Selasa, 22 Mac 2016

HOT ~ Najib Terkebil Kebil..!


Sebelum ni dilaporkan menolak tawaran-dedak-raja.baca sini.

Berani kerana benar..!

Baca dan fahamkan...

WAWANCARA Pengkritik sentiasa mempersoalkan sama ada pelaburan AS$1.103 bilion 1MDB di Kepulauan Caymans, syurga kewangan pesisir pantai, yang disimpan di Singapura benar-benar wujud.
Jawapan kerajaan di parlimen kemudian menyatakan ia disalah tafsir sebagai tunai, sebaliknya dalam bentuk “unit”.
Bagaimanapun, bagi Tan Sri Muhyiddin Yassin, perkara itu satu masalah dan jika di negara lain perdana menteri boleh disingkir di parlimen kerana “tidak menyatakan dengan betul”.
Bekas orang nombor dua kerajaan yang digugurkan selepas lantang mengkritik dalam isu 1MDB itu mendedahkan, beliau pernah membangkitkan perkara itu kepada Datuk Seri Najib Razak sendiri tetapi perkara itu gagal dijawab.
“Dia terdiam. Dia tak jawab dengan saya,” katanya dalam wawancara dengan Malaysiakini hujung minggu lalu.
Dalam wawancara di ibu pejabatnya di Kuala Lumpur hujung minggu lalu, Muhyiddin juga mendedahkan dakwaan butiran penjelasan Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Zeti Akthar Aziz dengannya.
Antara dimaklumkan padanya, dakwa Muhyddin, berhubung “kepincangan” yang berlaku dalam 1MDB, yang melanggar Akta Perkhidmatan Kewangan yang jika sabit kesalahan boleh dihukum maksimum RM50 juta.
Seorang pegawai Bank Negara ketika dihubungi enggan mengulas dakwaan itu atas alasan ia berkaitan dengan politik.
Najib dan 1MDB telah menafikan melakukan sebarang salah laku dan mendakwa terdapat konspirasi untuk menumbangkan perdana menteri.
Tapi apa lagi kata Muhyiddin? Ikuti sedutan petikan wawancara Malaysiakini dengan timbalan presiden Umno yang digantung tugas itu:
Malaysiakini: Tan Sri kata tahu lebih sedikit tentang 1MDB.
Muhyiddin: Lebih sedikit dari orang biasa sudah pasti. Di Teluk Kemang saya kata saya tahu lebih sedikit. Tapi umumnya saya TPM waktu itu, saya berpendapat pecahnya berita 1MDB, saya harus mengetahui apa yang sedang berlaku, tentang proses dan maklumat yang dikumpul oleh pelbagai pihak.
Saya terpaksa mendapatkan maklumat melalui Bank Negara, gabenornya ataupun... polis, SPRM, atau peguam negara yang lalu.
Bagi saya, saya sebagai orang nombor dua, saya ada hak. Bukan untuk mencampuri urusan penyiasatan. Kalau isu 1MDB sudah sampai serius, kalau penyiasatan dilakukan berhubung kait dengan PM, kalau apa-apa berlaku, haruskah TPM kata tak tahu dan lepas tangan?
Macam Bank Negara, Zeti (gambar), yang mana dia kata pasal Bank Negara institusi yang bertanggungjawab memastikan kewangan negara berjalan dengan betul bawah akta bank.
Dan bila saya bertanya, RM1 bilion dolar yang dia bawa balik dari bank BSI Singapura, lepas itu PM buat kenyataan di parlimen dan kata, “Ya wang itu ada masuk”.
Selepas itu dimaklumkan tidak ada duit dimasukkan. Dan dia kata kemudian...
Unit? 
Unit.
Jadi saya tanya gabenor, what is this all about as dia regulator? Dia (Zeti) kata, “Benar Tan Sri tak ada duit”.
Dan saya guna maklumat itu saya jumpa PM.
Dan satu ketika saya tanya, you spoke this in parliamentyou respond this in parliament and you kata ada duit, tetapi sekarang ini tak ada duit.
Bagi saya itu satu masalah dan kalau di tempat lain, PM can be impeach (disingkir) kerana tak menyatakan dengan betul.
Dia terdiam. Dia tak jawab dengan saya. Dan perkara itu disahkan oleh gabenor Bank Negara.
Bila (pertemuan) ini Tan Sri?
Dalam tahun lalu, 2015. Waktu saya dalam kerajaan dan dia maklumkan kepincangan yang berlaku dalam 1MDB, yang langgar financial services act. Dia maklum pada saya, boleh dihukum maksimum RM50 juta. Ini maklumat dari gabenor. Dan kesalahan boleh dipenjara 12 tahun. Dia jelaskan pasal saya tak tahu maksud dia apa.
Saya diberitahu penemuan, penyiasatan Bank Negara dibuat oleh1MDB dan disebut kelulusan yang diberi dan kesalahan seperti kelulusan A dibuat untuk kelulusan B. Itu satu kesalahan. Itu yang saya dapat tahu.
Dan ia dilakukan siasatan, peguam negara yang lalu sudah dipecat dan diganti dengan peguam negara baru. Bila yang baru naik bawa laporan itu, apa hasilnya? Ditolak oleh peguam negara, tutup kes.
Saya bertanya balik dengan Zeti kenapa ia harus tolak? Bukankah Nank Negara sebuah institusi kewangan negara yang berprestij? Zeti sendiri antara gabenor Bank Negara terbaik di dunia. Pastinya, cara proses-proses dibuat dengan teliti dan ada bukti kenapa tidak ambil tindakan.
Singapura, UK, Switzerland, AS sedang siasat 1MDB, tapi kita nak tutup kes. Bagaimana pandangan Tan Sri?
Tak wajar sebab saya rasa mungkin rakyat tak puas hati bahawa kes telah selesai. Mungkin dari segi undang-undang yang disebut peguam negara telah selesai. Tapi di mahkamah rakyat ia belum selesai pasal tak puas hati dengan keputusan itu sebab ada campur tangan dan tidak telus.
Maka tidak seharusnya dianggap telah selesai, bagi sayalah. Di luar negara itu bidang kuasa luar negara pasal undang-undang yang mereka ada sedang digunakan. Berkaitan money laundering, salah guna sistem perbankan, kalau mengikut perkembangan, yang ada bukti kena ambil tindakan dan kita tidak boleh campur urusan itu.
Isu 1MDB tidak hanya dibatasi oleh sempadan Malaysia, ia melangkau ke peringkat antarabangsa dan global dan terserah pada pihak berkuasa negara itu apa yang mereka nak buat.
Tan Sri melihat kerajaan telah gagal dan parti dalam Umno sendiri ambil tindakan dalam hal ini?
Saya tidak nampak, dalam soal ini bukan politik. Yang penting institusi itu kerana ada kuatkuasa undang-undang. Umno mana ada undang-undang, Umno badan politik.
Cuma Umno badan politik untuk dilihat bertanggungjawab Umno harus bertindak atas landasan yang betul, ikut undang-undang. Bermakna kalau lihat kepincangan seperti hal ini, Umno tidak boleh berdiam diri. Tetapi dilema yang dihadapi kerana hal yang disebut ada kaitan dengan kepimpinan Umno.
Bersediakah ahli Umno yang berani mempersoalkan perkara itu? Saya mempersoalkan saya dihukum. Jadi harus mereka balik pada landasan asal kenapa Umno berjuang? Kerana kebenaran. Jadi perkara tak betul kena betulkan, bukan rosakkan.
Kalau masih ingat, berapa kali Tan Sri cakap pada Datuk Seri Najib yang Tan Sri tak puas hati mengenai 1MDB?
Lupa saya nak kata berapa kali, ada tiga empat kali. Tapi saya kata dalam kabinet, luar kabinet, di bilik dia, ada juga berkali-kali. Sedang berdiri pun bercakap juga. Bukan sekali tapi selalu.
Kertas takkan mampu membungkus api..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

12 ulasan:

  1. Kerosakan imej yg sedang dihadapi oleh Tun M sangat teruk.Walaupun macai bekerja fulltime membaiki kerosakan itu tapi masih juga terdedah keburukan tersebut.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dedakman-Dedakman , imej yang sekarang rosak adalah Najib.
      Satu dunia pandang rendah dengan Najib.

      Padam
    2. Hek Elehhh.. punya la bangang spin pemakan dedak 802...

      Padam
    3. Bukan pemakan dedak lg dah tpi dah makan taik Najib ...tu sbb otak beku....

      Padam
    4. Pemakan dedak lalok tak cukup tidur... Najib Yg dah terdesak... TDM sedang diraikan di Arab Saudi...lain kali banyakan membaca

      Padam
    5. Eh? Nak kata tun m rosak imej konon..memanglah rosak, tapi di kalangan pemakan dedak je.

      Tapi najip? Seluruh dunia tahu betapa rosaknya imej dia.

      Jauh beza tu...

      Padam
  2. Omg..tun yg rosak imej? Mimpi ke..jibby skrang yg dibenci rakyat

    BalasPadam
  3. Mindset Najib VS minda rakyat. Apabila bulatan pengaruh semakin pudar maka jadilah beliau seorang yang tidak berwibawa.
    Lihat apa reaksi public terhadap Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak, Azalina Othman, Datuk Nazri Aziz, Tan Sri Apandi Ali, Raja Petra Kamaruddin malah TPM sendiri pernah 'diserang' pabila menjawab bagi pihak.
    Memeng tepat ungkapan terkebil-kebil adalah munasabah bila tuan punya badan diajukan pertanyaan!!!!!

    BalasPadam
  4. Off topik, cuma nak cadang kat admin supaya buang blog blogger pemakan dedak kat bloglist tu. Tfk, the spinner, Ayt, drmim..serabut je.

    BalasPadam
  5. Pemakan dedak vs pemakan kenukut

    BalasPadam
  6. Pemakan dedak vs pemakan kenukut

    BalasPadam