Jumaat, 13 Mei 2016

1MDB ~ Dokumen Dedah Pemindahan Dana Secara Samar..!


Mana mau lari..! 


Dokumen dedah 1MDB, Jho Low pindah dana cara samar

Dokumen bocor melibatkan Banca della Svizzera Italiana (BSI) mendedahkan bagaimana bank itu membantu menyalurkan tunai dengan suspek individu tertentu mengelakkan diri daripada pihak berkuasa pencukaian.
Dokumen penyelesaian daripada Jabatan Keadilan Amerika Syarikat dengan BSI pada tahun 2013 menunjukkan bahawa bank itu menggunakan pelbagai teknik untuk membantu pelanggannya memindahkan sejumlah besar wang, lapor Financial Times.
Ia juga menggunakan "promoter" atau "pengurus aset luar" yang akan memperkenalkan khidmat bank itu kepada pelanggan yang berpotensi yang mempunyai wang yang banyak bagi mendapatkan komisen lumayan. Bagaimanapun ‘promoter” berkenaan tidak boleh memperkenalkan diri mereka sebagai pekerja BSI.
Cawangan BSI di Singapura yang digunakan oleh firma pelaburan negara 1MDB dan ahli perniagaan kontroversi Jho Low - kini menjadi sebahagian daripada siasatan ke atas 1MDB.
Yeo Jiawei, bekas pegawai bank BSI Singapura, bulan lalu didakwa dengan kesalahan pengubahan wang haram di Singapura.
The Wall Street Journal melaporkan Low, 1MDB dan Aabar PJS Limited (Aabar BVI) yang didaftarkan di British Virgin Island menggunakan pengurus perhubungan yang sama di BSI Singapura.
Individu sama disenaraikan dalam dokumen pinjaman antara Aabar BVI dan Red Granite, sebuah syarikat produksi filem Hollywood yang dimiliki oleh anak tiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak - Riza Aziz.
BSI bersetuju untuk membayar denda sebanyak AS$211 juta kepada Amerika Syarikat dan menyerahkan butir-butir pelanggan yang mengelakkan cukai di Amerika Syarikat, berikutan penutupan bank tertua di Switzerland, Wagellin atas tuduhan penipuan cukai.

Kenapa Khalid Abu Bakar melalui PDRM tak berair air mahu memohon bantuan Interpol mencari Jolo?

Kenapa?

Lu Fikir La Sendiri!!!

28 ulasan:

  1. Cibaii..kebal sangat jho lo nii..dia nii kunci peti 1mdb...penjaga harta karun mohd najib..sudah tentulah mohd najib ada dibelakang jho lo nii..nk lari mana..pusing2 jumpa juga...ProOO00ootTt

    BalasPadam
    Balasan
    1. Astaghfirullahaladzim bahasa org2 madey. hari jumaat mencarut2 mcm ni. entah kau xpegi Solat Jumaat kot.. hati mcm kotor sgt.

      kau tak takut mati ke bro? kau dpt jaminan dr madey dh ke mati mmg confirm masuk syorga? sbb sibuk benar duk hisab dosa org lain?

      ye admin blog munafik?

      Padam
    2. Anon 4.01. Saudara nampak macam sok alim,tapi saudara sendiri nk ambil alih tugas Allah utk menentukan siapa masuk,surga atau neraka. Suka² nk tuduh org munafik, tkut nnti sifat munafik tu ada pada saudara.

      Padam
    3. saudara 4.45
      saudara cuba nk counter attack konon lebih alim dr yg atas tu.. supaya terus menyokong org2 yg tak betul dn jauh dr landasan Agama.

      perangs psiko mcm ni tak betul saudara. jgnlah alih cerita pasla ank ambil tugas Allah pula..xde pulak ayat2 saudara atas tu..

      kenapa saudara tk sentuh sikap buruk kurang ajar ted manoff tu?

      nmpk jelas saudara tak adil dn berlakon 'lebih alim' kunun nak alihkan isu dan sokong kemungkaran sebenar.

      Berataubatlah saudara.. sudah2lah berlakon banyak watak..!!

      Padam
    4. Anon 4.48 Tak ada pon nampak ted manoff mencarut. Kalau Nek Tempoyak yg pro najib tu ye dari pangkal ke ujung mencarut menyumpah tak berenti.

      Mencarut ni menggunakan perkataan yg jelas kasar dan buruk maksudnya macam sial, cilaka, p@^+@t sumer. Ted manoff cuma buat bahasa menyindir jer.

      Di sini tentu ada org yg sokong dan tak sokong satu2 perkara jadi tak bolehlah nak suruh org menyokong jer apa yg kita cakap. Mesti ada org yg bangkang tapi kalau setakat bangkang dgn sindiran tak pe. Selagi tak guna kata2 macam sial, cilaka, b@3! tak pe bro.

      Kalau sindir tak boleh, cakap pon tak boleh, cam tu tak payah masuk blog laaaa bro.

      Padam
  2. Bagaimana diputar belit pun satu penipuan tetap satu penipuan. Takkan boleh yg tipu jadi benar.

    Rasuah takkan boleh jadi halal. Yg haram tetap haram. Macam mana munafik dan pura2 pun, tak boleh nak tipu Allah Taala.

    Allah saja yg berkuasa merungkaikan semua pekung yg tersembunyi. Allah akan menentukan masanya nanti. Ameen.

    BalasPadam
  3. samalah juga penipuan madey selama 22 tahun... penipuan LGE... penipuan Azmin Ali.... Allah SWT akan buka samaada didunia atau diakhirat.. itu hak Allah SWT yg mahakuasa dan mahamengetahui !!

    tuduhan tampa bukti yg legitimate dan nyata adalah fitnah .. lebih2 lagi dgn niat nak rampas kuasa yg sah dgn cara yg tak sah !!

    Go fly kite !!

    BalasPadam
    Balasan
    1. depa tenyeh tanga DSN je..
      tang DSN difitnah tkde stau bukti soheh xde keluar pulak cerita Allah SWT Maha Kuasa.. tp kalau kena pd puak mereka bukan main.. lah ayat 'nak ambil tugas Allah'.. munafik sgt puak2 pro mamak dn pakatan haprak ni!

      Padam
    2. Tanpa Nama13 Mei 2016 4:34 PTG, yang hang tuduh 'penipuan madey selama 22 tahun... penipuan LGE... penipuan Azmin Ali....' tu menatang apa? Hang ada bukti ka? Sila bawak ke mahkamah. Takdak hal kami nak halang...

      Tidak kalau 'tuduhan tampa bukti yg legitimate dan nyata adalah fitnah' dapat dekat hang balik. Cakap tak serupa bikin. Dalam masa nak nasihat orang hang sendiri buat fitnah...

      Guna akai bro...

      Padam
    3. 4.34 dan 4.50 bukti mana...bukti?? Takat cakap dengan ayaq lioq je ye? Go fly your kite...!!

      Padam
  4. Dekalrasi ITU gagal mecapai matalamat, 'baru2 ini saya terjumpa seorang wartawan beliu menyebut bahawa dekalrasi ITU telah gagal hanya mencapai 250ribu sahaja Dan gagal menghatar takrih yg tetapkan menghantar 1juta tandatangan pada majis raja2 11mei Dan 12 mei ini bererti tun m gagal menghantar 1juta tandatangan,

    Manakala media malaysia kini milik dap telahan menyatakan 1juta tandatangan Dan media sinar milik kroni tun m becakap 500ribu
    ADA kalangan Rakyat menyatakan mana satu betul dan sudahkah di hantar ke majis2 raja seperti tetap tarikh 11may Dan 12may, ramai berangap tun m gagal menbuat kerja dengan baik, tun m patut latak jawatan

    Mungkin Abu bakar boleh boleh jawab kenapa dekalrasi ITU gagal menghatar Dan kenapa jumlah boleh bertukar ADA bercakap 250ribu Dan ADA cakap 500ribu Dan cakap 1juta Rakyat mahu tahu benarkan angka ITU betul atau palsu, atau angka dibuat bagi menyedap hati golongan fanatik

    Mari kita ikut cerita seterusnya team b tun m kroni pkr and umno vs team a anwar nepostima utara vs team a rejim najib vs team c dap dinasti lim
    Sila ikut cerita seterusnya

    BalasPadam
  5. Kalau Najib di pihak yg benar, beri lh penjelasan pada setiap tuduhan padanya oleh pihak asing, bukan diam membungkam. Harap macai yg jawab. Nampaknya tuduhan pihak luar ada benarnya. Yg menipu adalah Najib. Contohnya, dulu nafikan ada 2.6 b dlm akaun, hakikatnya tuduhan itu benar. Yg macai pula buat kenyataan, x kan Najib begitu bodoh nk masuk kan duit dlm akaun personal beliau jika nak menyamun. Hakikatnya?????. Nampak tak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najib tak berani, paktho... Dan dia tak upaya nak bagi penjelasan. Setiap kali buka mulut pasti banyak soalan2 lagi yg keluar...

      Dua tiga hari lepas dia bagitau 'Dana RM2.6 billion adalah sumbangan politik oleh Kerajaan Arab Saudi dan tidak menyalahi undang-undang di negara ini.' Ini BERITA TERBARU dari mulut Najib sendiri, melalui tv3. Dia baru teringat kot. Bukan derma peribadi, bukan dana perniagaan. Bukan juga dari putera raja atau mana2 tok arab kaya...
      https://www.youtube.com/watch?v=-jqz3ts32Ls&feature=youtu.be&a

      Habis tu yg Zahid pi jumpa "Chief Investment Officer daripada penderma berkenaan" dan "Trustee" siapa pulak?
      https://www.youtube.com/watch?v=cBm_9xfmVNE

      So siapa yg CHIEF PENIPU di sini? Najib atau Zahid atau Awani 7:45??????????

      Dua2 klip dah ada. Hangpa timbang la sendiri apa nak jadi kalau Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri pun tak faham cerita 2.6b ni...

      Padam
    2. QalamQabut kenapa tun m gagal hantar tandatangan dekalrasi Rakyat 11may Dan 12 may pada majis2 raja.
      Sepatut tun m kena letak jawatan sebab gagal laksanan tugas di diberikan

      Padam
    3. Tun M kena ambil masa sikit, nak bezakan antara yg cerdik dan yg bodoh macam kamu ni. Jenis yg bodoh macam kamu ni dia tak sudi pilih, walaupun utk jilat dedak di lantai istana.

      Padam
    4. QalamQabut siapa cerdik sikit he.he.he di media termasuk media koroni ,tun m tarikh ditetap pada 11may Dan 12may kenapa gagal hantar dekalrasi rakyat, kalau kau masuk tendar kau lambat 1hari pun kau tendar kau akan buang ke tong sampah, he.he.he

      Lebih tun m letak jawatan gagal siap tandatangan 1juta dekalrasi seperti tarikh yg tetapkan buat malu, kalau dapat sambutan mula dekalrasi dibuat 5april sebelum seminggu selepas ITU dah capai 1juta ini dah sebulah lebih hanya capai 500ribu ITU tulis media sinar, dimedia tokongkini hanya cakap dah 1juta, manakala media kerajaan cakap hanya 50ribu ,media atas pagar tulis 250ribu, mana satu angka betul, kalau capai satu juta dah lama dihantar ke majis raja2
      Ini bererti ia gagal mencapai sasaran ditetapkan oleh tun m selaku ketua, dipatut berhenti

      Padam
    5. Kalau dulu WSJ tak pecah lobang kita tak tahu pon duit 2.6b tu wujud dalam akaun najib. Org paling kanan muhyidin pon tak tahu. Kemudian marah kata mana ada duit 2.6b tu, WSJ yg fitnah. Lepas tu kata Selasa nanti nak saman WSJ. Tapi kemudian mengaku pulak duit tu ada tapi tu derma dari tok arab. Berapa punya banyak sorong tarik daaaaaa.......citer kartun betol la.....nenek aku pon tak caya.

      Padam
    6. Mahnyuddin dah tahu lama dah sebelum WSJ keluarkan cerita ,siapa ADA video dia bercakap dengan mukhriz ITU najib terima Dana 2.6billon ITU sebelum kalau tak kenapa dia buka cerita dulu najib terima derma dari Arab.

      Padam
    7. 9.13 apa pun mula2 memang najib nafikan duit 2.6b, lepas tu baru ngaku kan??? Kenapa dari awal najib tak cakap terus terang betul duit 2.6b tu wujud dalam akaun dia?? Kenapa mula2 dulu dinafikan??

      Padam
    8. Baru dapat greenlight dari tok syekh lettew. Tok syekh pun dok gabra jugak la ni sebab minyak sudah kering, strategi ekonomi 22 tahun belum menyengat. Sama-sama desperate, aku garu belakang kau kau garu belakang aku la.

      Ini bukan skrip drama. Ini skrip TV reality. Ada episod baru bila dapat modal baru nak klentong. Sebab tu skrip dah berapa kali tukar dah.

      Padam
  6. "New charge against S'pore banker reveals SRC link to 1MDB saga "

    Hmmmm...

    apandir kata takpe..najip chicken tak tahu...so he is clean.

    jadi apa yang dia tahu? shopping? main golf pakai baju pink? kah kah kah

    BalasPadam
  7. 22 tahun bailout beratus billion kroni... anak beranak tak bangkrup pun...
    All ex PM and future PM from nothern are SUCKS ....

    BalasPadam
    Balasan
    1. sekarang sape berkuasa? apasal tak dakwa pun? kau pun SUCK jugak.

      Padam
  8. Mana bukti mya cai main tuduh2 bail out billion mai tunjuk meh,,,kalau menulis pkai main belasah jer maknya tak siuman siapa yang caya...kes najib ni ada bukti dia menipu siap keluar dalam tv3 lagi..kalau tk salah kenapa sibugis tu buang sianon,pecat sisinon ,, korang ingat kitaorang bodo ker telan jer apa yang sobugis tu cakap...jadila bijak skit barulah tak bole kena main.asyik nak makin taik jer tu yang jadi bebal,,,korang toksah harap la kat najib boleh menang pru depan korang yang percaya bugisbogeh ni sikit jer tinggal.korang kutukla tun m banyak manapuun ,calar pun tkdala,, banyak orang masih lagi bersama dgan dia...aku rasa anuar dulu lagi banyak pengaruh dari bugis tu tapi dia kalah gak dgan tun nikan plak sibugisbeh mulut berbuih2 bila cakap tapi tin kosong , bila cakap jer rasanya macam nak tido takda isi tu pasal dulu masa dia jadi mb pahang, pahang jadi negeri termiskin kt malaysia , jadi mb pun tiket bapak lepas tu anak razak ni suka tenggok bontot prempuan jer , tkda iman , harap bapak jer,,,macamnila korang pamakan taik bugisbeh mesti begang dgan komen aku ni tapi kalau bugisbeh tu ingat dia ramai penyokong lagi suruh dia bubar parlimen buat pru segera baru la nampak jantan razak ....kesian razak orang cakap anak dia penyamun,,,untuk tun m buat parti baru la tak payah layan lagi parti korup ni , diaorang dah sama level dengan dap tupasal baru ni ada satu kes kt pinang tu hari ada anak india cabar melayu sepatah pun ahli umno tak cakap...melayu dalam umno dh tk bole harap cuba kalau datuk harun hidup lagi rasanya dh kena potong india tu..kuburkan umno..

    BalasPadam
  9. Kalau penyamun,penipu, perompak sememang nya tak layak jadi pm aku, kalau ada yang tk kisah pasal salah laku ni maka ternyata mereka juga merupakan dari spesis yang sama suka melakukan kemungkiran juga munafik...

    BalasPadam
  10. Manakautahu deklrtasi tak berjaya masuk tv3 krr..kalau nk tngpk bubar kan parlimen buatla pru...mesti taknak punya najib mana ada telor..semua orang dh tau tu ,najib tkda telor,,,aiiinasibla

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak buat apa buat PRU cepat2? Selagi ada masa nak rembat duit baikla ambik jer kesempatan tu. Untung2 dapat lagi puloh2 bilion. Asal boleh PRU tu nak dilambatkan. Tempah penyakitla kalau buat cepat.

      Padam