Khamis, 24 Mac 2016

HOT ~ Nak Bubar Mahkamah Ke..!


Cer citer...cer citer..!

Dr M heret Najib ke mahkamah, tuntut ganti rugi RM2.6b

Tun Dr Mahathir Mohamad dan dua yang lain hari ini memfailkan saman terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bagi kemungkiran kewajipan fidusiari dan salah-laku tort misfeasance dalam jawatan awam.
Saman itu difailkan di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.
Selain Mahathir, plaintif lain adalah bekas ahli Wanita Umno Langkawi Anina Saadudin dan bekas Naib Ketua Umno bahagian Batu Kawan Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan.
Najib adalah defendan tunggal dalam tuntutan itu.
Ketiga-tiga plaintif adalah sebahagian daripada gerakan Deklarasi Rakyat untuk menyingkirkan Najib sebagai perdana menteri.
Mereka memohon perintah mahkamah untuk mengisytiharkan Najib melakukan tort misfeasans dalam jawatan awam dan tort kemungkiran fidusiari dengan menyalah-gunakan kedudukannya.
Menurut mereka, Najib sebagai perdana menteri, pengerusi BN, presiden Umno dengan niat jahat dan mala fide menghalang, mencampuri, menindas dan menyalah pintas pelbagai siasatan dan inkuiri berhubung skandal 1MDB berserta kemasukan dana dalam anggaran USD700 juta (RM2.6 bilion) ke dalam akaun peribadi banknya.
Mereka juga memohon perisytiharan yang sama di mana Najib menyalah-gunakan kedudukan beliau untuk mengambil tindakan terhadap Anina dan Khairuddin.
Mereka juga menuntut RM2.6 bilion sebagai ganti rugi teladan dan ganti rugi berpanjangan sebanyak RM42 juta.
Sambung citer..!

Rosmah boleh disepina dalam saman Dr M ke atas Najib

Isteri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak - Datin Seri Rosmah Mansor - boleh disepina berhubung dengan tindakan undang-undang yang difailkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad dan dua yang lain terhadap suaminya.
Peguam Mohd Haniff Khatri Abdulla yang mewakili plaintif, tidak menolak kemungkinan akan memanggil isteri perdana menteri ke kandang saksi.
"Kami akan meneliti semua aspek dan memberi taklimat kepada media dalam masa terdekat," katanya kepada Malaysiakini.
Beliau juga bercadang untuk mengeluarkan sepina ke atas Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Salleh Said Keruak dan juga Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Nur Jazlan Mohamed.
Haniff mendakwa jawapan daripada kedua-dua mereka berhubung tindakan undang-undang itu menunjukkan bahawa mereka cuba untuk mengalihkan perhatian.
"Bukankah sepatutnya seorang menteri atau timbalan menteri mengambil berat tentang nasib rakyat terlebih dahulu dan kemungkin seseorang itu menyalahgunakan kuasanya.
"Berhubung komen Salleh bahawa Mahathir gagal dalam membawa usul undi tidak percaya (terhadap Najib) di Parlimen, saya menyoalnya, Mahathir bukan ahli Parlimen dan jika tidak ada unsur rasuah dan institusi yang gagal, mengapa usul undi tidak percaya diletakkan terakhir dalam senarai usul?" soalnya.
Semua ini, dakwa Haniff, membuktikan terdapat unsur rasuah dan salah guna kuasa dalam pentadbiran semasa.
Beliau juga menyifatkan tindakan undang-undang itu sebagai "ibu kepada semua saman" kerana bekas perdana menteri mencabar kedudukan perdana menteri.
Senak perut..! badan panas panas..! Susah tidur..!
Rilex...Pendi ada..!
Pendi mana Pendi..! Jangan Pendi pulak yang ada 3 simptom kat atas tu sudah ler..!
Kenapa? 
Lu Fikir La Sendiri!!!

39 ulasan:

  1. kah kah kah... Blogger Banggang senak perut..

    saman macam nieh....huuuh...senang jer...

    mamakkutty..time is up!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanpanama 8.22 pagi,

      1. Ketawalah seberapa banyak yang boleh kerana kamu masih ada banyak masa

      2. Hinalah seberapa kerap yang kamu suka kerana kamu masih banyak masa

      3. Ingatlah ketawa lawannya tangis. Pada masa itu nanti, kamu akan menangisi idola kamu yang masuk sg buluh macam musuh kamu terdahulu anwar ibrahim

      4. Ingatlah hina lawannya puji. Pada masa itu nanti, kamu akan memuji hamba Allah yang telah selamatkan negara malaysia, dengan pertolongan Allah swt.

      5. Pada ketika itulah Saya akan mencari kamu untuk berkata ALLAH MAHA MENGETAHUI.

      Wallahuaklam


      Padam
    2. Anon 8:22 Melayu Bengap!!!

      Mamak Kutty ni lah yang selama 22 Tahun menundukkan kao Melayu Bangang lagi Bengap!!!!

      Selama 22 tahun lah Melaysia aman dan Cina/Keling Kafir DAP tak boleh angkat muka lawan dia!!!

      Melayu (Kalau pon Kao Melayu) BENGAP LAGI BANGANG!!!

      Hahahahahaha.....

      Padam
    3. Selama ini mahdey terlalu bnyk mengutuk..mengeji..mentohmah..memfitnah..mengata dan berburuk sangka ke atas najib.Ada najib balas balik????
      Nak selamatkan Malaysia dpd najib???!!!Tak nampak pon apa hajat sebenar nak diselamatkan.Nampak OK jer sosio ekonomi negara.
      Rasuah???!!!boleh semak balik rekod mahdey adakah dia betul2 bersih.Banyak perjanjian bodo dan bangang dibuat mahdey yg lbh menguntungkan waris dan kroni2 dia.Boleh Google lah kesalahan2 mahdey nie..
      Isunya mudah....mahdey gagal menjadikan najib boneka kpd waris dan kroni2nya yg dah sedia kaya dan ingin terus jadi kaya.1mdb dan rm2.6b adalah kambing hitam sbg alasan mahdey menekan najib.
      Setakat ini majoriti rakyat dpt menerima transformasi dibuat oleh najib.
      Korang nak kutuk najib...kutuklah
      Dulu aku pon kutuk juga tetapi apa yg telah dilakukannya lebih baik dpd mahdey yg bnyk menguntungkan waris dan kroni2 nya....mgkin ada kawtim kot....:)

      Padam
  2. O0h ye kee...kak rosmah ckp mohd najib nii penyabar orangnya..kalau betul baguslah..ProOO00ootTt

    BalasPadam
  3. Nk tye sikit..Rosmah tu penjawat awam ke apa.Apa jawatan yg sedang disandang oleh Rosmah?.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rosmah is not the defendant. She will be called to testify. Most important she comes to be examined or cross-examined subject to trial arrangement.

      So tanpanama 9.15 pagi, use a bit of grey matter to think

      Padam
    2. 9:15 apalah punya bangang punya komen

      Padam
    3. Kejora Liberal Tanpa Nama...

      Use commmon sense pls...and do not follow Najib's obsession on dollar & cents that made him full of cow sense.

      Padam
    4. Memang Anon 9:15 BANGANG LAGI BENGAP!!!

      Tak tau bezakan antar kena sapina dan sebagai defendan!!!

      Otak dalam Dubur!!!

      Padam
  4. Rosmah ada pejabat di jabatan PM, Tugas utama rosmah adalah memantau najib.

    BalasPadam
  5. Pencacai cabar Tun saman, hari ini Tun sudah pun melakukan seperti yang diminta.

    Najib pula bila nak saman WSJ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Seperti kata Tun Musa, siapalah Najib yg umbun masih lembik berbanding Tun yg luas pengalaman & berilmu yg cukup dalam. PM2 Inggeris, Australia, Spore, Israel, Serbia serta Presiden2 USA lagi ditibainya, inikan pula anak murid derhaka seperti Najib. Tahukah anda semua pengajian Najib di UK pun tak tamat.

      Tun is a true leader who lead. Whereas Najib is a weakling led by his bitchy wife & the yahudi advisor. That makes the world difference between The Grand Old Statesman and The Failed Najib.

      Kejora Liberal Anus Penakut.. care to debate or rebutt me....???

      Padam
    2. Tun ialah perancang utama dalam mendapatkan kembali Sime Darby dan Guthrie dari tangan penjajah British.

      Memang sebagai manusia, Tun ada kelemahan, kita semua pun begitu. Tapi berapa ramai antara kita yg berjasa hebat kpd negara?

      Padam
  6. "Bercakap pada sidang akhbar pada hari Rabu (Mar 23) untuk mengumumkan laporan tahunan , Dr Zeti berkata Bank Negara telah memulakan tindakan "punitif pentadbiran" terhadap 1Malaysia Development Berhad (1MDB )"

    Ni macam mana plak najib? chai?

    BalasPadam
  7. cai makan taik najib dah meroyan.......Najib ada berani ke Saman TUN? Tun dah fitnah Najib mcm2 tapi x saman sbb semua tu benar belaka......Skrg TUN heret najib ke Mahkamah...Biar Mahkamah putuskan ada kes atau tak..........

    BalasPadam
  8. Saya terkejut tapi x terperanjat.......Spesis bangang dlm kabinet Najib...kah..kah.........Azalina ( Saya perempuan tapi bukan wanita )

    BalasPadam
    Balasan
    1. Spesi ini ada kes tertangguh di Kementerian Belia & Sukan, dab juga Kementerian Pelancubgan. Sebenarnya pelesit ini Pengkhianat atau Pengkid?

      Padam
  9. Yaaa....seluruh dunia sedang melihat & menanti apakah yg bakal dibuat oleh AG peliharaan Najib. Sama ada dia akan bertindak sebagai Attorney General mengikut lunas2 Principle of Justice; ataupun dia akan memihak (bias) bertindak sebagai "A Thorny" General menjatuhkan hukum rimba sesuka hatinya tanpa perbicaraan adil di mahkamah.

    BalasPadam
  10. Othaman...rasanya kes ni kes saman sivil..tak perlu lalu AG...ketentuan mahkamah jer....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sepatutnya memang begitu...tapi melihat kerenah yg gila kuasa, apa2 pun kecelaruan atau bastardization act boleh berlaku. Anyway. We wait and see what's the next episode.

      Padam
    2. YUP Saman sivil so tak perlu AG utk pendakwaan terus direct mahkamah samaada ada kes atau tak.........cuma mgkin ada tangan2 ghaib yg akan ganggu....

      Padam
  11. It would make a beautiful scene should Bugis-Lanun jaguh kampung to counter sue Tun M just as the pirate did with LLS and then chicken out trying a mediation process.....

    Tun M clearly called the guy a THIEF! It would make a very interesting saga.

    Along the way since suami si Najib akan di panggil, boleh juga soal dalam mahkamah dari mana datang duit 2 Juta tempohari....er consultant Permata ker? Apa ke heh SPRM, PDRM, LHDN tidak siasat duit yang jatuh bergolek masuk dalam account suami Najib sedang kan Info Chief UMNO Cheras di tuduh songlap 4,350 rm jer dah kena ikat jamin 8,000....tak berbaloi langsung.

    Bugis-pirate's lapdogs, whoosh whoosh...come here....I toss you some low grade bones... shoo shoo...when you're done lick your own arse. How you gonna do it your dog-choice!

    PS. Will let you know what is low grade bone when the dogs start barking....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Could it be Warranty fee for using her name in the SOS MAH Act.

      Padam
  12. Woof....woof...woof

    Mana sharir samad...tak nak komen?

    Saya tau awak tak hendak dicalon pada pru14....takut kalah ke?

    BalasPadam
  13. Kenapalah menteri menteri n Pemakan dedak kalut sangat... Itu hak TDM sebagai rakyat.
    ..ada kes ke tidak itu kuasa makamah... Ini belum apa apa lg dah mengelabah tak tentu arah...macam dia orang ni pulak menentukan ada kes ke tidak...

    BalasPadam
  14. Menteri2 penjilat najib ni ....cuba bawak bersabar mcm NAJIB tu.......ROSMAH yg ckp yer.....NI kalut x tentu psal....baru hantar surat saman jer pun blom pun tau ada kes atau tak.....lps Najib akan bls batalkan saman plak.......PENYABAR SUNGGUH NAJIB NI....patut ler tunggu hari selasa x saman2 lg......Last2 dia terima saman..kah..kahh.......TUN tu dah 22 thhun memerintah negara.....dia tau selok belok undang2.....Mgkin Najib pun terkejut tapi tak terperanjat (pinjam statemnet azalina)

    BalasPadam
  15. Di mahkamah nanti, sila Najib jelaskan macam mana dia boleh tak tahu wang RM 42 juta milik SRC International boleh ada dalam akaun peribadinya. Malahan kenyataan dari Kementerian Kewangan dalam jawapan bertulis di parlimen baru-baru ini yang menyatakan SRC International tak tahu menahu wang RM 42 juta miliknya berada dalam akaun peribadi Najib. Jadi macam mana wang itu boleh berada dalam akaun peribadi Najib? Kita mau tahulah bagaimanakah 'keajaiban' RM 42 juta milik SRC International boleh berada dalam akaun peribadi Najib sedangkan Najib dan malahan SRC International pun tidak tahu pasal wang itu boleh berada dalam akaun peribadi Najib, kita nak 'keajaiban' jenis apakah ini.

    Sedarlah semua.

    Salam perjuangan A Ba Ta,

    Ikhlas daripada,

    Abu Bakar

    BalasPadam
  16. Lagi satu 'keajaiban' di mana Tan Sri Gani Patail disingkirkan serta merta tanpa ada notis penyingkiran, tanpa membuat lembaga perubatan, tanpa ada tribunal yang meneliti tahap kesihatan Tan Sri Gani Patail yang dikatakan sakit buah pinggang yang kronik sedangkan Tan Sri Gani boleh datang kerja tetapi dihalang masuk ke pejabatnya pula, kita mau tahulah, pasal apa selepas Tan Sri Gani disingkirkan dari jawatan Peguam Negara sedangkan dia hanya lebih kurang 2 bulan lagi untuk bersara wajib, tetapi selepas itu dilantik pula menjadi Pengerusi Sarawak Hydro milik Kementerian Kewangan yang diketuai oleh Najib.

    Macam mana orang yang sebelum itu disingkirkan dari jawatan dalam kerajaan dengan alasan sakit kronik hingga dikatakan tak boleh buat kerja tetapi selepas itu dilantik jadi Pengerusi sebuah syarikat milik kerajaan pula?

    Apakah jenis 'ajaib' ini?

    Semoga Najib boleh menjelaskan dalam mahkamah mengenai 'keajaiban' ini.

    Sedarlah semua.

    Salam perjuangan A Ba Ta,

    Ikhlas daripada,

    Abu Bakar

    BalasPadam
  17. Hemmm duk terbayang najib ketawa tgk telatah ngko org ni. Lagi sekali tuduhan ntah ape ape. Dah dpt agak dari awal lg tindakan saman bodoh ni. Kalau ko jolok aku skit aku boleh bagi idea yg lg bagos. Tapi nak buat macam mana. Blogger tamak spesis ngko org ni semue jenis pikir perut sendiri. Buat keja separuh masak macam telor ngko org jugak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada lagu lama cukup popular bertajuk "Senyum Dalam Tangisan'. Entah2 Najib & Rosmah serta gerombolan & pengampu mereka semua sedang tersengeh berkerut dahi sambil ngompol di siang hari.

      Padam
    2. Sila jawab 'keajaiban' mengapakah wang RM 42 juta milik SRC International boleh ada dalam akaun peribadi Najib tanpa diketahui oleh Najib atau SRC International sendiri, sila jelaskan perkara ini.

      Lagi satu macam mana Sarawak Hydro milik Kementerian Kewangan yang diketuai oleh Najib tetiba sahaja melantik seorang yang dituduh sebagai sakit kronik dan disingkirkan dari jawatan Peguam Negara serta merta atas alasan sakit kronik hingga tak boleh buat kerja, tetapi pasal apa orang yang sakit kronik itu dilantik jadi Pengerusi Sarawak Hydro pula?

      Bukankah Najib telah 'menasihati' SPB YDP Agong bahawa Tan Sri Gani sakit kronik hingga tidak boleh buat kerja hingga menyebabkan Tan Sri Gani disingkirkan dari jawatan Peguam Negara serta merta? Mengapakah Najib yang mengetuai Kementerian Kewangan yang memiliki Sarawak Hydro pula melantik orang yang sakit kronik hingga tak boleh buat kerja seperti Tan Sri Gani itu jadi Pengerusi pasal apa?

      Sila beri penjelasan, tak payahlah merapu tak tentu hala.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
  18. Amat mengecewakan!

    Tugas pencacai adalah memberi imej yang baik terhadap najib, mereka dibayar dan bukan percuma,bahan2 untuk membela najib sudah ada, tetapi malangnya mereka hanya tau maki hamun, bersumpah bohong, mengugut, dan terbaru mengajak bertumbuk.

    Tiada fakta, Sungguh memalukan dan mengaibkan nama najib.

    BalasPadam
  19. lepas ni get ready cai cai semua kena bagi balik semua duit dedak kat bos hang sebab dia nak guna bayar saman tu...ha.ha..

    BalasPadam
  20. Kurang hajar mamak.. xrespek kepada first lady of malaysia..
    Beliau terpaksa melupakan keinginan beliau kerana telah menjadi isteri kepada perdana menteri..
    Keinginan beliau seperti beli handbag mhl2, shopping sana sini, dan bercuti luar negara tiap tahon terpaksa dilupakan..
    Tidakkah mamak sedar pengorbanan besar kak mah ni..
    Kahkahkahkah

    BalasPadam
  21. Tun tiada lokus standi.Ini hakikatnya.Cubaan untuk menyaman defendan akan di ujikaji pada peringkat awal oleh Mahkamah.Jika ada unsur unsur keraguan menasabah dan tidak dapat melepasi garisan ‘Beyond Reasonable Doubt ‘ maka akan terlucutnya lokus standi.Pada fakta fakta sediada,pihak plaintif harus membuktikan mereka ada lokus standi dan mampu melepasi garisan merah dengan mahkamah mengambil kira fakta fakta eksibit.Walau melepasi 90 peratus dengan berbaki 10 peratus keraguan maka kes selalunya boleh berpatah balek iaitu ‘Reverse Charge’.Adakah tun dengan baki usia pada angka 91 boleh naik turun mahkamah yang di jangka mungkin mengambil banyak tahun.Peringkat mahkamah tinggi,mahkamah rayuan dan mahkamah persekutuan adalah aras perundangan yang selalunya mengambil banyak tahun untuk mencapai kemuncak kehakiman.Tun yang sebetulnya ‘Super Ego’ yang boleh di definasikan sebagai ‘Less Wise but Slightly Better Than Idiot’

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak ada masalah tentang 'beyond reasonable doubt' atau 'locus standi'. Mohor yg dah di cop di dahi Mohd Najib sekarang ialah dia sebagai Perdana Menteri Malaysia, Number One Civil Servant of Malaysia telah disaman oleh Mantan Perdana Menteri Malaysia. Satu dunia dah tau. Rasanya makin ramai reporter luar negara nak terjah dia kalau keluar dari Malaysia.

      Yang 'super ego' di sini ialah Mohd Najib. Masih nak berlagak seolah2 dia tak bersalah, tak curi balak dan bauksit konon, tapi 2.6b sah masuk akaun dia. Kenapa pemimpin yh tulus ikhlas ni tak boleh cerita yg 'beyond reasonable doubt'? Kenapa para menteri berbelit2 lidah kononnya dana politik, derma peribadi. Bertambah 'super ego' lagi bila derma ikhlas tok arab tu dikembalikan (kononnye lahhhh...)

      Padam
  22. Tun tiada lokus standi.Ini hakikatnya.Cubaan untuk menyaman defendan akan di ujikaji pada peringkat awal oleh Mahkamah.Jika ada unsur unsur keraguan menasabah dan tidak dapat melepasi garisan ‘Beyond Reasonable Doubt ‘ maka akan terlucutnya lokus standi.Pada fakta fakta sediada,pihak plaintif harus membuktikan mereka ada lokus standi dan mampu melepasi garisan merah dengan mahkamah mengambil kira fakta fakta eksibit.Walau melepasi 90 peratus dengan berbaki 10 peratus keraguan maka kes selalunya boleh berpatah balek iaitu ‘Reverse Charge’.Adakah tun dengan baki usia pada angka 91 boleh naik turun mahkamah yang di jangka mungkin mengambil banyak tahun.Peringkat mahkamah tinggi,mahkamah rayuan dan mahkamah persekutuan adalah aras perundangan yang selalunya mengambil banyak tahun untuk mencapai kemuncak kehakiman.Tun yang sebetulnya ‘Super Ego’ yang boleh di definasikan sebagai ‘Less Wise but Slightly Better Than Idiot’

    BalasPadam
  23. Yg pasti DSN lebih baik dari Madey .... yg ibarat marah nyamuk bakar rumah ... dan desparado ... jangan sampai nasib melayu hancur lebur.

    BalasPadam