Mainan politik dan kebulor nak kekal jawatan MB maka tua kutuk ni pusing..! Apapun baca sambungan wawancara Mufti Kelantan yang menyebabkan Nik Aziz tak berapa selera 2-3 hari ni... selera? selera beb..selera pok nik masih tajam lagi beb..! tak gitu?
UTUSAN: Kalau tuntutan itu kita benarkan, bagaimana Datuk melihat kesannya terhadap masyarakat?
MUFTI: Kita kena lihat ada sesetengah hujah, dalam Islam ada disebut
fikhul wakiq, kita kena lihat kepada realiti. Kadang-kadang tempat
majoriti umat Islam 80-90 peratus, bukan Islam hanya 10 peratus,
kemudian kita pakai kaedah itu pada tempat 50-50 atau 60-40 atau 55-45,
dah tak betul kaedah itu. Kena lihat kepada kefahaman kita mengenai
realiti yang ada. Kadang-kadang ini yang menjadi masalah.
Realiti Malaysia tak sama dengan realiti di tempat-tempat lain, sebab
itu dalam Islam ada juga yang diserahkan untuk fatwa. Kamu, kata Nabi,
lebih tahu urusan dunia kamu.
Kalau di Kutub Utara kita tak payah ajar dia pun, dia akan pakai
tebal. Kalau di Timur Tengah negara yang berdebu itu dia tahulah nak
tutup hidung ke. Maknanya ada masanya Islam meraikan tempatan itu. Jadi,
kaedah pun kaedah-kaedah tempatan. Sebab itu dalam hal-hal ini kesannya
kita kena tengok secara realiti, secara tempatan.
Kalau institusi fatwa tidak ada, kita tahulah apa kesannya. Ada
negara nak Hari Raya pun 10 fatwa, nak menentukan anak bulan nampak tak
nampak pun macam-macam fatwa dikeluarkan, dan nak Hari Raya pun macam-
macam, itu bila tak ada satu institusi yang mengatur, sedangkan Nabi
kata kamu tahulah nak mengurus urusan kamu. Jadi urusan kamu ini
tempat berbeza-berbezalah.
UTUSAN : Benarkah Islam tidak menghalang penggunaan kalimah Allah dalam amalan
penganut agama lain seperti dibangkitkan oleh seorang pemimpin politik?
MUFTI : Dalam al-Quran ada sebut kisah orang Jahiliah apabila ditanya siapa
Tuhan kamu, mereka akan mengatakan bahawa Allah. Saya duduk di Mesir,
kalau pergi dapat suntikan daripada doktor bukan Islam dia baca
Bismillah, lepas suntik saya dia kata Allah sembuhkan kamu. Dia tak
kata Tuhan sembuhkan kamu. Sama juga di Mesir perempuan-perempuan ahli
kitab, boleh kahwin dengan orang Islam, dan itu jelas terdapat dalam
al-Quran. Hukum kita kena tengok kepada tempatan, wakiq yang berlaku.
Di Malaysia kita tak membenarkan orang Islam berkahwin dengan
(perempuan) ahli kitab, apakah ini bercanggah, tidak. Inilah ijtihad
wakiq di tempat kita. Pernah berlaku di zaman Saidina Ali, Nabi kata
tidak ada ganti rugi kepada pemegang amanah, tetapi di zaman Saidina Ali
pemegang amanah dikenakan ganti rugi. Adakah berlawanan dengan hadis
Nabi, tidak, kerana wakiq atau realiti pada masa itu kata Saidina Ali,
masyarakat tidak terubat kalau tidak dikenakan ganti rugi sebab
masyarakat pada masa itu tidak lagi amanah.
Zaman Saidina Abu Bakar dan Umar masih kuat sifat amanah itu, tetapi
zaman pemerintahan Saidina Ali amanatnya sudah kurang, maka Saidina Ali
memutuskan pemegang amanah wajib bayar ganti rugi kerana rata-rata orang
sudah tidak amanah. Tempat masih sama Mekah dan Madinah tetapi masa dan
hukuman sudah berbeza kerana wakiq atau realiti yang wujud.
UTUSAN : Adakah ini bermakna Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan putuskan
larangan penggunaan kalimah Allah dalam kalangan bukan Islam berdasarkan
ijtihad wakiq atau realiti tempatan itu?
MUFTI : Berdasarkan ijtihad realiti yang ada di negara ini.
UTUSAN : Kalau diisytihar dibenarkan, dalam 10 tahun Datuk melihat macam mana?
MUFTI : Enakmen kawalan dan sekatan ini tidak ada apa, buang ini sahaja, boleh masuk (Kristian) baliklah.
UTUSAN : Kesan kepada akidah orang Islam pula bagaimana, sekiranya enakmen itu
dihapuskan dan penggunaan kalimah Allah dalam kalangan bukan Islam
dibenarkan?
MUFTI : Tak ada apa, kalau dakyah mereka sudah merebak masuk - Kristianlah,
apa nak buat lagi sebab kita sudah buka. Kita sudah buka pintu, ayam nak
masuk makan padi, silakanlah. Kalau kita tutup pintu, kita tak bagi
ayam masuk makan padi dalam rumah. Tapi, nampaknya sekarang kita kata
tak payah tutup, buka, silakanlah ayam masuk rumah. Kalau dia masuk tak
berak, tak makan padi tak apalah, tapi kalau dia masuk, dia makan, berak
tanggunglah risikonya itu.
UTUSAN : Bagaimana Datuk melihat titah Sultan Selangor bertegas melarang penggunaan kalimah Allah dalam agama lain di negeri berkenaan?
MUFTI : Tadi saya dah sebut, institusi Sultan merupakan institusi yang sudah
kita sepakati, yang perlu mendapat penghormatan dan kita pun meletakkan
institusi Raja dan Sultan ini Yang Dipertua bagi negeri dan juga
melindungi agama Islam.
Semua sama, rakyat melalui wakil rakyat gubal enakmen dan nak lulus
menjadi enakmen mesti mendapat tandatangan, perkenan Sultan. Sultan
menghormati keputusan yang baginda tanda tangani. Fatwa lahir daripada
enakmen dan Sultan pula sudah tandatangan untuk enakmen itu diwartakan,
jadi bila dilanggar apa maknanya. Sultan minta rakyat menghormati
keputusan rakyat sendiri sebenarnya.
UTUSAN : Pada pandangan Datuk apa pendekatan atau tindakan yang boleh diambil
untuk mengatasi perkara ini supaya ia tidak terus mencetuskan polemik
kerana dibimbangi boleh menggugat perpaduan antara agama dan kaum di
negara ini?
MUFTI : Pada saya apa yang kita sudah sepakati kita hormat. Apa yang kita
berbeza pendapat kita tolak ansur. Kalau kita tidak boleh melakukan ini
bermakna kita masih tidak berjiwa besar. Orang berjiwa besar apa yang
disepakati dia terima dan yang tidak, dia boleh tolak ansur. Balik
kepada asal tadi, semua ini adalah kehendak rakyat. Adanya institusi
kesultanan dan demokrasi berparlimen adalah kehendak rakyat.
UTUSAN : Jadi kenapa perkara itu dibangkitkan semula jika sedemikian kedudukannya?
MUFTI : Inilah yang saya hairan, kenapa benda yang tidak sepatutnya
dibangkitkan kita, dibangkitkan. Kalau kita nak bincang, perkara yang
belum menjadi enakmen, tetapi sekarang sudah menjadi enakmen dan kita
ungkit lagi. Ini kita tidak hormat enakmen, kita mengajar rakyat tidak
hormat kepada enakmen, nanti enakmen-enakmen lain kalau rakyat tak
hormat apa kita rasa?
Dan rakyat sendiri pula kenapa tak hormat kepada
enakmen yang kita suruh buat? Kita tahulah apa akan jadi, kita sudah
nampak dah. Ini kalimah Allah, apa lagi selepas ini? Macam-macam lagi
boleh berlaku kalau kita sudah mula, orang kata bila dah lulus jarum
luluslah kelindan itu.
UTUSAN : Antara hujahnya, Bible di Sabah, Sarawak sudah guna kalimah Allah?
MUFTI : Pasal dia belum ada enakmen, nak sekat macam mana?
UTUSAN : Pada pandangan Datuk, sekiranya tuntutan tersebut dibenarkan, sejauh mana umat Islam boleh mendepani situasi tersebut?
MUFTI : Saya melihat bahawa dalam keadaan ada enakmen kawalan dan sekatan ini
pun macam-macam perkara sudah terjadi. Kalau buka tak ada kawalan tak
ada sekatan, kita tahu sajalah. Kita sekat dadah tak boleh edar dan
sebagainya pun masih berlaku, apatah lagi kalau kita buka. Dalam keadaan
ada Akta Dadah Berbahaya 1952 yang memperuntukkan hukuman mati pun
macam-macam orang terus edar, jadi kita boleh bayangkan kalau tidak ada,
sebab enakmen atau akta ini adalah untuk mengawal.
Kenapa kita tak
tanya, kalau lampu merah orang jalan juga tak payah tunggu hijau,
kuning, atau tak payah ada lampu isyarat apa akan jadi. Pasal ini
menyusahkan tunggu, terpulang terserah, apa akan jadi.
UTUSAN : Dalam konteks semasa, apa yang menyebabkan banyak pihak terkilan
ialah hujah atau kenyataan-kenyataan daripada pemimpin parti politik
tertentu yang mengelirukan?
MUFTI : Dalam agama kita boleh berselisih pendapat dalam perkara yang
dibenarkan. Tetapi apabila sudah ada satu keputusan, ketetapan yang
dibuat oleh negeri atau negara kita tak boleh lagi (berselisih
pendapat).
Dalam kaedah apabila kadi sudah memutuskan, kadi di sini
ialah kerajaan, apabila kerajaan sudah memutuskan maka tak ada lagi
perdebatan, beza-membeza ini.
UTUSAN : Sekarang kita sudah ada keputusan iaitu enakmen, fatwa, tak ada
lagilah perdebatan. Kalau tidak kita dok buka lagi, mesyuarat, keputusan
mesyuarat sudah diambil lepas itu kita bangkitkan lagi, bila nak
selesai?
MUFTI : Tak boleh selesai. Sebab itu, kita kena hormat kepada keputusan
mesyuarat yang diputuskan oleh DUN, Parlimen. Kalau tidak bila nak
selesai? Ini yang menjadi masalah, kalau kita tidak hormat, habislah.
Dalam Islam ada kaedah, bila sesuatu yang diputuskan maka tidak ada lagi
pertikaian. Bila ada lagi, jadi kacaulah. Memang kacau.
Kalau kita kata pihak keselamatan sudah buat keputusan lampu merah
berhenti, hijau jalan, kita pertikai siapa ajar. Yang budak muda-muda
hari ini macam itulah yang merah kuning jalan terus, kita dah nampak
kekacauan, berlaku merempit sebab dia tak ikut peraturan. Kita marah
kepada belia-belia yang tak hormat kepada peraturan tetapi kadang-
kadang kita orang dewasa juga terus memberi contoh kepada orang muda
dengan tak hormat kepada peraturan.
UTUSAN : Harapan Datuk sendiri dalam isu ini?
MUFTI : Saya mengharapkan semua pihak terima apa-apa keputusan yang sudah
disepakati ini. Hormatlah kepada institusi-institusi yang ada ini,
contohnya, enakmen, hormatlah. Kalau kita rasa sudah tidak relevan kita
mansuhkan buat yang lain. Penyelesaian memerlukan kepada jiwa yang
besar. Bahkan perbalahan, pertikaian, perpecahan hanya boleh diselesai
oleh pemimpin-pemimpin yang berjiwa besar.
Kita boleh lihat isu perbalahan letak Hajar Aswad di Kaabah, lalu
Nabi letak serban dan batu diusung ramai-ramai (oleh pemimpin Arab)
selesai masalah. Sebab Nabi berjiwa besar. Orang yang berjiwa besar
boleh menyelesaikan masalah-masalah perbalahan ini. Kalau tak ada orang
yang berjiwa besar, memang kita akan terus berbalah.
UTUSAN : Secara peribadi, Datuk melihat isu ini bagaimana?
MUFTI : Bagi peribadi saya, saya melihat masing- masing hendak mencari advantage (kelebihan) pada pendirian masing-masing, itu sahaja.
UTUSAN : Adakah isu ini telah merugikan masa umat Islam?
MUFTI : Betul. Saya pernah melihat di Mesir ada kemalangan dan dikerumuni ratusan orang Mesir. Kawan saya tanya kenapa begitu ramai, macam-macam jawab. Kawan saya jawab mudah sahaja, semua itu penganggur-penganggur tak ada kerja. Kalau dia ada kerja dia tak peduli, mungkin lima enam orang sahaja yang tengok. Kita ini pun barangkali dalam zon selesa, kerja pun tak banyak barangkali, hal-hal umat Islam ini dah beres kot.
Kata Allahyarham bapak Mohd. Nasir, umat Islam di Malaysia jangan tiru kami di Indonesia yang sudah tidak lagi mampu berpecah kerana sudah terlalu pecah. Satu lagi kata dia, orang Islam ini kalau dia ada musuh dia akan bersatu, tapi kalau tak ada musuh, dia cetuskan permusuhan sesama sendiri. Hobi umat Islam mutakhir ini
LU FIKIR LA SENDIRI!!!
MAJLIS AGAMA BERSUSAH PAYAH NAK PASTIKAN ISLAM TERUS TERPLIHARA DGN DASAR ENAKMEN TP PAS ENAK2 NK GADAI AKIDAH KT ORG KAFIR HARKKK PTUIHH KEHKEHKEH
BalasPadam