Sabtu, 21 Mei 2016

Apasal Jolo Jual Harta..?


Kalau punca yang meragukan tentu tindakan lanjutnya pun akan terus menimbulkan keraguan demi keraguan..!

WSJ: Jho Low lucut aset termasuk karya seni berikutan siasatan

Jutawan Jho Low terus menjual pelaburannya bernilai puluhan juta dolar ketika siasatan berterusan oleh pihak berkuasa Amerika Syarikat ke atas 1MDB, lapor The Wall Street Journal (WSJ).
Kali ini, beliau dilaporkan menjual sebahagian daripada pelaburannya yang paling terkenal di Amerika Syarikat, termasuk lukisan sepasang penagih dadah oleh artis avant-garde Jean-Michel Basquiat yang bernilai AS$35 juta.
Februari lalu, beliau menimbulkan kekecohan di dunia seni dengan menjual antara lain, karya Claude Monet dan Pablo Picasso.
Lukisan-lukisan itu dijual pada harga kira-kira AS$54 juta, yang menyaksikan "kerugian luar biasa”.
WSJ yang memetik sumber yang biasa dengan siasatan melaporkan Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) sedang menyiasat urusan kewangan Low di Amerika Syarikat dan di luar negara.
Juga dilaporkan bahawa penyiasat percaya hartawan berusia 35 tahun itu menggunakan dana firma pelaburan Malaysia yang kontroversi, iaitu 1MDB bagi membeli sebahagian karya seni dan hartanahnya.
Malaysiakini tidak boleh mengesahkan tuntutan dalam laporan WSJ itu.
Bulan lalu, Low menjual karya agung koleksi seni AS$ 300 juta miliknya - iaitu lukisan Basquiat pada 1982 yang bertajuk 'Dustheads' - melalui rumah lelongan Sotheby pada nilai AS$35 juta. Beliau membuat kerugian sebanyak AS$13.8 juta.
Taikun itu dilaporkan membeli lukisan berkenaan pada bulan Mei 2013 di Christie New York pada harga AS$48.8 juta.
Low juga bersetuju untuk menjual kepentingannya di Park Lane Hotel di Manhattan - sebuah hotel 46 tingkat menghadap Central Park - untuk harga yang tidak didedahkan.
Menurut WSJ yang memetik sumber, Low membayar AS$175 juta untuk pegangan 45 peratus dalam hotel itu, tiga tahun lalu.
WSJ berkata tokoh kontroversi yang membantu menubuhkan 1MDB itu juga telah menjual sekurang-kurangnya hasil seni bernilai AS$205 juta, termasuk lukisan Basquiat dan beberapa keping lagi oleh Pablo Picasso dan Claude Monet.
WSJ kata peguam Low tidak bertindak balas terhadap permintaan mereka untuk mendapatkan komen. Low telah menafikan sebarang salah laku.
Urusan kewangannya kini di bawah penelitian apabila penyiasat di seluruh dunia menjejaki lebih daripada AS$6 bilion didakwa disalurkan keluar dari 1MDB antara 2009 dan 2015, menurut WSJ.
Apa pasal kalut jer? kenapa macam kelam kabut jer?
Lu Fikir La Sendiri!!!

19 ulasan:

  1. Inilah tokoh hartawan islam hasil didikan najis yg menjadi idola go fly kite.

    Modus operandi jho low serupa 1mdb. Bli dgn harga mhl kemudian menjualnya dgn harga lbh rendah.

    Ini model perniagaan hasil titik peluh najis yg dicemburui serata alam.

    Go fly kite begitu teruja dan berbangga dgn kejayaan najis dan jho low.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jho Lo tokoh hartawan islam? Tak pernah dengor.

      Dia jual paintings mahal dll harta dia takut di rampas dek pihak berkuasa US yang menyiasat 1MDB. Kalau di curiga beli dengan wang songlap, kena rampas le.

      Pahal pun, kalau dia dah jual pun, boleh di rampas lagi. Pembeli di anggap tau bil membeli, peguam depa perlu periksa dulu jika harta itu barangan curi, tipu dsb nya.

      Kalau pihak US dapati itu di beli dari wang 1MDB yang dia jugak songlap bersama Najib dan anak tiri nya, ada chance le kita dapat balik wang itu.

      Padam
    2. Ini J Loo manyak pandei maa aa , 1mdb manyak lugi tapi lia tambah kaya .

      Ini macam baru betut-betut niaga maa aa .

      Padam
    3. Mungkin sebelum dirampas atau dibekukan oleh pihak berkuasa US baiklah dia jual semua dan bawa lari duit tu.

      Spesis2 penyamun ni memang licik. Kadang meka guna nama orang lain untuk beli harta benda untuk kaburkan mata orang.

      Padam
    4. Keyboard warrior detected!! Watch out!

      Padam
    5. War instigator shitted!! Butt out!

      Padam
  2. Benar,go fly amat menghormati jho low ni sbb dia tidak membuat satu pon kslesalahan walau sebesar kuman sekalipon..jho low adalah seorang usahawan yg sgt berjaya,memberi sumbangan besar kpd negara serta mengharumkan nama malaysia di mata dunia..disamping itu juga beliau byk membantu org melayu naik haji,atas bantuan syarikat strategi 1mdb..kemungkinan tahun ini go fly kite mungkin akan menunaikan fardhu haji pd tahun ini atas sumbangan jasa beliau yg menjadi cytro menyampaikan maklumat kpd pengguna internet ttg kemurnian usahawan cina ini..pelaburan strategik YANG SANGAT MENGUNTUNGKAN ini menyebabkan tertubuhnya satu sistem percukaian kontroversi negara iaitu GST yg SANGAT SANGATLAH TIDAK MEMBEBANKAN RAKYAT..jadi org ramai khusunya umat melayu tak perlulah risau ttg si penama jho low ini yg sgt tidak membahayakan kpd negara kerana beliau hanya nak enjoy sakan dgn paris hilton saja dan jd penerbit filem separuh lucah hollywood yg menjadi kebanggan go fly kite,nek tempoyak,bangla dll.. tanggungjawab insaniah jho low ini juga dgn memberi zakat kpd najib utk mewujudkan negara umat melayu islam yg berjaya di mata dunia dgn slogan yang lebih islamik "cash is king"..sesungguhnya jasa jho low ini SANGATLAH BERJASA KEPADA NEGARA KITA..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sapa cakap jho low tidak membuat satu pon kslesalahan? Siasatan sedang di jalankan, beb. The Jury jauh belom di tubuhkan - di US, trial by jury.

      Yang lain anda cakap tu aku tak komen sebab tak sanggup baca - takda perenggan. Sori, rugi sorang pembaca le anda nulis gitu.

      Padam
    2. Anon 6.58 ptg tu sindir cai Najib la.... fahami betul2

      Padam
    3. Tu lah tak bijak (polite word, kan?) sindir menyindir nih. Bukan semua orang sanggup baca satu peranggan begitu panjang tanpa perenggan.

      Kan buang masa nulis gitu. Dan bersorak lah cai2 Najib serta Pembangkang. Depa bukan reti sindir menyindir pun. Dia main maki hamun, carut mencarut, awak fikir boleh faham sindir?

      Kalau nak dapat kesan apa kita tulis, tulis cara terus menerus le. Dan pakai perenggan le. Ini di blog, bukan di Parlimen. Atau mesyuarat antarabangsa. Bukan macam Menteri Luar India yang satu masa dulu cakap di UN berterusan hingga larut malam.

      Ada faham? Ngarti? Comprende? Wakaru?

      Padam
    4. Alahai anon 0805..itu sekadar komen,bkn contest nak buat karangan yg penting point dia tu..walaupun gaya penulisan lemah,tp maksudnya org boleh phm..tu pon nak heboh..komen kau pon ke laut..lain kali bukak blog sendiri la bhai..
      Lg baik dgr cai jibby bg komen..menguji minda dan emosi..
      Cai,ooo caii..!!!

      Padam
    5. 1028 ko cai ajib ye? tak paham pun apa 805 tu cakap. ko bagi komen nak deflect pembaca dari tajuk pos, ye. takda isi pun.

      Padam
    6. Keyboard warrior detected!! Watch out!

      Padam
    7. War instigator shitted!! Butt out!

      Padam
  3. fly kite letih hari ni. Terbungkang tengah tidur tu. Kejap lagi dia bangun...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia sabenar nya mogok. Tak di bayar dek puak Jibo. Sebab komen komen nya takda isi, tak membantu Jibo langsong, membikin pembaca lebih menyampahkan Jibo.

      Padam
    2. Mustahil payment xmsk.
      Dlm memilih pnyokong, najis suka yg bodoh.
      Bnyk mentrri bg komen bodoh.
      Ade yg blum dpt jdk menteri tp sanggup bg komen bodoh, maka dpt naik pangkat jdk menteri mcm keruak.
      Go fly kite tgh enjoy elaun jdk cacai tu.
      Fikir positif. Dia bkn cari china doll tp blk kg.Kn isnn cuti, dia blk kampong ulur duit kt mak bapak.

      Padam
  4. Saya fikir Jho Lo mesti ada peranan dan mesti dapat "big share of the loot" dari 1MDB. Kalau firma Yahudi Goldman Sachs dapat US$500 juta bagi mengaturkan bond, tak tau berapa Jho Lo dapat.

    Mesti lebih. Berganda lebih. Sebab saya fikir dia yang mengaturkan banyak perkara, urusan di US, di Timur Tengah, dll.

    Rasa nya scenario nya begini: Jho Lo yang mulakan rancangan 1MDB ini. Fikir lah, dia yang mula mula tubuhkan syarikat dengan anak Raja Trengganu, nak buat pelaburan untuk wang royalti minyak Trengganu. 1MDB itu dulu nya syarikat yang di gunakan dek Kerajaan Trengganu.

    Kot dia mula mula berbual dengan Reza Aziz, anak tiri Najib dan kawan karib dia sejak sekolah. Bila dapat idea nak buat 1MDB sebagai "sovereign wealth fund" untuk Malaysia, di kaitkan dengan 500 ekar prime land bekas Lapangan Terbang Sg Besi, dia berdua beri tahu Rosmah, emak si Reza, belom berani jumpa bapak tiri dia di masa itu.

    Rosmah pun melompat, ada peluang besar dapat wang berbilion, Jho Lo boleh carikan beberapa Pak Pacak di Timur Tengah, tubuh beberapa syarikat, konon nya buat perjanjian dengan yang ada konsessi minyak di Kzazakhstan dsb nya, buat macam macam perjanjian tanpa due diligence dll - apa nakkan due diligence kalau semua di atur dek Jho Lo.

    Rosmah pun kasi tau Najib, jenis never take no for an answer, Najib jugak excited, ada dalang, ada jongos, ada Pak Pacak boleh aturkan semua.

    Jadi, Jho Lo pun rekomen Memorandum & Articles of Association Perkara 117 yang tak payah Kementerian Kewangan ada wakil di Board of Directors tak macam anak anak syarikat Khazanah Inc.

    Maka timbul lah 1MDB yang, pandai pandai tupai melompat ..., jadi skandal begitu besar.

    Amacam? Masuk akal tak scenario tuh?

    BalasPadam
  5. http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2016/05/another-najib-shocker-petronas-selling.html

    Kalau betul...

    BalasPadam