Rabu, 12 Mac 2014

Karpal Singh Sink..!


KUALA LUMPUR 11 Mac - Pengerusi DAP, Karpal Singh hari ini didenda RM4,000 oleh Mahkamah Tinggi di sini selepas hampir tiga minggu didapati bersalah atas tuduhan mengeluarkan kenyataan menghasut terhadap Sultan Perak, Sultan Azlan Shah berhubung pengguguran Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar, lima tahun lalu.

Berikutan keputusan itu, Karpal, 73, boleh lucut kelayakan sebagai ahli Parlimen (MP) Bukit Gelugor, Pulau Pinang sekiranya Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan mengekalkan keputusan hari ini.

Hukuman denda tersebut dijatuhkan oleh Hakim Datuk Paduka Azman Abdullah selepas mengambil kira masalah kesihatan yang dialami oleh Karpal selepas terlibat dalam kemalangan jalan raya pada 29 Januari 2005.

"Berbalik kepada prinsipal, setiap tuduhan perlu memberi impak kepada masyarakat, jika tidak, tiada rasa takut pada mereka yang melakukan kesalahan.

''Seperti mana yang saya katakan (berdasarkan faktor kesihatan), mahkamah ini tidak akan mengenakan hukuman berbentuk pemenjaraan. Mahkamah menjatuhkan hukuman denda RM4,000," kata beliau.

Berdasarkan Perkara 48(1)(e) Perlembagaan Persekutuan, seseorang akan hilang kelayakan sebagai ahli Parlimen selepas disabitkan atas suatu kesalahan dan dihukum penjara tidak kurang dari satu tahun atau denda tidak kurang daripada RM2,000 serta telah gagal merayu sehingga peringkat Mahkamah Persekutuan.

Perkara 9A(1)(b) Akta Pertubuhan 1966 pula menyebut bahawa seseorang individu hilang kelayakan untuk memegang jawatan dan tidak boleh memegang sebarang jawatan sekiranya telah disabitkan atas apa jua kesalahan undang-undang dan telah dijatuhi hukuman denda tidak kurang RM2,000 atau penjara minimum setahun.

Baik dia baring ajer la sampai bebila..! senang..! Singh not a King..! Karpal Singh Sink..!

Lu Fikir La Sendiri!!!

4 ulasan:

  1. PENGAJARAN DARI ALLAH , RASA HEBAT DENGAN UNDANG2 TERSUNKUR JUGA DIDALAM MAHKAMAH,,,,,,,, JGN RIAZK , KARPOL U TUNGGU MAMPOS
    TAKUT MASUK JEL TAKUT IF KENA LIWAT
    SEJARAH HARI INI DIMANA PEGUAN DAN ANAK GUAM SAMA2 KENA JEL,,,,,,,,,,,

    BalasPadam
  2. Selalu bikin olang salah jadi tak salah.Olang tak salah jadi salah.....haaaa sekalang lu lasalah orang salah tetap salah.......balu kena rm4000 sudah talak moleh mangun.Haiiiiiyaaa kalapal sing

    BalasPadam
  3. Patut itu dua2 masuk jel duduk dlm bilik sama, karpal liwat anwar, anwar liwat sing, gilir2 baru hebat

    BalasPadam
  4. Si PENDATANG BANGSATDAPBANGKAI RASIS yg. sekoq lagi pula jatuh, setelah hukuman dijatuhkan, disyaki nak menagih simpati, mcm. MO biasanya! Nanti, mungkin diharapnya Barat akan mengecam M'sia!

    Awatlah tak MAMPOS lagi si BANGSAT ni! Dan lihat GERTAKAN si PENDATANG BANGKAIDAP ini tak akan menyerahkan kerusi parlimennya, yg. jelas MELANGGAR undg-undg, sebab bila didenda $4,000 kena buat begitu. Patutnya diPENJARA saja sebab HINA KESULTANAN MELAYU kita, pusaka berzaman nenek moyang kita!

    Apakah KDN akan berdiam diri bila puak si PENDATANG DAPBANGKAI boleh melanggar undg-undg sesuka hati ?!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

    BalasPadam