Sabtu, 9 April 2016

Azalina Berbohong..?


Layan..!

Kenyataan harga kereta turun 30% tidak matang – Proton

Tidak pernah lagi dalam sejarah, harga kereta turun mendadak di saat kos barang naik malah kenyataan Azalina itu tidak matang dan tidak realistik.
Kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said mengenai harga kereta akan mengalami penurunan sehingga 30% menjelang 2018 dibidas sebagai tidak matang.
Bekas CEO Proton, Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir berkata Azalina sepatutnya menjelaskan secara lebih terperinci mengenai hasrat kerajaan menurunkan harga kereta agar tidak menimbulkan sebarang salah faham antara pengusaha kereta dan rakyat.
“Tidak pernah lagi dalam sejarah, harga kereta turun mendadak di saat kos barang naik. Bagi saya kenyataan Azalina itu tidak matang dan tidak realistik.
“Kena tanya dia (Azalina) macam mana dia nak turunkan sehingga 30%. Jika kerajaan menurunkan cukai (duti eksais), barulah senang nak buat,” katanya kepada FMT.
Dalam jawapan bertulis kepada ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng di Dewan Rakyat semalam, Azalina menyatakan harga kereta akan dikurangkan sebanyak 30% menjelang 2018 sebagai komitmen kerajaan terhadap manifesto yang dijanjikan semasa Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) bagi menurunkan harga kenderaan secara berperingkat 20 hingga 30% menjelang tempoh berkenaan.
“Pelbagai usaha telah diambil termasuk pemberian insentif untuk mengurangkan jumlah duti eksais yang sepatutnya dibayar kepada syarikat-syarikat pengeluar kereta yang terlibat dalam nilai tambah komponen automotif tempatan.
“Insentif ini memberi banyak manfaat kerana jumlah penurunan harga yang dicatatkan pada tahun 2013 adalah sebanyak tiga peratus, diikuti oleh tujuh peratus pada 2014 dan 2.7 peratus pada 2015,” katanya.
Bahasa mudahnya...adakah Azalina berbohong?
Lu Fikir La Sendiri!!!

32 ulasan:

  1. Dia ni standard mat maslan.. Lepas GST harga barang turun..

    BalasPadam
    Balasan
    1. GST memang ada penurunan barang cuma yg kerajaan control la antaranya kereta..cuba lihat kereta sbm GST dan selepas...

      GST kalau Baca konsepnya memang boleh turunkan harga barang krn cukai yg ada sebelumnya SST lagi tinggi.

      lepas tu harga GST hanya dikenakan sekali...ramai dikalangan pembangkang sentiasa mengatakan GST dikenakan beberapa kali ke tas satu barangan..cth la katakan syarikar a adalah kilang ada gst 6% pastu yg beli syarikat B kena lagi 6% dah jadi 12%...silap itu syarikat A bila jual kat syarikat yg tak kena GST ada la GSTnya...tapi katakan syarikat B ada GST maka syarikat A akan kenakan GST kpd syarikat B...maksud mudahnya sekali ja GST..


      Cuma di malaysia ekonomi dikuasai peniaga2 yg kaki kelentong dan dibantu oleh penguatkuasa kaki rasuah...itu la yg jadi..

      Apa2 hal nak faham mudah GST singapura negara terbaik perangi Rasuah.

      Kepada sahabat kalau tak nak percaya pun takpa ya...jgn susah hati sangat...di malaysia ada 2 puak satu sokong kerajaan satu lagi penentang...cuma esok kalau ada rexki jadi pemerintah harap korang faham la apa itu GST dan SST.

      Padam
    2. GST punca rakyat dibendung, dihimpit & dicengkam untuk membiayai hidup harian. GST alasan peniaga naikkan harga barang, termasuk warong2 & penjual peniaga pasar malam. GST di Malaysia tidak terkawal oleh kerajaan..harga naik melambung tapi mutu barangan & perkhidmatan macam sial. Tidak seperti di Spura... di sana pegawai pemerintah & menteri2nya bersih tidak mengamalkan rasuah & sogokan duit. Mutu perhidmatan & barangan berkualiti tinggi. Restoran semua bersih. Warong2 & pasar malam tak ada langsung. Penganguran sifar 0%. Mereka tidak ada hasil bumi, hanya bergantung kpd kecekapan, daya saing, mutu perkhidmatan saja tapi ekonomi mereka paling teratas dalam dunia mewngalahkan negara2 barat & Jepun. Tak malukah Najib & menteri2 kabinetnya....??????

      Padam
    3. tanpa nama 7:37 ko faham tak makna SST dan makna GST

      Padam
  2. Tanya mamak kenapa pecat secara desakan terhadap DS Syed Zainal yang cemerlang sebagai CEO Proton? Apa salah dia pada Proton? Sejak DS Syed Zainal ditendang kluar dr Proton atas 'nasihat'/arahan Tun madey, halatuju Proton jadi tak tentu hala. Akhirnya hampir bankrap kalau kerajaan tk suntik lgi dana.

    toksah alih isu kpd harga keta turun ke naik.. isu yg membelenggu negara skrg ialah sampai bila dan byk mana billion lg kerajaan mesti bail out Proton???

    Asyik tukar CEO mcm bodoh je DRB dn Tun Mamak ni main judi nasib pd Proton!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rugi pun ada juga kereta proton atas jalan. Bayar cukai juga kat kerajaan. Ramai juga vendor dan pekerja yang terlibat.
      TAPI 1MDB bagi apa pada malaysia??? Jual harta negara dan beban hutang 50b, satu faedah pun tak ada untuk rakyat dan negara.

      Padam
    2. 12.36

      Ko kalau tak fitnah tun m tak sah kan! Keji betul hati ko tuduh macam2.

      Selepas DRB-hicom membeli saham khazanah dan memiliki peratusan tinggi dari pemegang saham lain, DRB-hicom berhak melantik pengarah urusan sendiri dan pada waktu itu DRB-hicom sudah pun mempunyai calon.
      Sebagai seorang yg gentleman, Syed Zainal telah meletakkan jawatan. Ketua pegawai kewangan pun turut serta meletakkan jawatan dari proton pd waktu itu.

      Orang yg sedar diri dan ada maruah tak kisah letak jawatan. Tun pun letak jawatan. Bukan mcm bugis.

      Padam
    3. jawatan picisan mmg la.. pegang PM 22 tahun apa hal bro... tak lepas lepas macam2 drama. Madey pun buat macam2 kesilapan ... ada kuasa semua kasi bersih cover line. Madey mmg tamak kuasa nak remote control jawatan PM .. kalau DSN ikut kehendak dia tak jadi isu pun 1MDB ni... tapi tak ikut itu yg naik hangin satu badan buat macam2 nak jatuhkan DSN. Sudah lah bro ... better go fly kite !!!

      Padam
    4. Mmamat 1236,

      Siapa cakap Tun yang pecat? Kasi bukti, kasi link kpd punca yang bolh di percayai.

      Setuju dan sokong pendapat 231.

      Padam
    5. Mr.Go Fly Kite Tanpa Nama 4:43PG

      "kalau DSN ikut kehendak dia tak jadi isu pun 1MDB ni... tapi tak ikut itu yg naik hangin satu badan buat macam2 nak jatuhkan DSN."

      Memang patut pun Tun M (dan juga rakyat yang waras)mengamuk dengan Najib tentang isu 1MDB setelah terbukti 1MDB telah membawa kerugian berbilion-bilion ringgit kepada negara.Saya cadangkan supaya awak sendirilah yang Go Fly Kite.

      Padam
    6. Tanpa Nama10 April 2016 4:43 PG telah mengauta konon
      jawatan picisan mmg la.. pegang PM 22 tahun apa hal bro... tak lepas lepas macam2 drama. Madey pun buat macam2 kesilapan ... ada kuasa semua kasi bersih cover line. Madey mmg tamak kuasa nak remote control jawatan PM .. kalau DSN ikut kehendak dia tak jadi isu pun 1MDB ni... tapi tak ikut itu yg naik hangin satu badan buat macam2 nak jatuhkan DSN. Sudah lah bro ... better go fly kite !!!
      ............................................................

      Jawapan balas saya:
      Spesi seperti kamu yg cakap berbolak balik, suka menyamar pelbagai watak, mencarut, memburukkan peribadi orang tanpa bukti kukuh, baling batu sembunyi tangan, memang jelas tidak boleh dipercayai kerana telah hanyut digoda syaitan.

      Dalam pada itu, saya tetap berpegang pd ajaran orang2 tua, HONESTY (KEJUJURAN) IS THE BEST POLICY. Najib telah banyak kali membohong dalam isu duit berbilion dalam akaun peribadinya. Tak pernah dalam catatan sejarah di manapun jua ada pemimpin berbuat demikian.

      Berbekalkan ilmu dan pengalaman hidup, Insya Allah, saya tidak akan giur & mudah dibeli dgn duit suapan, apatah lagi dgn prinsip jahanam Cash is King anutan Najib & Rosmah.

      F A H A M...............!!!!!!!

      Padam
  3. PAC Kewangan Kementerian (MOF) langsung tidak tahu mengenai operasi anak syarikatnya 1MDB, demikian didedahkan oleh Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Irwan Serigar Abdullah kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC).

    Menurut Hansard pendengaran PAC mengenai 1MDB pada 19 Mei 2015, Irwan dan Datuk Seri Mohamad Isa Hussein dari Kementerian Kewangan Inc (MKD) berkata. 1MDB tidak dirujuk kepada kementerian atau MKD mengenai operasi atau hal ehwal korporat mereka.

    "Langsung operasinya (1MDB) kita tak tahu. Kita tak tahu. Semua kita baca dalam surat khabar," Irwan memberitahu PAC.

    Malah, tidak ada pegawai kementerian berkenaan dalam 1MDB.

    Mohamad Isa berkata, Memorandum dan Artikel Persatuan (M & A) 1MDB melarang pegawai kerajaan daripada menganggotai lembaga pengarahnya.

    Tiada penjelasan diberikan apabila PAC bertanya mengapa M & A itu tidak diubah walaupun MKD mempunyai kuasa untuk berbuat demikian.

    Sebaliknya, Mohamad Isa membawa perhatian kepada Perkara 117 M & A itu yang menyatakan bahawa kelulusan perdana menteri dikehendaki bagi sebarang perubahan kepada M & A.

    Perkara 117 juga menyatakan bahawa kelulusan perdana menteri diperlukan bagi pelantikan dan penyingkiran pengarah.

    Apabila ditekan mengenai kementerian itu yang kelihatan kurang kawalan ke atas 1MDB, Irwan berkata mereka diketepikan.



    Dah ada bukti hansard ini pun masih nak cari kambing hitam. Sampai bila nak menipu rakyat? Sucker!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tony phua tido la

      Padam
    2. Kahkahkah..
      Xde org kementerian kewangan dlm 1mdb

      Kahkahkah..
      Abes org sape?
      Org boros ke org najis?

      Kahkahkah..
      Punaisihat emiritus 1mdb tdo ke?

      Kahkahkah..
      Rahman dahlan xnk twit ke punaisihat harus bertanggungjawab?

      Kahkahkah..
      Cai najis tlg jawab

      Padam
    3. SAH....... Najib sebagai PM, Menteri Kewangan & Penasihat MEMBOHONG & MENIPU. Kejora Liberal & Najib sama2 MUNAFIK..!!

      Padam
  4. Bagi Sharol ex ceo 1mdb bagi penerangan kat rakyat segera.. kalau tunggu naik mahkamah akan delay sampai bertahun2 nak dengar kes. Anwar yg tak berkuasa pun sampai 7 tahun nak settlekan kes liwat beliau. Inikan najib yg berkuasa. Najib akan still menang next pru sbb dia akan tabur dedak sebanyak2nya

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum Putramerdeka..

    Kau ni hati kering betul...semnangat dan terus bersemangat..

    Aku memang respek ngan kau ni...Bila aku baca kau akan bongkar terus laporan PAC memang hati kering..

    Teruskan perjuangan putramerd3eka..Cuma dipihak kami kesabarab bertahun2 menunggu keputusan dari Audit Negara dan PAC akhirnya terlaksana...Alhamdulillah bersyukur kami.

    Dipihak menentang seperti yg aku katakan nak buat camna akan terus menentang...cuma untuk pengetahuan semua golongan pro kerajaan lah paling lega kerana selama ni dimomokkan Najib hantu segala hantu..

    Keputusan PAC bagi penyokong kerajaan memberi momentun kuat dan moral yg tinggi. Harap korang faham ya..maksud aku cara kami memahami laporan Audit tak sama dgn korang..nak faham cara kami faham tak susah ..baca laporan ketua PAC


    putramerdeka berkenaan harga kereta akan trurun 30% simpan ja artikel itu...kita p[akat2 tengok turun ke tak...cuma aku harap berlaku jujur la klau turun katakan kebenaran walaupunpahit itu aja..

    jadilah pejuang kerajaan yg pertahankan insitusi negara...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ptuuih..
      Pejuang najis yg mempertahankan periuk nasi sendiri.

      Padam
    2. Mungkin dia bukan pemakan dedak, tapi dendam kesumat dia terhadap Tun Mahathir lebih menyerlah bila dia mengaku kekecewaannya sebagai ex pekerja Proton yg malang. Apa pun, dia tetap manusia jahaham atas sebab2...

      Yang selama ini cakap berbolak balik, suka menyamar pelbagai watak, mencarut, memburukkan peribadi orang tanpa bukti kukuh, baling batu sembunyi tangan, memang jelas tidak boleh dipercayai kerana telah hanyut digoda syaitan.

      Dalam pada itu, saya tetap berpegang pd ajaran orang2 tua, HONESTY (KEJUJURAN) IS THE BEST POLICY. Najib telah banyak kali membohong dalam isu duit berbilion dalam akaun peribadinya. Tak pernah dalam catatan sejarah di manapun jua ada pemimpin berbuat demikian.

      Berbekalkan ilmu dan pengalaman hidup, Insya Allah, saya tidak akan giur & mudah dibeli dgn duit suapan, apatah lagi dgn prinsip jahanam Cash is King anutan Najib & Rosmah.

      F A H A M...............!!!!!!!

      Padam
  6. Sdr.azlina...la ni pi servis kreta dok kena gst 6% barang + 6% upah kerja,chek oooi

    BalasPadam
  7. Sebelum gst buat wheel alignment 65..skrg dah 75 inclusive of gst..

    Boleh terangkan tak tang mana yang harga turun? Sedangkan service yg diberikan sebijik? Peniaga tetap boleh claim balik gst yg dibayar dalam membeli barang2 untuk bisnes mereka. Yang rakyat ni apa cerita? Suruh tinggal di bulan? Bawak basikal? Tolonglah jangan jadi bangang boleh tak?

    BalasPadam
  8. Azalina ni masa pak lah dah kena pecat aku rasa betul tu harga kereta nak turun 30% tapi kereta lembu kot...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pergi servis keta ko..kat workshop belakang rumah...grenti takdak gst.. @ mumgkin ko kena tipu pemilik kedai yg tak register gst.

      Padam
    2. Tak payah temberang autalah Kejora, dengar nie.....GST punca rakyat dibendung, dihimpit & dicengkam untuk membiayai hidup harian. GST alasan peniaga naikkan harga barang, termasuk warong2 & penjual peniaga pasar malam. GST di Malaysia tidak terkawal oleh kerajaan..harga naik melambung tapi mutu barangan & perkhidmatan macam sial. Tidak seperti di Spura... di sana pegawai pemerintah & menteri2nya bersih tidak mengamalkan rasuah & sogokan duit. Mutu perhidmatan & barangan berkualiti tinggi. Restoran semua bersih. Warong2 & pasar malam tak ada langsung. Penganguran sifar 0%. Mereka tidak ada hasil bumi, hanya bergantung kpd kecekapan, daya saing, mutu perkhidmatan saja tapi ekonomi mereka paling teratas dalam dunia mewngalahkan negara2 barat & Jepun.

      Tak malukah Najib & menteri2 kabinetnya....??????



      Padam
    3. Aloo utraman .. Nak beli keta pun kena beli permit kat singapore.. Rega permkt ngalahkan rega kega kat msia..

      Padam
    4. Here come Othman @ Othaman, not Ultraman....

      What the hell is he nagging.. Is it Tamil, Bawean, Iban, Malay, definitely not English.....?????

      Dahlah mendukung kemungkaran, dia juga pendukung Pencemaran Bahasa tiap kali dia 'menurun' pelbagai lakonan.

      M U N A F I K .........!!!!!!

      Padam
  9. 1.39 tu la contoh pemakan dedak yg bangang..

    Workshop tak register gst for sure takde no. Pendaftaran gst..ko sangka aku bongok macam ko ke? Aku siap dah check dah semua. Klu tak memang aku dah report dah kat kastam...so ko jgn tunjuk bangang kat sini boleh tak?

    Jawab dulu soalan aku...tang mana gst turunkan harga barang dan perkhidmatan...??? Dah setahun lebih..takde seorang pun penyokong gst mampu jawab...

    BalasPadam
  10. Kan aku dah kata kalu ko takmau bsyar gst.. Ko cari lah wokshop blakang rumah..grenti caj servis takdak gst.. Siap boleh kowtim rega lagi... Dah ko cari pusat servis yg establish. Memang ko kena byar gst.. Ko sendiri bodoh.. Tsk tahu urus duit sendiri salahkan gst plak. Woilahabau budget bayangan oppo pun ada gst.. Hahsha. Ko kena kencing jerr.. Sebab bodoh bukan????

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jadi jawab la soalan dia tu.

      Part mana yang harga turun dengan GST?
      Kami pun nak tahu juga. Belakang rumah kami tiada workshop. Yang ada kebun jagung sahaja. Sekian.

      Padam
    2. Woi ko faham tak terma demand and supply.. Kalu demand tinggi supply kurang ...harga drop lah bodoh..ko itu pun tsk fahsm lagi kaa?? Kalu blakang rmah ko tanam pisang. Grenti suppy mningkat dlm pasaran..ha apa lagi drop lah rega. Itu pun sussh nak faham....seban orang bodoh mcam ko lah prniaga ambil kesempatan...

      Padam
    3. Gst tak ambilkira demand and supply la bangang. Dia pukul rata semua sekali termasuk spender kau...

      Tak kisah workshop belakang rumah atau deodorant nak cover bau ketiak kau tu kena gst jugak.

      Kangkung turun harga bukan sebab oversupply pun...pemakan dedak haram macam kau tak makan kangkung pun.

      Caj internet..banking...insurans...tambang...tiket flight semua caj naik sebab gst...mana yg demand and supplynya bangang?

      Oh...nak suruh kowtim dgn najib ke harap2 dapat naik jet peribadi dia supaya tak kena gst waktu beli tiket flight?

      Atau kowtim dengan najib buat syarikat tak payah byr gst mcm 1mbd tu?

      Dasar pemakan dedak haram tak reti nak faham keluhan rakyat marhaen. Dah bahlol ada hati nak suruh cari workshop belakang rumah...tak ke bangang nak mampus namanya tu? Buktikan harga mana yang turun sebab gst? Tak boleh jawab tapi buat lawak bodoh. What a shame! Kah kah kah

      Padam