJAH/PENGGANAS buas BANGKAI BABI HOMO JIJIK Zionis FREEMASON -

      D uboq
      A njing
      P eliwat!!!!

      (Tok Terkedu)

      Padam
    2. Setuju dan sokong apa Isa3 kata. Sepenuhnya. Dengan nada yang sama.

      Tak sokong, malah keji, apa Tok Kudu kata. Dia kudut. Pakai kata2 kusut.

      Bertaubat lah, orang tua. Kamu tak akan hidup selama lama nya. Komen lah apa saja. Tapi jangan guna bahasa kotor. Ada paham, orang tua?

      Padam
  3. Isa3 pukimak mak kau pelacur..apa kau tahu padai sultan...

    Kau lahir hasil haram mana tahu ini semua, pundek

    BalasPadam
    Balasan

    1. Bertaubat lah, kamu orang tua. Kamu tak akan hidup selama lama nya. Komen lah apa saja. Tapi jangan guna bahasa kotor. Ada paham, orang tua?

      Padam
  4. Sesiapa yang tahu ada apa yang di gelar Tanah Kesultanan yang sah di sisi undang2 sekarang, sila beri tahu.

    Biasa nya, tanah yang dipunyai individu yang di letak notis bertulis atau di pagar sahaja yang tidak boleh sesiapa masuk tanpa izin.

    Mana2 tanah yang tidak di punya individu atau di warta, seperti Tanah untuk Orang Asli, boleh dimasuki sesiapa saja.

    Tanah dipunyai individu ada geran tanah (land title) baginya.

    BalasPadam
  5. Jebattt mesti derhaka..rakyat nk mohon tnh punyalah byk karenah..habis tnh dijohor dijual pada jutawan singapura..rakyat pula dimomokkn dgn retorik bangsa johor..huhhh ckp byk nanti kedalam plk..

    BalasPadam
    Balasan

    1. Bukan derhaka, ted. Sekarang zaman moden, ada Akta Hasutan saja, takda Jebat lagi.

      Boleh cakap banyak, asalkan tak langgar Akta Hasutan.

      Kalau ikut pendirian Perdana Menteri kita, tak masuk kedalam. Contoh nya apa dia kata kpd TMJ bahawa kita rakyat Malaysia, bukan orang luar, boleh komen pasal Pulau Kukup.

      Atau mengata Kerajaan Pusat tak akan benarkan taraf penduduk tetap kpd rakyat China yang beli unit kediaman di Forest City.

      Padam
  6. anom 10:19

    apsal orang tua tak leh komen

    kepala butoh kau mangkok


    kerajaan haramjaddah..

    kau nak sokong kaau sokong lah


    aku tak nak sokong

    BalasPadam
    Balasan
    1. Orang tak kata orang tua tak boleh komen.

      Orang kata, komen guna bahasa baik lah.

      Padam
  7. Apa Ada Di Sebalik Bakau & Lahan Basah..?

    Goldmine. Takda tanah, ada kawasan saja pun, ditimbun pasir, jadi pulau, boleh bina perumahan, macam Forest City.

    Di reka 700,000 unit kediaman mahal, untuk rakyat China. Purata 3 orang se famili saja x 700,000 = 2.1 juta rakyat China akan diam di Johor.

    Dirancang dan diluluskan di zaman Umno/Bn memerintah. Melampau. Mana boleh begitu. Jahanam nisbah jumlah Melayu:Cina. Di Johor dan di Malaysia. Cair lah kuasa Melayu. Pemimpin Umno/Bn otak lobak.

    BalasPadam
    Balasan

    1. Perdana Menteri sudah kata Kerajaan tidak akan benarkan rakyat China yang beli yunit kediaman di Forest City itu taraf penduduk tetap di Malayisa.

      Mana boleh, sebab kalau bertaraf penduduk tetap, selepas 12 tahun, layak mohon kerakyatan negara ini. Mana boleh ada Penjajah ke2 selepas Beretes di masa Merdeka, yang pulas tangan pemimpin Melayu supaya setujukan hak kerakyatan bukan Melayu.

      Kali ini tak pulas tangan, ha nya Melayu nak kasi bntt kpd depa. Nothing doing, kata Atok aku - aku tak pernah jumpa dia tapi dengor bapak aku kata begitu, dlm B Melayu - dia tak pandai B omputih.

      Padam
  8. Dia mahu simpan tanah-tanah ini di bawah nama 'Tanah Sultan' untuk anak-anak cucunya jual. Begitu juga tanah-tanah rezeb Melayu semua sudah hampir tamat tempoh 99 tahun. Bila diminta tukar pada hak milik kekal, katanya, tanah-tanah itu untuk anak cucinya mengekalkan kemewahan hidup mereka bila semua tanah sudah habis dijual di Johor

    BalasPadam
    Balasan

    1. Dulu dah kasi Spura kpd Stamford Raffles di tahun 1815.

      Di penubuhan Malaysia, Bretes kasi Spura kpd Malaysia semula.

      Si bangang pengkhianat bangsa dan penderhaka negara Tengku A Rahman pulak kasi kpd Maha Rasis dan Maha Chauvinis Lee Kuan Yew FOC di tahun 1965.

      Di dalam sejarah manusia, negara2 berperang mempertahankan territorial integrity and national sovereignty negara depa. Tapi bedebah TAR ha nya kasi saja kpd LKY FOC. "Tendang keluar Malaysia", konon. Meluat aku di buat nya.

      Lepas itu, ada pulak depa yang asyik jual tanah kpd depa kpd orang Spura. Apa daaaaaa .....

      Padam
    2. HA HA HO HO HI HI....

      MALAIKAT PUN BUAT SILAP....INIKAN PULAK MAMAK MATDEY AL KUTTY.....KIHKIHKIH...

      Padam
    3. 131 PTG, Kamu otak kicik,

      Lebih teruk dari otak lobak.

      Padam
  9. DEWATA ingat ini harta semua DEWATARAYA yg punya...Hehehekikikihahahakahkahkah

    BalasPadam