Ahad, 23 Mac 2014

MH 370 ~ Lagi Serpihan Kecil Ditemui..!


Lagi serpihan kecil ditemui..

SDYNEY: Perdana Menteri Australia, Tony Abbot telah menyuarakan harapan yang semakin tinggi untuk merungkai misteri pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 dan 239 penumpang di dalamnya selepas beberapa serpihan yang tidak dikenal pasti dijumpai di kawasan pencarian.

"Ia masih terlalu awal untuk menjadi kepastian, tetapi jelas kita kita kini telah mempunyai beberapa petunjuk yang sahih dan terdapat harapan yang semakin tinggi,” kata Abbot.

Abbot berkata demikian selepas beberapa objek yang belum dikenal pasti ditemui di kawasan pencarian untuk pesawat tersebut, kira-kira 2,500 kilometer ke barat daya Perth.

Apabila ditanya mengenai butiran objek tersebut, Abbot berkata "beberapa objek kecil berada agak rapat di dalam zon pencarian Australia, termasuk, sebuah, palet kayu."

Komen berkenaan diberi tidak sampai beberapa jam pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA) membuat pengumuman pada Ahad bahawa "usaha akan terus dibuat untuk menentukan sama ada objek yang ditemui ada kaitan dengan MH370”.

Walaubagaimanapun, Abbot tidak mengkhususkan  imej satelit Cina bertarikh 18 Mac, yang  dikeluarkan pada Sabtu, menunjukkan sekeping  serpihan besar yang terapung berdekatan dengan imej-imej satelit yang dikeluarkan sebelum ini.

Abbot turut berkata keyakinannya bertambah dengan peningkatan asset yang digerakkan untuk tujuan mencari pesawat itu.

"Jelas sekali, lebih banyak pesawat dan kapal laut yang kita ada, kita lebih yakin untuk membawa naik apa-apa objek yang ada di bawah sana.

“Dan jelas sebelum kita boleh mengkhususkan apa-apa kemungkinan, kita perlu membawa naik apa-apa objek-objek ini.

Pesawat MH370 terputus hubungan dengan Pusat Kawalan Udara Subang awal pada pagi 8 Mac lalu.

Sejumlah 239 penumpang dari pelbagai negara termasuk anak kapal berada di dalam penerbangan tersebut dan ia masih belum ditemui lagi.

Layan video ni…


Lu Fikir La Sendiri!!!
Putrajaya: Ibu kepada seorang penumpang MH370 Kamariah Sharif, 55, tetap yakin anak dan menantunya masih selamat dan menunggu kepulangan mereka dengan sabar walaupun sudah 16 hari kejadian itu berlaku.
Katanya, walaupun ada pelbagai petunjuk baru ditemui tetapi ia tidak dapat membuktikan ia milik pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370.Berdasarkan keyakinan itu, dia tetap menaruh harapan anaknya Mohd Razahan Zamani dan menantu Norli Akmar Hamid selamat, cuma tidak tahu di mana lokasi mereka sekarang. 
"Sejak kehilangan Razahan, makcik setiap hari bercakap dengan gambar ini sebagai cara mengubat rindu makcik pada dia," katanya ketika ditemui media di lobi hotel The Everly hari ini.
"Dia anak yang manja dan paling rapat dengan makcik berbanding tiga adiknya yang lain dan kami memang selalu berhubung," katanya sambil menahan sebak.

Tiada ulasan:

Catat Komen