Khamis, 24 Mac 2016

Apa Maknanya?


Jangan cuma reti hentak meja dan mulut berbuih buih..! Baca dan fahamkan..!

Saman mungkir kewajipan fidusiari Ke Atas Mohd Najib


TIGA orang awam hari ini memfailkan saman terhadap Perdana Menteri, (Datuk Seri Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone), Mohd Najib Abdul Razak di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Mereka menuduh beliau mungkir kewajipan fidusiari dan salah-laku tort misfeasans (tort misfeasance) dalam kedudukan beliau sebagai penjawat awam.

Mereka adalah bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, bekas Naib Ketua Umno bahagian Batu Kawan (Datuk Seri) Khairuddin Abu Hassan dan bekas ahli Wanita Umno Langkawi Anina Saadudin.

Najib ialah defendan tunggal dalam tuntutan itu.(Lanjut di sini). 

Mereka memohon perintah mahkamah untuk mengisytiharkan Mohd Najib melakukan tort misfeasans dalam jawatan awam dan tort kemungkiran fidusiari dengan menyalah-gunakan kedudukannya.

Dalam bahasa yang mudah, fidusiari (bahasa Inggeris fiduciary) adalah amanah, khususnya yang melibatkan perhubungan di antara pemegang amanah dengan benefisiari (pihak yang mendapat faedah).

Dalam konteks ini, Mohd Najib adalah pemegang amanah manakala plaintif adalah benefisiari. Dalam kaitan yang lebih luas mereka bertiga mewakili semua pihak yang sepatutnya mendapat faedah daripada kedudukan Mohd Najib sebagai penjawat awam nombor satu negara.

Tort adalah salah laku yang boleh dikenakan tindakan sivil seperti ganti rugi.

Fakta saman:

1. Mohd Najib, sebagai perdana menteri, pengerusi BN, presiden Umno dengan niat jahat dan mala fide menghalang, mencampuri, menindas dan menyalah pintas pelbagai siasatan dan inkuiri berhubung skandal 1MDB berserta kemasukan dana dalam anggaran US$700 juta (RM2.6 bilion) ke dalam akaun peribadinya.

2. Mereka juga memohon perisytiharan yang sama di mana Mohd Najib menyalahgunakan kedudukan beliau untuk mengambil tindakan terhadap Anina dan Khairuddin.

3. Mereka juga menuntut RM2.6 bilion ganti rugi teladan dan ganti rugi berpanjangan sebanyak RM42 juta.

Dua jumlah ini bersamaan dengan amaun yang masuk ke dalam akaun peribadi Mohd Najib di AmBank dan amaun yang disyaki dialihkan dari SRC International Sdn Bhd, sebuah anak syarikat Kementerian Kewangan, ke akaun peribadi beliau.

Implikasi kes ini:

i. Menguji sejauh mana rakyat jelata boleh mengambil tindakan undang-undang/mahkamah ke atas seorang penjawat awam politik.

ii. Menguji kebebasan dan sikap sama rata sistem kehakiman Negara. 

iii. Menguji sejauh mana tindak-tanduk seorang Perdana Menteri  “kebal” daripada tindakan undang-undang.

iv. Membuka Perlembagaan dan tatacara pentadbiran awam kepada analisis dan interpretasi.

v. Jikalau mahkamah bersetuju mendengar kes ini, plaintif boleh mencuba memanggil seramai mungkin saksi, termasuk wartawan asing yang mendakwa penyelewengan oleh Mohd Najib.

Saman awam ini juga boleh dilihat dalam konteks Deklarasi Rakyat yang mahu Mohd Najib disingkirkan sebagai Perdana Menteri. Ketiga-tiga plaintif adalah penandatangan deklarasi tersebut 4 Mac lalu.

Saya tidak menjangkakan jentera propaganda dan perang saraf Mohd Najib berupaya memutarbelitkan kes ini kerana mereka sendiri sedang bergaduh semasa sendiri mengenai siapa yang lebih setia dan berjasa kepada beliau dan siapa yang menjadi musang berbulu ayam.

Wallahuaklam.


Nak bubar ke gantung???

Nampaknya kena tambah dedak lagi kat ayam diatas tu..!

Panas...!!!

Lu Fikir La Sendiri!!!

72 ulasan:

  1. Bukan nya suka suka kita nak Lanun-Bugis tak lalu makan, tak lena tidur, tak boleh berak atau apa apa jer lah.....hanya kerana degil dan liat tidak mengaku wang ada masuk dalam account peribadi yang bukan dari titik peluh malah di guna pakai buat bayar credit card belanja sakan....kemudian boleh pulak menyalak RASUAH MUSUH KITA??????

    Cermin pun retak beribu dengan bohong kelentong tahap haprak....nak menipu pun bodoh lanun-bugis nih!

    Jawab bertulis di Parliament wang SRC yang singgah kat account peribadi si lanun tuh hanya khabar dari berita surat khabar?????

    Yang di layang Apandi AG-tambatan lanun tuh amende ya?

    Tahun lepas menipu kat Parliament kata Tunai bertukar Units....nih menipu lagi 42 Juta dari SRC khabar dari.....emmm...menipu pun low class buat Parliament Malaysia jer!

    Jap lagi anjing lanun menyalak lah....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Btul tu bro.....Jgn suka sgt memperbodohkan org......Jibbon ingat semua org suka sgt doperbodohkan.....Pemakan taik jibbon suka ler.....Cuba bgtau yg benar ...TUN pun ok jer ..Ni pusing sana..pusing sini....mcm org bodoh dibuatnya...TUN tu dah jaga negara 22 tahun....so tau sgt muslihat.....

      Padam
  2. Mu hok bagi komen ni bodoh piang mcm penulis blog ni gok...duit masuk akauan ko..ado ko bising??? ko cakap orang bagi kedian orang ckp ko makan rasuah...tak darah ko menyirap...
    sekarang ni orang buat isu jd panas sebab zaman skrang pakai psycwar dengan persepsi..persepsi faham???? aku dulu bagi kerepok kat pensyarah aku..persepsi mungkin aku rasuah nak lulus assigment..padahal memang pun aku nak bagi dia sebab aku suka dia...tp kalau dapat lulus lg aku sukaa..huhuhuhu...so it is about persepsi...
    Naik lah nabi mana pun jadi PM tetap jugak dia kena serang persepsi tu...aci potong jari kau

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini bukan soal persepsi, tetapi ini isu melibatkan integriti dan jenayah.

      Dalam isu SRC International, macam mana Apandi Ali kata Najib tak tau wang milik SRC International ada dalam akaun peribadi Najib, tetapi dalam jawapan Najib kepada parlimen pula menafikan wang milik SRC International ada dalam akaun peribadinya pula.

      Maka di sini siapa yang menipu? Apakah Apandi Ali menipu kata Najib tak tau wang milik SRC Internatioanl ada dalam akaun peribadi Najib atau Najib yang menipu kata tak ada pun wang dari SRC Internatioanl masuk ke dalam akaun peribadinya.

      Jadi fahami isu dengan betul, biasalah mana-mana pemimpin diserang oleh persepsi, tetapi dalam isu Najib ini bukan lagi persepsi, tetapi realiti, lepas tu membohong macam-macam sampai diri sendiri kantoi apabila kenyataan bercanggah pada suatu masa dan pada masa-masa yang lain pula.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    2. Abu Bakar..saya cuma ada satu soalan ja..macamana tuan terlebih tahu semua kat atas tu sedangkan di Malaysia ini ketua Pembangkang sendiri pun tak pernah bercakap seperti Tuan tulis..adkah tuan copy n paste dr bloq2 yang tidak di yakini..seharusnya Tuan research lebih dulu daripada tuan copy dr bloq yang lain.

      sekian..sy bukan UMNO tp sy takut Tuan smbyg 5 waktu tapi sarapan pagi tengahri dan malam adalah daging dr saudara tuan..moga di jauhakan..

      Padam
    3. Tanpa Nama24 Mac 2016 3:21 PTG, terpulanglah kepada kamu untuk berpandangan apa pun kepada saya.

      Kamu mungkin baru keluar dari gua.

      Dalam isu RM 2.6 bilion, sampai sekarang tidak diketahui siapakah penderma itu, tahu-tahu sahaja kes itu dibuan begitu sahaja.

      Dalam isu RM 42 juta wang SRC International, sangat peliklah jika Najib dan SRC International sendiri tak tahu macam mana wang RM 42 juta itu boleh ada dalam akaun peribadi Najib, siapa yang masukkan wang itu, itu pun tidak dibicarakan di mahkamah, terus buang kes itu begitu sahaja.

      Kalau kamu tuduh saya fitnah, maka sila buktikan.

      Jika kamu tak dapat buktikan, maka kamulah yang fitnah saya dan kamulah orang yang makan daging saudara sendiri itu.

      Jika kamu berniat tidak elok tulis perkara ini dengan harapan saya berhenti menulis, kamu silaplah, saya akan terus dengan pendirian saya, malahan kalau kamu tidak minta maaf kepada saya dan tidak memperkenalkan diri kamu dengan jujur kepada saya, ingatlah jangan sampai ke tahap kamu ke hulu ke hilir mencari saya di mahsyar pula.

      Bersikap jujurlah.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    5. Dah mulalah tebiat perangai lama dia. Si Kitol Kejora liberal Tanpa Nama & Asal Usul @ 12:55 dah mula menyamar dgn loghat Kelantan, seolah-olah dia ramai geng, tak hal kutu haprak nie hanya sekor je. Belum lagi 'menurun' watak Jawa, watak Indon, watak N. Sembilan tapi semua dgn bahasa kongkang (broken). Perhatikan semua lakonan pelesit sekor nie, pemuja KJ & Najib.

      Padam
  3. Ada beberapa peguam yang mungkin telah diberi habuan cuba mengaburi pemikiran rakyat dengan menggunakan alasan akta tafsiran 1948 dan 1967 mengenai jawatan Najib dengan mengatakan Najib bukanlah penjawat awam, meskipun Najib bukanlah penjawat awam seperti mana pegawai dan kakitangan kerajaan yang dilantik oleh suruhanjaya-suruhanjaya yang tertentu, jawatan yang dipegang oleh Najib itu adalah jawatan awam kerana gaji Najib dibayar menggunakan dana awam di dalam Perbendaharaan Malaysia.

    Maka tidak timbul soal samada Najib itu penjawat awam atau tidak kerana jawatan Najib itu adalah jawatan awam kerana gajinya dibayar menggunakan dana negara.

    Saman yang dibuat oleh Tun Dr. Mahathir, Datuk Seri Khairuddin dan Pn. Anina adalah menyatakan penyalahgunaan jawatan awam, bukannya menyatakan Najib itu penjawat awam.

    Perlu difahami bahawa jawatan Perdana Menteri itu adalah jawatan awam kerana 'nature' jawatan itu. Ini kerana jawatan itu adalah :

    1. Dibayar gajinya oleh kerajaan menggunakan dana awam

    2. Mempunyai kemudahan-kemudahan seperti di dalam dalam jawatan-jawatan awam yang lain seperti kemudahan perubatan, pencen dan sebagainya.

    3. Najib juga nanti bila pencen akan dibayar pencen menggunakan wang awam di dalam Perbendarahaan Malaysia.

    Apakah itu tidak cukup untuk membuktikan bahawa jawatan Perdana Menteri itu adalah jawatan awam kerana serba serbi kos perbelanjaan dari gaji, kemudahan, serta pencen ditanggung oleh dana awam? Fahamilah dengan betul.

    Maka kita perlu fahami perkara ini sebetulnya supaya tidak terkeliru dengan manipulasi maklumat oleh Najib dan kuncu-kuncunya itu.

    Sebelum ini dalam isu 1MDB pun mereka mainkan taktik yang sama, manipulasi maklumat dengan menyatakan 1MDB akan menyelesaikan hutang maka kes 1MDB akan selesai, sedangkan dalam isu 1MDB ini bukanlah isu penyelesaian hutang, tetapi bagaimanakah perolehan hutang itu dibuat, serta bagaimanakah wang hutang itu dikelolakan atau digunakan, ini isu utama, bukannya soal bayar hutang pun, kita mau tahu wang hutang 1MDB itu digunakan cara betul atau secara salah, itu isunya.

    Semoga mendapat pencerahan mengenai perkara ini.

    Sedarlah semua.

    Salam perjuangan A Ba Ta,

    Ikhlas daripada,

    Abu Bakar

    BalasPadam
    Balasan
    1. Abu Bakar..saya cuma ada satu soalan ja..macamana tuan terlebih tahu semua kat atas tu sedangkan di Malaysia ini ketua Pembangkang sendiri pun tak pernah bercakap seperti Tuan tulis..adkah tuan copy n paste dr bloq2 yang tidak di yakini..seharusnya Tuan research lebih dulu daripada tuan copy dr bloq yang lain.

      sekian..sy bukan UMNO tp sy takut Tuan smbyg 5 waktu tapi sarapan pagi tengahri dan malam adalah daging dr saudara tuan..moga di jauhakan..

      Padam
    2. Kahkahkah..
      Cacai najis mngaku konon bkn ahli umno.
      Lawan kt court je cai. Buktikan dgn fakta..
      Bkn lantik ahmad maslan dgn cytro, byr 8500 sebulan. Bg komen, soalan hujah bodoh bangang

      Padam
  4. Kalau kerajaan najib nak tutup juga saman ni, aku rasa tun akan pergi ke peringkat commonwealth atau international sebab sistem mahkamah dah tak berfungsi.

    Dunia sedang memerhati. Dengan isu pecat, tukar, gantung dsb, kes saman tun akan mudah mendapat perhatian international. Reputasi negara dah tercemar lama. Lepas ni dah susah najib nak melawat atau mencari sokongan mana2 negara. Obama pun sedang bertarung dgn nasibnya sebagai presiden.

    Sama2 kita tengok apa najib boleh buat.

    BalasPadam
  5. Duit masuk akaun najib itu tak dinafikan. Salah atau tidak bersalah hanya hakim boleh cakap di mahkamah selepas dengar hujah pendakwa dan peguambela. Hingga kini tak masuk mahkamah, maka ikut undang2 derma itu rasuah jika masuk akaun peribadi.

    BalasPadam
  6. Amat mengecewakan!

    Tugas pencacai adalah memberi imej yang baik terhadap najib, mereka dibayar dan bukan percuma,bahan2 untuk membela najib sudah ada, tetapi malangnya mereka hanya tau maki hamun, bersumpah bohong, mengugut, dan terbaru mengajak bertumbuk.

    Tiada fakta, Sungguh memalukan dan mengaibkan nama najib!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu tuan tapi macamana nak bela perkara Yg jelas satu dunia tau...paling baik komen Yg bukan bukan dr dedak ditarik balik nampaklah macam bekerja..

      Padam
  7. Ayam tu ada cancer, dlm dah membusuk kena hukum tembak je...

    BalasPadam
  8. Kesian najib kena hentam kiri dan kanan....

    BalasPadam
  9. skng baru Tun tau yg PM skng ni bukan pencacai angkat tahit..nk jd remote control dia..udoh2la mador oii..dulu Tun Hsein hang gaduh mai paklah pun hang gaduh itu blm lagi tengku abd rahman musa hitam anwar kuli..skng hang tau tinggi langit bila takda kuasa..la ni suhla abu bakar pjilat setia hang..

    sekian

    salam perjuangan,

    a ba ta
    abu bakar tahit

    p/s : Najib kata do i care..i tido lena kahakahakahakahakaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. abu bakar tu bukanya cerdik sgt tanpa nama oiii..bodo campur bengap lahirlah dia..smlm masa ada org tanya kat dia await dulu kata madir klu najib tak mau turun ringgit xkan naik..la ni naik ja..macai pjilat juboq jawab..naik 4 ringgit x ok ?? nampak tak kebodohan tahap apa pejilat2 juboq ni..org tu tanya naik atau x ja??dia jawab naik pn xok..sdgkn dia jilat juboq madir kata, nilai rm xkan naik..sebab tu sy ingin berpesan..abu bakar tu bukanya cerdik sgt pun..buh la nama lain..nama sedap dah mcm sahabat Nabi tapi syg peragai serupa BAB*

      jap nak ikut

      salam perjuangan

      a ba ta
      abu bakar tahit

      Padam
    2. Kalau Najib tido lena, tak adalah orang macam kau ni dikerah untuk komen merapu tak tentu hala pula.

      Sebelum ni Nazri Aziz kata Tun Dr. Mahathir lontar batu ke gelas pun tak pecah gelas, tetapi tengoklah Tun Dr. Mahathir selamba je saman Najib, tapi Najib sampai ke sudah tak berani saman WSJ.

      Sekarang ni beberapa gerombolan peguam upahan dan ahli politik kuncu Najib telah dikerah supaya keluarkan kenyataan kononnya Tun Dr. Mahathir tak ada locus standi untuk saman Najib, beri alasan Najib tu bukannya penjawat awam.

      Tun Dr. Mahathir saman Najib atas dakwaan penyalahgunaan kedudukan jawatan awam hingga memudaratkan kepentingan negara.

      Kesian para menteri dan timbalan Menteri dalam kabinet Najib, sampaikan jadi kuli dan hamba Najib membela segala kemungkaran Najib kerana kemaruk kepada jawatan dan pangkat dunia.

      Orang macam Jamil Khir yang kononnya ustaz yang warak tu, mana dia jiwa 'ustaz' atau jiwa 'ulamak' dalam diri sampaikan perkara yang batil pun disokong sepuas hati, ajaran apa yang Jamil ikut ni?

      Ini ajaran Islam ke atau ajaran CASH IS KING?

      Sila beri penjelasan.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    3. woi abu bakar..jangan ko fikir kami yang mgata hang ni di bayar oleh Najib..kami x hadap dan pelahap duit macam bapak angkat hang yg bg YTL projek berbilion2 tu..sekurangnya 1 mdb pun bawak org p mekah..jgn samakan kami dengan kaum Madir yg gilakan duit..pikir pakai otak bukan pakai kepala lutut hang Tu

      Padam
    4. hahahah..sabar pakcik pinang..sy dh sebut kn tadi..abu bakaq ni bukanya pandai pun..budak baru habis SPM ni..sabaq2..budak muda tahit kuda biasalah

      mai ramai2 sebut

      salam perjuangan.

      a ba ta
      abu bakar tahit unta

      Padam
    5. elok p peluku ja kepala abu bakaq ni..dalam bloq nk sembang bukan main..kencing pun meleleh lagi..ak ingat dia ni lahir pun xmerasa zaman che det ni..sakai sungguh..klu dia idup zaman chedet baru ada akai..bukak mata dh ada tandas tarik tali..sakai pnya abu bakaq

      Padam
    6. Najib tido siap mimpi minum teh tarik kat bulan bro..yg ko gelabah sgt ni kenapa? ko ckp najib hantar kitaorg kat sini kahakahakah..abis bloq ni sapa yg suh beroperasi? madir ka?hahahahah..adoi..memang sah la mamat abu bakar ni sengal kobis..

      nak tiru

      salam perjuanagn

      a ba ta

      abu bakar tahit

      Padam
    7. Ringgit naik ke RM 4 hanyalah kenaikan RM 0.44 sedangkan kejatuhan ringgit adalah sebanyak RM 1.47 daripada RM 3.00 menjadi RM 4.47 dalam tempoh tak sampai setahun sebelum ini apa cerita?

      Malahan kini ekonomi makin menjunam, banyak kilang dah ditutup, banyak perniagaan sudah gulung tikar, banyak cawanang sudah ditutup, ramai pekerja kehilangan pekerjaan dan yang terkini, kilang televisyen samsung di Negeri Sembilan juga ditutup menyebabkan hampir 700 pekerja kehilangan pekerjaan di mana hampir 500 orang daripadanya adalah pekerja warga tempatan.

      Itu baru satu contoh, tetapi cawangan pasaraya seperti aeon malahan kedai-kedai alat elektrik terutamanya sudah banyak yang gulung tikar kerana kos operasi tidak mampu ditampung kerana dasar 'Gaji Minimum' yang tak masuk akal yang diperkenalkan oleh Najib itu.

      Patutnya Gaji Minimum adalah mengikut jenis pekerjaan, ini tidak, rejim Najib memperkenalkan semua pekerjaan gaji minimum adalah RM 900.00 dan sekarang ni RM 1000.00, hingga ada sektor industri yang kos gaji pekerja meningkat hingga 300%, bila kos operasi tinggi maka kos keluaran perlu tinggi, malahan yang tak masuk akal tu kos operasi sokongan sahajalah yang tidak melibatkan pengeluaran produk pun meningkat mendadak.

      Bila harga barangan mahal maka ia tidak kompetitif di pasaran, lebih-lebih lagi dasar kerajaan yang menggalakkan barang-barang import masuk ke negara ini, akhirnya 'membunuh' satu persatu pengusah-pengusaha industri tempatan kerana tidak mampu bersaing dengan harga barangan import yang jauh lebih murah kerana negara barangan import itu tak ada dasar 'Gaji Minimum' yang tiga suku seperti yang dibuat oleh Najib itu.

      Sila kamu tanya dengan para peniaga, pengusaha industri, mereka tertekan kerana kos operasi meningkat berkali ganda, kemudian mereka disalahkan kerana harga barang naik, mereka perlu naikkan harga barang kerana kos mereka meningkat, perlu ingat, pekedai bukannya buat sendiri barang yang mereka jual dikedai mereka itu, tetapi mereka dapatkan dari pemborong, dari pengilang, kos di kilang dan pemborong pun dah meningkat, kos pengangkutan lagi, jadi macam mana nak murahkan harga barang jika kos operasi meningkat secara mendadak begini?

      Saya sungguh sedih dengan gelagat sebahagian ahli akademik dari aliran ekonomi yang sanggup membohong rakyat dalam temubual di televisyen terutama di TV 3 yang menyokong dasar ekonomi yang bodoh yang dibuat oleh Najib itu, saya tak tahulah mereka ini samada dibayar atau mereka sememangnya bodoh tidak boleh berfikir bahawa dasar gaji minimum yang bodoh seperti dibuat oleh Najib itu memang merupakan senjata makan tuan kepada negara ini sendiri.

      Saya bukannya menentang sistem gaji minimum, memang perlu gaji minimum untuk mengelakkan pekerja memanipulasi pekerja, tetapi biarlah munasabah dan melihat kepada sektor pekerjaan itu, bukannya pakai main harung pakai rangkum semua sekali tanpa memperincikan bidang dan tahap gaji minimum yang sepatutnya.

      Orang yang tidak terlibat dalam urusan perniagaan tidak faham bahawa kenaikan gaji minimum adalah memberi kesan yang sangat besar kepada sesuatu keluaran, kerana pengilang bukannya gunakan satu bahan sahaja untuk buat produk, banyak bahan digunakan, diambil dari banyak pembekal, jika di peringkat pembekal pun dah terlibat dengan kenaikan kos, maka kalau ada 5 pembekal untuk buat satu barang, ada 5 kenaikan kos, kemudian kenaikan kos di peringkat kilang pula, dah jadi 6 kenaikan kos, lepas tu pengangkutan untuk pemborong dah jadi 7 kenaikan kos, lepas tu di peringkat pemborong ada lagi kos kos gaji pekerja, kos pembungkusan dan sebagainya dah jadi 9 kali kenaikan kos, lepas tu gunakan kenderaan untuk hantar barang ke peruncit, dah jadi 10 kali kenaikan kos tak cukup dengan itu, di peringkat peruncit pun ada kenaikan kos sebab bayar gaji pekerja bagai, maka ada 11 kenaikan kos yang terlibat.

      Bersambung............

      Padam
    8. Sambungan .................

      Semua kos ini perlu diserap ke dalam harga jualan barang untuk elakkan kerugian dan untuk mendapat untung.

      Kalau kenaikan kos sampai 50% untuk 11 kenaikan maka terdapat 550% kenaikan kos ini menyebabkan harga barang itu naik dengan begitu mendadak sebab peniaga perlu serap kos operasi ke dalam harga barang.

      Orang yang tak terlibat dengan urusan perniagaan dan tidak tahu pasal urusan perniagaan memang tak tahu semua ini, setiap barang-barang itu dari pembekal bahan mentah hinggalah ke peruncit ada sekurang-kurangnya 5 pihak yang terlibat dan dalam setiap pihak itu melibatkan satu rantaian, kalau 5 pihak, maka lima rantaian, kalau lima rantaian, 5 kali kenaikan kos itu dalam rantaian, dalam operasi mungkin ada banyak kenaikan kos yang lain.

      Macam sebuah kilang pengeluar biskut di perlu dapatkan bahan mentah iaitu tepung, gula, mentega, minyak masak, serbuk koko, jem dan sebagainya, itu didapati dari pelbagai pembekal, dan setiap kali urusan dengan pembekal, ada kenaikan kos akibat kenaikan gaji minimum yang tak munasabah tadi, itu baru antara pembekal dengan pengilang, tak masuk lagi ke pembekal kenderaan pengangkutan, pemborong, peruncit dan sebagainya.

      Oleh itu sila fahami betul-betul isu ini, isu ini menjadi bom atom yang boleh meranapkan ekonomi Malaysia dan boleh menjadikan rakyat Malaysia sebagai pendatang haram ke negara lain bila sektor industri di negara ini lumpuh dan hancur akibat dasar bodoh yang tak tentu hala yang dibuat oleh kerajaan rejim Najib sekarang ini.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    9. Betul seperti kata saudara abu bakar.

      Gaji minimum ini memang terbukti telah menyusahkan majikan2 seperti saya. Itu belum masuk isu gst lagi.

      Kepada commentator yang tidak tahu selok belok perniagaan..tak usah komen jika tak pernah berniaga.

      Padam
  10. ” asalamualaikum…saya pagi ni terbaca satu berita yg menyebut tun m berkata negara malaysia memerlukan tokoh seperti wanita langkawi yg di pecat dari umno…malah umno kerugian kehilangan wanita tersebut….dari kenyataan itu saya fikir saya bersetuju..cuma saya tak bersetuju kerana dr mahathir yg buat kenyataan itu…pada tahun 1998 saya berucap di perhimpunan agung pergerakan pemuda umno malaysia..mewakili negeri perak..dan antara ucapan saya secara jelas bertanya dan mempertikai cara kerajaan ketika itu yg di pimpin oleh dr m dan anuar ibrahim..cara mereka menangani kemerosotan ekonomi..dan beberapa isu salah guna kuasa dan rasuah..antaranya isu perwaja..mas..dan banyak lagi…saya mendapat sokongan kuat dari ahli parti dan perwakilan sehingga semua berdiri memberikan tepukan kepada ucapan saya tanda menyokong…tapi apa jadi selepas itu…umno menghantar surat tunjuk sebab kepada saya..kerana kononnya mengkritik pemimpin secara terbuka…dan saya di chop ketika itu anti presiden…siapakan presiden umno pada ketika itu..ialah dr m…tapi sekarang MasyaAllah….berbeza sungguh ketika berkuasa dan tak.ada kuasa… “


    Apabila Tun M menulis surat pujian dan penghargaan kepada Puan Anina Saadudin, ahli UMNO Cawangan Kampung Padang Matsirat, Bahagian Langkawi yang telah dilucutkan keahlian UMNOnya kerana telah melanggar peruntukan perlembagaan parti, timbul pula seorang lagi bekas pembahas di Mesyuarat Perwakilan Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia di PWTC pada tahun 1998 lalu.

    Hamdan Taha merupakan wakil Pemuda UMNO Negeri Perak yang telah mempertikaikan usaha-usaha Presiden dan Timbalan Presiden UMNO ketika itu dalam menanggani isu kemerosotan ekonomi yang dikatakan antara paling teruk dalam sejarah Malaysia. Hamdan dengan penuh lantang mempersoalkan Tun M dan Datuk Seri Anwar Ibrahim di atas pentas tersebut sehingga menerima sorakan sokongan dan tepukan yang begitu gemuruh dari para perwakilan seluruh Malaysia.

    ni apa ni Tuan..Tuan abu bakaq..apa cerita ni..zaman kamu ada kuasa..kamu perlakukan org lain mcm ni..la skng kamu pusing pulak macam ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. SEMUA pihak mempertikaikan tindakan Bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang bertungkus lumus mencipta isu 1Malaysia Development Berhad(1MDB) dan juga derma RM2.6 Bilion walaupun sepatutnya tidak timbul sebarang isu berkaitan dengan dua perkara ini.

      Kini rakyat mula mempersoalkan pula mengapa Muhyiddin merahsiakan kerugian sebanyak RM 73 bilion yang berlaku semasa Tun Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri selama 22 tahun.

      Di bawah ini senarai RM 73 bilion tersebut :-
      1. Perwaja RM 10 Bilion
      2. BBMB RM 10 Bilion
      3. MAS RM 20 Bilion
      4. Bank Negara RM 33 Bilion

      Sejak beberapa bulan yang lepas Muhyiddin begitu lantang mengkritik dan mempertikaikan pentadbiran Perdana Menteri kita Datuk Seri Najib Tun Razak dengan berbagai-bagai tuduhan salahlaku terutamanya yang membabitkan 1 Malaysia Development Berhad(1MDB) dan juga derma RM2.6 Bilion.

      Namun terbukti tuduhan tersebut langsung tidak berasas sama sekali. Kedudukan kewangan 1MDB yang sebenarnya mempunyai hutang tetapi asetnya melebihi hutang tersebut. Secara logik sebuah syarikat yang mempunyai aset melebihi hutang dianggap masih relevan. Tambahan pula projek yang dijalankan oleh 1MDB merupakan projek yang berdaya maju.

      Berkenaan derma RM 2.6 bilion pula, pihak SPRM telah mengesahkan bahawa derma tersebut bukannya diterima daripada 1MDB. Malahan pihak SPRM telah menemui sendiri penderma tersebut. Dan yang paling penting Datuk Seri Najib Tun Razak tidak melanggar sebarang undang-undang dan perlembagaan negara berkaitan dengan penerimaan derma tersebut.

      Setiap rakyat yang waras akan dapat melihat bahawa kerugian yang ditanggung oleh empat pihak tersebut jauh lebih banyak daripada hutang yang ditanggung oleh 1MDB.

      Untuk makluman, 1MDB bukan lah sebuah syarikat yang rugi. Malahan aset syarikat tersebut melebihi hutang mereka. Berlainan pula dengan empat syarikat yang dibawah pentadbiran Mahathir ini. Mereka bukan sahaja menanggung hutang yang banyak malahan mengalami kerugian yang teruk.

      Empat syarikat tersebut juga telah banyak kali di “selamatkan” atau “bail out” namun hasilnya tetap sama. Apa yang kita boleh lihat kroni Mahathir yang makin kaya tetapi nasib empat syarikat tersebut tetap sama.

      Oleh itu, jangan kita biarkan Muhyiddin, Mahathir dan pembangkang memperbodohkan kita dengan propaganda mereka yang mempunyai niat terselindung itu. Mereka cuba kelirukan kita dengan fakta kerugian dan hutang dengan auta yang tidak masuk akal langsung.

      Padam
    2. Muhyidin merahsiakan kerugian 73B ok lg.. sbb satu kepala..
      Yg najis suci murni pahlawan bugis xde telor tu awat xnk repot?
      Awat diam diri?
      Ada dlm kabinet rupenye jdl kayu..
      Kahkahkahkah..
      Cacai najis komen ikot mane pun tetap bodoh

      Padam
    3. Sila saman Tun Dr. Mahathir di mahkamah dan sila ramai-ramai korang cybertrooper Najib berjumpa Najib untuk minta supaya Najib arahkan setiap kementerian untuk selongkar fail dan minta Najib ingatlah apa-apa salah laku yang dibuat oleh Tun Dr. Mahathir semasa beliau jadi Perdana Menteri dahulu supaya dapat diadukan kepada SPRM, Polis, malahan buat memorandum kepada YDP Agong untuk menyiasat apa sahaja tuduhan kamu semua kepada Tun Dr. Mahathir berhubung apa yang dibuat oleh Tun Dr. Mahathir yang kamu kata melanggar undang-undang, mencuri duit dan sebagainya itu.

      Tun Dr. Mahathir berani untuk saman Najib, tetapi pasal apa Najib tak ambil apa-apa tindakan terhadap Tun Dr. Mahathir dengan mengarahkan semua fail kementerian termasuklah di arkib negara digeledah untuk cari segala apa yang dituduhkan sebagai salah laku Tun Dr. Mahathir ketika menjadi Perdana Menteri dahulu.

      Daripada korang hanya menuduh begitu sahaja, apa gunanya, sila buat seperti yang dibuat oleh Tun Dr. Mahathir, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan, Pn. Anina, mereka berani untuk ambil tindakan undang-undang, tapi korang hanya tahu tuduh sahaja, tapi tak ambil tindakan undang-undang, pasal apa? Korang sendiri pun tak tahu hujung pangkal pasal isu Perwaja, forex, pasaran logam london itu pun, korang dengar orang cakap terus menyampuk tak tahu hujung pangkalnya, sebab itu korang tak berani bertindak seperti Tun Dr. Mahathir, Datuk Seri Khairuddin dan Pn. Anina, mereka berani sebab mereka ada maklumat yang terperinci, bukannya macam korang merapu ke sana ke mari, tak ada gunanya langsung.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    4. Chai 3.41,

      Najib sebagai menteri hadir setiap keputusan mesyuarat kabinet jemaah menteri.

      Najib buat apa dalam mesyuarat jemaah menteri tu?

      Padam
  11. Konsortium Perkapalan

    Awal 1998, Petronas dirundung kebimbangan terhadap hutangnya yang dikawal oleh anak sulung Dr Mahathir iaitu Mirzan melalui Konsortium Perkapalan pada nilai RM226 juta dan menganggarkan jumlah sebenar mencecah RM324 juta(menurut Far Eastern Economic Review jumlah keseluruhan dianggarkan RM1.6 bilion).

    Petronas-Finds-Gas-in-Malaysia-Indonesia-and-Australia

    Sapura Kenchana Petroleum

    Pada November 2012, Petronas Carigali Sdn Bhd dilaporkan memberi kontrak RM700 juta kepada Sapura Kenchana Petroleum Bhd, yang mana anaknya, Mokhzani merupakan naib pengerusi.

    Tun Dr Mahathir kemudiannya membalas dengan nada sindiran ketika menjawab persoalan tentang konflik kepentingan (conflict of interest) dalam situasi tersebut.

    “Ya pastinya, dia (Mokhzani) diberikan kontrak tersebut kerana saya yang mengarahkan Petronas. Masukkannya dalam akhbar anda. Saya menjadi pengerusi untuk segala-galanya. Saya yang beritahu, berikan kepada anak saya dan bukan kepada orang lain. Itu yang saya lakukan selama ini. Ketika saya menjadi perdana menteri, semuanya diberikan kepada anak-anak saya. Namun ketika segala-galanya diberikan kepada anak-anak perdana menteri lain, anda tidak memaklumkan kerana individu tersebut merupakan orang yang baik.”

    Bolehkah Tun Dr Mahathir membayar kembali keseluruhan nilai kerugian yang disenaraikan?

    Dalam situasi kontra, 1MDB sedang menghadapi situasi aliran tunai namun memiliki aset-aset yang kukuh.

    Ketika menjadi Presiden UMNO, Tun M memperkenalkan sistem kuota dalam pemilihan pasti untuk memastikan dia tidak dicabar. Namun kini, dia menggesa ahli UMNO supaya menukar perdana menteri.

    Ketika menjadi Perdana Menteri, dia dikenali kerana menggunakan ISA sebagai alat untuk memenjarakan pembangkang. Masihkah anda ingat Ops Lalang I dan II?

    Adakah pentadbiran terdahulu pernah melakukan sedemikian? Tidak.

    Najib-Razak

    Tun Dr Mahathir sebenarnya tidak boleh dikritik oleh sesiapa sahaja, termasuk Soros. Hari ini, pemimpin veteren dan kaya itu galak mengkritik dan ingin menjatuhkan Datuk Seri Najib Tun Razak yang dilihat senyap menghadapi cabaran dan bersedia menjadi lebih telus.

    Rakyat kini semakin lupa bagaimana indahnya Malaysia ketika diperintah oleh Tun Dr Mahathir kerana sering menghentam Najib. Terima kasih kepada media pro Tun M yang memperlihatkan sendiri beliau sebagai karakter terburuk pernah memerintah Malaysia!

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1MDB hanya menghadapi mslh aliran tunai..
      Kahkahkahkah..
      Ape keje 1MDB ni cai selain bisnes luklak.. bli aset jauh lg tinggi dr harga pasaran. Bg komisen kt company jewish smp 10%.
      lps tu jual aset kpd negara asing. Tu pun xbyr gst sbb penjualan xde untung.. kahkahkahkah..
      1MDB dan punaisihat emiritus patut kene bakar hidup2

      Padam
    2. Sila buat laporan kepada SPRM, bawa segala maklumat yang ada, kalau tak cukup, ajak Najib yang menjadi menteri ketika itu untuk turut buat aduan mengenai perkara itu yang korang kata salah laku dan perbuatan jenayah oleh Tun Dr. Mahathir dan anaknya itu.

      Buat apa sekadar tuduh begitu sahaja tapi tak ambil tindakan?

      Korang tengok Tun Dr. Mahathir, walaupun macam-macam tuduhan kononnya dia gelapkan wang RM 110 bilion, kononnya dia bersubahat dengan anaknya untuk tipu petronas bagai, tetapi beliau kental teruskan saman terhadap perlakuan salah yang dibuat oleh Najib tanpa peduli pun tindakan Najib terhadap beliau, kerana beliau yakin, tuduhan terhadap beliau itu tidak berasas, sampaikan Najib pun tak berani saman Tun Dr. Mahathir dalam semua tuduhan yang dilemparkan kepada Tun Dr. Mahathir selama ini.

      Apa ni Tanpa Nama24 Mac 2016 3:45 PTG, kalau Tun Dr. Mahathir yang hampir mencecah umur 91 tahun pun berani mengambil tindakan saman terhadap Najib demi untuk menyelamatkan negara ini dan rakyat negara ini, apakah kau pulah berumur 100 tahun sebab tak saman atau ambil tindakan seperti yang Tun Dr. Mahathir lakukan itu?

      Seorang tua berumur hampir 91 tahun, tak ada jawatan dalam parti, tak ada jawatan dalam kerajaan, tak ada kuasa eksekutif dalam kerajaan, begitu digeruni oleh Najib dan kuncu-kuncu, kononnya Tun Dr. Mahathir tak ada pengaruh, Tun Dr. Mahathir nyanyuk, Tun Dr. Mahathir baling batu ke gelas pun tak pecah, tapi bila Tun Dr. Mahathir ambil sesuatu tindakan bercempera tunggang langgang Najib dan kuncu-kuncu cuba pusing isu, apa cerita ni?

      Sila beri penjelasan.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar.

      Padam
    3. Saudara 3.45,

      Najib sebagai menteri hadir setiap keputusan mesyuarat kabinet jemaah menteri.

      Najib buat apa dalam mesyuarat jemaah menteri tu?

      Padam
  12. Sejak kebelakangan ini mantan PM ke-4, Dr. Mahathir Mohamad mula menunjukkan yang dia seorang negarawan tulen yang kononnya cukup prihatin dan mementingkan kebajikan rakyat serta kepentingan negara sepanjang tempoh 22 tahun dia menjadi Perdana Menteri.

    Memandangkan usianya yang semakin lanjut dan kesempatan yang masih berbaki, maka beliau menggunakan sepenuhnya masa yang ada untuk mempertahankan dirinya daripada kutukan dan cacian generasi muda terutama di masa beliau sudah tiada lagi di dunia ini.

    Oleh itu, beliau cuba membetulkan persepsi rakyat terhadap kerakusan beliau ketika berkuasa dulu. Langkah pertama ialah dengan menyalahkan pasukan polis dalam ‘Operasi Lalang 1987’ dan melahirkan kekesalan terhadap pasukan polis yang menolak cadangan beliau untuk menghapuskan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Adalah dijangkakan banyak lagi isu yang berkaitan dengan dirinya akan dibangkitkan pada masa terdekatkan ini bagi membersihkan dirinya seperti kaitan dalam kes pembunuhan beramai-ramai di Memali, pemecatan Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abas dan banyak lagi kes kontroversi yang masih tersimpan kemas dalam peti besi berkunci.

    Semuanya ini akan terbongkar ketika beliau dan UMNO tidak berkuasa lagi di satu masa nanti. InsyaAllah.

    Di bawah ini kita perturunkan perkara-perkara yang mana boleh dikaitkan sebagai satu perbuatan jenayah, penyelewengan dan salah guna kuasa yang telah dilakukan beliau serta anggota kabinet beliau sepanjang 22 tahun menjadi Perdana Menteri :
    b) Kegagalan dan melambatkan proses penyiasatan ke atas kroni BN dalam kes;

    * Penyiasatan lanjut ke atas kes Perwaja dan Eric Chia (apabila perbicaaan dilakukan secara olok-olok di mana akhirnya Eric Chia dibebaskan selepas meninggal dunia). Kes Eric Chia kini diulang tayang semula dengan pendakwaan ke atas bekas Menteri Pengangkutan, Ling Liong Sik atas tuduhan terlibat menipu kerajaan dalam skandal PKFZ (yang mana dijangkakan Ling juga akan turut dibebaskan);

    * Penyiasatan kes BMF dan kes pembunuhan saksi utama dalam skandal BMF di Hong Kong;

    * Siasatan kes pelaburan Tabung Haji yang bernilai RM200 juta yang diluluskan oleh bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Abdul Hamid Othman;

    * Kes penyelewengan saham MAIKA Holding oleh bekas Menteri Kerja Raya dan bekas Presiden MIC, S Samy Vellu;

    * Penyiasatan kes bekas Menteri Pembangunan Masyarakat dan Perpaduan Negara, Dr Siti Zaharah Sulaiman yang menyeludup kereta mewah Mercedes Benz S320;

    * Penyiasatan kes membaik-pulih rumah Menteri Besar Selangor, Khir Toyo dengan kos RM5 juta dan lain-lain kegiatan rasuahnya yang telah dilaporkan secara detail kepada SPRM. Khir kini menghadapi satu saja kes daripada berpuluh kes yang dilaporkan. Dia hanya didakwa kerana memiliki tanah dan rumah mewah bernilai jutaan ringgit. Itupun dijangka beliau akan dibebaskan juga apabila ia dikira sebagai lakonan Najib yang mahukan rakyat tahu bahawa beliau anti kepada pemimpin yang rasuah!

    Pada persepsi rakyat: Mahkamah di Malaysia ini merupakan institusi ‘pembersihan’ bagi para pemimpin UMNO yang dituduh korup, kemudian dibebaskan oleh mahkamah atas alasan yang tidak masuk dek akal dan sudah dijangka di mana mahkamah Malaysia ini bukan institusi penegak kebenaran dan keadilan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kahkahkah..
      Cacai najis bongkar cerita lama konon2 najis bleh jdk suci.
      Kahkahkah..
      Abes dl najis duk dalam kabinet buat ape?
      Nk kate goyang telor, telor pun xade..
      Kahkahkah..
      Jdk xsalahlah turunkn PM yg tdo xbuat keja xmenentang kemungkaran..
      Kahkahkah..
      Cacai najis komen pnjng2 tp isi sampah

      Padam
    2. Tanpa Nama24 Mac 2016 3:52 PTG, sila anda berpakat dengan Ali Tinju, Jamal Ikan Bakar, Salleh Keruak dan kuncu-kuncu Najib yang lain untuk buat laporan terhadap SPRM dan polis atau apa sahaja pihak yang berkaitan untuk menyiasat semua tuduhan yang kamu nyatakan di atas itu, bawa segala buktinya, Malahan Najib sebagai menteri di zaman Tun Dr. Mahathir jadi Perdana Menteri dahulu boleh jadi saksi di mahkamah untuk jelaskan apa yang patut.

      Ambil tindakan undang-undang, bukannya tuduh itu dan ini tetapi tak ambil tindakan undang-undang.

      Siapa pun boleh buat macam itu. Saya analogikan, saya boleh tuduh kamu mencederakan 10,000 ekor kucing dengan penuh kekejaman, saya boleh tuduh kamu membelasah 100 orang tua dengan penuh zalim, saya boleh tuduh kamu mencuri wang masjid, tetapi saya tuduh sahajalah, saya tak buat laporan apa-apa, apa gunanya macam itu?

      Maka apa yang penting adalah tindakan, kalau sekadar tuduh, siapa pun boleh, orang gila pun boleh tuduh itu dan ini, tapi apakah justifikasinya?

      Ini perlu penjelasan.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    3. itu je yg mampu di jawab oleh pjilat pungkoq tun dan rambut mukris kikikikiki..jilat bro bia sampai licin..kikikiki

      Padam
    4. Cacai najis bleh ke jawab semua soalan?
      Selain maki hamun tukar topik.
      Kahkahkah..
      Cth tukar topik cerita psl najib, xle jawab bkk cerita psl mamak pulak..
      Mamak pulak dh xjdk pm.. kahkahkahkah..
      Yg jdk pm pun sebal bebal bodoh xnk heret g mahkamah..
      Last2 org konon2 dituduh jahat 22tahun jgk yg mulakan saman keatas org yg konon2 suci murni.
      Nk harap najis xtau la selasa bila
      Kahkahkah...

      Padam
    5. Saudara 3.52,

      Najib sebagai menteri hadir setiap keputusan mesyuarat kabinet jemaah menteri.

      Najib buat apa dalam mesyuarat jemaah menteri tu?

      Padam
  13. c) Menyelewengan dana-dana awam untuk membantu kroni BN

    * Merompak wang royalti minyak Terengganu dan ditukar menjadi wang ehsan untuk kegunaan politik UMNO ketika PAS memerintah Terangganu dari tahun 1999 hingga 2004;

    * Mengagihkan projek lebuh raya Utara-Selatan kepada syarikat milik Umno, iaitu UEM bagi tujuan membiayai pembinaan ibu pejabat UMNO - PWTC yang bernilai RM273juta;

    * Memaksa Kumpulan Wang Simpanan Guru-guru (KWSG) menyelamat (bail-out) 50.6% saham MAS milik Naluri Sdn Bhd pada harga RM8 sesaham ketika harga semasa cuma RM3.60 sesaham;

    * Pengambilalihan semula MAS oleh kerajaan daripada Tajuddin Ramli yang bernilai RM1.8b;

    * Pengambilalihan syarikat Umno, Renong dan UEM oleh kerajaan melalui Danaharta;

    * Pelaburan Tabung Haji melalui TH Technologies Sdn Bhd dalam projek ERL dengan penguasaan 80% saham yang menguntungkan kroni Perdana Menteri yang menjadi rakan kongsi - YTL Corporation;


    * Penyuntikan modal RM750 juta kepada BBMB, sebuah bank milik kerajaan sebelum diambil-alih oleh bank milik Umno, Bank of Commerce lalu membentuk Bank Bumiputera Commerce (BCB);

    * Pembelian saham Technology Resource Industries (TRI) oleh Danaharta;

    * Pengambilalihan Celcom, sebuah anak syarikat TRI oleh Telekom;

    * Memaksa KWSP membiayai projek LRT Putra serta menyelamatkan L&G dan PLUS Berhad;

    * Memaksa Petronas membeli saham Proton;

    * Memaksa Petronas mengambil-alih Litar Sepang;

    * Memaksa Danaharta menanggung segala hutang lapuk RM39.326b milik BBMB, Sime Bank dan 66 institusi kewangan yang lain;

    * Memiliknegarakan IWK setelah ia mengalami kerugian besar;

    * Pemilikan 200 syarikat oleh Mirzan Mahathir;

    * Kes anak Ling Liong Sik yang memiliki harta RM1b ketika berusia baru 28 tahun;

    * Penglibatan keluarga Daim Zainuddin dalam pelbagai jenis perniagaan, dan

    * Penglibatan adik dan anak Abdullah Ahmad Badawi dalam segala jenis perniagaan.

    d) Menyalahgunakan akta draconian seperti ISA, OSA dan Akta Cetak dan Mesin Cetak bagi memelihara kepentingan politik UMNO

    * Kes ISA seperti Operasi Lalang (1987), Operasi Kenari (1989), pengharaman al-Arqam (1994), Reformasi (1998), memfitnah kumpulan al-Maunah (2000) dan mencipta kisah KMM (2001);

    * Kes OSA seperti kes Mohd Ezam Mohd Noor (2002);

    * Kes Akta Cetak dan Mesin Cetak seperti kes Lim Guang Eng (1999);

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sila buat laporanlah, kalau setakat tuduh begitu tanpa buat laporan kepada pihak berkuasa, saya pun boleh.

      Sekarang saya nak tuduh kamu pukul 100 orang tua hingga cedera parah, saya dah tuduh kamu, tapi saya tak mau buat laporan kepada pihak berkuasa.

      Apa pandangan kamu terhadap tuduhan saya itu? Sudah tentu kamu marah, tapi kamu tak fikir pula kamu tuduh semberono tapi tak ambil tindakan undang-undang terhadap apa yang kamu tuduhkan kepada Tun Dr. Mahathir itu pula.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    2. Saudara 3.52,

      Najib sebagai menteri hadir setiap keputusan mesyuarat kabinet jemaah menteri.

      Najib buat apa dalam mesyuarat jemaah menteri tu?

      Padam
    3. Jadi waktu itu najip buat apa? Goyang telo?

      Skrg ni pun dia ada kuasa...jika benar tuduhan terhadap tun m itu...maka ambillah tindakan. Ini tidak...dia pulak yg disaman. Nampak?

      Padam
  14. e) Menyekat kebebasan badan penguatkuasa; dengan cara

    * Campur tangan terhadap tugas-tugas polis;

    * Mengganggu penyiasatan BPR;

    * Menghalang pendakwaan oleh Peguam Negara, dan

    * Mencampuri tugasan SPR dalam urusan pilihan raya.


    f) Mengagihkan tender secara runding terus kepada kroni yang tidak berkelayakan sehingga menyebabkan kes-kes seperti:

    * Keruntuhan makmal computer;

    * Kegagalan menyiapkan 2,192 makmal komputer dalam fasa pertama;

    * Terbengkalainya projek perumahan polis di Batu Pahat;

    * Keretakan PULAREK; dan

    * Penyelewengan pembekalan alat-alat saintifik ke Kolej Matrikulasi.


    g) Mempengaruhi integriti dan kebebasan kehakiman

    * Kes Anwar Ibrahim (dengan mencipta kes liwat 1);

    * Kes fiasco Tun Salleh Abbas;

    * Percutian Ketua Hakim Negara, Mohd Eusoff Chin bersama VK Lingam di New Zealand;

    * Kes tape V.K. Lingam, Suruhanjaya Diraja yang terlibat menyiasat kes ini telah mencadangan beliau bersama 5 orang lagi disiasat lanjut. Nazri Aziz kemudiannya berkata tiada kes, maka ia pun ditutup.

    * Campur tangan seorang hakim kanan dalam pengendalian kes pengundi hantu di DUN Likas;

    * Pendedahan oleh Datuk Syed Aidid, bekas Hakim Mahkamah Tinggi tentang 112 kes rasuah hakim-hakim;

    * Penghapusan bukti dalam kes seks D. P. Vijandran;

    * Perlantikan Mohtar Abdullah sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan setelah beliau terlibat membebaskan Rahim Tamby Chik, Tan Sri Muhammad Mohd Taib, Rafidah Aziz dan sebagainya ketika menjadi Peguam Negara; dan

    * Perlantikan Ariffin Jaka dan Agustine Paul (sudah meninggal dunia kerana mengidap barah) sebagai Hakim Mahkamah Agung.


    g) Kerugian dan penyelewengan dana-dana awam

    * Penyelewengan RM40 juta wang PPRT;

    * Kerugian pelaburan oleh Tabung Haji;

    * Kerugian RM15b di Bank Negara;

    * Kerugian RM40 juta AIM;

    * Kerugian LRT Putra dan LRT Star; dan

    Kemerosotan hasil keuntungan KWSP hampir RM600 juta pada tahun 2000.


    h) Menghina dan menyekat Islam

    * Merancang untuk membuang nama Islam daripada pertubuhan Islam;

    * Mengucapkan kata-kata penghinaan ke atas sunnah Nabi;

    * Mengucapkan penghinaan ke atas hukum-hukum Tuhan;

    * Membiarkan sekain ramai penulis menghina hukum Allah, Islam, nabi dan para ulama;

    * Menyekat dan memperkecilkan sekolah agama rakyat dengan menarik bantuan perkapita; dan

    * Memecat Mufti Selangor kerana mempertahankan tiga orang ratu cantik yang terlibat dalam acara anjuran anaknya, Marina.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sila buat laporan kepada pihak yang berkaitanlah, kalau merapu tak tentu hala begini, saya pun boleh buat.

      Sekarang saya nak tuduh kamu menculik tiga ekor biri-biri.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    2. Saudara 3.53,

      Najib sebagai menteri hadir setiap keputusan mesyuarat kabinet jemaah menteri.

      Najib buat apa dalam mesyuarat jemaah menteri tu?

      Padam
  15. Menghapuskan hak-hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera

    * Menutup dua MRSM di Terengganu ketika pemerintahan PAS;

    * Menutup sekolah-sekolah agama rakyat; dan

    * Menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar bagi subjek matematik dan sains di sekolah.

    Adalah jelas Dr Mahathir Mohamad sepanjang menjadi Perdana Menteri telah melakukan pelbagai jenayah atau melindungi kegiatan jenayah dengan menyalahgunakan kuasa beliau sebagai Perdana Menteri apabila dengaan sengaja menyalahgunakan dana awam untuk membantu kroni-kroni, kaum keluarga dan kepentingan-kepentingan BN. Malah beliau telah melakukan pelbagai penyelewengan dalam pentadbiran termasuk membiarkan berlakunya rasuah, salah guna kuasa dan sebagainya.

    Sekadar untuk renungan bersama... dana awam yang telah jahanam.

    - PKFZ - RM12bilion.

    - Kapal selam Scorpene RM500 juta.

    - Simedarby RM964 juta.

    - Paya Indah Westland RM88 juta.

    - Posmalaysia (melalui Transmile) kerugian RM230 juta.

    - Eurocopter RM1 bilion terbuang dalam perundingan.

    - Stadium Terengganu runtuh jahanam RM292 juta.

    - Kos baiki MRR2 yang retak RM70 juta.

    - Maybank terlebih bayar kepada BII (Indonesia) RM4bilion.

    - Tourism -NYY kickback RM10 juta.

    - Pembelian 3 karya lukisan oleh Pengerusi MAS, RM1.5 juta.

    - Kementerian Sukan terlebih bayar RM8.4 juta.

    - Kompleks Sukan London yang jadi gajah putih RM70 juta.

    - Kos baiki bangunan MATRADE di Jalan Duta RM120 juta.

    - Pmbelian kapal terbang baru utk kegunaan Perdana Menteri RM200 juta.

    - Hutang InventQ yang tidak dapat dituntut RM228 juta.

    - Bayaran saguhati kerana batal pembinaan Jembatan Bengkok di Tambak Johor RM257 juta.

    - Kerugian dalam penjualan hak motosikal Augusta RM510 juta (yang dijual pada harga 1 euro!

    - Kerugian angkara pemberian permit AP dalam setahun RM1.8 bilion.

    - Kapal selam Scorpene yang bakal menjadi bahan muzium RM4.1 bilion.

    - PSC Naval dockyard RM6.75 bilion.

    - Dua skandal Bank Bumiputra pada awal 1980 RM3.2 billion dan pada 2008.

    - CUbaan Maminco mengepung pasaran bijih timah dunia pada tahun 1980 telah menyebabkan kerugian US$500 million (RM1.6 billion).

    Pertaruhan Pasaran Hadapan tukaran asing menyebabkan Bank Negara kerugian RM30 bilion pada tahun 1990 (Nor Yaakop punya peranan).

    - Perwaja Steel yang kerugian US$800 million (RM2.56 billion), sedangkan angka sebenarnya menjangkau RM10 bilion.

    - Penggunaan RM10 bilion dana awam dalam Valuecap Sdn. Bhd untuk menaikkan harga saham di pasaran saham.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saudara 3.55,

      Najib sebagai menteri hadir setiap keputusan mesyuarat kabinet jemaah menteri.

      Najib buat apa dalam mesyuarat jemaah menteri tu?

      Padam
  16. -- Kerugian RM700 juta oleh Bank Islam.

    - Penjualan M.V. Agusta oleh Proton 1 Euro menyebabkan kerugian €75.99 million (RM348 juta).

    - Wang Ehsan yang dirembat daripada royalti minyak Terengganu, RM7.4 billion daripada 2004 – 2007.

    - Selama 10 tahun Philharmonic Orchestra ditubuhkan telah menelan RM500 juta, di mana was established, this orchestra has swallowed a total of RM500 juta. Kwai-lo CEOnya saja menerima gaji RM1 juta/tahun.

    - Bagi bayaran khidmat nasihat kepada Dr Mahathir, dibayar RM180,000, di mana Shahrizat Abdul Jalil (Hal-ehwal Pembangunan Wanita) RM404,726 elauns dan Abdul HamidOthman (penasihat agama) RM549,675 setahun.

    - Kerajaan turut membelanjakan sekitar RM3.2 bilion bagi pengajaran subjek matematik dan sains dalam bahasa Inggeris dalam tempoh 5 tahun lalu. RM2.21 bilion saja telah digunakan bagi pembelian peralatan teknologi komputer serta maklumatnya dan tidak digunakan apabila rosak.

    Malah kerajaan membayar RM6,000 bagi sebuah komputer riba yang harga pasarannya cuma RM3,000 melalui sebuah konsortium yang dibentuk bagi tujuan tersebut. Hingga sekarang tiada maklumat apa-apa tentang matematik dan sains di dalamnya (yang ada di tangan guru dan murid).

    - Komisen turut dibayar kepada Perimekar Sdn Bhd dan IMT Defense Sdn Bhd bagi pembelian jet Sukhoi 30MKM (IMT) dan kapal selam scorpene (Perimekar) yang berjumlah RM910 juta.

    - RM300 juta dibayar kepada Gerbang Perdana RM1.1 bilion "Crooked Scenic Half-Bridge"

    - RM1.3 bilion terbuang begitu saja dengan pembinaan kompleks kuarantin Kastam, Imigresen kesan pembatalan the Malaysia-Singapore scenic bridge!

    - RM100 juta untuk kos ubah-suai bangunan Parlimen yg didapati bocor kemudiannya

    - Program Angkasawan negara yang telah menelan belanja RM40 juta.

    - Program Latihan Khidmat Negara yang menelan belanja RM500 juta setahun.
    - 'Eye On Malaysia' berjumlah RM30 juta serta RM5.7 juta lagi hasil pemberian tiket percuma.
    - Pembelian dakwat kekal oleh SPR - yang tak digunakan bernilai RM2.4 juta.
    - Samy Velu mengumumkan pada September 2006 bahawa kerajaan telah membayar sagu hati berjumlah RM38.5 bilion kepada 20 buah syarikat pemegang konsesi lebuhraya. Sementara itu 9 pemegang konsesi lebuhraya menerima durian runtuh kesan kenaikan kadar tol pada tahun 2008.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saudara 3.56,

      Najib sebagai menteri hadir setiap keputusan mesyuarat kabinet jemaah menteri.

      Najib buat apa dalam mesyuarat jemaah menteri tu?

      Padam
  17. - RM32 juta kehilangan hasil eksport kayu balak yang melibatkan syarikat yang ada hubungan dengan Ketua Menteri Sarawak serta keluarga.
    - Dua kes 'bail-out MAS berjumlah RM7.9 bilion. Dalam masa MAS asyik kerugian saban tahun, RM1.55 juta telah digunakan untuk membeli 3 buah lukisan untuk bilik pejabat Pengerusinya - Dr Munir Majid.

    - 'Bail-out' untuk sistem pengangkutan PUTRA yang berjumlah RM4.486 bilion. 46.
    - STAR-LRT turut menerima 'bail-out' berjumlah RM3.256 bilion.
    - Sistem Kumbahan Negara turut menjahanamkan wang negara berjumlah RM192.54 juta sebagai 'bail-out'.
    - 'Bail-out' lagi untuk Lebuhraya Seremban-Port Dickson, RM142 juta.
    - 'Bail-out' Penjara Kuching turut melibatkan wang RM135 juta. 50.
    - 51. Kajian Makanan dan Gunaan Orang Islam 'bail-out' melibatkan RM8.3 juta.

    - Le Tour de Langkawi 'bail-out' turut mendapat habuan RM3.5 juta.
    - Penganugerahan puluhan juta syer di Bursa Saham Malaysia di bawah Dasar Ekonomi Baru kepada anak-beranak, anggota keluarga serta suku-sakat sang penguasa bernilai berbilion ringgit.
    - Penyelewengan beribu-ribu hektar tanah komersil dan kawasan hutan balak untuk diberikan kepada anak-beranak serta keluarga kerabat anggota BN serta menteri yang bernilai puluhan bilion ringgit.
    - Sejak 1997, Petronas memberikan RM30 bilion subsidi gas asli kepada IPP yang telah mengaut keuntungan besar saban tahun. Pasaran hadapan minyak Petronas juga pada 1990 turut memberi kesan pembaziran berikutan penurunan harga minyak (sedangkan ia dibeli sejak awal pada harga yang tinggi). Disebabkan ia cuma untuk tatapan Perdana Menteri, jadi kita tidak pasti berapa besar jumlahnya?
    - Harga sebuah 'jack' kereta RM5,700 bagi sebuah 'jack' yang cuma berharga RM50!
    - Kenderaan milik kerajaan didapati menggunakan RM113 setangki penuh minyak dalam masa beberapa minit.
    - A pole platform that cost RM990 was bought for RM30,000!

    - A thumbdrive that cost RM90 was bought for RM480!

    - A cabinet that cost RM1,500 was bought for RM13,500!

    - A flashlight that cost RM35 was bought for RM143

    - Expenses for 1 Malaysia campaign paid to APCO - ? millions

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pasal APCO tu zaman Tun Dr. Mahathir ke?

      Setahu saya APCO tu adalah di zaman Najib jadi PM, apahal dibabitkan dengan Tun Dr. Mahathir pula?

      Sila jawab.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    2. Saudara 3.57,

      Najib sebagai menteri hadir setiap keputusan mesyuarat kabinet jemaah menteri.

      Najib buat apa dalam mesyuarat jemaah menteri tu?

      Padam
    3. Sdra A Bakar...

      Petronas saban tahun meraih keuntungan US$berbilion-bilion dan berada di puncak kejayaan semasa era Tun Mahathir. Prestasi Petronas mulai merosot apabila Tun Dol mengambil manusia Liberal seperti Omar Ong & menengepikan talent anak2 Melayu. Keadaan bertambah buruk bila buat pertama Kali dalam sejarah ketika ini, Petronas menanggung kerugian di bawah pentadbiran Najib. Apa cerita nie....????


      Padam
  18. pehhhh nasibla Madir zaman tu xde intenet kalau ade, dah lama ke laut la jawapnya..

    kredit buat tanpa nama..
    apepun

    salam perjuangan pjilat punkoq Tun

    a ba taa

    abu bakar tahit

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dokumen-dokumen di zaman Tun Dr. Mahathir ada lagi di Arkib Negara, suruhlah Najib kerahkan Ahmad Maslan, Nur Jazlan, Salleh Keruak, Rahman Dahlan, Azalina, Nazri Aziz, Tengku Adnan untuk selongkar semua fail tu, carilah bukti yang kononnya Tun Dr. Mahathir buat salah laku tu.

      Arkib tu ada lagi, dokumen di zaman Tun Dr. Mahathir pun berlambak di Arkib tu, pasal apa Najib tak ambil tindakan untuk dakwa Tun Dr. Mahathir terhadap apa yang dituduhkan oleh cybertrooper Najib kepada Tun Dr. Mahathir itu?

      Sila beri penjelasan.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
  19. itua tu..ustaz kazim buat rancangan kalau dah jodoh..pencacai dan pjilat madir..kalau dah bodo..elok la tu..tobaikk dari ladang!

    BalasPadam
  20. wow bersihnya Tun Madir..sayngnya saya pada beliau..
    pandainya Tun cover line selama ni..tahniah Tun pas ni cnfrm sy menyampah tgk Tun..hidup mat sabu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pasal apa Najib tak bangkitkan pun pasal isu yang dituduhkan kepada Tun Dr. Mahathir itu?

      Pasal apa Najib yang mempunyai akses kepada semua agensi kerajaan sebab Najib adalah Perdana Menteri tidak arahkan kementerian-kementerian dan pihak arkib negara selongkar segala fail berkaitan perkara yang dituduhkan itu untuk dapatkan bukti mengenai apa yan dituduh sebagai salah laku yang dibuat oleh Tun Dr. Mahathir masa jadi Perdana Menteri dahulu?

      Pasal apa Najib tak ambil tindakan?

      Sila cybertrooper Najib jawab perkara ini.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
  21. melayu mudah lupe....
    mamak mudah nyanyuk...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najib pula setiap hari selasa dah jadi pelupa ke? Bila dia nak saman WSJ, rakyat jelata berjuta-juta orang sedang tunggu pengumuman Najib saman WSJ.

      Tapi apa yang rakyat dapat dengar adalah kenyataan bahawa Tun Dr. Mahathir menyaman Najib kerana Najib didakwa menyalahgunakan kedudukan dan jawatan awam untuk bersikap curang dalam tanggungjawab terhadap negara dan rakyat.

      Apa ni semua? Sila jawab.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
  22. Lahabau oi....copy paste karangan byk2 dapat apa??? Buatlah laporan polis dan saman kalau betul. Buat mcm tun m, dia saman najib yg masuk duit dlm akaun sendiri.

    Sah cai setakat buat karangan. Expenses kerajaan semua melalui kabinet dan dipersetujui oleh semua. Najib pun ada dlm kabinet dan setuju. Bukan mcm 1mdb...tsmy dan ramai yg blur. Duit masuk akaun sendiri. Orang lain pun boleh buat list najib....phui.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebab tu UMNO dah bertukar wajah milik peribadi Najib je.
      U - Untuk
      M - Malaon
      N - Najib
      O -Only

      Padam
  23. Masa zaman tdm, rumput tepi jalan panjang, salah pm, longkang rumah tersumbat dan pecah salah pm, semua hal salah pm. Lihat jer semua yg mereka kata tu semua salah tdm. Tapi tak ada yg bertelur nak bawa ke mahkamah walaupun berkuasa sekarang. Nampak sangat telur hilang, tapi tdm tetap super hero. Setakat air liur, tak jejas

    BalasPadam
  24. Saya sangat setuju dengan tanpanama 4.24....

    Kalau najib atau zahid atau mana2 menteri atsu macai2 najib betul2 anak jantan....sila buat lapuran polis atau saman tdm. ADA BERANI?

    Bro, tdm berani kerana benar
    Najib takut kerana salah

    Bro 4.24....i am in full agreement with you. If this man writes again, i sm going to comment in 3000 words Why Nsjib Shud Go To Jail

    BalasPadam
  25. TERBAIK DARI ABU BAKAR!!!

    KOMEN PENUH BERMUTU TIMGGI, TULISAN PULA TERSUSUN KEMAS!

    MUDAH UNTUK MEMBACA.

    LAIN PULA DENGAN PENCACAI NAJIB, KHIDMAT MEREKA DIBAYAR, HASILNYA? PENUH DENGAN MAKI HAMUN, COPY PASTE, MENGAKU "TAK DIBAYAR", DAN SUKA AJAK BERTUMBUK.

    LIHAT DAN NILAIKAN SENDIRI!

    UMPAMA KACA DAN PERMATA.

    SALUTE KEPADA ABU BAKAR! BIAR ALLAH MENILAI HASIL USAHA KITA!

    BalasPadam
    Balasan
    1. 521.. aku sokong hang dan abu bakar..

      Buat pemakan pemakan dedak najib penyamun, sila lah tampil ke hadapan membuat laporan polis terhadap TDM.. setakat sembang lebat kat sini.. terer lg la rani kulup kipidap!!..

      Padam
    2. Saya setuju dengan anda 5.21ptg.

      Walaupun mungkin tidak semestinya 100% betul, namun cara saudara abu bakar berhujah itu cukup berhemah. Sudah pasti dia akan mampu menarik lebih ramai penyokong berbanding mereka mereka yang tidak sopan dalam memberi komen. Sekian

      Padam
    3. Itulah perbandingan yg hak & yg bathil. Yg hak bercakap tegas tapi tetap berhemah tanpa mencarut, ada isi berilmiah, berfakta & mudah difahani. Sejuk perut ibu yg melahirkan & ayahnya juga dapat dapat barakah kerana menamakan cahaya mata mereka Abu Bakar, sempena nama sahabat Rasulullulah SAW.

      Sementara Yang Tanpa Nama berterusan meraban dgn bahasa yg menjijikkan di luar batas-batas sebagai umat Melayu beragama Islam.

      Salam perjuangan.

      Padam