Ahad, 15 Mei 2016

SRC ~ Singapura Bongkar Penipuan..!


Mana mahu lari???

Siasatan S'pura: 'Nik Faisal lulus pindah RM48j dari SRC ke sekutu Jho Low'

Siasatan pihak berkuasa Singapura didakwa mendapati bahawa Pengarah Urusan SRC International, Nik Faisal Ariff Kamil, meluluskan pemindahan AS$11.95 (RM48 juta) dana syarikat itu kepada sekutu Jho Low - Tan Kim Loong.
Tan, menurut laporan Wall Street Journal (WSJ), adalah benefisiari asal syarikat yang berpangkalan di British Virgin Islands, Tanore Finance, yang telah menghantar AS$681 juta ke akaun bank peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
Tanore Finance dilaporkan menerima dana, melalui perantara, dari syarikat yang berpangkalan di British Virgin Islands, Aabar Investments PJS Limited di mana AS$3.5 bilion dana 1MDB didakwa dilencongkan.
Business Times Singapura melaporkan bahawa penemuan pihak Singapura itu terkandung dalam dokumen yang dikemukakan kepada mahkamah Singapura pada hari Khamis sebagai sebahagian daripada pertuduhan ketujuh terhadap bekas pegawai bank BSI, Yeo Jiawei.
Pertuduhan terbaru terhadap Yeo itu adalah kerana mempermudahkan, melalui cara penipuan, pemindahan AS$11.95 juta dari SRC International kepada Affinity Equiti International Partners Ltd, sebuah syarikat yang dimiliki Tan.
"Pemindahan dana kepada Affinity Equiti International Partners Ltd dilakukan melalui Pacific Harbour Global Growth Fund AA4 - dana yang SRC International Malaysia langgani.
"(Ia) diselia oleh Pengarah Eksekutif Kewangan 1MDB Terence Geh dan diberi kuasa oleh Nik Faisal Ariff Kamil, pengarah urusan SRC International Sdn Bhd dan bekas ketua pegawai pelaburan 1MDB, dokumen-dokumen yang dikemukakan oleh pendakwa raya Singapura mendedahkan," kata laporan itu.
SRC International Malaysia, yang didaftarkan di British Virgin Islands, dimiliki sepenuhnya oleh SRC International Sdn Bhd, yang seterusnya dimiliki oleh Kementerian Kewangan Malaysia.
Ia adalah bekas anak syarikat 1MDB, sebelum diletakkan secara langsung di bawah Kementerian Kewangan pada tahun 2012.
'Surat ditandatangani Nik Faisal'
Business Times juga melaporkan bahawa antara dokumen yang dikemukakan kepada mahkamah termasuk surat yang ditandatangani Nik Faisal bagi pihak SRC International Malaysia mengakui bahawa Pacific Harbor Global Growth Fund telah menyalurkan AS$11.95 juta kepada Affinity Equiti.
Sebelum ini, selain SRC sebagai bekas anak syarikat 1MDB, ia tidak dikaitkan secara langsung dengan jaringan transaksi multi-bilion dolar 1MDB.
Transaksi kontroversi SRC International sebelum ini dilihat sebagai bebas daripada 1MDB, antaranya pemindahan RM42 juta dan RM27 juta, melalui perantara, ke dalam akaun bank peribadi Najib.
Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali telah membersihkan Najib daripada transaksi tersebut dengan alasan bahawa perdana menteri tidak tahu mengenainya.
Walaupun transaksi multi-bilion 1MDB kini menjadi subjek siasatan antarabangsa termasuk di Singapura, Switzerland, Luxembourg, United Arab Emirates dan Amerika Syarikat, namun sedikit yang diketahui tentang apa yang berlaku kepada RM4 bilion dari SRC International.
SRC International telah mendapat pinjaman RM4 bilion daripada Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan (KWAP) - dana pencen untuk kakitangan kerajaan - yang dikatakan untuk pelaburan dalam sektor tenaga di Mongolia.
Nik Faisal dipercayai berada di Indonesia sejak dia meninggalkan Malaysia pada Julai tahun lepas.
Jawapan terbaik abad ini ~ 'saya tak tahu..!'
Lu Fikir La Sendiri!!!

47 ulasan:

  1. Ada nama najib tak dlm surat tu....? Yandatangan orang lain tspi yg krna orang lain... mcm kes anwar brjubo dng saiful... dsh sedap menutuh bontot jantsn dan chinadoll lepas tu tuduh orang lain ... tak ke babi nama nyer tuhhhh....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau tak baca apa Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan kata di PAC ye? Padan le komen kau bodoh sangat.

      KSU tu kata Perkara 117 dalam Memorandum & Articles of Association 1MDB kata segala yang mustahak nak di lakukan mesti ada kebenaran bertulis dari Pokjib.

      SRC anak syarikat 1MDB. Mesti sama M&A nya. Jadi, tiap apa yang di lakukan mesti lah dengan kebenaran Najib. Boleh jadi di suruh nya, jongos nya sediakan surat kebenaran, mintak dia sign, pastu dia pun transferkan duit tuh ke ekaun jongos Jo Lo.

      Ada faham? Kalau tak faham apa M&A, cakap le.

      Padam
    2. 7.46 makan dedak cap badak sama gak dengan tuannya tak baca dulu sain bodoh jer.

      Padam
    3. Bukan tak baca sain bodoh aje, bro 1000 PG.

      Aku rasa Najib yang suruh. Kan RM42 juta dari SRC International di katakan masuk ke ekaun bank dia.

      Jumlah semua bukan RM2.6 bilion tapi RM4.2 bilion, dari 5 punca berlainan, Beb. Baca le pos yang berkenaan di Jebat Must Die blog.

      Padam
    4. 11.17......2.6b tu derma utk orang kaya (bukan orang miskin). Yg SRC 42 juta tu duit yg lain pulak. Dua kantong duit yg berlainan bro.

      Kenyang makan duit haram ni macam Marcos, lari duduk goyang kaki kat Hawaii.

      Padam
  2. Soal nya: Apa kah Nik Faisal luluskan pemindahan RM48 juta itu dari anak syarikat 1MDB SRC International atas kehendak dia sendiri? Nak mampos?

    Tapi, kalau dia buat gitu atas arahan Najib, dia akan hampir mampos jugak, bersama Najib.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak masuk akal kalau 48 juta dipindahkan tanpa pengetahuan menteri kewangan.

      Yg tak sekolah je yg boleh pecaya benda bodoh macam ni.

      Padam
  3. Nama najib ada tak ?.....tandatangan najib ada tak dlm cheque tu....? Klu nk smik contoh mudah mscam blog batu api putra merdeka ni lah kannn.... hasil kerja jadi batu api tiap tiap bulan tokong dan momok bayar RM50k sebulan...... putrayahudimerdeka jadi CEO... pekerja dan macai batu api amik lah abu bakar sebagai kerani batu api flm blog nih.... kelamqabut sbgai pegawai blog batu api ... suman amat office boy merangkap coffee boy dan ted manof prooOOOTTT sebagai cuci jamban..... tetiba ada chek yg di sain oleh suman amat dan dibank in kan oleh ted manooff...... dlm hal ni yg buat kerja penyelewengan ialah sumsn amat dan ted manofff..... tak ksn nak tangksp dan tuduh CEO putrayahudi merdeka yg sakau duit tsb...... dlm hal ni nama najib dan tandatangan najib ada tak flm cheque itu........ sorang buat satu company krna tangkap... klu sorang buat salah satu PBT dng YDK atau Datuk Bandar kena tangkap..... akai ada ka......??? Cukup2 la buat fitnah... bukti pun tak ada..... puiii

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yaa..mohd najib mana tau menulis..apatahlagi membaca..dia cuma tau sain saja...bodokan macaii..

      Padam
    2. Mamat 817,

      Tak perlu Najib sign cek itu. Ada bank transfer yang tak pakai cek pun, kau tak tau ke, Mammat?

      Yang patut kau tanya ia lah: M&A Resources International sama ke dengan M&A 1MDB. Yang kata di Perkara 117 bahawa segala yang mustahak di lakukan mesti ada kebenaran bertulis oleh Najib.

      Mesti sama punya. Sebab SRC ia lah anak syarikat 1MDB.

      Bila dah ada kebenaran bertulis, tak payah si Najib tulis atau sign surat apekebende lagi ke bank. Ada faham? Ngarti?

      Padam
    3. Tunjukkan krbenaran bertulis tu dolu... nk tunjuk 1.27 juta tandatangan deklarasi ' save momok' pun ketakq lutut... puiii

      Padam
    4. 932, hang ketaq pungkok bila Anwaq nak sodoq bila dia keluoq dan Najib kena masuq.

      Ingat, Sg Buluh dah terima bekas DPM, bukan tak boleh terima bekas PM.

      Padam
    5. Hahaha....9.32 dah alih tiang gol pulak dahhhh......

      Padam
    6. Masalah kalau pakai surat mana cop syarikat ,sila jawab ia,
      Kalau ADA tiga orang CEO mana tandatangan kedua2 orang ITU ia
      Akaun syarikat bukan seorang je boleh keluarkan senang2 je,
      Dah akaun ITU ADA tiga nama untuk dia keluarkan Wang
      Yg kau lupa sprm suruh laporkan diri until siasatan tiga orang, jadi maknanya duit hanya boleh dikeluarkan tiga tandatangan,
      Bukti bagi tak lekap hanya buat2 oleh tun m itu

      Perkara ini pun kau tak tahu, benda kecih kau tak tahu

      Padam
    7. Mintak bukti kerrrr.....boss dedak ko cakap air liur jer pon boleh jadi bukti.....penyamun...hakkktuiiii

      Padam
  4. Yaa..mmg bodoh..duit masuk akaun sendiri pun tak tahu...senang saja mohd najib nk cuci tangan..apa punya manusialah..duit masuk tak tau..habiskan duit tau pulak..ProOO00ootTt

    BalasPadam
  5. Habis tu,apa fungsi Najib sebagai penasihat eksekutif 1mdb. Tak kan nk bgi alasan dia x tahu. Kalau mcm tu,sah lh dia x ubah seperti tunggul kayu dalam 1mdb. Semuanya dia x tau.baik punya alasan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul apa 8.20 komen, Najib perlu bertanggungjawab, bangkai bila busuk dah tak boleh nak hidu cakap tak tau pulak?

      Padam
  6. 8.16
    Tunjukkan bukti dan fakta arahan tu dari najib........ bukti mana.....fakta mana.....?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu saja le hujah kamu. Najib dah ngaku ada terima wang dari Pak Arab pun kau masih tanya bukti. Ngapa bodoh sangat kamu nih?

      Kau suruh le dia saman SR, WSJ, NYT dll. Atas alasan defamation. Tak berani? Takut kalah. Takut bila bicara banyak lagi pekong Najib keluar?

      Padam
  7. Tak habis2 PUT MERDEKA dok hasut netizen...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak habis habis sekor pemakan dedak Najib ini keluar komen, lepas tak berapa minit, keluar lagi, komen pendek pendek, takda isi, takda fakta, takda hujah munasabah.

      Dia sekor saja yang coba terrorizing blog ini bagi pihak Ah Jib Gor yang ramai rakyat mahukan di ganti, kalau tak UMNO akan kalah di PRU14.

      Padam
  8. Kes ni ke yg najib kata dia tak tahu tu? Hehe

    BalasPadam
  9. Wahai penyokong najib knp kamu pertahankan najib mati-matian sdgkan dlm hati Dan logik akal kau tahu bahawa najib bersalah? Penyokong najib perasuah adalah pengkhianat bangsa,agama Dan negara. Ya Allah tlg selamatkan negara Malaysia Dan rakyat nya yg baik.penyokong najib adalah rakyat yg pengkhianat tlg kalah Dan hancurkan mereka ya Allah bersama2 dgn najib sekali. Amin ya Allah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sblum tobat momok bawak tobat dulu sekongkol dng pluralist/syiah/kominis...

      Padam
    2. Aku rasa penyokong Najib ni di bayar. Sayang depa tak pilih yang pandai sikit, yang tahu cari fakta dan hujah, yang boleh gunakan nya dengan tepat kpd tuduhan2 ke atas Najib.

      Tapi Mr Cash Is King banyak duit. Dia tak kisah le siapa yang di pilih untuk mempertahankan dia, konon. Sian. Pandai pandai tupai melompat, satu masa akan jatuh ke tanah.

      Padam
    3. Tahu kah anda semua bahwa kes Najib ini mendapat liputan yang
      luar biasa di-Singapura? Majoriti rakyat Singapura berpendapat
      yang Najib sangat bersalah...PM Lee Hsien Loong sekarang ini
      sedang bertaichi agar dia tidak di-lihat terlalu mesra dengan
      Najib....al maklumlah tak orang tak kita...siapa yang hendak berkawan rapat dengan orang yg bersalah takut nanti
      di-kaitkan sama.

      Padam
    4. Bagus bagus bagus, gendang kuat kuat dan pukul canang banyak banyak, Abang 10:27 PG.

      Rosmah tak kasi Naji letak jawatan, tapi kalu hebohkan bertalu talu, boleh harapkan UMNO gantikan dia.

      Padam
  10. Paling mudah analogi dlm kes tokong dan tanah di jln manggis kelulusan utk maju tanah dan tarikh pajak pun dilulus dlm sebulan.... yg tu tokong bagi kelulusan. ... tspi tokong bukan saja bole baca dan tandatangan ... tokong bolr ckp tatau pulak... yg ni kotak desak tokong saman blogger yg bongkar rasuah tokong.... momok pernah jadi prnisehat petronas dan proton tapi momok tatau apa yg petronas dan protin buat ..... momok maetrkedarah gaji buta.... momok makan gaji buta sambil garu peliakqq

    BalasPadam
  11. Tunggu lah - takkan Peguam Negara Pandi senang saja kata Najib tak bersalah, atau kata takda bukti, atau bukti tak kuat, jadi Najib boleh lepas dari dakwaan selama lama nya.

    Negara negara lain ada ambil tindakan. Kawan golfing dia Obama tamat tempoh jawatan Presiden nya di hujung tahun ini. Pengganti nya tak semesti nya main golf dengan Najib jugak.

    Tambahan pulak, Tun Dr Mahathir nak serah 1.27 juta Deklarasi Rakyat yang di tanda tangani rakyat kpd DYMM YDP Agong. Dan dia akan meminta perhatian Raja Raja kapada kempen "Selamatkan Malaysia" dari Najib.

    BalasPadam
  12. Cepat la serah babi....tak sabau nak tgk momok bagi tandatangan palsu kat agong.... klu bole NOW...

    BalasPadam
    Balasan
    1. 9.23 kalau nak komen berhemah la skit, jangan kosong takde isi, tuhari perlekeh deklarasi tak dapat sambutan harini dah terlebih dari jangkaan.

      Padam
    2. Nate' tuh babi pendatang DAP. Keturunan Cina Bukit di Selatan China, mana tau berhemah. Hentam saja dia tiap kali dia keluar.

      Padam
    3. Seronok nampak? orang beri perhatian dengan komen2 kau yang
      bodoh! engkau sendiri tau Najib salah. Itu sudah mencukupi.

      Boleh tak tolong sikit? Tak salah nak pertahankan Najib tapi
      jawablah tuduhan dgn hikmah sikit. Tak gi sekolah eh kau?

      Padam
  13. Apabila umno ditumbangkan barulah najib boleh diheret ke mahkamah seterusnya diadili dan dipenjarakan.

    Kami rakyat boleh bersabar.

    Dua kekosongan kerusi menjadi tanda aras kepada permulaan tumbangnya umno dan najib.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mana korang nak tumbangkan UMNO. DAP nak tumbangkan PAS dan PKR. Depa sebaliknya nak tumbangkan DAP dan satu sama lain. Dah berkecai, jadi Pakatan HARAPANTAT.

      Tapi betul, ramai yang nak tumbangkan Najib saja. Dan kukuhkan UMNO.

      Padam
  14. Yesss tumbangkan umno bn dulu....baru bole masuk mahkamah... klu kjaan PKR di sgor tumbang nnti heret assmin... dulu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bols nak tumbangkan UMNO BN. Kau DAP ye? Nak jahanamkan Azmin Ali. Orang PKR kata tiada maaf bagi mu. Nak sula morang di atas pasi di tepi pantai.

      Ingat, bila Anwar keluar penjara, dia sula korang dalam bilik.

      Padam
  15. Kahkahkahkah..
    Mane justo penipu?

    Kahkahkahkah..
    Mane fitnah wsj?

    Kahkahkahkah..
    Mane yahudi zionis?

    Kahkahkahkah..
    mana pkr team b?

    Kahkahkahkah..
    mana rba dap?

    Kahkahkahkah..
    mana boboi mockeris?

    Kahkahkahkah..
    mana derma seikhlas hati

    kahkahkahkah..
    pusing ikot mana pun xle lari. Ini mahkamah spore dh bg bukti

    kahkahkahkah..
    tp nk jdk cai najis kena ada rukun iman ke 7. Percaya najis suci murni xmenipu xmembohong xmencuri.
    siapa2 xpercaya najis suci murni boleh terbatal iman.

    kahkahkahkah..
    ini agama lg teruk dr syiah. Syiah bleh jdk munafik demi menjaga keamanan dia. Agama najis kena jdk munafik sepanjang masa selagi ada yg xpercaya najis suci murni.

    kahkahkahkah..
    Bukti bg mcm mn pun jgn percaya. Selagi percaya kpd najis dan duit, akhirat dlm tngn kita.

    Kahkahkahkahkahkahkah

    BalasPadam
  16. Isu ini berkait rapat dengan kes saman DSN malu pada TLLS yang mana Najib MENGAKU dalam KETERANGAN BERTULIS kepada mahkamah yang dibaca oleh peguamnya...cuma memohon Tun Ling Liong Sik buktikan duit tersebut dari SRC International...Nah bukti dh ada....sebagai balas hujah..Tapi semua sedia maklum bahawa Nik Faisal tiada di Malaysia...

    Kalau Najib seorang yang AMANAH pasti melaporkan kepada pihak berkuasa khususnya pihak bank tentang wang di akaun peribadinya TETAPI TIDAK...malah bershopping sakan di HAWAII waktu negara tengah mengalami BANJIR BESAR dipenghujung 2014...

    Pemimpin ini WAJIB disingkirkan....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Penyamun.....Allah sedang memandang semua rancangan JAHAT ko. Ko tak dapat lari dari pandangan Allah. Dengan manusia bolehla ko tipu hai penyamun. Tapi lama2 bangkai yang busuk dapat gak orang cium baunya.

      Satu hari nanti MASA ko akan sampai ko terimala bala merembat duit rakyat. Bangga ke ko hidup dalam sumpah-seranah orang??

      Penyamun perompak patut disingkir.

      Padam
  17. Jika parti Untuk Macai Najib Only u.m.n.o beri habuan......TERIMA! dan ucapkan TERIMAKASIH!

    Jika peraih undi u.m.n.o datang jawab....YA (niat dalam hati tidak akan undi calon parti u.m.n.o!!!)

    Apa yang penting tiba hari mengundi, para pengundi mempunyai HAK untuk memilih seperti berikut;

    1.tidak keluar mengundi kerana benci calon2 yg bertanding

    2.keluar mengundi seterusnya Rosakkan kertas undi sebagai tanda protes dan bantahan terhadap pemimpin bernama najib yg KORUP, ZALIM dan MENGANAIYA RAKYAT!

    Ingin lebih baik lagi?

    3.Undi calon parti pembangkang!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bro 12.07
      JANGAN ROSAKKAN UNDI dan JANGAN TAK KELUAR MENGUNDI.
      RUGI rosakkan undi atau tak keluar mengundi ni sebab pihak lain tetap keluar mengundi pangkah parti mereka.

      Bila kita TAMBAHKAN UNDI pada calon kita.....SATU undi akan KURANG pada pihak parti lain.

      INGAT....JANGAN ROSAKKAN UNDI sebab undi yg rosak TAK DAPAT MENGURANGKAN bilangan undi di PIHAK LAWAN.

      Kpd yg nak mengundi cukup-cukupla kita diperbodohkan dgn pembohongan, kepincangan, pura2 dan munafik.
      Buktikan kita TAK BODOH.

      Padam
  18. 1) ada pencacai sesat disini
    hari hari menyalak bukti
    satu gudang dunia dah bagi
    tak mahu terima buta dan tuli

    2) benda yang sama diulang ulang
    DAP kominis kita diserang
    yang di sokong apanya kurang
    jual negara bohong terbilang

    3) bukan read bean syiah DAP
    ramai umno kini dah lari
    tinggal pencacai si bos menteri
    tak tahu bezakan kanan dan kiri

    4) meroyan mintak bukti masuk wang
    2.6 mengaku dah masuk siang siang
    memang dajal alias jembalang
    tak reti bahasa suka nak perang

    5) Tun Mahathir Mukriz di cerca
    wanemdibi bukan Tun mula
    bila rugi dah hilang punca
    minta rakyat sokong segala

    6) pada pencacai sedar dan ingat
    sokong khianat Allah melihat
    dedak umpama sepinggan pengat
    terlalu manis jadi tak sihat..




    BalasPadam
  19. Kalau ada 100 orang tandatangan minta kami cari Nik Faisal di Indonesia.Saya akan cari beliau tanpa apa2 bayaran.Saya warga Msia dan dah tinggal di Indonesia tahun 20 tahun.

    BalasPadam
  20. 4.57 bravo bro..ikat dia..seret bawak balik!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih dan saya serious kalau Nik Faisal benar2 berada di Indonesia.Tak susah mana pun nak cari info sebab pihak di Msia tak boleh nak campur tangan.

      Padam