Isnin, 2 September 2013

Cerita Cina Khianat Cina...!



Tulisan Dr Redhuan Tee Abdullah..

Bertegas dengan isu pendidikan negara.


Saya tidak berkesempatan untuk menghadiri Kongres Perdana Pendidikan Kebangsaan (KPPK) walau dijemput berkali-kali pihak penganjur 27 Ogos lalu dan sebelumnya. Elok juga saya tidak hadir. Jika tidak, saya akan dituduh pengkhianat Cina lagi.

Dalam resolusi kongress tersebut, kerajaan digesa bertegas untuk melaksanakan sistem pendidikan tunggal dan menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama di sekolah demi meningkatkan jati diri dan perpaduan kebangsaan.

Kongres itu turut menyokong tindakan Kementerian Pendidikan yang tidak mengiktiraf Unified Examination Certificate (UEC) untuk dijadikan sebagai setara dengan kelayakan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).

Kongress tersebut juga menuntut kerajaan tidak meluluskan penubuhan sekolah menengah Cina dan tidak mengiktiraf kolej swasta Cina yang tidak mengikut kurikulum pendidikan kebangsaan.

Persoalannya, sedarkah kita berapa banyak Sekolah Persendirian Cina (SPC) dan IPTS Cina yang telah diluluskan sebelum ini? Apakah MQA (Agensi Kelayakan Malaysia) memantau operasi IPTS menggunakan bahasa ibunda ini seperti yang dilakukan terhadap IPTA? Buatlah kajian. Saya sudah letih memperkatakannya.

Isu ini telah diperjuangkan sekian lama oleh NGO pendidikan Cina dan kebanyakan NGO Cina lain seperti Hua Zong, Dong Zong, Jiao Zong, Dong Jiao Zong serta Dong dan Zong yang lain. Hari ini mereka sedang mengumpulkan tandatangan orang Cina bagi menentang pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2013-2025 (PIPP) yang antara lain mahu memperkasakan Bahasa Melayu (BM) dan beberapa penambaikan di SJKC.

NGO ini amat takut tindakan kerajaan terbaharu akan menggugat penguasaan bahasa Cina dan orang Cina tidak lagi menjadi secina-cinanya. NGO Cina tidak mahu orang Cina jadi ‘Cina Pisang’ atau OCBC, ‘orang Cina bukan Cina’. Nampak macam lawak, tetapi itulah hakikatnya

Maka tidak hairan, NGO Cina tidak langsung mahu pendidikan mereka diubah atau disentuh oleh mana-mana pihak, termasuk kerajaan walaupun sebahagian besar dana diperolehi daripada bantuan kerajaan. Apatah lagi mahu mendengar desakan NGO Melayu. Mereka tetap bertegas itu adalah hak mereka dan dijamin oleh perlembagaan. Dalam kata lain, perjuangan pendidikan Cina adalah hidup mati orang Cina.

Persoalannya, adakah selama ini kita bertegas? Nasib baiklah Pilihan Raya Umum (PRU) telah berlalu. Jika tidak, bukan sahaja resolusi tersebut akan ditolak mentah-mentah, malahan lebih banyak institusi pendidikan Cina yang akan didirikan seperti mana yang telah diluluskan pembinaannya sebelum PRU 13. Misalnya, di Kuantan, Segamat dan sebagainya.

Kenapa kita perlu tunduk kepada desakan? Kenapa kita tidak fikirkan tentang masa depan negara dan pembangunan negara bangsa? Persoalan ini telah bermain di minda saya sekian lama.

Saya harap, pada kali ini, kerajaan benar-benar serius dan jangan berdolak dalih lagi. Nak jadi apa dengan PRU 14 nanti, jadilah. Janji agenda pembangunan negara bangsa mesti diteruskan. Tidak kiralah siapapun yang memerintah.

Sebenarnya ramai juga orang Cina yang tidak setuju dengan tindakan NGO-NGO Cina ini. Tetapi mereka tidak dapat berbuat apa-apa kerana NGO ini amat berpengaruh. Pengaruh mereka disebarkan secara meluas oleh akhbar-akhbar Cina dan media elektronik Cina yang lain. Pemikiran sebahagian besar orang Cina telah sebati Cina itu sekolah, sekolah itu adalah Cina. Hidup mati Cina mesti bersama sekolah Cina. Jika tidak, bukan Cina namanya.

Persoalannya, adakah sebegitu berani sekali orang Cina? Terus terang, orang Cina sebenarnya takut mati atau kiasi, selain kiasu (takut kalah). Kiasu berkait rapat dengan kiasi. Sebab itu, kita lihat orang Cina begitu banyak melabur untuk kehidupan. Kalau boleh, jika mati sekalipun, biarlah dalam keadaan relaks dan nyaman dipenuhi wang ringgit.

Kita lihat orang Cina paling ramai yang membeli insuran, terutama insuran nyawa. Mereka tidak mahu mati dalam kemiskinan. Kalau boleh jika mati di hospitalpun biarlah di hospital mewah. Sehinggakan dalam upacara kematian, simboliknya adalah wang dan material. Saya tidak mahu mengulas lanjut. Saksikan upacara kematian orang Cina.

Saya membangkitkan isu ini kerana saya menerima ancaman bunuh baharu ini. Terus terang, hidup mati di tangan Allah. Saya serahkan segalanya kepada Allah. Moga Allah melindungi saya. Tapi saya bukanlah jenis yang takut mati, kerana Islam mengajar saya bersedia untuk mati bila-bila masa sahaja sama ada ada wang atau tidak, kerana ajal maut di tangan Allah. Sebab itu kita diajar supaya mengadakan persiapan terbaik untuk mati.

Oleh kerana sifat orang Cina takut mati (kiasi) sudah sampai masa kerajaan bertegas. Tangkap dan penjarakan ekstremis-ekstremis yang tidak mahu  menyahut agenda pembangunan negara bangsa. Ketika itu saya yakin mereka akan kecut.

Jika tidak, isu ini akan terus menjadi duri dalam daging. Bila datang PRU 14 nanti, kitapun menikus. Akhirnya, semua kembali balik asal. Inilah politik Melayu yang saya fahami sekian lama.

Bukanlah maksud saya kita menutup SJKC yang berjumlah lebih 1300 buah. Saya fikir agak mustahil untuk dilakukan. Mungkin mengambil masa. Tetapi, kerajaan hendaklah memastikan SJKC mesti akur kepada arahan kerajaan dan penambaikan yang cuba dilakukan. Jika tidak mahu, tutup SJKC dan jadikan ia aliran kebangsaan.

Kita tidak boleh berlemak lagi, kerana kaduk sudah naik junjung. Biarlah PKR dan PAS memanipulasikan isu ini. Apa yang penting agenda kebangsaan mesti diperkasakan. Namun, isu ini hendaklah dilihat secara menyeluruh termasuk SJKT (Tamil). Saya tidak risau sangat dengan SJKT kerana ia tidak seekstrem SJKC.    

Lu Fikir La Sendiri!!!

2 ulasan:

  1. Wa salute lu Dr. Walaupun berdarah cina tapi Dr. sanggup menyanggah kesilapan bangsa sendiri.

    BalasPadam
  2. Ada lagi pengkhianat Cinabeng:

    1. Teresa Kok (pasal tak kasi Cinabeng jadi MB Selangor..he..he..)
    2. Eli Wong (pasal kasi boyfriend Melayu kong kek maa...)
    3. Regina Lee (pasal jadi balaci akhbar KJ)
    4. Hannah Yeoh (pasal berlakon buat baik pakai baju kurung berselendang nak pancing budak UiTM)
    5. Lim Kit SIAL (pasal kasi anak BABI dia je jadi CM Penang)
    6. Lim GuAn Jeng (pasal tak kasi Cinabeng Penang tengok Tanda Putera...sama filem pun mau takut...bukan hantu maa...)
    7. Wee Ka Siong (pasal tak dapat jadikan SJKC bertaraf National School)
    8. Nga Kor Meng (pasal sudah kasi Old Town White Coffee + air tahi babi + tahi anjing dalam itu kopi maa...)
    9. Ngeh Kor Ham (same as above)
    10. Tony Pua (pasal sudah CIBAIkan Toa Phek Khong...sekalang Tony sudah Kristian maa.. apa lu kasi limau plastik sama tuhan? Itu sebab gua masuk Kristian)
    11. Tian Chua (pasal sudah beri Anwar LIWAT dulu anak bini dia..apasal gua tak mau bagi sama Lim GuAN Jeng..manyak ganas ohhh...)

    BalasPadam