Rabu, 23 Mac 2016

WSJ ~ Siasatan Atas Bon 1MDB..!


Siasat..! 


WSJ: Siasatan jika Goldman perdaya pemegang bon 1MDB

Pihak berkuasa Amerika Syarikat sedang menyiasat sekiranya Goldman Sachs Group Inc telah memperdayakan pemegang bon apabila ia menjual sekuriti terbitan 1MDB, menurut akhbar, The Wall Street Journal.
Memetik sumber yang biasa dengan urus niaga berkenaan, akhbar itu berkata: "Sebagai sebahagian siasatan oleh juri Amerika Syarikat, penyiasat cuba menentukan jika pekerja Goldman mempunyai sebab untuk percaya bahawa sesetengah hasil penjualan bon untuk mendapatkan dana 1MDB tidak digunakan untuk tujuan yang dimaksudkan. "
Selain itu, ia berkata pihak berkuasa juga sedang mengkaji sama ada amalan pengambilan kakitangan Goldman di rantau ini melanggar undang-undang anti-rasuah Amerika.
Menurut WSJ, penyiasat juga telah sapina bekas pegawai bank kanan Goldman di Asia Tenggara, Tim Leissner.
Seorang lagi yang biasa dengan perkara itu memberitahu akhbar tersebut bahawa Leissner telah dimaklumkan bahawa beliau tidak menjadi subjek penyiasatan kerajaan Amerika Syarikat ketika ini.
Sumber yang sama juga mendedahkan juri agung itu dijadual bertemu lagi bulan depan.
Leisnner meninggalkan Goldman bulan lalu selepas beliau digantung kerana didakwa melanggar dasar syarikat kewangan itu.
"Goldman mendapat keuntungan lumayan daripada urusannya dengan 1MDB. Leissner membantu mendapatkan dana dari penubuhannya dan meletakkan asas bagi beberapa siri tugasan yang lumayan. Goldman menjadi penasihat bagi tiga pembelian dan mengaturkan penjualan tiga bon bernilai sejumlah AS$6.5 bilion yang membawa masuk AS$650 juta bagi firma itu.
"Urus niaga terbesar dan terakhir Goldman dengan 1MDBadalah pada awal tahun 2013 apabila ia menjual bon bernilai AS$3 bilion bagi membiayai projek hartanah pembangunan di Kuala Lumpur yang direka untuk merangsang pembangunan ekonomi," petik artikel itu.
Berani kerana benar..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

19 ulasan:

  1. Kuasa wang...wanita..syurga dunia tuu...berapa ramai yg tewas..ProOO00ootTt

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dari awal-awal lagi saya dah menekankan bahawa bencana negara bermula bila Najib & Rosmah bersilaturrahmi dgn puak yahudi, APCO & Goldman Sachs. APCO dilantik Najib sebagai juru perunding dalam strategi politik pentadbiran negara, sementara Goldman Sachs bagi sumber kewangan bagi tembolok Najib, Rosmah & Reza Aziz (anak Rosmah dgn suamu orang), tak lupa juga anak angkat emas mereka si temban sepet, Jho Low.

      Duit hasil riba (ursury) memang tidak berkat, apatah lagi bersekongkol dgn puak Zionist Yahudi. Najib yg jauh lebih muda dari TDM kelihatan lebih expired & luntur cahaya iman berbanding Tun yg masih berketramplian & berkarisnmatik walau usia dah mencecah 90 tahun. Satu dunia kini melabelkan Najib sebagai Pemimpin Negara paling Korup & tempiasnya merebak kepada negara hingga Malaysia berkedudukan No. 2 di persada Negara-negara Paling Korup selepas Brazil. Amat memalukan,,!!

      Padam
  2. Admin ko tk nk publish ke pasal najib kt mjalh time..lg meletop tuu..

    BalasPadam
  3. PANASS....TUn Saman Najib bersama Khairudin dan Ainia berserta 42 lg yg lain sbg perintis deklarasi Rakyat...Ini bermakna Deklarasi Rakyat heret Najib ke Mahkamah..........Rakyar heret Najib ke Mahkamah.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selepas ini..akan merintis berduyung-duyung lagi laporan polis & saman-saman dan kemungkinan junjung kasih rakyat jelata kpd DYMM Raja-Raja memohon Najib disanggah pecat dari jawatan perdana menteri.

      Kuasa rakyat nelebihi kuasa pemerintah..!!!!

      Padam
  4. Heret jgn tk heret kalo boleh heret losmah sekali aku teringin nengok dua ekor mahkluk ni pakai baju oren...ramai pengiring...
    Hehehe

    BalasPadam
  5. Usa dibawah telunjuk DAP kerana tidak mahu membongkarkan salah laku lim guan eng. Sebaliknya hanya najis yg dituduh..
    Kahkahkahkah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa punya level tulisan Tanpa Nama 4:34.. Masuk ke akal USA ikut telunjuk DAP?? Ini bukan hanya bangang tapi dah gelabah tak tentu hala bila hukum musibah mula mengarah timpa kpd Najib.

      Oh Yesss...the Wind of Change is ginally blowing towards Najib & his fatty witch.

      Neil Diamond is famous for his hit, 'Song Sung Blue', whilst Najib with his 'Songsang Songlap'. Frank Sinatra said, 'The End is near' in his My Way. And....finally, Jim Reaves with his evergreen song, 'He'll have to go'.

      Good luck to you, Najib..!!

      Padam
  6. Wowww!!!

    640 juta USD bersamaan dengan 2.6 BILLION RINGGIT MALAYSIA!!!

    Itu lah jumlah Najib beri kepada Goldman Sachs Group untuk tugasan mencari pinjaman seterusnya kepada rakyat Malaysia membayar hutang secara beransur ansur.

    Ingat ya rakyat Malaysia, 2.6 billion tu tak termasuk...

    1.dalam akaun Najib
    2.pinjaman Dari bank asing
    3.jho lo berjoli sakan
    4.penjualan aset negara kepada
    syarikat asing

    Tahniah kepada seluruh rakyat Malaysia yang hanya berpeluk tubuh Dan membayar hutang yang dilakukan oleh Najib!

    BalasPadam
  7. Pembentangan laporan siasatan oleh PAC mengenai 1MB akan dibentangkan tidak lama lagi.

    Antara perkara yang hendak diketahui oleh rakyat adalah mengapakah 1MDB memberikan komisen yang begitu besar 10% kepada Goldman Sach terhadap bon yang diterbitkan itu.

    Sangat tidak munasabah komisen 10% itu kerana sangat merugikan negara, tak pasal-pasal kini satu persatu harta negara dipelingkupkan oleh Najib dan kuncu-kuncu kerana nak bayar balik hutang 1MDB.

    Kalau zaman Tun Dr. Mahathir jadi Perdana Menteri dulu kita boleh berbangga apabila kerajaan telah banyak membeli aset-aset di luar negara menjadi milik Malaysia, malahan pelaburan di luar negara di sana sini, tetapi kini di zaman Najib, harta milik negara dilelong kepada negara-negara luar.

    Inilah natijahnya jika berbisnes seperti bermain judi, bila dah habis duit segala harta benda di rumah dijual, tak cukup nak bayar hutang dengan rumah pun dijual, anak bini merempat di tepi jalan.

    Harapnya Pengerusi PAC tidak buat alasan yang bukan-bukan untuk tangguhkan pembentangan itu pula, jangan jadi macam sebelum ini, tetiba sahaja pendengaran laporan audit oleh Ketua Audit Negara kepada PAC ditangguhkan dengan alasan kononnya pergi umrah bagai, nak pergi umrah pun tunggulah lepas habis pembentangan di parlimen itu terlebih dahulu.

    Malahan janganlah pula tetiba pula Pengerusi PAC ditukar seperti sebelum ini dengan alasan tak tentu hala seperti dilantik jadi Timbalan Menteri atau tetiba sahaja dilantik jadi duta ke Bangladesh pula.

    Pendengaran laporan siasatan 1MDB oleh PAC kepada ahli-ahli parlimen perlu diselesaikan segera, rakyat mahu tahu apa yang sebenarnya berlaku terutama bon dengan komisen 10% itu, apakah justifikasi 1MDB dan kerajaan buat bon dengan komisen yang begitu tinggi, 10 kali ganda lebih tinggi dari kebiasaan.

    Sedarlah semua.

    Salam perjuangan A Ba Ta,

    Ikhlas daripada,

    Abu Bakar

    BalasPadam
  8. Tahniah juga kepada pembaca2 dan rakyat malaysia kerana serahkan tugasan membawa Najib ke muka pengadilan kepada orang tua berundur 90 tahun!

    Teruskan berpeluk tubuh sambil serahkan kepada takdir untuk masa depan anak2 kita!

    Sekali lagi, TAHNIAH!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tun Dr. Mahathir sekarang ni berada di negara Arab, mungkin Tun Dr. Mahathir telah mendapat penjelasan dan bukti jelas mengenai isu RM 2.6 bilion itu, sebab itulah beliau berani ambil tindakan saman terhadap Najib, malahan umum mengetahui bahawa Tun Dr. Mahathir tidak akan bertindak semberono seperti Najib dan kuncu-kuncu, Tun Dr. Mahathir adalah dikenali sebagai orang yang sangat berhati-hati dalam tindakan, sebab itulah di zaman beliau jadi Perdana Menteri dahulu, sesuatu ada dasar negara dibincangkan selama bertahun-tahun sebelum dilaksanakan, bukannya macam Najib buat dahulu sebelum fikir, malahan kuncu Najib pun sama juga, cakap dahulu sebelum fikir, sebab tu jawapan mereka mengenai RM 2.6 bilion itu bercanggah antara satu sama lain, itulah yang jadi jawapan wang itu derma untuk UMNO, lepas tu tukar jadi wang derma untuk negara, malahan wang itu pada mulanya kata untuk lawan IS, kemudian lawan Yahudi dan DAP pula, lepas tu untuk kempen pilihanraya sampaikan belanja kempen PRU 13 pun ada yang jenis tak reti berfikir pun setuju kononnya sampai RM 1.5 bilion, lebih 15 kali ganda dari yang dibenarkan oleh undang-undang pilihanraya sampai melanggar peraturan dan boleh menyebabkan kemenangan Barisan Nasional dalam PRU 13 dibatalkan begitu sahaja.

      Inilah beza antara Tun Dr. Mahathir dengan Najib dan kuncu-kuncu. Pengalaman, wawasan dan jurang tahap pemikiran antara keduanya jauh berbeza.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    2. Sdra A Bakar...

      Bagi memperkukuhkan lagi hujjah bernas sdra itu, peranan istri masing-masing juga boleh diambil kira.

      Tun Dr. Siti Hasmah sentiasa sopan, ramah, mesra, tidak menonjolkan diri serta tidak memperaga hiasan, kasut, jam tangan, berlian & tas tangan berjenama. Malah Tun Dr. Siti Hasmah pernah dihantar oleh suaminya ke bumi Palestine mengetuai misi bantuan kemanusiaan ketika pihak Yahudi Israel (kini teman & penasihat Pentadbiran Najib) menyerang & membunuh rakyat Palestin.
      Ini berbeza sekali semasa era pemerintahan sekarang, si Rosmah menyibuk buat lawatan luar negara lagak duta/menteri kabinet sambil nyopping sakan di pusat mall beli-belah termahal/terkemuka kelas dunia dgn semua kos ditanggung beres oleh kerajaan Malaysia. Tiap2 hari mukanya terpancul di TV mengalahkan DYMM Permaisuri Aging & menteri kabinet.

      Itulah perbandingan ketara antara style kepimpinan & pengorbanan Tun Mahathir & Najib Razak beserta isteri masing-masing.

      Padam
  9. Perjuangan sebenaq Babu Bakaq si-PENGGANAS PENYAMAQ/PENYANGAK DAPBANGKAI BABI ni -

    Anak

    Babi

    Tolol

    OI si anon-anon BANGKAI BABI ZIONIS PORNO/HOMO/RASIS HARAM JADAH, lu jgn. nak MENYAMAQlah si PENAKUT oi! Bila lu dan puak lu mau MAMPOS-mcm-ANJING KURAP si BANGKAI BABI oi?!!

    lu manyak sedap itu JILAT JUBOQ BABI JIJIK kit SIAL JUBOQ BABI/TONGGENG eng/kok SUNDAL/TODI puaKA/KENCING NGAnga ming/BABIga aaahhhh?!! Lu manyak sedap aahh itu JILAT sama LENDIR kit SIAL JUBOQ BABI/TONGGENG eng; sampai muka lu yg. mcm. BANGKAI BABI pun penuh berLENDIAQ aaahhhh?!

    TANGKAP kit SIAL JUBOQ BABI/TONGGENG eng BANGKAI BABI BANGSAT RASIS!

    Yg. akan diKUBURkan dan diTERAJANG adalah si PENYAMUN/PENGGANAS/LANUN-PENDATANG RASIS DAPBANGKAI BABI-amat-BANGSAT-si EJEN/KULI ZIONIS-no-1!

    TAK pula lu TERLOLONG mcm. PUAKA aaahhh psl. si MAFIA ZIONIS DAPBANGKAI BABI yg. penuh dgn. LOYAR-LOYAR LONGKANG berIJAZAH tu yg. dapat DERMA HARAM JADAH dr. rejim PENGGANAS ISrael, kerana depa semua ni memang nak MERAMPAS KUASA kat seluruh Malaysia kita ni, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita (tapi boleh pula si PENGGANAS/PENIPU DAPBANGKAI BABI ni nak kutuk UMNO kerana penggulingan yg sudah lama PATUT berlaku pun, ke atas si BOTAK-anak DIKTATOR PENYAMAQ/PENIPU/PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH/LANUN-madey ANAK BERANAK berIJAZAH kat Kedah tu), - HANCOQlah jadi mcm. rejim PENGGANAS KANIBAL ISrael , kan puak PENGGANAS DAPBANGKAI ni KULI Rejim PENGGANAS Kanibal ISrael/MOSSAD!

    Maka bila si SPRM yang sungguh MENCURIGAkan tu nak MENYIASAT si MAFIA ZIONIS DAPBANGKAI BABI berIJAZAH ni dapat DERMA USD300 JUTA (RM1.2 BILLION) dari rejim PENGGANAS KANIBAL ISrael - begitu juga PDRM untuk siasat bawah AKTA TERORISMA kerana 17 pakar strategi DAPBANGKAI yg. diKETUAI si Todi-PUAKA, di LATIH oleh MOSSAD dan si KM spt. TONGGENG eng DAPBANGKAI BABI boleh pula asyik jumpa DUTA ISRAEL, serta ISrael nak tubuhkan MARKAS TENTERA PENGGANAS dia di Port Dickson!! Kami RAKYAT tengah TUNGGU ni! SPRM/PDRM bah. TERORISMA – hang buatlah KERJA betul-betul oi!

    Dan OI si PENGGANAS DAPBANGKAI, awat lu TAK juga buat REPOT POLIS serta SAMAN Razali ni kalau TAK betul aaahhh?! Lihat di - http://semuthitam80.blogspot.my/2016/03/12-billion-dana-israel-masuk-akaun.html , 1.2 BILLION DANA ISRAEL MASUK AKAUN PROKSI??? , Posted by Semut Hitam ; dan di - http://wakeupmalaya.com/2016/01/dap-terima-latihan-dari-mossad/ :

    DAP Terima Latihan Dari Mossad?

    January 4, 2016 By WakeUp Malaya

    Bekas Pengarah Strategik Hal Ehwal Orang Melayu-Islam DAP, Mohamad Razali Abdul Rahman menegaskan beberapa kali bahawa DAP mempunyai hubungan istimewa dengan Israel.

    Pada 2012, Razali telah mendedahkan hubungan DAP-Israel ketika berceramah di Putrajaya:
    —–
    Tapi apakah hubungan istimewa Israel dengan DAP? Kalau tak istimewa, tidak kami dilatih hampir 3 tahun oleh Israel. Dilatih oleh pihak Mossad. Saya terima latihan daripada Mossad.

    Untuk pengetahuan Tuan-tuan dan Puan-puan, tiap bulan Lim Guan Eng akan pergi ke Singapura. Saya biasa mengikuti banyak kali rombongan beliau ke Singapura. Dia akan pergi hari Sabtu petang dan akan balik hari Ahad petang.

    Di Singapura, kita akan jumpa dua orang saja. Satu bekas pemimpin atau bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew dan lagi satu wakil Duta Israel di sana. Dua ni yang akan kita jumpa.

    Sewaktu kita jumpa dengan Duta Israel atau wakil Israel, Tuan-tuan tahu tak, pihak Israel telah bersetuju memberi dana sebanyak 300 juta USD untuk PRU yang ke 13 ni. USD ya bukan RM ya. Duit tu sekarang berada di Singapura ya. Benda ni antara projek Isreal-Singapura dan DAP.

    Bila saja bubar Parlimen, masa tulah duit akan masuk dan juga pakar-pakar Israel. Mereka merupakan beberapa warganegara asing. Mereka juga akan menyusup masuk ke bumi Malaysia ni. Semasa itulah Tuan-tuan boleh melihat kempen pilihanraya yang paling ganas akan berlaku di bumi Malaysia ni...... (teruskan membaca)


    BalasPadam
    Balasan
    1. Sila buat laporan polis atau tindakan saman di mahkamah seperti yang dibuat oleh Tun Dr. Mahathir, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan, dan Pn. Anina Saaduddin.

      Kalau mencarut tak tentu hala, tak ada gunanya.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    2. Nenek Tempek Koyak Rabak mempromosi ubat kuat tenaga bathing ke.....?????

      Padam
  10. Dahlah bekas perisik US. Edward Snowden MENDEDAHkan IS/ISIS ditubuhkan MOSSAD-CIA (CIA/NATO disyaki sudah diKUASAI ZIONIS)! Jadi maknanya KERJASAMA antara PENGGANAS DAPBANGKAI BABI dan rejim PENGGANAS ISrael ANJING KURAP - disyaki akan MENYEBABkan NEGARA ISLAM kita ni diCEROBOH PENGGANAS KANIBAL ZIONIS, IS/ISIS!

    Nek Tempoyak.

    #I Suspect DAPBANGKAI BABI stole BILLIONS of dollars with its MASTER, ISrael's CANNIBAL TERRORIST regime, from the mass murdered INDIGENOUS/NATIVE/ABORIGINAL (BUMIPUTERA/ORANG ASAL-ASLI/PRIBUMI) Palestinians!!#

    #TANGKAP PENJAJAH/PENYAMUN/PERASUAH/PENYANGAK/PENYELEWENG DUIT RAKYAT/LANUN kit SIAL JUBOQ BABI/TONGGENG eng BANGKAI BABI!#

    #Yg. akan diKUBURkan dan diTERAJANG adalah PENJAJAH TERORIS PENDATANG RASIS/HOMO/PORNO/KANIBAL DAPJUBOQ BABI-amat-SIAL-si EJEN/KULI YAHUDI ZIONIS HARAM JADAH-no-1!#

    #Selamatkan P.Pinang, Selangor & Sarawak , tanah pusaka nenek moyang BUMIPUTERA/PRIBUMI kami dari PENGGANAS PENDATANG KANIBAL DAPBANGKAI BABI-EJEN/KULI ZIONIS/ISrael HARAM JADAH#

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sila jelaskan macam mana Najib boleh kata dia tak tahu duit RM 42 juta milik SRC International boleh ada dalam akaun peribadinya sedangkan SRC International pula boleh ada butiran akaun peribadi Najib, macam mana butiran akaun peribadi Najib boleh diperolehi oleh pihak SRC International?

      Malahan pasal apa sampai sekarang Najib tak pulangkan balik wang itu kepada SRC International, dan mengapakah pihak SRC International sampai sekarang ni tak ambil sebarang tindakan undang-undang terhadap pegawai atau kakitangan yang memasukkan wang itu ke dalam akaun peribadi Najib, pasal apa?

      Sila jelaskan perkara ini, itu adalah lebih baik dari mencarut tak tentu hala, bersikap jujurlah.

      Sedarlah semua.

      Salam perjuangan A Ba Ta,

      Ikhlas daripada,

      Abu Bakar

      Padam
    2. Jalang tua tak laku pun tak merungut bebel macam So Nenek Tempek Koyak Rabak.

      Padam