Sabtu, 11 Januari 2014

Apa Pasal Karpal Tak Sedap Badan Hingga 21 Feb..!


Harap harap tiada lagi kes tunda..! biar Mahkamah bersidang hingga Hakim berjaya membuat keputusan..!


    KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi menetapkan 21 Februari depan untuk memutuskan kes peguam Karpal Singh yang didakwa mengeluarkan perkataan berbaur hasutan terhadap Sultan Perak di firma guamannya di Jalan Pudu Lama di sini pada 6 Februari 2009.
    Hakim, Datuk Azman Abdullah menetapkan tarikh itu selepas mendengar hujah peguam Gobind Singh Deo dan Timbalan Pendakwa Raya Noorin Badaruddin di akhir kes pembelaan.
    Karpal, 73, didakwa mengeluarkan kenyataan bahawa pengguguran Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar dan pelantikan Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir oleh Sultan Perak boleh dipersoal di mahkamah.
    Dia didakwa mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948 yang membawa hukuman maksimum penjara tiga tahun dan denda RM5,000 atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.
    Sebelum ini, Mahkamah Tinggi melepas dan membebaskan Karpal daripada pertuduhan itu pada 11 Jun 2010, bagaimanapun, Mahkamah Rayuan pada 20 Januari 2012 memerintahkan peguam berkenaan membela diri selepas membenarkan rayuan pendakwaan.
    Terdahulu, Gobind berkata, kenyataan Karpal dalam sidang akhbar di firma guamannya pada 6 Feb 2009 dibuat secara ikhlas dan disokong undang-undang kes.
    Beliau berkata, Karpal tidak mempersoal kuasa budi bicara atau prerogatif Sultan Azlan Shah tetapi cara pemerintah itu mengendalikan krisis politik di Perak.
    "Karpal, dalam kenyataan media beliau menegaskan bahawa Sultan Perak mempunyai kuasa untuk bertindak di bawah Perkara 16(6) perlembagaan negeri berkenaan sekiranya Menteri Besar tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun).
    "Bagaimanapun, sebelum membuat keputusan itu, tertuduh menegaskan bahawa perkara pertama yang perlu ditentukan ialah kesahihan peletakan jawatan tiga Adun terbabit, iaitu isu yang perlu diputuskan oleh dewan undangan negeri dan bukan Sultan sendiri mengikut Perkara 33(1) Perlembagaan Negeri Perak," katanya.
    Sementara itu, Noorin berkata Karpal melakukan kesalahan dengan melafazkanperkataan yang berkecenderungan menghasut seperti termaktub di bawah Seksyen 3 Akta Hasutan.
    "Kami menghujahkan bahawa Karpal bukan memberi pendapat undang-undang tetapi sebaliknya menunjukkan perasaan marah apabila meneliti pernyataannya secara keseluruhan, susulan Sultan melantik seorang menteri besar baharu bukan dari parti komponen pakatan rakyat," katanya.
    Beliau berkata, kata-kata Karpal secara ketara melanggar garis pemisah antara kritikan yang sah dengan hasutan, yang mana beliau seharusnya lebih berhati-hati sebagai seorang peguam kanan dan pemimpin pembangkang. - BERNAMA
    Lu Fikir La Sendiri!!!

    3 ulasan:

    1. Bila situa singh tu nak mampusss....?

      BalasPadam
    2. dia kecut perut la tu..dia sendiri pun x telus..mesti takut..

      BalasPadam
    3. Labi labi, hang cakap kat depa, haji sakit .....

      BalasPadam