Jumaat, 19 Disember 2014

Berhenti La Jadi Bangsat..!


Cukup cukup la membangsatkan diri wahai Maria dan kumpulan perusuh..! Rakyat dah jelak..!

KUALA LUMPUR: Pengerusi Bersih 2.0, Maria Chin Abdullah diminta 'tidak sibuk-sibuk' mengenai isu persempadanan semula kawasan pilihan raya yang disifatkan sudah lengkap prosedurnya di dalam Perlembagaan.

Bekas Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, SPR juga disifatkan tidak perlu merujuk langsung kepada Bersih 2.0 mengenai isu berkenaan kerana ia tidak termaktub di dalam undang-undang.

"Maria Chin jangan sibuk-sibuk kerana mereka tidak ada ruang di dalam undang-undang.

"Buat apa hendak merujuk kepada mereka? Semua yang dinyatakan sudah termaktub di dalam Perlembagaan," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Wan Ahmad mengulas kenyataan Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof yang memberitahu pihaknya akan meneruskan persempadanan semula kawasan pilihan raya tanpa input daripada persatuan sivil dan hanya akan bekerjasama dengan kumpulan dikehendaki seperti ditetapkan dalam Perlembagaan.

Maria Chin di dalam sebuah portal sebelum ini mendesak 222 kerusi parlimen dalam Dewan Rakyat dikekalkan walaupun SPR kini ada kuasa untuk mencadangkan penambahan kawasan.

Tegasnya, tidak ada keperluan untuk menambah kerusi kerana Malaysia mempunyai 13.5 juta pengundi berdaftar untuk 30 juta populasi.

Wan Ahmad pernah menulis sebuah buku bertajuk ‘Saya, SPR & Pilihan Raya’ yang dilancarkan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pada 25 April yang menceritakan tentang proses pilihan raya di negara ini.

Menariknya, buku ini turut menceritakan mengenai ragam politik dan kerenah masyarakat terhadap pilihan raya, peranan SPR sebagai badan pengurusan pilihan raya serta proses dan perjalanan pilihan raya itu sendiri.

Dalam pada itu, laman web SPR menyatakan, cadangan untuk mengadakan urusan persempadanan semula bahagian- bahagian pilihan raya perlu dimaklumkan kepada Yang di-Pertua Dewan Rakyat dan Perdana Menteri.

Pada masa sama, suatu notis dikeluarkan dalam sekurang-kurangnya satu akhbar tempatan dan disiarkan dalam Warta, serta dipamerkan di semua bahagian-bahagian pilihan raya selama satu bulan untuk pemeriksaan dan cadangan balas orang ramai.

SPR juga mesti mengadakan siasatan tempatan untuk mendengar rayuan dan cadangan balas yang diterima dalam tempoh pameran itu dari mana-mana Kerajaan Negeri, pihak berkuasa tempatan dan kumpulan 100 orang pemilih dan lebih, yang nama mereka berdaftar di bahagian-bahagian pilihan raya yang terlibat dengan kajian tersebut.

Sebaik sahaja selesai siasatan berkenaan, sebarang perubahan kepada syor persempadanan mestilah dipamerkan semula kepada orang ramai untuk tempoh sebulan.

Kali terakhir persempadanan semula dilakukan ialah pada 2003 dan ia sepatutnya diadakan semula pada 2011, namun ditangguh bagi memberi tumpuan kepada Pilihan Raya Umum ke-13.

Lu Fikir La Sendiri!!!

8 ulasan:

  1. Buatlah sempadan macamana pun. Bila bertambah ramai yang cerdik. Jatuhlah BEE END.

    BUAT PENYOKONG BEE END DI NEGERI PANTAI TIMUR :

    Merdeka lebih 50 tahun.

    Banjir di Pantai Timur tiap2 tahun.

    Tak terfikir ke penyokong bee end betapa bengapnya peimimpin bee end.

    Tak boleh selesaikan/kurangkan ke masalah banjir ni?????????????????

    Habis tak de engineer pandai ke kat negara nie nak design satu projek tebatan banjir yang BERKESAN? Universiti pun banyak.

    Patut dengan segala data banjir selama lebih 50 tahun dah boleh selesaikan/kurangkan masalah banjir. JPS buat apa???????????????

    Buat buat tembok penahan ke atau benteng ke... Pasang pam besar gajah 100 biji ke.. Apa2 lah yang sesuai..

    Duit ber"billion" buat projek sana sini selama lebih 50 tahun. Ada yang membazir je. Tak boleh ke letak 1 atau 10 billion untuk projek tebatan banjir??????????????????

    Silap2 kalau labur untuk tebatan banjir. Duit rakyat dah save dari membayar kos pembaikan dan bantuan masalah banjir selama 50 TAHUN LALU.

    Tengok negara maju contohnya Australia. Memang ada banjir... Tapi bukan tiap2 tahun. Kalau kena pun mereka akan buat sesuatu.

    Negara Belanda yang paras airnya tinggi pun ada cara nak hidup.

    Walaupun bukan Islam. Mereka menggunakan OTAK dan HASIL NEGARA yang dianugerahkan ALLAH untuk selesaikan masalah rakyat.

    Pemimpin Pakatan perlu sedarkan penyokong BARISAN. Jika tidak.................. 50 TAHUN LAGI KITA AKAN DENGAR CERITA SAMA.

    IKUT LOGIK, RAKYAT PANTAI TIMUR MEMANG PATUT TOLAK BN PRU NANTI.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul lah cakap anon 12:40 PTG kenapa ya Kerajaan Kelantan(PAS) tak buat sesuatu utk atasi masalah banjir.

      Padam
    2. MASAALAH NYA BRO SIAPA YG NAK GANTI BN ,PAS KE,PKR KE,TAKKAN U TAK NAMPAK YG DUA NYA MORE BULLSHIT DARI BN?DAP? TOKSAH CAKAP LER! KALAU DIA PERINTAH MALAYSIA BENDA PRRTAMA YG DIA AKAN BUAT ,HALAU MELAYU KELUAR THEN KAUT CINA CINA DARI TANAH BESAR MADUK.ITU KE YG U NAK? I SETUJU UMNO LA NI AGAK TERUK ,TAPI HAKIKAT NYA PAS DAN PKR ARE MORE MORE WORST DARI UMNO,JANGAN KITA LEPAS DARI MULUT SINGA MASUK MULUT ANANACONDA.

      Padam
  2. Habis kat Terengganu dan Pahang tu bagaimana anon 12.58.

    Ko nak tahu, kos tebatan banjir nukan seribu dua. Dengan duit kerajaan negeri, buat pam kolam air boleh le.

    Bukan tanggungjawab kerajaan negeri. Mereka hanya boleh sedia tempat projek.

    Kos berbillion. TANGGUNGJAWAB KERAJAAN PUSAT LE......

    Jangan malu atau marah. Mari jadi cerdik dan TOLAK bEND. Ayuh, sebarkan!!!!!!!!

    BalasPadam
  3. aiyo amek la kata2 lim guan eng pasal banjir..'kalo sudah hujan lebat mesti la dpt banjir..bukan kite yg kasi hujan turun'..sekian terima kasih..

    BalasPadam
  4. Kalu dah 50 tahun asyik banjir tempat sama... itu dah sama taraf dengan kata2 tok jib... 'blogger bangang'... Sekian..

    BalasPadam
  5. kajang plak banjir tmpt yg xpenah banjir..mne pi adun kajang...opss gi new zealand ye...

    BalasPadam
  6. anon 12.40
    kau keturunan manusia ka babi
    Barangkali keturunan kau BABI
    Babi sapu sana sini
    Makbapak malang lahir anak BABI macam kau
    Babi laknat mcm kau layak di buang dalam tong taik
    biar mampus busuk berulat tanpa kubur sebab kau BABI

    BalasPadam