Khamis, 31 Mac 2016

Sejauh Mana PRN Sarawak Tidak Terpengaruh..!


Khabarnya jika (PRN)Piliharaya Negeri Sarawak boleh mencapai kejayaan besar maka PRU14 telah tiba di jendela..! Dekat..! kerana nak ambil 'semangat' tersebut..katanya!

Soalnya siapa yang nak mengemudi PRU14 dengan mengambil 'mood' Sarawak tersebut? Itu yang dilihat berlaku pertelingkahan diantara pemimpin utama UMNO terutama pihak Zahid dan Hisham..!

Berbuih buih mereka mengeluarkan hujah..! Tiba tiba timbul cerita Ku Li..! Itu yang macam nak pecah meja kena hentak..!

Ketua Menteri, Tan Sri Adenan Satem hari ini mengumumkan bahawa Dewan Undangan Negeri Sarawak akan dibubarkan pada 11 April untuk memberi laluan kepada pilihan raya negeri ke-11.
Pengisytiharan pembubaran itu, ditandatangani oleh Yang Dipertua Negeri, akan diserahkan kepada Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri Datuk Amar Mohamad Asfia Awang Nassar yang akan memaklumkan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya, yang akan menetapkan tarikh bagi penamaan calon dan pengundian.
" Yang Dipertua Negeri, Tun Abdul Taib Mahmud, telah bersetuju bagi pembubaran itu," katanya di pejabatnya di Wisma Bapa Malaysia di Kuching.
Ini adalah kali pertama Adenan menerajui BNSarawak dalam pilihan raya berikutan persaraan Taibsebagai ketua menteri selepas 33 tahun berkuasa.
Sebanyak 82 kerusi dewan undangan negeri akan dipertandingkan pada pilihan raya ini. 
Ia meningkat berbanding 71 kerusi pada pilihan raya negeri lalu yang diadakan pada 16 April 2011.
11 kerusi baru adalah susulan persempadanan semula kawasan pilihan raya oleh SPR pada tahun lalu.
Adenan yang berusia 72 tahun itu telah memanfaatkan kerusi baru berkenaan untuk menyelesaikan masalah berhubung pengagihan kerusi kepada SUPP dan SPDP serta parti serpihan masing-masing, UPP dan Teras yang mesra BN.
Daripada 71 kerusi yang dipertandingkan pada pilihan raya negeri ke-10, BN menguasai 55 manakala DAP 12 dan PKR tiga. Terdapat seorang wakil Bebas.
Menurut Klausa 4 Perkara 55 Perlembagaan Persekutuan, pilihan raya negeri perlu diadakan dalam tempoh 60 hari selepas pembubaran Dewan Undangan Negeri.
Nampaknya puak puak penyokong pihak pemimpin kerajaan ni bukan berkesah dengan cerita dan pandangan rakyat..! mereka lebih 'serius' membincangkan nasib bos mereka..! Sedangkan nasib kerajaan UMNO dan BN sendiri pun terlalu samar dan kusam dalam PRU yang akan datang..!
Itu pun jika PRN Sarawak menunjukkan pengundi tak 'tersampok' dengan cerita di Semenanjung..! Kalau tersampok rasanya mahu digantung Parlimen..!
MKN kan ada..! Tak gitu?
Lu FIkir La Sendiri!!! 

9 ulasan:

  1. " SEMAKIN TUA SEMAKIN JAHAT.. MAHATHIR LAKNATULLAH "


    PENCACHAI MAMAKTUNTAIK.. SEMAKIN BANYAK DITABUR DEDAK EXPIRED SEMAKIN KUAT MEROYAN..

    BalasPadam
  2. cachai mamaktuntaik nak alih isu.. isu tukar wang asing melonjak naik lepas mamaktuntaik lepaskan cengkaman dlm GLC2 utama.

    dulu ckp Najib lepas jawatan ekonimi pulih.. nah padan muka kau tua kutuk.. kau letak jawatan tiba2 ekonomi merangsang baik..



    BalasPadam
  3. satu posting di blog lain..

    menarik jugak utk memanaskan telinga para pencachai mamaktuntaik!

    (krezalblogger.com)

    Anonymous said...
    adam ikhsan tu hanya faham, mamak kerala wajib dipuji, wajib didengar kata-katanya atas faktor sumbangan dan jasa-jasanya yang terdahulu. Kami tak nafikan sumbangan dan jasa-jasa beliau semasa dia berkuasa dulu, malah kami cukup kagum dan bangga mempunyai seorang Perdana Menteri yang hebat kerana berjaya membangun negara dari dunia ketiga kepada negara membangun. Malah sebahagian dari kami juga pernah berjuang di sebalik media maya ni untuk mempertahankan nama baik dan maruah beliau ketika dihina oleh penyokong pembangkang bertubi-tubi di merata blog.

    Yang selalu menggelarkan beliau sebagai "mamak", "kerala", "mahafiraun", "mahazalim", "mamakutty", "mahataik" dan sebagainya adalah dari penyokong pembangkang terutama dalam DAP, PKR dan PAS. Boleh dikatakan saban hari sejak dari isu pemecatan Anwar peliwat lagi gelaran-gelaran buruk tu diberikan kepada mahathir oleh penyokong pembangkang. Tapi apabila beliau sendiri turun ke BERSHIT bertemu dengan para penyokong perhimpunan haram yang rata-ratanya adalah penyokong pembangkang yang selama ini memberikan pelbagai gelaran buruk kepada beliau selama dua hari berturut-turut, kami rasa seolah-olah perjuangan kami untuk menjaga nama baik beliau hancur berkecai bila dengan muka senyum beliau bersalam dengan peserta-peserta BERSHIT tu.

    Dulu masa beliau berkuasa sebagai Perdana Menteri, selalu memberi ucapan supaya jangan sertai perhimpunan haram yang akan merosakkan nama negara, jangan bersekongkol dengan pemimpin pembangkang yang kerja mereka hanya nak menjatuhkan UMNO/BN walau dengan apa jua cara sekalipun, jangan percaya dengan media massa luar negara kerana mereka mempunyai agenda tertentu untuk mengganggu-gugat keharmonian rakyat Malaysia dan negara.

    Tapi kini, apa yang terjadi? Apa yang dulu beliau ucapkan kepada rakyat, dia sendiri yang melanggari nasihat-nasihat tersebut. Jadi, memang patut juga la bila beliau dah bersekutu dengan pembangkang, bermakna beliau setuju apa juga pembangkang sebutkan mengenai dia dan gelaran yang ditujukan kepada beliau dahulu. Dan aku rasa tak salah pun bila gelarkan dia mamak kerala atas sebab yang aku tulis tadi.

    Kalau dulu beliau tak bersetuju dengan pembangkang, tapi kini apa yang pembangkang sebut dia setuju. Jadi, kalau dulu pembangkang sebut mamak, kerala, mahafiraun, mahazalim... kini tak salah la kami juga sebut panggilan begitu pada mahathir tu kan?


    BalasPadam
  4. aku petik dari blog lain.. posting pasal mamaktuntaik.. kah..kah..kah.. padan muka..

    Aku tanya orang Indon pasal "DASAR orang tak tau diri"... diorang cakap ----> itu samaan kayaknya dengan Pak Madey, lupa daratan, brengsek banget..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
      Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

      Padam
  5. tak gi tu.... bolayan lah syok sendiri buat satira jiwa .. go fly kite !!

    BalasPadam