Sabtu, 18 Februari 2012

Debat...Guan Eng Tersengih..!












Gambar..Dato Seri Chua Soi Lek bersama Moderator Tan Ah Chai CEO Dewan Perhimpunan Cina KL & Selangor dan YAB Lim Guan Eng.


Chua Soi Lek memulakan debat dengan menjelaskan bahawa politik 2 parti tidak lagi boleh dilaksanakan didalam negara. Politik 2 parti hanya akan dilihat sebagai politik perkauman sempit yang dimainkan oleh pembangkang yang diterajui oleh DAPig.

Diawal mukadimah Guan Eng pula dilihat garang dengan sindiran mengatakan MCA bertuankan UMNO, tidak berani menyuarakan hak orang cina! tidak memperjuangkan sekolah sekolah cina dan tidak memberikan peluang ekonomi yang sama rata kepada orang cina.

Chua membidas Guan Eng dengan mengatakan DAPig ialah parti rasis! parti perkauman! isu PKFZ bukti bahawa kerajaan serius membenteras rasuah! negara ini sejak merdeka sentiasa menjaga hak semua kaum!

Guan Eng tak payah bercakap pasal ekonomi dan bajet minima di Penang kerana hanya tahu menstruktur semula kewangan negeri dan membiarkan Kerajaan Pusat membayar dan menokok tambah perbelanjaan yang dikurangkan oleh Kerajaan Negeri PP, buat duit dengan duit! itu bapa saya dah ajar masa saya kecik lagi' ujar Chua disorak oleh penyokongnya!

Guan eng berbangga dengan pemberian RM100 dan RM200 untuk ibu bersalin, Chua membidas dengan mengatakan bahawa MCA sejak 63 tahun ditubuhkan dah berbelanja lebih dari itu serta tetap memberikan nilai yang sama kepada ibu bersalin tetapi tidak menjadikan nya isu! Isu yang diperjuangkan oleh MCA lebih luas dan besar!

MCA memperjuangkan pendidikan orang cina dengan kewujudan Universiti dan Institusi pendidikan, MCA berperanan untuk mempastikan Kerajaan BN sentiasa memberikan ruang hidup yang sama rata dengan dasar perkongsian Ekonomi selama ini.

MCA tak payah nak menipu konon nak menghapuskan Tol Kg Nyior tapi setelah lebih 3 tahun masih lagi tak mampu menghapuskannya! Kalau memang ianya bukan kuasa kerajaan negeri PP kenapa pula Berjanji? mendapat tepukan gemuroh penonton.

Guan eng berlapk dengan mengatakan bahawa DAPig baru 3 tahun dan akan melaksanakannya jika berjaya berkuasa di Putrajaya. Soi Lek menyindir dengan mengatakan bahawa DAPig hanya tahu mencari publisiti murah dengan menawarkan janji dan melakukan kenyataan politik! Sedangkan DAPig tidak bertanggungjawab dalam mempastikan rakyat dan negara hidup aman dan maju, kita bagi lagi 60 tahun kepada DAPig untuk belajar dari MCA bagaimana menjadi Kerajaan yang baik kepada kesejahteraan hidup rakyat.

Nampak debat tadi Soi Lek begitu yakin dan berpengalaman sebagai pemimpin...Guan Eng balik mungkin pergi hisap tetek Betty la...kua kua kua...

Lu Fikir La Sendiri!!!

5 ulasan:

  1. strategi kafir harbi menghambakan orang melayu di Tanah Melayu.

    BalasPadam
  2. walau apa pun orang kafir adalah musuh allah.kita berlindung dari syaitan dan sahabatnya nik aziz yang direjam

    BalasPadam
  3. syabas dato sri.. belasah geng juburi tu....

    BalasPadam
  4. tak baik cakap mcam itu bukan semua yang jahat.. ramai yg baik hati.. Peralatan rumah , hingga pakain dan makan kedai meka yg kamu beli..Komputer yg kamu gunakan pun meka yang jual..pengedar terbesar adalah bangsa mereka...Melayu cuma pandai mengunakan aja..bangsa sendiri pun tak pernah bersatu

    BalasPadam
  5. aku rasa tuan blog mungkin boleh pergi ke blog BIGCAT http://bigcatrambleon.blogspot.com/ dan amik point2 dari sana untuk tambah sebahagian dari apa yg diutarakan kat sini.

    secara ringkasnya, BIGCAT mengatakan yang dengan debat itu tadi, parti DAP telah menyatakan secara tidak langsung yg mereka itu parti orang Cina dan bukan multi-racial party sebagaimana yang digah2kan selama ini kononnya.
    bukan saja DAP = parti orang cina, tapi parti cina yang rasis

    tapi kalau kita lihat secara keseluruhan, maka politik di Malaysia akan semakin lama semakin menjurus ke politik 2 kaum, satu cina dan satu lagi melayu campur lain2 (india, org asli, etc.)
    bagus ke camni? sudah tentu tidak. so DAP has to be stopped.

    BalasPadam