Ingat Proton..! ingat gear box..! Ingat gear box..! ingot Proton Perdana..! ingat tak kita sudah berapa lama kata kata tersebut tersemat dibenak pemikiran rakyat selama ini..! Ianya sudah menjadi zikir harian yang diucapkan oleh mana mana pemilik Proton Perdana diseluruh pelusuk negara.
Hinggakan kita sendiri keliru sama ada orang tu benak berzikir begitu atau berzikir begitu menjadikan akal fikirannya benak sebenak cinabeng yang menyalak nyalak bila kelahiran Proton Perdana terbaru ini...
Kini, Proton menggorak langkah dengan menukar kereta nasional tersebut apabila bekerjasama dengan pihak Honda dengan mengeluarkan kereta Proton Perdana terbaru yang seperti yang dilancarkan oleh YAB PM dua hari yang lalu.
Apa yang rakyat Malaysia perlu akui dan bersyukur ialah Proton telah keluar dari kepompong Perdana lama yang begitu lama dipasaran negara, keduanya perlu ditegaskan bahawa Honda tidak pernah mengadakan kerjasama dengan mana mana syarikat otomotif yang lain sejak mula Honda terbina dan tercipta, kepercayaan dan hubungan baik telah menyebabkan Honda membuka pintu kerjasama yang pastinya mengalirkan kepakaran, ketelitian, standart malah pasaran yang telah, sedang dan bakal Proton nikmati. Tidakkah itu menguntungkan Proton?
Apa pula kaitan untung Proton kepada kita? kalau itu tak boleh nak digarap dan difikir baik duduk kandang unta untuk menikmati hidup ini..!
Kerana selama ini, industri otomobil ini bukan sahaja telah menyumbang keuntungan wang ringgit kepada negara malah ramai anak anak Melayu dan Bumiputera telah berjaya bekerja dan berkemahiran tinggi hingga sanggup dilamar oleh syarikat Internasional yang lain, kewujudan francais jualan, kewujudan syarikat vendor spare parts, kewujudan syarikat servise hinggakan syarikat jaga yang membekalkan guards pun Melayu dan Bumiputera rasai kesan kewujudan Proton.
Hanya musuh negara sahaja yang marah dan benci dengan atur langkah serta strategi Proton hari ini, Proton sedang menggorak langkah, langkah yang diayun pula sederap dengan sebuah syarikat gergasi kereta penumpang terbaik dunia…!
Pasti ada yang dengki..! pasti ada yang iri..! siapa kalau bukan cinabeng…yang tak pernah puas hati..bila melihat Melayu berdiri..!!!
Baca…
Eksklusif: Jurutera Profesional jawab respon negatif pengkritik Kereta Nasional.
APABILA Proton mengumumkan model terbaru Perdana, ramai yang respon dengan negatif terhadap rupa bentuk model tersebut yang mirip Honda Accord.
Seperti biasa, cemuhan demi cemuhan dilemparkan kepada Proton di atas pengeluaran model ini. Saya suka untuk memberi pandangan berdasarkan beberapa fakta berikut:
1- Saya kurang senang mendengar kritikan serta cemuhan terhadap Proton ini, tatkala pada masa yang sama apabila Kia mengeluarkan model seakan Audi, ramai yang memuji, juga tatkala Honda mengeluarkan model Accord 2011 yang seakan Audi, ramai juga yang memuji dan membelinya. Bahkan Mazda 6 tahun 2013 juga mirip Lexus, tiada pula yang mencemuh. Mentaliti sebegini wujud sifat dualisma, di mana berlakunya tindakan pilih kasih dalam kritikan.
2- Proton Suprima S adalah satu contoh model yang direka sendiri. Tidak meniru hasil orang lain. Namun bagaimanakah prestasi jualannya? Tidak memberangsangkan. Pengkritik tetap membandingkan Proton dengan Honda, Kia Rio dan seumpamanya. Tapi apabila model yang dikeluarkan mirip Honda, mereka mengutuk pula. Perkara ini saya membuatkan saya tidak faham.
3- Ramai pengkritik tidak memahami hakikat industri automotif yang ‘super-kompetetif’. Kilang Mitsubishi di Australia pada tahun 2006 pernah ditutup selama empat minggu kerana tiada permintaan. Majikan lama saya, Ford Australia di Geelong baru-baru ini telah mengisytiharkan mereka akan menutup kilang mereka mulai tahun 2016 kerana mengalami kerugian yang cukup besar, di mana mereka telah mengumpul kerugian sebanyak AUD$600 juta sejak 5 tahun kebelakangan ini. Ford telah bertapak di Australia selama 90 tahun, jadi bagaimanakah pula agaknya Proton yang hanya 1/3 usia berbanding Ford Australia berdepan dengan cabaran ini?
4- “Rebadging” atau penjenamaan semula bukanlah sesuatu yang aib dalam industri automotif. Pengeluar kereta terbesar dunia, General Motors (GM), telah melakukan strategi ini terhadap puluhan model kenderaan mereka. Cuba bandingkan Chevrolet Tahoe dengan Cadillac Escalade, dan Chevrolet Lumina dengan Holden Redline, kita akan nampak jelas bahawa perbezaannya hanya pada lambang jenama dan hiasan dalaman. Benar, jenama-jenama ini di bawah satu syarikat yang sama iaitu GM, namun dari sudut strategi, tidak ada bezanya antara kedua ini. Bahkan kritikan yang sama tidak pula diberikan kepada Perodua di atas strategi mereka “rebadging” model Myvi dan Daihatsu/Toyota, hanya kerana mereka ada kerjasama rasmi dengan Toyota. Model Perdana yang baru ada kerjasama dengan Honda bahkan Saga yang pertama dahulu pun ada kerjasama dengan Mitsubishi. Kritikan yang “pilih kasih” menyebabkan Proton menjadi ibarat “punching bag”. Buat apa pun dikira salah.
5- Mungkin yang terbaik ialah tutup sahaja Proton, agar tidak ada lagi “punching bag” tempat melepas geram dan kemarahan. Mungkin yang terbaik ialah rakyat Malaysia hidup seperti negara Timur Tengah yang hanya menjadi pelanggan kepada jenama-jenama kereta terbaik dunia. Tak payah susah-susah buat kereta sendiri.
Namun saya rasa seandainya Proton ditutup, akan wujud laungan kemarahan yang baru iaitu “Mengapa Malaysia tidak ada kereta sendiri?”
Akhir kata, saya mengharapkan satu perubahan dalam mentaliti sesetengah rakyat Malaysia. Buat pengetahuan semua, saya sendiri tidak pernah membeli Proton, tetapi saya mengambil sikap berpada-pada dalam kritikan dengan mengetahui besarnya cabaran syarikat kecil Proton dalam persaingan industri automotif dunia. Dengan cabaran masa kini, Proton tak “bungkus” pun dah kira mujur.
Ya betul, jika anda tidak menyukai Proton atau merasakan Proton tidak sesuai dengan gaya hidup anda, tak perlulah membelinya. Tindakan anda tidak membeli Proton telah pun memberi mesej jelas “Saya tak suka Proton”. Namun, yang saya kecewa ialah sikap sesetengah insan yang sudahlah tidak membeli Proton, malah melemparkan cemuhan dan kebencian yang amat kepada Proton, sehinggakan orang yang asalnya ingin membeli Proton pun tak jadi membelinya. Ini ibarat mencurah cuka ke dalam luka.
Engr. Hj Norzafry B Norhalim
Mantan Presiden Pembina
Norzafry adalah seorang jurutera muslim berjiwa besar, merupakan graduan kejuruteraan di sebuah universiti di Australia. Kini berkhidmat di salah sebuah syarikat besar di Arab Saudi. Pernah menjadi Presiden Persatuan Belia Islam Nasional (Pembina)
Baca lanjut di theunspinners.disini
Lu Fikir La Sendiri!!!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan