Rabu, 15 April 2015

KWSP Jangan Jadi Barua Bangsat..!


Selama ni dah elok elok tetiba ajer KWSP buat hal..! Jangan buat rakyat@pencarum marah..! Itu duit pencarum..! selama ni kita menerima dengan syarat 55 tahun..! KWSP jangan gila babi nak buat cadangan kepada 60..! Rakyat nak merasa duit yang mereka simpan sebelum mereka tutup mata..!

Kalau nak diperketat juga boleh dicadang tempoh 55 tahun boleh dikeluarkan segala bonus yang tersimpan sekian lama..! Selepas itu mungkin boleh di % kan pengeluaran sehingga umur 60 tahun..! Hakikatnya jika pencarum mahu menggunakan duit mereka maka KWSP kena beri tanpa banyak songel..!

Pencarum hanya mahu hak mereka..! Pencarum tak tanya pun bagaimana wang simpanan mereka diguna pakai dan diniagakan..! 

Walaupun kekadang kita boleh fikir kenapa pulak KWSP perlu menjual aset mereka di lokasi yang begitu strategik seperti di atas tu..! APa KWSP dah 'kering' aliran tunai? kenapa? kemana  perginya? ke Cayman juga ke?

Lu Fikir La Sendiri!!!

6 ulasan:

  1. ITULAH. BILA CEUPAC/MTUC dok menyalak-nyalak supaya umur persaraan dilanjutkan hingga 60 th (ada pulak yang mencadangkan 65 tahun) kononnya nak ikut negara maju, tak ada siapa dikalangan "pertubuhan pekerja" menentang. Kerana apa? Pasal pemimpin "union" (kerajaan/swasta) belum mencapai umur 60 th (kecuali ada yg dah mencapai umur 71 th pun masih menjadi pemimpin union).Abih tu nak salahkan KWSP lak. Jgn lupa, bila keluarkan KWSP (bagi orang Islam kena bayar zakat tau). Yang dok marah-marah keputusan KWSP mencairkan "aset" dengan menjual harta tanah yang mungkin tidak menguntungkan (pasti setelah diputuskan oleh ahli Lembaga KWSP yang terdiri daripada Wakil PEKERJA/MAJIKAN/KEM KEW) korang bising. Habis jika pelaburan tu rugi? lagilah korang melalak kan. Yang penting pada tiap-tiap tahun ada keuntungan (bukan rugi) Kalau yang mengkritik hebat sangat dari segi pengurusan kewangan/pelaburan, jadilah salah seorang AHLI LEMBAGA KWSP. Mudah sangat membuat tuduhan melulu/tanpa mengemukakan fakta. Jenis apa rakyat Malaysia ni ya? Bodoh tak boleh diajar cerdik tak boleh diikut.

    BalasPadam
  2. Gunalah bahasa yg elok sikit nak sampaikan mesej. Kwsp pasti da buat kajian. Saya sendiri berpengalaman mengenali mereka yg duit habis begitu cepat sebaik kluar epf pd umur 55thn. Cadangan epf utk lanjutkan mengikut umur pencen... kerana pencarum masih bekerja. Itukan cadangan...yg boleh dibahaskan ...bahas dgn profesional bukan dgn makihamun. Mana dia akhlak kita seperti yg dituntut dlm al quran dan sunnah?

    Bahas dengan ilmu... dgn membalas fakta2 kenapa kwsp menjurus dgn cadangan itu.

    Saya sendiri tidak setuju dgn cadangan ini. ..kerana banyak faktor. Cadangan tersebut mungkin sbb banyak kes duit habis sebaik 2-3 thn lepas bersara. Itu mungkin kes trpencil.
    Hujahlah dgn scenario2 knp kwsp tak patut lanjutkan umur..

    BalasPadam
  3. idea oleh sial, disokong oleh siallan, dipersetujui oleh yang memang sial.

    BalasPadam
  4. Duit abis ka lepas keluar simpanan,itu tuan punya duit punya Hal.fikirkan hak pencarum,itu yg mustahak.jgn makan hak org lain,buat profit sana sini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sokong...............

      Padam
  5. kwsp hanjing..susah sgt nk bagi duit org....lancau ape ..butoh..

    BalasPadam