Jumaat, 6 Jun 2014

Utusan Pun Dah Tersampok Malaysiakini..!


Ini lah masaalahnya apabila pihak yang sepatutnya menyebarkan berita dengan adil lagi telus gagal dalam memenuhi etika kerja yang sepatutnya mereka amalkan..! Lebih malang lagi apabila yang gagal dan tidak beretika itu terdiri dari mereka yang terlibat didalam media arus perdana..!

Kalau Malaysiakini memang la kita semua tak pelik berkelakuan begitu..! kerana selama ini pun mereka cari makan hasil dari cerita fitnah dan sensasi yang sengaja mereka reka dan terbitkan..! Lebih teruk dan lebih rosak imej Islam, UMNO, BN, Raja Raja, Melayu dan apajua yang sewaktu dengannya maka lebih lancang la keceluparan dan kebejatan yang mereka amukkan..!

Contoh, seperti dibawah ni…

 

Itu Malaysiakini, dan kita semua dah tak heran..! tapi kalau suratkhabar Utusan pun boleh tersampok dan bernada sama seperti Malaysiakini…itu kita ada sedikit heran..!

Kenapa Editor dan orang kuat Utusan seperti Aziz, Zaini dan Hassan tak boleh nak dapatkan pengesahan? kenapa begitu tergesa gesa mengeluarkan berita fitnah tersebut dimuka depan? Apa agenda Utusan?

Kalau nak mengampu buat kerja lain laa…! Utusan jangan dirosakkan oleh 2-3 ekor beruk yang kelaparan pisang..!!!

Baca kenyataan rasmi YAB MB Johor dibawah ni…
Saya akan memegang ' kuasa eksekutif' dalam Lembaga Perumahan dan Hartanah yang akan ditubuhkan oleh kerajaan negeri. Apa pun keputusan yang dibuat mengenai pentadbiran negeri ini masih dibuat oleh saya kerana kuasa ekekutif itu masih ditangan Menteri Besar.
Dakwaan laporan Malaysiakini yang mengatakan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar mempunyai kuasa mutlak dalam perlantikan lembaga pengarah dan pentabiran dalam lembaga berkenaan sama sekali tidak benar kerana saya yang akan menjadi pengerusi Lembaga Perumahan dan Hartanah Johor dengan 'kuasa eksekutif' yang diperuntukkan kepada saya.
Penubuhan Lembaga Perumahan dan Hartanah Johor adalah sama seperti Johor Corporation (JCorp) yang secara automatik peranan pengerusi dipegang oleh Menteri Besaur. Usaaha untuk menubuhkan lembaga tersebut bukan sesuatu yang baharu kerana sebelum ini penubuhan Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Johor (PKENJ) atau kini dikenali sebagai JCorp juga menggunakan pendekatan yang sama.
Baca juga hujah yang lebih jelas…
JOHOR BAHRU 5 Jun - Kuasa Raja dalam Lembaga Perumahan dan Hartanah Negeri Johor, satu enakmen baharu yang akan dibentang di Dewan Undangan Negeri (DUN) Isnin ini adalah tertakluk kepada kanun Undang-undang Tubuh Negeri Johor.
Justeru, laporan Malaysiakini mengatakan Sultan Johor bakal mendapat kuasa meluas membabitkan isu perumahan adalah tidak benar kerana mengikut kanun itu, baginda boleh memberi nasihat dan menerima nasihat dalam hal berkaitan.
Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan negeri, Datuk Abd. Latiff Bandi berkata, laporan Malaysiakini menggambarkan Sultan seolah-olah mempunyai kuasa lebih dalam hal itu adalah berniat jahat dan sengaja diputarbelitkan.
Menurutnya, kerajaan negeri juga sebelum ini pernah membentangkan enakmen sama iaitu semasa mahu mewujudkan Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Johor (PKENJ) yang kini dikenali sebagai Johor Corporation (JCorp).
"Jcorp kini sudah berkembang sebagai satu syarikat yang dikenali bukan sahaja di dalam negeri, malah di peringkat antarabangsa dan terbukti ia sudah berjaya. Jadi jangan jadikan usaha mewujudkan lembaga perumahan itu sebagai isu.
"Mereka (Malaysiakini) perlu faham tentang kanun Undang-undang Tubuh Negeri Johor sebelum membuat sebarang laporan seperti itu yang boleh mengelirukan rakyat negeri ini," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, di sini hari ini.
Malaysiakini melaporkan semalam, kerajaan Johor akan membentangkan satu rang undang-undang baru di DUN pada Isnin ini untuk membentuk satu lembaga perumahan dan hartanah yang memberi kuasa meluas kepada Sultan tentang isu perumahan.
Menurut portal tersebut, ia merupakan enakmen pertama seumpamanya yang akan dibentangkan dengan Sultan diberi kuasa untuk melantik ahli lembaga, menyelia akaun dan juga untuk membubar lembaga tersebut.
Abd. Latiff menegaskan, penubuhan lembaga itu kelak bakal memudah dan memantapkan lagi urusan berkaitan perumahan dan hartanah di negeri ini kerana segala urusan yang diselia tiga agensi sebelum ini akan berada di bawah satu bumbung.
Selain itu, tambahnya, menerusi lembaga itu juga, segala usaha kerajaan negeri untuk melaksanakan lebih banyak rumah mampu milik bagi rakyat negeri ini dapat diperhebatkan pada masa sama tindakan tegas kepada pemaju yang ingkar dapat diambil.
"Kita tubuhkan lembaga ini bukan untuk susahkan sesiapa tetapi untuk memastikan undang-undang yang ada berkaitan perumahan dan hartanah negeri ini dapat dihormati, sekali gus tiada lagi pihak yang memperlekehkan penguatkuasaan kita.
"Saya yakin, menerusi lembaga itu juga pemilikan rumah untuk rakyat bukan sahaja bumiputera, malah bangsa lain terjamin dalam usaha kita mendukung kehendak rakyat yang mahu memiliki rumah sendiri yang berkualiti," katanya.
Dalam pada itu, beliau memberitahu, lembaga tersebut akan dipengerusikan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, manakala beliau selaku Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan sebagai Timbalan Pengerusi.

Agak agak esok Utusan akan keluarkan dua kenyataan diatas ni di muka depan?

LU Fikir la Sendiri!!!

18 ulasan:

  1. The monarch should not meddle in the administration,that has been agreed in the constitution by our founding fathers.

    BalasPadam
  2. Bodoh punya Blogger
    Dah 2x5 mcm org PK
    bila lapor yg menyebelahi puak dia, dah kutuk mcm sial

    Dah Utusan ckp benda betul
    Apa masalahnya

    Cibai lembu punya blogger Putra Merdeka

    BalasPadam
  3. Kesian Khaled Nordin
    Nama jr MB
    Tapi telur org pegang

    BalasPadam
  4. Gua dah pikir bro !!

    UTUSAN lapor berita yg tepa
    Cubaan salah guna kuasa perlu diberi perhatian

    BalasPadam
  5. utusan akhbar yang telus..

    BalasPadam
  6. Ada masalah lebih besar disebalik isu ini yang harus di beri perhatian , terutama orang-orang melayu iaitu tanah diJohor sedang galak di jual secara berluasa kepada singapork dan akan memberi kesan buruk kepada BN pada PRU 14 , ambil perhatian jangan terpedaya dengan main orang luar (Malaysiakini).

    BalasPadam
  7. caj je cukai belian/jualan kepada warganegara luar 50% dari harga jualan macam korea kes samsung yang harta warisan.

    BalasPadam
  8. Sokong kla semua negeri dipegang oleh sultan. Kita x pyh sibuk fikir psl politik dh. Nk kata sultan x prfect nk memerintah, rsany rkyat biasa lg le. Org yg meliwat pun blh diangkat ketua... ayuh sultan sultan dimalaysia. Luaskn kuasa mu. Cina keling skrg ni x sdr diri. Minta dibahagikn pmbahagian ekonomi samarata dikalangan bangsa. Kla blh bangsa melayu lbih lg. Kerajaan skrg ni lmbik...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau sultan perintah pun mereka boleh jual negeri. Baca sejarah. Sultan Brunei jual Sabah pada Sultan Sulu. Sultan Sulu pajak Sabah pada syarikat British. Sampai hari ini negara kita tak boleh selesai masalah ni. Sultan Brunei juga jual Sarawak pd Raja Brooke. Tu belum lagi aku sentuh Pulau Pinang dan Singapura diberi pada British oleh sultan masing2. Sultan Johor dulu serahkan Pulau Batu Putih pada British dan British serahkan pd Singapura. Sistem yg ada skrg dah elok. Sultan duduk diam2, jangan masuk cammpur urusan pentadbiran negeri.

      Padam
  9. OI anon/anon PEMBENCI-Kesultanan ISLAM/Melayu, lu punya ekoq-ekoq ni si PENDATANG KAPIRDAJAL PENGGANAS SODOM Red BeanBANGKAIBABI aaahh?!

    PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANGDAPBANGKAIBABI-si-PENDATANG/PENCEROBOH-RASIS-CELAKA-no-1!

    BalasPadam
  10. Apa nak heran –si PENGKHIANAT LIBERAL Islam/Melayukan ada di mana-mana; dan mereka mahu MENJAHANAMkan Utusan Melayu!

    KURANG AJAQnya DAPBANGKAI ni - sampai begitu sekali menghina DYMM Sultan Johor kita! NGO-NGO Islam/Melayu patut buat lapuran polis kerana bila MENGHINA/MENGGERTAK kesultanan Melayu mcm. ni - bermakna juga MENGHINA Islam/umatnya kerana Kesultanan Melayu adalah PENJAGA Islam kat Tanah Melayu ni, mengikut PERLEMBAGAAN!

    Aku syak si puak PENDATANG KAPIRDAJAL PAP-DAPBANGKAI/PKRSODOM ni dan penaja Barat-Zionis mereka dah MENGAMOK, sebab DYMM Sultan Johor nak buka semula kes Batu Putih. Kerana Singapura adalah pusat MOSSAD-Israel/CIA terbesar di Asia dan si KAPIRDAJAL PAP-DAPBANGKAI/PKRSODOM adalah ejen utama si Barat-ZIONIS (lihat di -http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, Wednesday, September 2, 2009)!

    Tengoklah Pulau Tioman yg. dulunya, sebahagian dijual kat PENDATANG Cina dgn. harga begitu murah utk. buat resort dan pdg. golf lima bintang - sekrg. dah hampir 60% dijual, terutamanya pd. PENJAJAH S'pura!

    Dahlah tu, yg. herannya, penduduk kpg. Islam/Melayu miskin, ramai TAK dpt. pinjaman buat perniagaan pelancongan sendiri serta TAK dpt. subsidi enjin bot, dan juga didiskriminasi pekerja asing yg. dapat digaji dgn. murah, di hotel-hotel kat situ!

    Lepas tu, anak-anak muda TERCICIR sekolah sebab hanya ada sebuah sekolah rendah dan sebuah sekolah menengah rendah sehingga Tingkatan 3 di Kampung Teke - utk. belajaq di Mersing terlalu mahal naik bot - apa KEJADAHnya ini boleh berlaku?! Mana WAKIL RAKYAT Islam/Melayu oi - lepas menang plihanraya, terus SENYAP?!

    Lihat di http://www.ismaweb.net/2014/06/tiada-jalan-keluar-daripada-kemiskinan-bagi-penduduk-pulau-tioman/ :

    Tiada jalan keluar daripada kemiskinan bagi penduduk Pulau Tioman

    June 5, 2014

    MERSING, 5 Jun – Bila memperkatakan mengenai Pulau Tioman, perkara yang terlintas dalam fikiran pastinya sebuah destinasi percutian yang cukup indah dan damai.

    Isu kemiskinan, pendidikan dan pendapatan penduduk yang begitu rendah mungkin tidak akan terlintas di fikiran sesiapapun apabila membayangkan pulau ini.
    Hakikatnya, inilah yang terpaksa dilalui oleh masyarakat di sini, yang masih dibelenggu kemiskinan hingga sesetengahnya bertungkus lumus untuk meningkatkan lagi pendapatan yang rata-rata RM500 sebulan.

    Umum melihat, Pulau Tioman telahpun melalui fasa pembangunan lebih 20 tahun lepas. Hari ini, tersergam resort-resort mewah dan calet yang memenuhi setiap tujuh kampung yang terdapat di pulau ini bagi memenuhi keperluan pelancong.

    Kemajuan hasil daripada industri pelancongan yang dilihat pada mata kasar kononnya memberi manfaat kepada penduduk kampung di sini yang berjumlah lebih 3,000 orang. Hingga ia dikatakan membuka peluang pekerjaan dan perniagaan kepada hampir 90 peratus penduduk yang majoritinya Melayu.

    Namun, bancian pendapatan isi rumah yang dijalankan oleh Universiti Malaya pada tahun lepas menunjukkan bahawa 45 peratus penduduk di Pulau Tioman terdiri daripada kumpulan miskin tegar dengan pendapatan kurang RM500 sebulan.

    Manakala 25 peratus berpendapatan antara RM500 hingga RM1,000 sebulan. Hanya mereka yang terlibat sebagai pengusaha sahaja yang memperoleh pendapatan lebih RM1,000, contohnya, pengusaha bot dan calet.

    ….Orang luar terutama warganegara Singapura, memiliki banyak resort berkenaan.

    TERUSkan MEMBACA.....

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN ISLAM/umatnya, Kesultanan Melayu, Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

    BalasPadam
  11. utusan dan malaysiakini sama seperti MCA dan DAP.... nampak tak, bro?

    BalasPadam
  12. kalau kata utusan kena sampok maknanya chedet pun kena sampok jugak ke ?

    http://chedet.cc/?p=1379#more-1379

    BalasPadam
  13. Saya penyokong UMNO/BN berbangsa Melayu. Tapi saya tak mahu Sultan Johor dibenarkan mencampuri urusan pentadbiran negeri Johor. Bukan Johor saja, mana2 negeri pun sama. Sultan dan yang Dipertua Negeri tak boleh diizinkan menncampuri pentadbiran negeri, ini melanggar prinsip raja berperlembagaan. Kalau dah Sultan masuk campur mentadbir negeri, habis tu Menteri Besar nak buat apa? Jadi pak angguk? tak maulah saya macam tu! Saya bukan anti-Raja, bahkan saya adalah penyokong institusi Raja, kita wajib pertahankan institusi ni sampai bila2 kerana ia simbol ketuanan dan bangsa Melayu. Tapi kita tak boleh terima keadaan di mana Raja menjadi pentadbir dan mengambil alih kuasa rakyat yg diberi pada Menteri Besar. Utusan berkata benar. terima kasih Utusan. Sultan dan kerabat Sultan should stay out of pentadbiran negeri. Especially bab2 hartanah nih, khuatir aku nanti ada kerabat ambil kesempatan, mereka pun manusia biasa.

    BalasPadam
  14. Aku percaya pd utusan. Biar dihentam tp masih maintain.... Teruskan berjuang....

    BalasPadam
  15. OI anon 3.24pg, JGN. nak MENYAMAQlah! lu punya ekoq ni si PENDATANG KAPIRDAJAL PENGGANAS SODOM Red BeanBANGKAI-CELAKA aaahh?! Lu JGN. nak hina/kutuk KESULTANAN ISLAM/Melayu kami paham?!

    PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANG DAPBANGKAICELAKA-si-RASIS-no-1!

    BalasPadam
  16. Dah tiba masanya kita tingkatkan kesedaran org2 melayu generasi ke2 dan ke3 selepas merdeka dalam pemilikan hartanah.. jangan fikir harta pusaka yang kita akan warisi... kesedaran org melayu tentang pemilikan hartanah amat rendah. Apa yang akan kita warisi untuk anak2 kita dan generasi kita yang akan datang. Mentaliti Bangsa melayu yang akan pulang kekampung setelah bersara harus diubah. bangsa2 lain terutamanya cina berlumba2 untuk memiliki hartanah kerana mereka asalnya sehelai sepinggang datang ke Tanah melayu. Rata2 org melayu yang menyewa di bandar2 besar menyewa dengan tuan rumah yang berbangsa Cina. Oleh itu saya mohon Umno tingkat kan kesedaran terutamanya anak2 muda Melayu kita agar berlumba2 dalam pemilikan hartanah agar dapat meyeimbangi pola penduduk berbilang kaum terutama dibandar2 besar. Syarikat2 pembinaan sekarang lebih cenderung dalam membina hartanah yang mewah2.. yang menyebabkan golongan sederhana tidak mampu untuk memilikinya... ketidak keseimbangan ini haruslah di kawal.. tetapkan keseramataan pembangunan bersekala Mewah, sederhana dan rendah di setiap daerah.. iklankan kuota bumiputra yang masih kosong.. agar dapat diisi pada yang layak.. dan kurangkan birokrasi dalam permohonan pinjaman bank... Didik generasi muda2 melayu pentingnya menceburi bidang hartanah sebagai pelaburan masa depan yang menguntungkan.. ank2 melayu semua hayatilah lagu WARISAN... apakah nasib bangsa anak melayu kita di masa hadapan?.... sekarang dah ada ura2 sabah & Sarawak nak keluar dari Malaysia... apa nk jadi dgn Malaysia skrng ni...

    BalasPadam
  17. kalau kuasa masih dipegang oleh MB dan segala keputusan masih dibuat oleh pihak MB.nape perlu ada undang2 terbaru ni???kan elok guna yg lama je..lagi satu kalau sultan johor tu nak sgt tolong rakyat kononnya....kan elok ambik portfolio kebajikan masyarakat je...duit berkepok tu bolehlah digunakan tuk tolong insan yg memerlukan....sekadar pandangan...

    BalasPadam