Khamis, 20 Disember 2018

1MDB ~ Drama Semakin Seram..!


Rakyat memang tak sabar nak melihat kesudahan episod rompakan terbesar negara ni..! Biar semua urusan berjalan dengan lancar dan berjaya mengeheret semua yang terlibat ke muka pengadilan bagi menerima hukuman yang sewajarnya..!

Bekas pegawai bank Goldman Sachs International, Roger Ng Chong Hwa dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas empat pertuduhan bersubahat dengan  Goldman Sachs berhubung penjualan Nota-nota Terjamin anak syarikat 1Malaysian Development Berhad (1MDB) berjumlah AS$6.5 bilion dengan meninggalkan fakta-fakta material dan  membuat penyataan tidak benar.

Bagaimanapun, Ng, 46, mengaku tidak bersalah atas kesemua pertuduhan yang dibacakan di hadapan Hakim Datuk Ahmad Kamal Arifin Ismail.

Mahkamah membenarkan Ng diikat jamin RM1 juta dengan dua penjamin bagi semua pertuduhan dan memerintahkan tertuduh menyerahkan pasport kepada mahkamah dan 18 Mac 2019 ditetapkan untuk sebutan semula kes.

Timbalan Pendakwa Raya Manoj Kurup menawarkan jaminan RM1 juta dengan dua penjamin bagi semua pertuduhan manakala Ng yang diwakili  Datuk Tan Hock Chuan memohon jumlah jaminan yang rendah dalam lingkungan RM600,000.

“Saya tiada halangan untuk anak guam saya serahkan pasport kepada mahkamah,” kata Tan dan Manoj kemudiannya membalas: “ini bukan kes biasa”.

Mengikut pertuduhan pertama, syarikat Goldman Sachs International (diperbadankan di United Kingdom) didakwa, sebagai Pengurus dan Pengaturcara bagi penjualan Nota-Nota Terjamin Matang 2022 bernilai AS$1.75 bilion dengan kadar faedah 5.99 peratus, yang akan diterbitkan oleh 1MDB Energy Limited (diperbadankan di Wilayah Persekutuan Labuan, Malaysia), antara 19 Mac 2012 dan 25 September 2012 di 1Malaysia Development Berhad (1MDB), di Aras 8, Menara IMC, No. 8, Jalan Sultan Ismail, di sini, secara langsung berkaitan dengan penjualan Nota-nota tersebut dan telah meninggalkan daripada menyatakan fakta-fakta material, iaitu:

(i) seorang yang bernama Low Taek Jho ,37, adalah pengendali dan perantara utama bagi 1MDB, iaitu syarikat induk 1MDB Energy Limited;

(ii) 1MDB Energy Limited and Aabar Investments P.J.S. Limited (Aabar Limited) telah menandatangani satu “Collaboration Agreement For Credit Enhancement” bertarikh 21 Mei 2012 di mana 1MBD Energy Limited telah bersetuju untuk membayar Aabar Limited satu penambahan kredit dan sumbangan penaja jaminan secara tunai (Cagaran Peningkatan Kredit) sebagai ganjaran kepada Aabar Limited mendapat satu jaminan daripada International Petroleum Investment Company P.J.S.C. (IPIC), bagi pihak 1MDB Energy Limited, yang menjamin Nota-nota tersebut, dan Cagaran Peningkatan Kredit tersebut akan dibayar daripada hasil terbitan Nota-nota tersebut;

(iii) 1MDB Energy Limited dan Aabar Limited telah menandatangani “Option Agreement” bertarikh 18 Mei 2012 di mana 1MDB Energy Limited telah memberi Aabar Limited satu opsyen untuk membeli sehingga 49 peratus daripada saham-saham yang dimiliki oleh 1MDB Energy Limited di dalam 1MDB Energy Sdn Bhd, sebagai ganjaran kepada Aabar Limited untuk mendapat IPIC sebagai penjamin untuk menjamin pembayaran kesemua jumlah yang dinyatakan perlu dibayar dari semasa ke semasa oleh 1MDB Energy Limited berkaitan dengan Nota-Nota tersebut; dan

(iv) 1MDB dan IPIC telah menandatangani satu “InterGuarantor Agreement” bertarikh 21 Mei 2012 di mana 1MDB telah menaja jamin sepenuhnya kesemua amaun yang perlu dijelaskan dan dibayar di bawah Nota-nota tersebut, termasuk kesemua kos, perbelanjaan, ganti rugi, liabiliti yang ditanggung atau dialami oleh IPIC, dan sekiranya 1MDB tidak mampu memenuhi obligasi-obligasi penaja jamin tersebut, 1MDB akan mendapatkan Kementerian Kewangan Diperbadankan untuk memberi pembiayaan yang perlu dan sokongan untuk membayar balik IPIC sepenuhnya, yang perlu bagi menjadikan pernyataan-pernyataan yang dibuat di dalam Pekeliling Tawaran bertarikh 18 Mei 2012 bagi Nota-nota tersebut, iaitu:

(i) pernyataan-pernyataan berkenaan “MANAGEMENT OF 1MDB GUARANTOR” yang dibuat pada muka surat-muka surat 50-52;

(ii) pernyataan-pernyataan berkenaan “USE OF PROCEEDS” yang dibuat pada muka surat 29;

(iii) pernyataan-pernyataan berkenaan “Strategic alliance between 1MDB Guarantor and IPIC Group” yang dibuat pada muka surat 37;

(iv) pernyataan-pernyataan berkenaan “Guarantee and Status” yang dibuat pada muka surat-muka surat 96 dan 97;

Oleh yang demikian Goldman Sachs International  telah melakukan satu kesalahan di bawah subseksyen 179(c) Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007 yang boleh dihukum di bawah seksyen 182 akta sama, dan bahawa, Ng  telah bersubahat dengan Goldman Sachs International melakukan kesalahan tersebut, di mana kesalahan tersebut telah dilakukan hasil daripada persubahatan tertuduh,

Ng didakwa melakukan kesalahan itu di tempat sama di 1MDB, di sini antara 19 Mac 2012 dan 25 September  2012. - Bernama.


Ada yang seram ke?

Siapa?

Lu Fikir La Sendiri..!

9 ulasan:

  1. Yg. ni TAK pula lu TERLALAK ya si BLOG BANGKAI BABI oi - psl. ROMPAKAN2/RASUAH2/PENGGUBAHAN WANG HARAM oleh madey ANAK BERANAK dan TUAN TERBANGSAT-no 1 DUNIA dia, kit siang BANGKAI BABI DAPeliwat ZIONIS dia! Si PENJAJAH DAPbangkai ANJING BINATANG ni mmg. dah mengANJING KURAPkan habis2an syukriHOMO/SP*M tu!!

    Di - https://www.malaysia-today.net/2017/10/10/how-mahathir-moves-his-billions/
    How Mahathir moves his billions

    Raja Petra Kamarudin

    Malaysia Today
    Oct 17, 2017

    (Tok Terkedu)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Siapa peduli RPK ini melalak. Dia meradang dengan Polis Malaysia ang kluarkan Waran Tangkap ke atas dia. Dia cabut lari sebelom dapat ditangkap.

      Waran keluar di zaman Najib lagi. Tapi dia masih meradang hingga sekarang. Sebab dia tahu dia tak dapat balik kampong lagi melainkan dia sanggup masuk penjara dulu.

      Jadi, dia melalut lah ke atas pemimpin negara sekarang. Tok kudu cium tahi dia tiap kali masuk blog yang anti-Umno ini.

      Padam

  2. Woi si bodoh bangang Tok kudu,

    Aku dah baca link kpd separuh Mat Salleh RPK yang kamu beri itu.
    Kamu hirup semua air kencing dia ye? Kamu percaya itu semua, ye?

    Takda sebiji fakta pun. Semya nya tuduhan dan tuntutan nya konon nya dia tahu itu ini kupla worak.

    Satu link atau punca maklumat pun tak di beri. Kepala Bapak Kau nak memanjangkan temberang separuh Mat Salleh haprak itu. Kau nak membohong pembaca di sini juga, ye?

    BalasPadam

  3. Cin binatang itu bergambar pakai Arab. Si babi itu akan buat apa saja untuk dapatkan apa yang dia kejar. Telanjang depan Paris Hilton depan yang lain2 pun dia sanggup.

    Yang bagus nya suruh dia telanjang berdiri di atas kepala nya, si Paris sunatkan kulup dia.

    Oops, berlebih aku marah dia kali ini. Tapi aku sanggup maki dia lebih dari itu. Dia dalang kpd "misappropriation of 1MDB funds and money laundering US4.5 billion of them". Son of a gun. A real bastard.

    BalasPadam
  4. rompakan terbesar negara ni?

    rompakan terbesar di dunia, kot.

    The Great Train Robbery di Britain pun ha nya berpuluh juta Pound saja rasa nya, tak sampai RM2.6 billion.

    BalasPadam
  5. Chief Lobai pesan. Kalau mahu ambil tindakan mahkamah. Jangan sampai mengAIBkan tertuduh....kalau kes khalwat tak pe kalau mengaibkan pasangan yg ditangkap. Chief Lobai dah pening tuuu demi membela rakan ta'awun...Hehehekikikihahahakahkahkah

    BalasPadam
  6. Bagus, mahkamahkan depa bank Goldman Sachs Yahudi itu.

    Juga, perlu saman bank itu berbilion, boleh guna tampung hutang negara yang Ah Jib Gor buat hingga naik ke RM1 trillion.

    BalasPadam
  7. “InterGuarantor Agreement” lah, apa lah, di rancang dek si babi yang pipi nya tentu sedap di cubit, di cekahkan hingga hampir koyak.

    Semua nya ada lah web of intrigues sebagai alasan bagi wang 1MDB di hantar ke sana sini, akhir nya RM2.6 biliion masuk akaun bank Najib.

    Bedebah punya kerja.

    BalasPadam
  8. Bicarakan dia walau pun belum dapat ditangkap. Rasa nya tentu dia dikenakan hukum penjara, lebihkurang sama tempoh nya dengan Najib.

    Bila dapat tangkap nanti, sumbatkan dia terus ke penjara. Tak kira berapa tahun selepas hukuman di jatuhkan. Tiada maaf bagi nya.

    BalasPadam