Selasa, 25 Disember 2018

Lega La Sikit..!

Rakyat sebenarnya masih tak jelas arah tuju kerajaan dalam mentadbir negara. Itu sebab ramai yang bersikap curiga dalam menghadapi tahun baru 2019 yang bakal menjengah  beberapa hari lagi.

Kesetabilan ekonomi yang tak kunjung tiba dipengaruhi oleh ketidakstabilan politik menyebabkan kehidupan rakyat juga tidak stabil dan selesa.

Apabila pengumuman penurunan harga minyak akan dilaksana pada 1 Januari 2019 sedikit sebanyak ianya memberikan ruang cahaya dihujung terowong yang selama ini suram melengkari kehidupan rakyat.
Kerajaan mengumumkan harga minyak RON95 akan dijual pada harga lebih rendah bermula 1 Januari tahun depan.
“Sejajar dengan trend penurunan harga pasaran minyak dunia pada ketika ini, kerajaan akan menyelaraskan harga runcit produk petroleum termasuk RON95 kepada harga yang lebih rendah mulai 1 Januari 2019 memandangkan penetapan harga jualan runcit produk petroleum adalah secara bulanan.
“Ini memberikan kelebihan kepada pengguna sekiranya harga minyak dunia sedang naik tetapi memandangkan trend harga minyak adalah menurun kerajaan sedia menukarkan asas penetapan harga jualan runcit produk petroleum secara mingguan,” kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng.
Almaklum rakyat masih lagi kuat menghidu bau hancing di sebabkan gagalnya segala janji manifesto dalam PRU yang lalu. Itu yang tak berapa selera dengan kenyataan demi kenyataan selagi ianya belum dibuktikan dengan tindakan dan penguatkuasaan..!
Lu Fikir La Sendiri..!

32 ulasan:

  1. Baru TUJUH BULAN jadi kerajaan, dah sibuk nak srmua benda pulih mcm SEbELUM tahun 2005. Dunia sentiasa berubah - gunung berspi meletup, tsunami, ribut, perang, berebut kuasa di kalangn kuasa dunia,hutang menimbun, malikat pun perlu masa untuk buat kerja. Tak perlu bising-bisinglah. Kalau rasa jerajaan gagal jalankan tanggongjawab dan kerajaan KleptBN lebih baik, PRU15 nanti pangkah dacing balik. Lepas tu, berenti merungut.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa la pi mabuk cerita gunung berapi la ape? Jdi kera jaan buat kerje. Tu je. Janagn memekak je cari alasan

      Padam
    2. Masa nak tackle perempuan, macam-macam janji. Siap bagi hadiah.
      Boleh bang Kat masjid.
      Siap bagi pandu Kereta Mewah lagi (Kereta tarik)
      Pijak Semut tak mati.
      Lepas Kahwin. Abang tak ada duit.
      Siap sepak terajang lagi.

      Barulah menyesal menangis tak berlagu.

      Padam
    3. ah...padan la menteri PHancing perlekeh malaikat dan nabi..macai dia pun pikir malaikat perlu masa nk buat kerja.Agak2 caiminah malaikat maut bertangguh ke nak cabut nyawa?..ops sorry terfikir pasal agama dan kematian pula...takut nnt macai cakap " betul lah cakap PM Madey,melayu susah nak maju sebab terlalu bnyak masa belajar ilmu akhirat"

      Padam
    4. Melayu susah nak maju sebab terlalu ramai yang otak mcm 1027 itu.

      Padam
    5. 8:46 PG otak lobak. Tak tahu pun PH sentiasa buat kerja. Tak mencuri RM2.6 bilion pun.

      Padam
    6. Tak boleh baikki cepat Najib dah punah teruk

      Padam
    7. Kalau gunung berapipun dh meletus tu tanda dh hampir nak kiamat. So, bila lagi nak tunai janji? Tunai janji dalam kubur ke tunai janji di padang mahsyar?

      Padam
    8. Bila kau dah ada di padang mahsyar, semua janji akan di tunaikan.

      Kau yang menghalang tunai jani itu, sebab melalak, memekakkan telinga.

      Padam
    9. Tak payah tunggu Padang Mahsyar - bla kau dah dalam kubur aje, semua janji kan tertunai.

      Kau akan di tanya Nungkar Nagkir: Mengpa kamu bising sangat, sentiasa melalak, menghalang PH menunaikan janji?

      Padam
    10. dah kena kencing takkan nak terus jadi bangang plak...kerajaan kau pilih x dpt tunai janji kau ckp org halang kerajaan tunai janji? eh..cemana korg pikir eh...tak paham kdg2 tahap pemikiran macai hancing.Otak mcm ni mmg kerajaan suka.Macam macai BN jugalah...cuma kali ni macai lebih unggul bodohnya.

      Padam
  2. Buatlah UNDI TAK PERCAYA DI PARLIMEN. Nak tahu juga, berapa ramai yg nak sangat Anwar Ibrahim jadi PM

    BalasPadam
    Balasan
    1. Orang PKR pun ramai juga yang tak mahukan Al Juburi jadi PM.

      Padam
    2. Tak boleh caya punya orang, amacam nak jadi PM?

      Dia sanggup langgar undang2 sebab nafsu nak main belakang.

      Mana kita boleh benarkan dia jadi PM macam itu.

      Padam
  3. Yang bising itu kebanyakan nya penyokong Najib. Marah Najib kena guling, jeles Tun M & Bersatu dapat gembeling tenaga puak2 lain menggulingkan nya dan Umno.

    Yang dah nak di turunkan harga pun nak bising jugak lagi, itu mengarut. Tapi perlu nya mengawal harga barangan pada umum nya, gua setuju dan sokong.

    Tak tau lah berapa banyak harga minyak mempengaruhi harga barangan across the baord. Tapi gua mahu lihat Enforcement Officers periksa dan kawal harga barangan. Sekel kepala (legally) depa yang eksploitasi keadaan, yang takda justifikasi asyik menaikkan harga.

    BalasPadam
  4. Bukan bising minyak turun tapi lambat turun. Itu pon sbb dah digegar dan dihebohkan oleh pembangkang kalu tak, senyapp je pekak badak gomen ph

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko tak tau pasai harga minyak mentah di pasaran dunia turun, ye? Baca lah lebih sikit, Dol.

      Padam
    2. "sbb dah digegar"?

      Kau cakap macam kera mendabik dada depan sekor berok, mengata dia boleh gegarkan sexually gajah betina di bawah pokok kelapa depan depa.

      Dia pun panjat gajah itu, jalan ke belakang, berdiri di bontt gajah betina itu, alih2 sebiji kelapa jatuh, kena kepala gajah itu. Gajah tu kesakitan, bergegar sikit.

      "Hah, tengok nih, kan bergegar gajah ni aku godam," kata si kera itu.

      Pssst, kau kera Umno ye?

      Padam
    3. yg ko tahu pasal harga minyak dunia pula tapi diam pulak.. itu namanya mencuri duit rakyat sembunyi2.. nasib baik pembangkang sound, kalau tak, mmg kena tipu lh rakyat malaysia sampai bulan april 2019 tahun depan. mahacai dgn menteri sama2 species beruk, bodo bangang.. haha

      Padam
  5. Balasan
    1. Jalan ke mana? Ke kondo Bang Non di Bangsar?

      Padam
  6. Tak kusahlah, lambat atau cepat, yang penting MINYAK dah turun.
    Tak perlu merungut lagi.
    Buat dua tiga kerja untuk kurangkan beban hidup.
    Pemalas dan kaki rungut, tetap MERUNGUT walaupun Rafizi jadi Menteri Kewangan. Puiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii......!!!!

    BalasPadam
  7. Ini komen di pos yang lalu, membalas komen si Mamat pemalas, Melayu feudal itu -

    Kamu ni bukan saja bodoh bangang, jugak mentaliti Melayu feudal - pemalas, menuduh tanpa alasan atau penerangan, tak beri hujah yang beralaskan fakta, katak di bawah tempurung tak reti berinteraksi dalam masyarakat.

    Masuk 1 jam kemudian, mengata orang macam budak kecik.

    Ini mesti penjilat Najib, marah bila disebut "Najib punya pasal". Padan lah Najib lingkup di Pru14, ada penyokong pun tapi "bangang hamjadah (kata2 dia di kempen Pru13), KEPALA BAPAK KAU (kata2 dia di kempen Pru14).

    BalasPadam

  8. Bila harga minyak mentah naik, pendapatan Petronas naik, jumlah cukai di bayar kpd Kerajaan pun naik. Duit cukai Kerajaan gunakan utk tujuan2 lain, rakyat dapat juga faedah nya.

    Betul, rakyat di kampong pun pakai motor dan kereta, kalau minyak di pam minyak turun harga, lebih direk (terus) ler faedah nya depa rasa.

    Tapi atas gomen ler membuat balance antara memberi kemudahan berbentuk direk dan yang tak direk tuh. Ingat, contoh nya, spital pun perlu di tambah, maka doktor2 dan ubat2 pun perlu di tambah jugak. Pakai duit dari cukai jugak.

    BalasPadam

  9. Bersatu AGM debates will stay closed-door to avoid offending sensitivities
    xxx

    Bagus. Tentu ada banyak yang mengkritik Menteri2 lain bangsa yang prestasi nya jauh dari memuaskan. Wayoutamurti, contoh nya.

    Psst, Malaysiakini punya news heading dlm BM tak menarik. Editor BM nya tak pandai ke?

    BalasPadam
  10. Apa nak jadi kpd si Mamat Najib nih, asyik membohong, menipu, memfitnah -

    Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini menyifatkan kenyataan bekas perdana menteri Najib Razak yang mendakwa kerajaan Pakatan Harapan (PH) mengutip cukai jualan petrol RON95 sebanyak RM120 juta seminggu sebagai palsu.

    Katanya, dakwaan bahawa kerajaan mengenakan cukai jualan 30 sen seliter ke atas petrol sejak Nov lalu adalah dakawaan yang tidak benar.

    "Fitnah beliau adalah sama dengan dakwaan sebelum ini bahwa 1MDB menguntungkan Malaysia apabila satu dunia tahu bahawa 1MDB ialah skandal rasuah terbesar dalam sejarah yang membebankan Malaysia dengan hutang kerajaan persekutuan lebih RM1 trilion.

    “Atau (sama juga dengan) dakwaan beliau bahawa masalah bayaran balik cukai barangan dan perkhidmatan (GST) sebanyak RM19.4 bilion sejak 31 Mei 2018 tidak wujud sungguhpun sejak 2015, lebih 121,429 individu syarikat belum mendapat bayaran balik termasuk Shell,” katanya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najib bodoh, dah takda kuasa, takda data dan kakta terkini tapi nak menyibuk. Padan muka kena sepak tempeleng di media massa.

      Padam
    2. Kopipes untuk 1257 -

      Kamu ni bukan saja bodoh bangang, jugak mentaliti Melayu feudal - pemalas, menuduh tanpa alasan atau penerangan, tak beri hujah yang beralaskan fakta, katak di bawah tempurung tak reti berinteraksi dalam masyarakat.

      Masuk 1 jam kemudian, mengata orang macam budak kecik.

      Ini mesti penjilat Najib, marah bila disebut "Najib punya pasal". Padan lah Najib lingkup di Pru14, ada penyokong pun tapi "bangang hamjadah (kata2 dia di kempen Pru13), KEPALA BAPAK KAU (kata2 dia di kempen Pru14).

      Padam
  11. aduhh.. mahacai pakar u-turn KEPANASAN.. haha diam dlm hutan lh BRO..

    BalasPadam
  12. DSiapa yang kata gomen PH lambat mnurunkan harga tu mengarut. Baca ni -

    Rafizi praises Guan Eng for ‘swift action’ on fuel prices
    Read more at https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/12/24/rafizi-praises-guan-eng-for-swift-action-ron-95-float/#dYYTqz2bRWyBYex0.99

    BalasPadam
  13. Setuju dengan pendapat berikut, gomen mesti cari semua wang yang Najib & Co, kejar semua yang terlibat, kerja dengan pihak2 di sektor swasta bagi mendapat nya -

    The government needs to adopt a multi-faceted, multi-disciplinary, public-private partnership model to achieve recovery, as soon as practicable. Those responsible may be in the prosecution team's sights, but this will not prevent them from hiding their assets.

    Only a swift, dynamic response form lawyers, forensic accountants and investigators who are expert in cross-border asset recovery will see assets at serious risk of being lost frozen and ultimately recovered for return to those who lost them.

    https://www.malaysiakini.com/news/457478

    BalasPadam