Ahad, 30 Mac 2014

PRK Balingian ~ Sarawak Kekal Kubu BN Tapi Kubur Pembangkang..!

Beza BN meletak jawatan berbanding pembangkang..! BN letak jawatan bertanding tambah majoriti..! Pembangkang? 

Lu Fikir La Sendiri!!!

PRK Balingian: BN Menang, Majoriti Bertambah

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menjulang tangan calon Barisan Nasional (BN) Yussibnosh Balo yang memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri Balingian dengan majoriti 6,911 undi pasa Sabtu.
MUKAH: Barisan Nasional (BN) mengekalkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Balingian pada pilihan raya kecil (PRK) yang berlangsung pada Sabtu, dengan majoriti 6,911 undi.
Calonnya Yussibnosh Balo, 48, memperoleh 8,194 undi, berbanding calon PKR Abdul Jalil Bujang, 55, yang mendapat 1,283 undi.
Pada 2011, bekas Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud memperoleh 6,210 undi untuk memenangi kerusi DUN Balingian dengan majoriti 5,154 undi, dalam pertandingan tiga penjuru, menewaskan Suriati Abdullah daripada PKR yang memperoleh 871 undi, dan calon Bebas Datuk Salleh Jafaruddin 1,056 undi.
Keputusan itu diumumkan oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya PRK Balingian Shafrie Saili di pusat penjumlahan undi di Dewan Suarah Mukah, di sini.
Katanya 146 kertas undi diisytihar rosak.
Undi yang diperoleh Yussibnosh bertambah sebanyak 701 berbanding jumlah undi yang diperoleh Abdul Taib.
Pilihan raya kecil (PRK) DUN Balingian diadakan ekoran perletakan jawatan Abdul Taib sebagai Anggota Dewan Undangan negeri Balingian, dan beliau kemudiannya dilantik sebagai Yang Dipertua Negeri Sarawak.

1 ulasan:

  1. Sudah terbukti turun temurun, BN memberi lebih peluang ekonomi kepada masyarakat Cina.

    BalasPadam