Rabu, 23 Mac 2016

Musa Tak Minat Mahathir Tapi Meluat Najib..!


Semua orang tahu bahawa Tun Musa dan Tun Mahathir berkrisis..! Apa yang dibawa oleh Tun Mahathir akan ditentang oleh Tun Musa..! Tapi apabila Tun Musa mengiktiraf Tun Mahathir...tentu ada apa apa..!

Layan...

Tun Dr Mahathir Mohamad genap 90 tahun pada 10 Julai dan hadiah hari jadi paling bermakna buatnya adalah “pengiktirafan” daripada bekas orang nombor duanya, Tun Musa Hitam.
Bercakap kepada The Malaysian Insider dalam satu wawancara eksklusif, Musa mengakui Dr Mahathir mutakhir ini menyuarakan isu-isu yang relevan dengan orang ramai.
“Beliau bersuara tepat pada masanya. Beliau menjadi hero popular dalam sekelip mata kerana menjuarai isu popular yang menyentuh hati nurani begitu ramai orang.
“Daripada segi ini, beliau melakukan sesuatu yang bagus buat negara tetapi ia juga selari dengan personalitinya,” kata Musa di Kuala Lumpur sewaktu diminta mengulas kritikan demi kritikan yang dilancarkan bekas bosnya itu terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
Membuka rahsia lama, menurut Musa beliau percaya tindakan Dr Mahathir itu dilakukan mengambil pedoman dari kitab strategi klasik perang Cina, “Art of War” karya Sun Tzu.
Art of war
Art of War adalah manual taktik perang berusia lebih 2,000 tahun yang diamalkan bukan sahaja dalam peperangan tetapi juga dalam perniagaan dan pembangunan diri.
“Dr Mahathir ini bersaing untuk menang. Guru Dr Mahathir adalah Sun Tzu (menerusi buku) Art of War.
“Semua kami dalam Kabinet, dalam mesyuarat pertama kami itu antara buku pertama yang diberikannya.
“Setiap tindakan yang dilaksanakannya jika anda perhatikan adalah berdasarkan buku itu,” kata Musa dipercayai merujuk kepada strategi kelapan dalam buku itu – yang merujuk kepada kebolehan mengubah tindak balas kepada keadaan yang sentiasa berubah.
Musa menjadi timbalan perdana menteri kepada Dr Mahathir dari 1981 sehingga 1986.
Beliau meletak jawatan pada 1986 kerana “perbezaan yang tidak dapat diselaraskan” dengan Dr Mahathir.
Musa kemudian bersara daripada politik selepas tewas kepada Tun Ghafar Baba yang menjadi regu Dr Mahathir dalam “Team A” pada pemilihan Umno tahun 1987.
Musa pada masa itu menjadi regu Tengku Razaleigh Hamzah dalam “Team B” dan cuba mempertahankan jawatan timbalan presiden Umno selepas meletak jawatan sebagai timbalan perdana menteri.
Kritik kerajaan seumur hidup
Bercakap lanjut, Musa menghuraikan dengan lebih lanjut “personaliti” Dr Mahathir berdasarkan penilaiannya.
“Dr Mahathir adalah pengkritik seumur hidup mana-mana kerajaan – ia tidak terhad kepada kerajaan yang menurut acuan beliau sahaja.
“(Oleh kerana) saya rasa dia ada sense of humor yang baik, saya anggap Dr Mahathir ini ‘Mr Terminator’ politik.
“Dia tamatkan begitu banyak perdana menteri dalam negara kita dengan jayanya, seperti dalam filem Terminator,” katanya sambil ketawa kecil.
Menurut Musa lagi, tekanan yang sedang diberikan Dr Mahathir kepada Najib adalah percubaannya untuk “menamatkan” perdana menteri ketiga selepas Tunku Abdul Rahman Putra dan Tun Abdullah Badawi.
“Ini adalah perdana menteri ketiga yang disasarkannya dan saya rasa beliau akan berjaya walau apa cara sekali pun,” katanya.
Abdul Rahman terpaksa meletak jawatan sebagai presiden Umno pada Jun 1971.
Peletakan jawatannya pada masa itu dikatakan salah satunya berpunca daripada tekanan Dr Mahathir dan Musa sendiri yang dianggap “Kaum Muda” dalam Umno pada masa itu.
Abdullah pula memberi laluan kepada Najib pada Perhimpunan Agung Umno 2009 selepas hilang majoriti dua pertiga Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum 2008.
Pentadbiran Abdullah pada masa itu turut dikritik teruk Dr Mahathir yang sebelum itu melantiknya sebagai penggantinya pada tahun 2003.
Najib kekal sampai PRU14
Bercakap lanjut, Musa berkata beliau pernah berkongsi pandangannya dengan Najib tentang cara menangani Dr Mahathir yang kurang senang dengannya sejak mula menjadi perdana menteri pada 2009.
“Saya dah pesan pada Najib berulang kali yang dia akan bermasalah dengan Dr Mahathir kerana dia (Dr Mahathir) sudah kurang senang dengan banyak perkara.
“Satu-satunya cara buat Najib dalam mencegah perkara ini adalah melaksanakan perkara menurut caranya sendiri, tegas dan tekal, rasional dalam kerajaan.
“Malangnya beliau nampaknya tidak cenderung ke arah itu,” katanya.
Justeru, Musa meramalkan Najib akan hanya bertahan sehingga Pilihan Raya Umum ke-14 apabila mengambil kira kritikan berterusan Dr Mahathir terhadapnya.
“Najib akan kekal sebagai presiden parti paling lama sehingga pilihan raya umum akan datang (kira-kira) 2 tahun lagi,” katanya. – TMI
Tun Musa mengakui bahawa Tun M benar dalam menegakkan deklarasi rakyat kini..!
Dengan sokongan pemakan dedak didalam parti mahu pun didalam Parlimen Tun Musa merasakan Najib akan kekal berkuasa hingga PRU14 akan datang..!
Namun Tun Musa meramalkan jika Najib mengetuai parti didalam PRU14 akan datang maka ianya merupakan titik hitam dalam sejarah kerajaan BN..!
Tun Musa memang tak minat Tun Mahathir tetapi Tun Musa mengakui bahawa Najib bermasaalah namun degil dan akan gagal dalam PRU yang akan datang..!
Siapa kata? Tun Musa kata..!!!
Siapa Tun Musa???
Lu Fikir La Sendiri!!!

37 ulasan:

  1. Fuyooo... belog najis Mamakdat pusing 480darjah.. lidah biawak pun kalah main dgn pencacai mahadet. Mahadet ni bermusuh dengan semua org yang boleh menyainginya. Musa Hitam juga di'bunuh' karektor politiknya oleh Mahadet. Musa mmg xsehaluan dgn mahadet si bapak penzalim.

    Woii bongok.. ko tanye Tun Musa.. kenapa dia dedahkan 'arahan ghaib' pihak atasan tentang pembunuhan kejam Memali?

    Siapa? kenapa?

    Kalau nyawa manusia tak berdosa pun sekadar sekupang dua nilai, apalah lah sgt nk korbankan Najib atau UMNO.. siapa yg cerita semua ini? Tun Musa jugak kan..

    agak2 dia benci Mahadet ke atau dia tak suka Najib?


    Langau menghurung najis si tua. Sudah2lah.. bwk2 bertaubatlah macai!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Padahnya Cash Is King dan mengikut telunjuk yahudi APCO & Goldman Sachs. Semuanya bakal terburai sekembalinya Tun Mahathir dari Arab Saudi. Betulkah Keluarga Saud memberi derma. Hmmmmm..... Najib & Rosmah sedang ngompol dalam sedar sambil menghitung hari.

      Padam
  2. Belog Najis Mahadett.. JANGAN MEROYAN YERKK... INI KEGAGALAN DAN PEMBOHONGAN geng CACAI Mahadet.. copy cat Nuar Ketom.. Malaysia akan muflis disbbkan kes IMDB??


    RINGGIT DIJANGKA TERUS DAPAT SOKONGAN PENINGKATAN - GABENOR BANK NEGARA



    KUALA LUMPUR: Kedudukan lebihan akaun semasa yang kukuh, rizab asing yang mantap dan pengukuhan kemasukan pelaburan asing akan menyokong ringgit untuk mencerminkan asas ekonomi negara yang kukuh. Gabenor Bank Negara Malaysia, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz, berkata Malaysia berada pada kedudukan kukuh untuk berdepan dengan pengaliran modal asing. Beliau berkata, ekonomi negara dijangka berkembang 4.0-4.5 peratus tahun ini meskipun berdepan persekitaran mencabar.

    Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/136540


    BUKAN NAJIB KATA OK..INI ZETI bekas Admire Mamak Kerala yang kata!!

    Masa konspirasi kemuncak untuk jatuhkan Najib, serangan jahat rejim penjatuh Najib mainkan sentimen USD-MYR merudum hampir RM4.67./ USD


    Alhamdulillah, Tuhan sentiasa melindungi pemimpin yang baik seperti DS Najib, hari ini Ringgit terus mengukuh pada kadar RM3.99/ USD.

    Zaman mamak dulu duk bohong rakyat dengan tambatan 3.8. Hancus eknomi terikat dengan tambatan ini. Mai zaman Pak Lah terkebil2 nak pulihkan kerosakan mahajahat Mahadet terhadap ekonomi Malaysia.. tp dsbbkan 'KUIL KLCC' dan Litar SRC sepang maka Melayoo Terus Lupaaa... Mamak lah penjahat sebenar!


    BalasPadam
  3. Hebat Tun Mahathir.
    Perjuang dan Wira Islam yang sebenar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hebat tun mahadet..

      Pejuang dan Wira Penyangak Terhormat sebenar!!

      RM110 billion LOST duit NEGARA..hebat!! (bukan duit derma dari ARAB 'GILA' ok..DUIT NEGARA)

      Padam
    2. 7.30 chai,

      Macam ni komen pon boleh dedak (dedak haram) ker?

      Padam
    3. Belum pun selesai kes rasuah Satu Emdebik & SRC, kini timbul pulak kes korup RM100 juta di kementerian belia & sukan. Bila bapak dah berak berseoah, anak pun pasti bergelumang main taik. Kalau Najib boleh lepas dgn berbilion-bilion, KJ apa ada heran dgn kerugian RM100 juta.
      Jahanam negara kita....!!!!

      Padam
  4. Belog Najis pencacai Mahadet sekali lagi pasti MEROYAN.. segala PLAN Syetan mereka semakin GAGAL!


    OSRAM TERUS KEKAL MELABUR DI KEDAH RM4.7 BILLION WALAUPUN MB BERTUKAR.

    http://www.themalaymailonline.com/projekmmo/berita/article/tukar-mb-tak-jejas-pelaburan-kedah



    hohoho.. cacai mahadet.. la nio hangpa nk bakar diri ka??

    atau nk terjun lombong Mines harta bapak Mahadet tu?

    kah..kah..kah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kamu ni bangsa apa? Bangsa biawak ke atau anjing pemakan dedak?

      Takde siapa pun nak sabo ekonomi negara. Bukan setakat OSRAM, kalau Telajak Laris nak sponsor Lang Merah pun takde siapa nak halang.

      Kepala hotak korang aje yg busuk, hati korang aje yg kotor.

      Padam
  5. Ha....ha,,,,, Pemakan taik Najib dah meroyan......tulis pun dah mcm org gila x dpt taik Najib selama seminggu............kah..kah...kah..........

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kah..kah.. meroyan dahh.. keluar dah anjing2 mamak bila kita tabur tulang..

      kah...kah.. syoh... syohhhh... auummmm...aummm... menyalak2 lah kuat lagii caii..

      Padam
    2. 7.33 marilah kita berbicara secara berilmiah seterusnya mengangkat martabat Najib.

      Padam
    3. Inilah cara Najib menggunakan Pemakan dedak... Najib sendiri tidak mengangkat maruah n mertabat sendiri... Takut n lari itu saja kemampuan nya dr berdepan dgn keritikan

      Padam
  6. ye ker ni chaiii Musa meluat Najib?

    awat Musa tak join pon deklarasi mamak campur cina komunis ari tu?

    awat Musa tak join pon hentam Najib @ Nothing to hide?

    alaa dedak makin kurang nampka.. entry dh makin habis lendir..?

    kah..kah..kahg belog najis mamakdet...count donw to die!!



    BalasPadam
    Balasan
    1. 7.32 chai?

      Apa yang ka ka ka klakau?

      Ada mental problem ke?

      Padam
    2. chai 7.52, dah Solat Maghrib belom?
      kelam kabut je nampak nak cover posting. Boss kau tak suruh stop Solat dulu ke kalau ye pn beryar jd cacai tetap?

      hahaha.. sian ko kan.

      Padam
  7. FZL Resources?

    syarikat kau ni yg kena tendang dr tender kerajaan ke? sbb main rasuah suap2 entertain sana entertain sini.. ingt ni zaman Mamakdet ke?

    lepas tu meroyan sini marah Najib?

    kah..kah...kah... makan dedakk..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Chai 7.35,

      Mulanya maki hamun, kemudian ugut orang, sumpah, pastu suruh pembaca pergi fb azmi, pastu tanya abu bakar mana? ajak abu bakar bertumbuk, pastu chai 7.35 ni gak ajak azmi fb bertumbuk plak?

      Chai, lu ada mental problem ke? hasil makan duit haram?

      Padam

    2. ko ni meroyan kronik, ape hal haa? ko mimpi siang hari ke atau takut dengan bayang2 sendiri?

      apa mende ko merepek ni? fb azmi la, bertumbuk la? ko rase yg tk suke dgn blog cai mahadet ni sorng dua je ke? ramai la bro.. sorry laa!

      mmg betul lah pencacai blog ini sakit mental. Kau nak tumbuk sape? nk tumbuk org yg sokong DS Najib?

      kau ingat negara ini koboi macam mamak arah tumbuk mata lebam Nuar ke?

      sudah2lah.. byk2 bertaubat.. jgn kau bunuh diri sudah nnt krn gagal menjatuhkan Najib.

      Padam
    3. 8.10,

      "kau ingat negara ini koboi macam mamak arah tumbuk mata lebam Nuar ke?"

      Ehh betul ke chai? Cher citer skit? Atau fitnah? Macam lu cakap jugakan...? Fitnah semua fitnah?

      Padam
  8. Bising pun tak guna...tunggu cerita najib ni tamat 2 tahun lagi...baru boleh buat kesimpulan mana kaca mana permata.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 22 tahun mamak tamatkan rompakan negar abaru kita lihat mana kaca mana permata. Kaca KLCC berkilau disbbkn air mata rakyat.. kroni dan anak2 madey yg untung.. dpt pejabat free lagi tingkat 88.. celaka org ini.

      Padam
  9. MAMAKDET MEROYAN LAGIII...Terbukti kaedah politik gagal jatuhkan Najib.. rakyat dan UMNO menolak penipuan dan fitnah Mahadet!!

    3 ekor penyangak besar memfailkan saman. Muheden tak join ke? atau sudah ragu2 dgn movement mamakdet yg tak tentu arah ini?



    >>>SAMAN NAJIB RM2.6 Bilion : Mahathir Semakin POYO!!!


    Tun Dr Mahathir Mohamad memfailkan saman terhadap Datuk Seri Najib Razak kerana didakwa telah menyalahgunakan kuasanya. Selain Dr Mahathir, dua lagi individu yang lantang mengkritik Najib, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan dan Anina Saadudin turut dinamakan sebagai plaintif kedua dan ketiga dalam saman itu.
    Dalam tuntutan saman itu, Dr Mahathir, Khairuddin dan Anina mendakwa Najib dengan sengaja mengganggu siasatan keatas 1MDB dan syarikat- syarikat berkaitan, RM42 juta daripada SRC International dan derma politik RM2.6 bilion.

    Ketiga-tiga plaintif mendakwa Najib menggunakan kedudukannya sebagai Perdana Menteri, Pengerusi Barisan Nasional (BN) dan Presiden UMNO bagi melakukan salah laku berkenaan.... (bersambung)


    Satu je soalan penulis buat Tun, masa zaman pentadbiran dan pemerintahan Tun dulu, adakah Tun tidak campur tangan langsung dalam proses undang-undang negara? Tepuk keyboard, tanyalah Mr Google....


    (//beliabangkit.blogspot.com/)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saja si Tanpa Nama yg terus-terusan takut nak siarkan nama sebenar membebel nak sedapkan hati Tun Musa pun tidak memihak pd Najib lagi. Kesiannn..!!

      Padam
    2. kah..kah..kah
      keluarlah ahjing2 belaan mamakdet dr sarang2 mereka bila ditabur dedak expired..

      otaman la.. abu kabar la.. fzl la.. nampak fake giler.. nk bikin crowd

      hahaha.. aummm..aumm... syohhh..syohhh..

      Padam
  10. Dakwaan atas salahlaku sebagai seorang penjawat awam - Amalan Korup dan Menghalang Siasatan Berkaitan Isu 1MDB dan RM2.6 Bilion ( Baca Kenyataan Media di bawah ).

    Najib di dakwa telah menghapuskan ke tahap hampir tidak boleh diperbaiki kedaulata undang2 dan keluhuran Perlembagaan Persekutuan yang kita junjung sebagai rakyat Malaysia.

    Paling menarik sekali, tindakan Tun itu dibuat ketika Tun masih berada di Arab Saudi ! ( Saman tadi difailkan oleh peguam Tun tanpa kehadiran Tun ) Tun ke sana hari Isnin dan dijangka pulang malam esok.

    Apakah ada kaitan ? Wallahualam ..... tapi secara logiknyalah, mustahil tidak ada perbincangan mengenai RM2.6 bilion, kan  ....  

    Tun bukan jenis yang bertindak sembrono ..... sudah pasti beliau akan tanya mereka yang berkenaan di pihak Arab sebelum bertindak menyaman Najib berkaitan isu derma itu.... kan ? Takkanlah Tun nak saman Najib kalau Tun dapati memang wujud 'penderma' itu ..... kan ? Logik lah .....

    BalasPadam
  11. Istana Johor mengutuk Tun M sebagai org yg gila kuasa dn berkepentingan diri..Tmj melalui laman fbnya memuat naik permasalahan istana Johor semasa pemerintahan diktator 22 thn.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh tak kamu nyatakan nama sebenar kamu supaya kami boleh mengenal pasti kesahihan pemberitahuan kamu ini. Entah2 seperti biasa, karutan yg bermotifkan fitnah saja.

      Padam
    2. spin divert ke nama pulak.
      jawba dulu isu tu.. kenapa lari..
      isu bail out anak madey pun smpai skrg xbrani jawab..
      sibuk sgt nk siasat najib.

      nampk sgt le org2 yg tk betul ini berlakon baik!

      Padam
    3. #RespectMyPM
      #kekalNajibPM
      #hidupUMNO

      Padam
    4. #MyPMSuspect
      #JilatNajibPM
      #HidupMadMaselan

      Padam
  12. Sudah lah musa, cukup2lah. Orang dah meluat melihat lagak Dan dengar kata2 kau. Kalau kau tak perasan yg kau dulu hebat sangat Dan bersekongkol dgn kuli dulu, orang melayu tak lah bersalah Dan berpecah. Ini skrng masalah negara Akan dilanda yg Akan ditanggung oleh anakcucu. Duit negara dirompak Dan dibolot oleh manusia2 khianat Dan zalim yg dianggapkan pemimpin Dan balaci2 mereka. Jadi Musa, kalau nak tolong, tolong lah, otherwise shut up.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kah..kah..kah
      pencacai awal2 pakai nama Musa nk main isu Najib

      last2 pencacai kalah hangin.. kutuk Musa pulak

      ini la style pencacai mamakdet

      mereka hanya pakai seseorg sebagai ALAT PERKAKAS politk kotor mereka shj.. mcm mana pakai Najib utk jatuhkan Pak Lah

      Pakai Moheden jawa senget utk jatuhkan Najib.. jilat DAPig utk jatuhkan UMNO..

      gila sungguh gila.. aku tkpernah jumpa..

      Padam
    2. 9.09

      "gila sungguh gila.. aku tkpernah jumpa.."

      Memang la lu x pernah jumpa, sebab lu sendri ada masalah mental?

      Padam
  13. Alahaiii..sekor je pemakan dedak tegar meghoyan meracau racau!!!.. makin ngko kutuk TDM.. makin ramai mengKAHAKkan najib penyamun tuh!!..
    Kutukan ngko pd TDM.. sikit pun tak jadi kudis!!..ibarat pepatah org tua, anjing memyalak bukit,bukit tak runtuh mulut si hanjing yg rabak!!..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kita Kena faham bro...Pemakan dedak akan alih isu dr tajuk asal
      ..janji komen kalau tak dedak melepas...

      Padam
  14. Orang pencen politik yang dah masak dengan asam garam politik semuanya akui yang si PM telah berbuat salah, tidak amanah dan tidak bertanggung jawab dalam melaksanakan tugas. Hanya mereka yang masih bergantung hidup dengan lendir politik aje yang masih bermatian pertahankan kejahatan Presiden Umno hari ini.

    BalasPadam