Ahad, 14 Julai 2013

Transformasi Ayam Hassan Malik..


Menteri ayam @ Menteri cap ayam Hassan Malik nampak sangat sudah buntu dengan kerenah kartel kartel ayam dalam negara. Kalau masaalah harga ayam pun Hassan Malik tak boleh nak selesai macam mana nak jaga hal yang lebih besar? Memang masaalah ayam ni wujud sejak wujudnya pasar ayam lagi, namun pihak kerajaan melalui KPDNKK selama ini tidak pulak sebuntu Menteri salam cium tangan ni...!

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaaan Datuk Hasan Malek mengajak orang ramai 'menukar' selera daripada memakan ayam kepada menu lain seperti ikan dan daging sebagai usaha mengekang kenaikan harga ternakan itu.

Beliau berkata langkah itu dianggap perlu memandangkan terdapat pihak tidak bertanggungjawab yang cuba mengambil kesempatan menjelang musim perayaan Hari Raya Aidilfitri dengan menaikkan harga ayam sewenang-wenangnya.

Katanya ia juga bertujuan mengajar pihak berkenaan yang cuba mengaut keuntungan supaya sedar tindakan tidak bertanggungjawab mereka tidak akan berhasil.

"Pengguna perlu guna kuasa untuk ajar pihak tidak bertanggungjawab, kalau tengok harga naik jangan beli ayam tapi beli daging pula," katanya ketika berucap pada Program Pemimpin Bersama Rakyat di Pulau Perhentian dekat sini, hari ini.

"Kita sedang pantau dan cari punca kenaikan harga ayam adakah daripada pembekal, pemborong atau peniaga sendiri," katanya.

Dah seminggu harga ayam melambung lambung dipasaran..masih nak pantau dan nak cari punca? mudah cakap...jangan makan ayam..! senang..!!! keling bunting pun reti cakap macam tu..!!!

Baca pendedahan blogger paneh.disini.

Lu Fikir La Sendiri!!!

10 ulasan:

  1. Sepatutnya sebulan sebelum ramadan sudah di impot ayam dari luar negara. Sudah pasti harga ayam jatuh kurang dari rm6.50 sekilo.

    Sebelum raya ni harap disegerakan ayam impot dan dijual secara lambak di KR1M. Jangan bagi pada peniaga2 cina. Kalau cina2 nak tutup ladang pun tak apa. Orang2 melayu pun dah bertekad sekarang akan buat ladang sendiri.

    BalasPadam
  2. klu takat nk suh boikot jer bek dia takyah jdk menteri...blogger gap pun blh jdk menteri...lembap stokin sungguh....

    BalasPadam
  3. gara-gara tak dapat kawal harga ayam, suruh kita jangan makan ayam? hahahaha bodoh punya menteri. otak beku.

    BalasPadam
  4. kita akan menghadapi 4 kali hari raya lagi sebelum sampai pilihanraya ke 14 dan munkin hari raya pd tahun 2016 rakyat malaysia akan mendapat ayam percuma 1 malaysia kot.

    BalasPadam
  5. apa lah punya strategi menteri cap ayam nih...?? Patutnya lepas dilantik jadi menteri terus keluar permit Import Ayam . Ni lagi 3 minggu nak raya apa pula langkah penyelesaian ...yg dapat diambil ??. Nak biarkan saja cina cina buat duit dengan menghisap darah melayu...???
    lambakkan ayam dalam pasaran lah Bro...dan biar harga ayam jatuh sehingga 2.50 sekilo ..susah sangat kah.... aku pun boleh ganti menteri ni...

    BalasPadam
  6. Mintak PEMANDU tubuhkan lab ayam

    BalasPadam
  7. impot ayam hudup dari thai,sekat ekspot kesingapura.itu pun kalau berani!

    BalasPadam
  8. Benda berlaku setiap tahun,setiap kali puasa,raya benda yg sama berlaku..takkan tak tahu2 lagi?Takkan baru nak kaji?Ok kita bagi chance menteri baru,maknanya raya tahun depan kita tahu masalah ni setel.

    Kerajaan atau pihak2 yg berkenaan kena pecahkan monopoli perniagaan makanan yg dikuasai cina.Sekurang2nya ayam,lembu,beras.. Melayu kena conquer.Kalau Melayu pegang harga takdelah dipermainkan sesuka hati macam ni.Orang Islam berniaga ada etika,kafir berniaga duit saja matlamatnya.

    BalasPadam
  9. Tiap Tahun cina sembelih melayu bila masuk ramadhan ... tak bolehkah kerajaan melayu fikir macammana nak majukan Industri makanan yg diusahakan melayu sendiri..?? kalau Gov boleh bagi senang senang kat SJK(C) 5 -6 juta walau pun dorang tak mintak .susah sangat kah nak tubuh tabung bantuan Industri Makanan Halal ...

    lebih setengah abad merdeka ..nak makan pun masih bergantung harap pada bangsa lain... sia sia sahaja rakyat berbaris panjang beri undi dan kepercayaan kpd BN...

    BalasPadam
  10. sepatutnya menteri ni buat laahh MOU dgn Kementerian pembnagunan asas tani,FAMA/MARDI utk dptkan bekalan dan menjadi penjual terus kepada pelanggan di bazar2 ramadhan sptmana fama/mardi buat kempen makan durian tuuuu.... bongokk!,
    masa musim durian buleh pulak fama/mardi buat kempen makan durian rm10 makan sampai pecah perut, guna kanlah pendekatan sama untuk import ayam dari indon/thailand buat kempen jualan di bazar ramadhan, kompom cina org tengah akan bunuh diri kerugian.

    BalasPadam