Sabtu, 23 April 2016

Hilang Maruah..!


Hilang telur..!

Siasatan ke atas 1MDB dalam takut, dakwa Economist


Kes siasatan ke atas 1MDB bakal menjadi ujian penting berhubung cara dunia berdepan dengan gejala rasuah rentas sempadan, kata The Economist.
Majalah antarabangsa berkenaan mengimbas semula skandal yang melanda firma pelaburan milik negara itu dan kaitannya dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
"Dengan rasuah dan gerakan taktikal di pesisir luar berada di agenda tinggi selepas pembocoran kertas Panama, penyiasat mempunyai insentif tambahan untuk menggali dengan lebih mendalam,” katanya.
The Economist mendakwa siasatan dalaman Malaysia seolah-olah bersifat takut ataupun tersentap, justeru membiarkan negara-negara lain menjalankannya.
"Tahun lalu Peguam Negara digantikan - kononnya atas alasan kesihatan, walaupun dokumen yang bocor memberi bayangan bahawa beliau bersedia mengenakan tuduhan jenayah terhadap Najib.
"Pengganti beliau menolak cadangan bank pusat supaya 1MDB menghadapi tuduhan.
"Laporan Parlimen ke atas firma itu mengenal-pati berlakunya penyelewengan tetapi tidak mendakwa adanya penipuan secara terang-terangan," katanya.
Dokumen yang didakwa oleh The Economist mengenai kemungkinan tindakan undang-undang diambil ke atas perdana menteri, adalah draf yang dikatakan kertas pertuduhan yang diterbitkan di laman web pemberi maklumat, Sarawak Report.
Laporan majalah kewangan mingguan itu dibuat hanya beberapa minggu selepas pengawal selia kewangan Switzerland (Finma) memberi amaran bahawa negara itu berdepan peningkatan risiko pengubahan wang haram, memetik contoh seperti 1MDB.
"Kita tahu bahawa dana yang dicurigai itu juga melalui bank-bank yang beribu pejabat di Amerika Syarikat, United Kingdom dan Asia Barat. Urusniaga juga diproses melalui banyak pusat kewangan antarabangsa yang lain.
"Ini menjadikan siasatan merentasi sempadan semakin kompleks kerana melibatkan pendakwa raya dan pihak berkuasa seliaan daripada empat benua.
"Jadi kes-kes seperti ini merosakkan reputasi pusat kewangan Switzerland.
"Jika sistem perbankan Swiss disalahgunakan untuk pengubahan wang haram secara besar-besaran, maka ini menjejaskan reputasinya," kata Ketua Pegawai Eksekutif Finma, Mark Branson.
Switzerland percaya bahawa sekurang-kurangnya AS$4 bilion daripada dana 1MDB telah disalahgunakan tetapi Economist berkata penyiasat kini percaya ia boleh menjadi sebanyak AS$6 bilion.
Ia berkata bahawa penyiasat Switzerland pada 12 April lalu berkata mereka sedang meluaskan siasatan ke atas dua bekas pegawai kerajaan dari Emiriah Arab Bersatu yang dipercayai adalah pegawai utama dalam International Petroleum Investment Company (IPIC) dan anak syarikatnya, Aabar Investments PJS yang kedua-duanya mempunyai urusan dengan 1MDB.
Kertas takkan mampu membungkus api..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

56 ulasan:

  1. Najib, mana nak lari?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takda lari la...bgtahu AG negara luar yg buat siasatan..nak jumpa kat mana..aku nak taji kepala depa masing2..buat kerja ke main telo..

      Padam
    2. Fumakilla, sendri Taji kepala ko dulu, kemudian baru citer.

      Padam
    3. Jgn nak alih tiang gol...bgtahu semua siasatan antarabangsa bila nak siap siasat..nak tunggu PRU ke 14 ke?

      Kesian aku ngan geng Tun M tak abis2 berdoa agar siastan puak2 kafir dapat jatuhkan Najib.
      Negara kafir ni tak kemana la ..semua siasatan hanya bg gumbira sat pastu tarik balik...cam WSJ ituaru bkn kemain kata 2.6B duit 1MDB la ni alih tiang gol balik..

      Geng2 Tun M boleh lah diperbodohkan...Bgtahu cepatkan siasatan jgn main telo.

      Padam
    4. Hilang maruah? Soal nya, ada maruah ke Najib dan Malaysia di bawah Najib?

      Kalau ada maruah dah lama Najib saman SR, WSJ, NYT dll.

      Mana nak saman - takut bermacam macam rahsia lain keluar di masa bicara di Mahkamah.

      Padam
    5. Jgn nak alihkan tiang gol...

      Mulai sekarang korang pakat2 la doa agar siasatan antarabangsa berjaya...

      Maruah la ya bila kafir kata duit 2.6B duit 1MDB.

      Maruah la ya bila WSJ kata 2.6B duit najib pelesap.

      Maruah la ya bila dokumen curi Justro dijunjung tetapi laporan PAC dipijak.

      Maruah la ya disanjung Clare Rewcasle yg kaki tunggang arak.

      Maruah la ya bila bertahun2 kata atas nama rakyat dan keadilan duit 2.6B Najib pelesap.

      Maruah la ya bila bertahun2 fitnah berdasarkan dokumen justro dan 2.6 b duit 1MDB agar rakyat termakan fitnah.

      Suadah lah...macam aku katakan tadi hari apa siasatan nak selesai Sabtu akan datang ke?
      bila PRU ke 14 dan nak mula...baru masuk mahkamah?
      sudahlah doa2 tiap2 lepas solat agar negara2 kafir berjaya jatuhkan Naib.

      Jgn lupa nak pandai baca media barat . sapa2 boleh tolong media2 baik utk rayat..WSJ,SARAWAK REPORT.The Edges,Economist....dan apa lagi ya?

      Padam
    6. Pandai pun kau dah tahu kan duit ada kat Ambank.

      Ambank kat mana? kat SWIIS ke? atau Singapura?

      Ambank itu kat malaysia faham tak ni...Maknaya bila simpan kat malaysia kena tanya Bank Negara.

      Bank negara tugasnya apa? main telo la ya..

      Jadi nak jadi HAli UMNO taat pada Bank Negara ada faham.

      Padam
    7. Mamat 951 kata "laporan PAC dipijak."

      Macam mana nak caya Laporan PAC? Dua ayyat di buang dek Pengerusi "Cari Makan" PAC apekenamanye dari laporan yang dah di setujui semua Alhi, tanpa runding dgn yang lain.

      Pulak nya, di masa testimony di beri oleh saksi saksi, dia beri tahu semua orang bahawa siapa yang tak mahu kata kata nya di rekod ke dalam Rekod Parlimn boleh padam microfon. Dan ramai mereka yang kasi testimony ada lah yang makan gai, ramai dengan gomen. Banyak lah testimony yang tak di rekod.

      Laporan PAC apa macam itu?

      Padam
  2. Padan muka Najib!!!!

    Ingat boleh buat sesuka hati? Tak suka pecat, buang mereka yang mentang beliau hari ini, nah terimalah balasannya....

    Kerajaan BN Terengganu khususnya menteri besar Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman disaran tidak membiarkan Dewan Undangan Negeri (Dun) terus tergantung.

    Ahli parlimen Kuala Terengganu Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah berkata, Razif perlu menimbangkan untuk membubarkan Dun kerana kedudukan kerusi Dun antara BN dan pembangkang di negeri itu hampir sama selepas bekas menteri besar Datuk Seri Ahmad Said mengemukakan undi tidak percaya ke atasnya awal Mac lalu.

    Ketika ini, BN hanya melebihi pembangkang sebanyak dua kerusi iaitu 17 manakala pembangkang 15 kerusi.

    Pada 8 Mac lepas, Ahmad mengemukakan cadangan usul undi tidak percaya terhadap Ahmad Razif pada persidangan Dun namun ditolak Yang Dipertua Dun, Datuk Mohd Zubir Embong.

    Akibat tindakan itu, Ahmad Razif menarik balik peruntukan kawasan Dun Kijal daripada Ahmad pada akhir Mac lalu.

    Peruntukan Dun Kijal kini diuruskan pejabat Menteri Besar, sekaligus memperlihatkan layanan yang diterima Ahmad kini sama seperti di kawasan pembangkang di negeri itu.

    “Apabila Datuk Ahmad Said mengemukan usul undi tidak percaya itu bermaksud dia sudah hilang kepercayaan kepada menteri besar sekarang dan secara automatik dia dianggap wakil rakyat pembangkang.

    Bersambung...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau ni ahli UMNO ke?
      kalau ahli boleh senyap tak...mulut kau bususk...Nak cerita strategi UMNO Terenggganu bkn camtu..Kau ingat Terengganu tak sengit ke setiap Pilihanraya...


      Minta toplong ya sapa2 yg mengaku ahli UMNO lepas tu tunjuk pandai boleh diam tak?

      UMNO terengganu tahu la buat kerja...Penyibuk dan bodoh politik ...ni lah msalahnya geng Putramerdeka...Najib masih PM ada faham?
      apa cerita gerakkerja nak jatuhkan Najib..Deklarasi apa cerita...takkkan senyap ja...jadi jgn menyibuk.

      Padam
    2. 8.58 fumakilla, najib tu da tak lama dah....

      Padam
    3. Tanpa Nama23 April 2016 8:58 PG, aku sokong cadangan kamu. AHLI UMNO YG BANGANG, YG TAK TAU BERFIKIR... TOLONG DIAM!!! JANGAN MENYIBUK!!! Kena sedar Mohd Najib masih PM kamu!

      Itulah cara berfikir orang UMNO penyembah Mohd Najib.

      Kesyiannn...

      Padam
    4. Ahli UMNO adalah ahli yg mempertahan sistem undang-undang dan perlembagaan negara.

      Itulah ahli UMNO yg bijak...

      1.yg pertahankan Bank Negara kata bodoh tapi pertahankan Clarewcastle bijak?

      2.Pertahankan Audit negara bodoh tapi pertahankan WSJ bijak sekali.

      3.Pertahankan AG bodoh tapi pertahankan AG Swiss yg bingai siasat tak abis2 bijak..

      4.Yg pertahankan siasatan SPRM bodoh tapi baca sarawak report dan the edges terlampau bijak..


      Minta maaf nak sembang UMNO mudah ja...hang duduk kat malaysiakan...yg buat perlembagaan UMNO tau..jadibaca perlembagaan dan taat ada faham?

      Padam
  3. “Ini menjadikan kerusi BN dan pembangkang sama iaitu 16-16. Keadaan ini sangat tidak stabil dan akan mempengaruhi pentadbiran negeri Terengganu,” katanya kepada Malaysia Dateline.
    Sumber dari Terengganu memberitahu, seramai dua Adun akan menyertai Ahmad untuk mengisytiharkan diri sebagai Adun Bebas.

    Jika keadaan ini berlaku, ia akan menjadikan BN 14 kerusi, pembangkang (15) dan bebas (3).

    “Saya percaya Ahmad tidak keseorangan dalam gerakannya. Mesti ada dua tiga orang yang akan ikut beliau dan menjadikan Dun Terengganu sangat tidak menentu.

    “Keadaan di Terengganu masih tidak menentu dan hanya menunggu masa sahaja,” katanya lagi.

    Bagaimanapun awal bulan ini, Ahmad Razif memberi keyakinan bahawa Umno di Terengganu terus kukuh dengan seluruh kepimpinannya menunjukkan solidariti dan permuafakatan yang baik.

    Beliau ketika menghadiri majlis bersama kepemimpinan akar umbi Umno Terengganu di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri di Gong Badak, 2 April lalu tidak berhajat untuk membubarkan Dun sebaliknya mahu seluruh kepimpinan memberi fokus kepada pilihan raya umum ke-14.

    Sementara itu, Pas pula dilihat sudah bersiap sedia menghadapi kemungkinan pilihan raya negeri Terengganu dalam masa terdekat.

    Parti itu dilapor mengadakan pertukaran besar-besaran kepada calon-calon yang akan bertanding termasuk menukar semua wakil rakyatnya di kawasan Kuala Terengganu.

    Menurut laporan Bernama 19 April lalu, di Kuala Terengganu, semua penyandang di tiga kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) akan digugurkan iaitu Mohd Abdul Wahid Endut (Wakaf Mempelam), Dr. Syed Azman Syed Ahmad Nawawi (Batu Burok) dan Datuk Tengku Hassan Tengku Omar (Ladang).
    Muka baru yang ditampilkan, Wan Sukairi Wan Abdullah (Wakaf Mempelam), Ahmad Amzad Hashim (Bandar), Dr. Mohamad Khazani Abdullah (Batu Burok) dan pendakwah, Wan Sohor Bani Leman (Ladang).

    Dalam pada itu, lidah rasmi Pas, Harakah edisi 18 - 21 April melaporkan kenyataan presiden Pas yang menegaskan tidak akan campur tangan dalam kemelut politik di Terengganu meskipun ditawar kedudukan Menteri Besar atau membentuk kerajaan bersama BN.

    Beliau mahu PAS berhati-hati dan tidak gopoh berhadapan isu politik di Terengganu.

    “Isu politik Terengganu lebih bersifat politik dalaman Umno, yakni perebutan tokoh-tokoh Umno untuk memegang kuasa pemerintahan yang tidak banyak berkait rapat dengan kepentingan rakyat.

    Bersambung....

    BalasPadam
    Balasan
    1. oii tak yah tulis la...kau ni sembang kat marikh ke?

      buat malu ja..tolong jgn sembang UMNO boleh tak? pi sembang DAP dan PKR yg dah nak mampus kat sarawak...tak abis2 gaduh..

      Padam
    2. Selagi boleh mentekedarah duit haram...pulun ler...

      Padam
  4. “Biarpun Pas mendapat kelebihan, tetapi Pas tidak mahu menumpang krisis dalaman Umno itu, sebaliknya mengarahkan jentera Pas bekerja untuk mendapat sokongan dan mandat rakyat yang lebih kuat melalui pilihan raya,” katanya.


    Kredit kepada;

    http://malaysiadateline.com/index.php/berita-list/16-berita-utama/2279-tiga-adun-bn-bakal-isytihar-adun-bebas-dun-t-ganu-goyah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mandai2 plak citer PAS...kau ni penyakit apa ni...sat wakil UMNO pastu sat wakil PAS...jgn lah nak sembang macam org bijak tapi kelaut...Tewrengganu stabil la..

      Padam
    2. Funakilla..mcm budak spastik plak,ntah apa lu punya komen tin kosong macam najib gak la...

      Padam
  5. Atok ajib lawanla sikaki fitnah tu..tunjuk la bukti sahih .resit derma arab tu ada lagikan ?haaa..hasi tunjuk la bukti ,,jangan la takut kami ada dibelakang datuk . .tunjukkan account tahunan statement 1mdb yang original kt tun dir bagi dia malu sendiri,,,samanla wsj ker,Singapore ker, siapasiapalah yang tuduh datuk ni penyumun malu oooop...jadilah anak jantan razak kata bugis...kalau tak mahu lawan jangan ngaku bugisla ...malu....ada duit banyak pun tak guna datuk kalau maruah ker laut, ker longkang atau maruah datok ditong sampahkan....hidup minang....

    BalasPadam
    Balasan
    1. ni tak abis2 minta resit...nasib tak minta buku 555..

      Aku kesian dgn geng putramerdeka ni...Bila Menteri Arab saudi dah cakap...tak nak dengar...otak semua dah bengap kot...

      Kalau WSJ kata 2.6 bkn duit 1mDB boleh percaya plak..tak plak minta WSJ bg bukti...

      Kalau Clare rewcastle gamaknya kata Najib pelesap duit Tabung Haji percaya gak la korang ni..

      Padam
    2. Tanpa Nama23 April 2016 9:06 PG,

      Bukti ada sama Mohd Najib daaa... Buku akaun Ambank atas nama Mohd Najib. Bank di Malaysia, tak susah utk Mohd Najib nak mintak penyata bank, nak tunjuk bahawa dia tak bersalah, dia jujur, ikhlas, telus, tulus, berintegriti, amanah dan beratus2 lagi sifat terpuji yg dia kononnya ada, tapi sebenarnya tak ada. Sebab tu dia tak berani tunjuk... Dia takut terburai rahsia2 lain pulak...

      Korang penjilat bontot Mohd Najib bolehlah terima bulat2 cakap Mohd Najib, percaya sepenuhnya. Bukti yg korang mintak hanya DEDAK, bukan KEBENARAN...

      Padam
    3. Tak faham lagi rupanya...

      Macam ni...setiap duit yg masuk ke malaysia yg berjumlah "banyak" ribu kena bgtahu Bank Negara faham tak?

      Bila Najib masukkan duit derma 2.6B maka kena bgtahu bank negara..kenapa kena bgtahu?
      psal Bank negara tugasnya jaga duit.

      Lain la Najib simpan duit kat bank SWISS itu masa kena la tanya kat sana...faham tak ni?

      Nak jadi ahli umno fahami tugas bank negara dan taat..

      Ada tak baca laporan Bank negara tentang 2.6B?

      Kalau tak fahgam tanya lagi...cuma jgn faham camni..Najib pelesap duit 1MDB bawa ke panama...panama itu tak kena mengena ngan najib fahan tak?

      Kita fokus ambank ja tau..Ambank bank malaysia bkn cawangan swiss faham tak? jadi jgn baca AG SWISS plak...

      Moga Allah faham kan kau la..Ada masa search apa itu bank negara ya.

      Padam
  6. Umno telah kucampak kelaut dalam agar tidakkan timbul...selamat datang Pas...jangan ada niat nk bergabung dgan umno sudah ,,,umno tu kotor.jahil dan bebal orang dia

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaupun kau bekerja keras nak rosakkan perpaduan antara PAS dan UMNO...Insyallah doa org2 beriman Allah akan makbulkan..Kami Yakin insyallah Islam akan bersatu..Maaf la ya.

      Padam
    2. Laaa ... silap besarlah kau. Kau campak kelaut PASTI ianya akan menjadi pulau, sbb begitu bidalan bagi barang yg elok dan berharga.

      Nak harapkan PAS? Uk uu .. Aku nak tanya satu soalan, masa PAS join DAP dulu konon2nya nak sebarkan Islam dikalangan cina komunis DAP kan?

      Jadi soalan aku, berapa banyak pemimpin dan pengikut DAP yg telah di Islam kan, sampailah bercerai talak satu? Dr Zakir Naik datang bagi ceramah sekejap tu pun boleh Islam kan 4, 5 org secara spontan. Inikan pulak yg bersama-sama berpeluk bercium, takkan gagal total kot?

      Yg ku nampak masa PAS bersama PR, masjid2 di Selangor habis diceroboh oleh komunis berbaju Melayu dan bertudung, dorang buat mcm kafe atau kantin aje, suka-suka ada masuk pakai kasut dsbnya. Sampai satu masjid kat Klang sampai skrg terima bala tingkat bawah tak boleh pakai memanjang kena banjir. Itu baru warning Tuhan tu!

      Itulah cara PAS mencari kuasa, sanggup gadai agama. Cara tak semenggah yg aku cukup tak suka. Tak tau lah skrg dah berubah ke belum ..

      Padam
    3. Macam aku cakap tadi kau boleh jadi batu api dan perosak perpaduan..Tetapi ingat ya Kami ahli2 UMNO akan terus berdoa agar Allah satukan kepimpinan UMNO dan PAS ada faha tak ni?

      Kau nak cerita keburukan PAS teruskan...tapi insyallah kami menerima sesiapa yg memahami kesalahan dan bertaubat.

      Padam
  7. Assalmaulaikumsemua...

    wow aku dah takut ni.. ...Abis la pemimpin UMNO Najib ni..

    Woiii sudah lah dah naik kematu kau tahu tak.tak abis2 tiap kali ari sabtu ada ja citer Najib kena tangkap..

    France apa cerita..isu kapal selam dah berlumut failnya korang faham tak?

    AG Swiss yg sembang kencang apa citer ..AG Swiss bg aku buat bungkus roti canai lagi baik...

    AG singapura plak main telo ke? dah masuk tahun dah ni...Zety pun dah berhenti..Singapura kaki tido gamaknya..

    Maaf la ya korang boleh lah kena tipu ...bgtahu kat semua negara kalau nak siasat tak payah tunggu PRU...bila ada ja PRU baru nak buat kerja...Bgtahu depa..... ingat rakyat Sarawak akan sokong BN ...ada faham tak ini?

    p/s...Putramerdeka...bgtahu semua kuasa besar dunia dan negara2 yg AG nya tengah siapkan siasatan ni Aku tukang komen ahli UMNO minta jgn suka main telo kesian sama Tun M..buat kerja cepat sikit ..jgn dah bertahun2 isu tak pernah selesai.

    Sapa2 ada contack AG Singapura bgtahu kat mana boleh jumpa biar aku taji sikit kat kepalanya agar otak tak letak kat lutut.

    BalasPadam
  8. Ok lah putramerdeka...

    Teruskan usaha walaupun dah makin kelam..terima lah hakikat deklarasi rakyat dah jadi deklarasi buat kat dewan bkn stadium.

    Aku harap2 penyokong Tun M mesti terima hakikat kalau tak korang akan kalah terus.
    Nak lawan Pro Najib mesti semnagat kuat dan ada strategi bkn main balun ja..

    Kalau korang asyik merintih dan menadah tangan pada AG Swiss..Singapura..WSJ..Clare Rewcastle korang semua ke laut la..

    Korang ingat sembang econiomist SARAWAK bakal terlingkup la ya..DAP menang la ya...Maaf la ya satu ja aku nak cakap JANGAN JADI BODOH.

    Nak faham apa itu politik kenali sarawak dan fahami sarawak..Psal tu la BN sentiasa menang..

    Begitu juga perang cyber...kenapa kami ja menang?

    Lu Fikir La Sendiri!!!

    Itu ayat putramerdeka...tapi ke laut gak...menulis pakai hemtam kromo akhirnya buat bungkusan roti canai basi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha..ayat nk sedapkan hati...ProOO00ootTt

      Padam
    2. Fumakilla berkata "Begitu juga perang cyber...kenapa kami ja menang?"

      Ni dinamakan syok sendiri, mental dah kronik, dah nasihat jgn pekena ganja+ketum=fumakilla...ni lah hasilnya...lawak pun ada dedak sekor ni.

      Padam
  9. BOBOI MERAJUK.

    Dia cakap dia takde pun ingat nak jadi PM, sbb dia tau tempat PM tu tempat panas, kerja banyak, dan kena tahan tekanan dari semua penjuru.

    Tapi dia lupa yg dia bertanding nak jadi Naib Presiden UMNO thn 2013 tu utk apa? Utk bapaknya jadi PM balik? Boboi, Boboi. Peluangmu BOBOI utk jadi PM dah TERTUTUP HABIS, sekali pun bapak kau mengamuk mengalahkan JIN IFRIT mengganas.

    Mat Salleh cakap inilah apa yg diistilahkan "SOUR GRAPES".

    Ingatan Ikhlas buat BOBOI MUKHRIZ dari Lubang Bontot.

    BalasPadam
  10. Tun Tot,

    'Ingatan Ikhlas buat BOBOI MUKHRIZ dari Lubang Bontot'

    Lubang Bontot tu kamu ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku sbnrnya tak mau letak perkataan Tun dihujungnya, kalau tidak nanti ada pulak yg mengamuk. Tapi kalau nak betul-betul tepat ialah :

      'Ingatan Ikhlas buat BOBOI MUKHRIZ dari Lubang Bontot Tun'

      Mungkin kau boleh faham apa maksud aku. Ianya bukan menghina tapi kesesuaian semasa.

      Padam
    2. Lubang Bontot,

      Tahniah kerana kamu makin cerdik. Tapi kebodohan yg kamu dah buat tak boleh terpadam dgn alasan basi kamu tu...

      Maka akan kekal lah nama kamu sebagai LUBANG BONTOT.

      Hadiah ikhlas buat Tun Tot dari QQ

      Padam
    3. QQ.

      Aku tak pernah peduli apa org nak panggil kat aku. Bukan diblog ni saja, diblog lain pun sama. Apa pun kau nak panggil aku, aku tak ambik pot pun. Panggillah "Lubang Bontot" ke, "Pemakan Dedak" ke, apa-apa saja asal kau rasa puashati dan beroleh 'kemenangan'.

      Aku senang aje, kalau aku tengok yg balas komen aku ramai dah yg berfikir mcm tak siuman, aku belah aje keblog lain. Kau menang atau kalah berhujah pun setakat dlm blog aje, tak kemana, setakat kepuasan sendiri. Itu pasal benda yg sama boleh putar-belit spin selagi boleh, tak mendatangkan kesalahan pun, bukan dlm mahkamah apa yg dicakap direkodkan.

      Jadi tahniahlah pada kau QQ, krn aku dah bagi kau satu 'kemenangan' percuma.

      Padam
    4. Orait. Apa pun aku puji kamu pasal sudi letak nama Tun Tot, bukan setakat TANPA NAMA saja. Kalah menang bukan perjuangan aku. Aku nak cari kebenaran, dan aku percaya aku berada di lorong yg betul.

      Aku harap kamu juga berusaha cari kebenaran, dan kamu juga percaya berada di pihak yg betul.

      Tapi aku harap kita sama2 boleh berubah bila kebenaran semakin jelas utk elakkan diri kita dari bersubahat dgn pihak yg mungkar.

      Padam
    5. Kalau kau berfikir begitu, aku pun sama juga ...

      Pendapat aku, dlm politik terlalu susah bagi rakyat biasa utk menemui 'kebenaran' sebenar. Org politik pandai berpura, terlalu pandai berdrama dan terlalu bijak bermain kata-kata. Jadi kayu pengukur bagi rakyat biasa hanyalah dari apa yg dilihat, yg berlaku dan yg dituturkan (kekadang termasuk yg dibaca). Itu pun kekadang tidak dapat dimengertikan krn biasanya akan terselit muslihat didalamnya.

      Dlm membuat penilaian secara peribadi kita akan bertentangan pendapat dgn org lain, yg memandang dan menilai sesuatu dari perpektif yg lain. Ini biasa. Kalau kita dapat meraikan perbezaan ini, kita akan jadi lebih 'matang' dlm berhujah dan lebih bersikap terbuka.

      Pada aku benar itu benar walau pahit utk diterima, dan salah itu tetap salah walau sebaik mana pun diolah utk menutup kesalahannya. Sbgmana kau cakap, aku pun tidak mahu bersubahat dgn pihak yg mungkar, diakhir penceritaannya.

      Padam
    6. Fumakilla 10.44, ni bukan memang atau kalah...tetapi antara fakta Dan fitnah, berani atau penakut, maruah atau bacul...pencacai Dan Najib sama je.

      Padam
    7. 1125 pg.

      Aku sebenarnya jarang rasa teringin utk membalas komen spt yg kau tulis ni. Memenatkan jari aje ..

      Cuba kau jawab apa yg aku tulis kat 939 pg diatas tu, FAKTA ke AUTA?

      Padam
    8. Tun Tot23 April 2016 11:24 PG,

      Bagi aku politik ni kotor. Sebab itu aku tak masuk campur secara langsung. Sekarang ni dah tak ada keikhlasan. Hingga ke akar umbi pun setiap kerja nak upah. Aku tau sebab selalu juga aku bantu aktiviti2 kemasyarakatan baik UMNO maupun PAS.

      Dalam kes Mohd Najib ini pun aku tak pertikai sumbangan dia kepada negara. Yang aku usaha cari pencerahan hanya mengenai derma 2.6b dan urustadbir 1MDB. Itu saja tumpuan dan komen2 aku. Tak ada aku tohmahkan isteri dan anak cucu dia, dgn sanak saudara dia.

      Kalau ada yg burukkan Tun M, aku cuma tegur jika ada kesilapan. Bukan kerana nak bela kesalahan dia, baik yg dulu atau sekarang. Kalau salah tetap salah, tak kuasa aku nak sucikan sesiapa. Tak hingin aku nak alihkan tumpuan ke kesilapan dan kelemahan orang lain.

      Aku cuba bagi kesedaran, minta gunakan akal utk berfikir secara logik, tapi aku tak upaya nak suruh sesiapa percaya cakap2 aku. Tak ada bukti yg boleh aku tunjuk. Tapi aku cukup yakin dan percaya semua keterangan dan bukti itu ada pada Mohd Najib sebab semua tuduhan tu berlegar sekeliling dia.

      Korang boleh percaya dgn kata2 dia, cukup setakat guna airliur saja, tetapi aku tidak. Sebagai Perdana Menteri, dan sebagai orang Islam yg baik, dia perlu tangkis dan patahkan segala 'fitnah' yg dilemparkan kepadanya secepat mungkin, dgn cara yg paling efektif supaya 'fitnah' tidak dibiarkan terus tersebar, juga utk pertahankan maruah dirinya sendiri. Tak cukup setakat menafi dan menuduh orang mem'fitnah' dia.

      Mohd Najib punya segala2nya utk leraikan kemelut yg melanda negara kita ini. Dia punya bukti dan dia punya kuasa utk beri pencerahan tentang TRUTH atau KEBENARAN yg kita cari2.

      Padam
  11. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  12. Dinding yang melindungi Najib Razak ini akan pecah bila-bila masa tidak lama lagi. Ini telah bermula sejak penubuhan 1MDB lagi. Model perniagaannya adalah tidak mampan tetapi oleh kerana Najib mempunyai sifat kurang cerdik, penyelewengan licik 1MDB diteruskan juga tanpa mengambil kira undang-undang atau urus tadbir yang baik.

    Mereka kini tertonggeng-tonggeng di setiap langkah perjalanan. Kedudukan Najib makin lama makin tidak dapat dipertahankan. Dia masih menjadi perdana menteri hanya melalui kesetiaan tak bertempat beberapa kuncu-kuncu yang boleh diarahkan untuk membuat apa sahaja sesuka hati.

    BalasPadam
  13. Economics paper la pulak dah... kalau teliti laporan semua bersifat andaian... klu WSJ sllu tulis 'berkemungkinan' dlm economics paper pulah tulis 'ikut dakwaan' tak ada document sokongan dan fakta lansung.... bukan mcm banglo terlajak laris suma ada document ada fakta ada bukti...semua ada... kli setakat berkemungkinan.... ikut dakwaan sesetengah pihak. .. ikut kajian dan sbgnya tak payah nak sebok kli fakta tak dikeoil sekali.....



    FuuuCCCKKK......!!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Fumakilla 11.24,

      "Kalau andaian?," bukti yang jelas dah diberi, depan mata,rakyat dah faham Bagaimana penyelwengan dilakukan, giliran Najib la beri untuk nafikan...juga dengan bukti atau sekurang kurangnya saman la....

      Padam
  14. Fumakilla 11.24 bertaubatlah...

    BalasPadam
  15. Bodo nyer anon 11.31
    buktibyg jelas dah diberi.... mana bukti nyer... faktanya..document nyer.... tunjukkan.. bukti mana.?
    Blogger cari makan red bean army yg dibayar 20K tiap2 bulan tlg siarkan video presiden NGO TIBAI banyak mencarut dan maki hamun dlm tu... blogger ni kan suka recycle citer fitnah.... siar kan video kimak Tok Guru TIBAI tu.....

    BalasPadam
  16. Gila ke apa dia ni memanggil org "fumakilla, fumikilla" kesana kemari. Apasal? Tuan kau racun kau dgn fumakilla ke?

    Kalau umpama org bercakap, setakat menyemburkan air liur aje, bijik butir yg dicakapkan mcm org dirasuk jembalang, entah apa-apa.

    BalasPadam
  17. Blogger putramerdeka mme red bean army jadi lauk Tokong jer.... mcm org cina lain gak... sifat org cina ni satu jer MENIPU... smart liar... buat kerja paling sial gampang kimak punya kaum.... taoi bab bercakap peeerghhh paling terror... pergi la kat mna2pun klu kat office paling pukimak punya bsngsa pemalas tak tau buat kerja tapi bila bercakap nnpk paling bijak... smart liar... kerja berkira... berlakon cerdik buat kerja tapi paling bodoh buat kerja dan suka manipulasi org lain...suka cipta persepsi dan fitnah... mcn blogger red bean army putramerdeka... tulis dan komen nnpk cerdik bila suruh kemuka bukti... fakta... document... memo... dll .... 100% FAIL.....





    FuuuCCCKKK.....!!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tun Tot ke.. Joe Labu ke.. itu semua sandiwara lakonan Kejora Liberal.

      Mari berhujah dgn saya tentang pembohongan Najibul Bullshit. Kami rakyat mahu pemimpin jujur, tak membohong & cakap berbelit. Kita tak mahu pemimpin yg mengimani 'Cash Is King' hingga sanggup berbohong. Kita tak mahu pemimpin yang masih percaya pada 'Bohong Sunat'. Kita tak percaya lagi pada pemimpin 'Munafik' atau 'Hipokrit' atau 'Cakap Tak Serupa Bikin'.

      Adakah Presiden UMNO seorang hipokrit? Bukan kita kata, bukan kita mengada-adakan cerita, tapi ini adalah kenyataan benar & ada dalam simpanan rekod. Najib sendiri kata, 'dana politik dalam akaun peribadi adalah amalan rasuah'. Tidak kira sama ada ianya wang RM42 juta atau RM2,600 juta, tidak kira ianya duit untuk dana politik dan pilihanraya atau ‘derma’ untuk kepentingan parti... jika wang tersebut masuk ke dalam bank akaun peribadi dan tidak masuk ke dalam akaun rasmi parti, Najib Razak sendiri berkata ianya akan mengalakkan rasuah dan penyelewengan'.

      “Setiap sumbangan yang ingin diberikan kepada mana-mana parti politik sama ada di peringkat pusat mahupun negeri, hendaklah disalurkan melalui akaun rasmi parti. Ini bagi mengelakkan ahli-ahli politik menyalahgunakan nama parti untuk meminta atau menerima apa-apa sumbangan yang kemudiannya diselewengkan untuk kepentingan persendirian. Setiap sumbangan yang dihulurkan perlulah dikemukakan resit penerimaan dan dimasukkan dalam akaun parti. Menerusi rekod penerimaan yang teratur ia boleh diaudit pada tiap-tiap akhir tahun kewangan. Kerajaan percaya inisiatif seumpama ini akan mengelakkan sebarang bentuk perbuatan rasuah dan penyelewengan..” – Najib Razak, 27 February 2012.

      Padam
    2. Osmamg ahmad..kalu betu ko nak berdebat..aku cadang ko berdebat dalam fb azmi arshad..mungkin dia satu level iq dgn ko..pergi lah masuk fb azmi tu..ko brdebat lah dgn dia.. Kat sini takda sapa boleh lawan berdebat dgn ko..sebab hujah ko cukup bombastic..pergi lah visit fb azmi..osmang ahmad..nanti aku tunggu ko di fb dia..

      Padam
  18. Fumakilla 12.11 ni syok sendiri ker atau angin sejuk panas kronik dah mai?

    Dah dah dah...pergi mandi (opsss bukan) pergi buat kejutan letrik untuk menenangkan fikiran tu...

    BalasPadam
  19. BUKTI 1

    Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengaku menerima RM42 juta daripada bekas anak syarikat 1MDB, SRC International yang disalurkan ke dalam akaun bank peribadinya.

    Jawapannya kepada bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr Ling Liong Sik (bawah, kanan) dalam pertelagahan mereka di mahkamah menyatakan bahawa beliau membuat pengakuan itu.

    Namun menurut jawapan yang diberikannya kepada Ling, Najib dikatakan mengakui wang berjumlah RM42 juta itu berada dalam akaunnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Benar kata 12:54...

      Pembohongan Najib telah memakan dirinya. He's eating his own words, kata papatah Mat Salleh.

      Najib sendiri kata, 'dana politik dalam akaun peribadi adalah amalan rasuah'. Tidak kira sama ada ianya wang RM42 juta atau RM2,600 juta, tidak kira ianya duit untuk dana politik dan pilihanraya atau ‘derma’ untuk kepentingan parti... jika wang tersebut masuk ke dalam bank akaun peribadi dan tidak masuk ke dalam akaun rasmi parti, Najib Razak sendiri berkata ianya akan mengalakkan rasuah dan penyelewengan'.

      “Setiap sumbangan yang ingin diberikan kepada mana-mana parti politik sama ada di peringkat pusat mahupun negeri, hendaklah disalurkan melalui akaun rasmi parti. Ini bagi mengelakkan ahli-ahli politik menyalahgunakan nama parti untuk meminta atau menerima apa-apa sumbangan yang kemudiannya diselewengkan untuk kepentingan persendirian. Setiap sumbangan yang dihulurkan perlulah dikemukakan resit penerimaan dan dimasukkan dalam akaun parti. Menerusi rekod penerimaan yang teratur ia boleh diaudit pada tiap-tiap akhir tahun kewangan. Kerajaan percaya inisiatif seumpama ini akan mengelakkan sebarang bentuk perbuatan rasuah dan penyelewengan..” – Najib Razak, 27 February 2012.

      Padam
  20. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  21. Ngo rahsia justice for papa telah kembali aktif menentang kekejam tun m, kami dulu telah berjaya mememaksa dr m melepaskan jawatan pm keluarkan kebusukan tun m itu menipu petronas dengan mengunakan kroni Dan buat bailout untuk syrikat kapal anak nya. Kami menasihat para ahli justice for papa 'jangan ikut dekalasi rakyat untuk Anak tun m jadi PM, ingat kami berjaya mengegarkan tun m sehinggin beliau melepaskan jawatan, kami Tak takut pada tun m ,khairuddin telah mangikihanat anwar dengan menghasilkan buku 50dalil berunsur fitnah konon mengangkui sudaraMara anwar, khairuddin lupa jasa anwar bagi dia kaya raya ketika di merempat dulu, dia juga konon bercakap ada orang pecah perpaduan deklarasi Rakyat untuk Anak tun m jadi pm, cukup2 lah penipuan anda khairuddin anda telah bankrap, hutang anda banyar oleh tun m supaya anda buat kerja menjatuhkan najib,
    Saya meminta ahli ngo refomasi 1998, otai refomasi bersama2 kami NGO justice for papa menentang penipuan khairuddin Dan tun m deklarasi menjadikan Anak tun m jadi pm
    Kami mendapai cerita peintip kami dalam umno 'dulu tun m telah memaksa najib menjadikan mukhriz sebagai MB sebelum dia jadi pm malaysia perkara mesti menentang nya sebab cita2 tun m menjadikan Anak dia jadi pm adalah salahan, apabila najib Tak mahu ikut cakap tun m dia menjadikan Anak dia TPM, tun m telah marah pada najib, Malaysia bukan Singapore segala kuasai oleh keluarga Lee.
    Bantu kami menentang tun m Dan menentang deklarasi melantik Anak sendiri jadi pm, penipuan ini mesti hentikan

    Justice for papa pasti akan kembali gegarkan tun m itu
    Seperti mana kami berjaya lakukan pada 1997-98 dulu

    BalasPadam