Sabtu, 28 Mei 2016

HOT ~ Bank Berumur 143 Tahun Tutup Kerana 1MDB..!


Jenayah rentas benua..! Jenayah dunia..! 

Akhiran riwayat bank BSI pada usia 143

Alkisah 1MDB telah meninggalkan jejak kebinasaan merentasi tiga benua, dengan menyaksikan ramai tokoh-tokoh korporat dan perbankan utama meletakkan jawatan, pendakwaan pegawai bank dan pembekuan beberapa akaun.
Bagaimanapun, mangsa paling utama setakat ini ialah Bank BSI Bank, yang berdepan dengan prosiding jenayah atas, antaranya, kegagalan mematuhi peraturan pengubalan wang haram dalam mengendalikan pemindahan berkaitan 1MDB.
Penyiasatan antarabangsa, yang secara dasar dikepalai oleh pihak berkuasa Swiss dan Singapura, telah membongkar bank yang berusia 143 tahun itu.
Malaysiakini menerokai tentang kepentingan pemkembangan ini dan peranan BSI dalam kisah 1MDB.
Mengenai BSI
Banca della Swizzera Italiana, atau BSI, diasaskan pada tahun 1873.
Bank itu memulakan peluasan antarabangsanya pada 1969 dan melebarkan sayapnya ke Hong Kong pada 1981, kemudiannya ke Singapura pada 2005.
Menurut laporan tahunan BSI, ia memiliki kekuatan tenaga kerja seramai 1,256 kakitangan di Switzerland dan 656 pekerja di luar negara, dengan 310 daripadanya di Asia.
Pada masa ini, ia dimiliki oleh Grupo BTG Pactual, namun dalam proses untuk diambil alih oleh EFG International pada harga 1.33 bilion Swiss franc. Nilai tersebut dijangka lebih rendah ekoran tindakan pihak berkuasa ke atas BSI.
Akhiran riwayat BSI
Walau sebelum pihak berkuasa Swiss dan Singapura menamatkan riwayat BSI, bank itu telahpun dilanda masalah ketika siasatan 1MDB menjana momentumnya.
Bulan lepas, Bloomberg melaporkan bahawa beberapa kakitangan kanan meninggalkan BSI cawangan Singapura, termasuk ahli-ahli jawatankuasa yang menyemak dengan para pelanggan utama semasa era 1MDB selain ketua pematuhannya.
Ketua pegawai operasi bagi operasi Asia BSI, Gary Tucker, yang turut meninggalkan bank itu, manakala ketua operasi Asia BSI, Hanspeter Brunner, telah mengumumkan persaraannya.
Namun, libasan paling dahsyat berlaku, pada Selasa lalu, apabila Singapura mengarahkan penutupan bank BSI di negara itu.
Menariknya, ia adalah tindakan pertama yang seumpamanya oleh pihak berkuasa Singapura dalam tempoh 32 tahun.
Pengawal selia kewangan Switzerland, Pihak Berkuasa Pemantauan Pasaran Kewangan Swiss (Finma) turut mengarahkan tindakan yang serupa, meluluskan pengambil alihan menyeluruh EFG International ke atas BSI.
Ia berlaku, dengan syarat, BSI dibubarkan dalam tempoh 12 bulan menerusi integrasi ke dalam EFG International.
Apa salah BSI?
Kedua-dua, pihak berkuasa Switzerland dan Singapura telah mengeluarkan kenyataan umum mengenai kesalahan BSI, walaupun terdapat kekurangan dari segi butirannya.
Di Switzerland, Finma menyimpulkan bahawa BSI telah melanggar keperluan kewajaran berkanun dalam kaitan dengan penggubalan wang dan pelanggaran serius dalam prinsip-prinsip pengurusan risiko mencukupi dan kesesuaian organisasi.
Di Singapura pula, pihak berkuasanya mendapati BSI terlibat dalam “pelanggaran serius keperluan penggubalan wang haram, pengurusan lemah dalam operasi bank dan salah laku oleh beberapa kakitangan bank".
Semua ini dilihat dalam konteks penyiasatan yang berkait dengan 1MDB.
Menghubungkan titik-titik
Sebelum siasatan dimulakan oleh pihak berkuasa Swiss dan Singapura, portal berita Sarawak Report telah mengetengahkan peranan BSI dalam pelencongan dana-dana 1MDB.
Ia bermula dengan AS$1.83 bilion yang mana 1MDB telah salurkan ke luar negara untuk aktiviti usaha sama dengan PetroSaudi International antara tahun 2009 dan 2011.
Ia adalah nilai sama yang Bank Negara kemudiannya arahkan 1MDB untuk dibawa pulang ke Malaysia, dengan firma itu gagal berbuat demikian sehingga dikenakan denda.
Daripada jumlah itu, AS$1.03 bilion tidak tersalur kepada aktiviti usaha sama itu. Sebaliknya, ia disalurkan kepada akaun Good Star Limited di RBS Coutts yang terletak di Zurich dengan penerima manfaatnya adalah jutawan berasal dari Pulau Pinang, Jho Low.
Di sini ialah di mana BSI membuat kemunculannya.
Lebih setengah daripada jumlah yang dilencongkan itu, atau AS$529 juta, telah dipindahkan kepada akaun Abu Dhabi Kuwait Malaysia Investment Corporation’s (BVI) di BSI Singapura antara 28 Jun 2011 dan 4 September 2013 dengan penerima manfaat yang sama.
Sarawak Report, berdasarkan kertas siasatan pihak berkuasa Singapura yang terbocor, telah seawal bulan April tahun lalu melaporkan bahawa Jho Low menguasai sekurang-kurangnya 45 akaun bank BSI di bawah pelbagai nama syarikat.
Pendedahan tersebut nampaknya konsisten dengan penemuan Finma yang mengatakan : “Dalam konteks kes 1MDB, bank (BSI) itu gagal untuk memantau hubungan dengan kumpulan pelanggan dengan sekitar 100 akaun bank pada tahap sewajarnya."
Ia berkata, dana-dana dipindahkan antara akaun-akaun ini tanpa justifikasi sewajarnya.
Secara kebetulan, anak syarikat 1MDB, Brazen Sky Limited turut mengendalikan urusan perbankan dengan BSI dengan sejumlah unit dana bernilai AS$1.1 bilion dalam pegangan.
Lebih dari itu, prosiding mahkamah Singapura menunjukkan SRC International, bekas anak syarikat 1MDB, juga mempunyai akaun dengan BSI.
Pegawai bank BSI, Yeo Jiawei telah didakwa atas tuduhan menandatangani surat rujukan palsu atas nama BSI kepada ketua antipengubalan wang haram Citigroup Inc bagi mempermudahkan pindahan AS$11.95 juta dari SRC International kepada Equity International Partners Limited.
Penerima manfaat Equity International Partners Limited ialah Tan Kim Loong, rakan sekutu Jho Low dan juga penerima manfaat asal Tanore Finance yang menyalurkan AS$681 juta kepada akaun bank peribadi milik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak.
Pihak pendakwa Singapura merumuskan komponen ini sebagai “barisan baru” dalam siasatannya tetapi tidak jelas dalam kaitannya dengan pergerakan wang Jho Low bernilai AS$529 juta ke dalam, antara dan luar BSI.
Maklumat yang didedahkan kepada awam mungkin hanya cebisan kecil daripada penyiasatan, namun lebih banyak butiran dijangka muncul apabila prosiding mahkamah Switzerland dan Singapura bermula nanti.
Apakah ini akhiran kisah 1MDB?
Di sebaliknya, ia hanya suatu permulaan.
Sarawak Report mendakwa AS$529 juta dalam akaun Jho Low di BSI telah dikeluarkan dari BSI cawangan Singapura dan dipercayai dipindahkan ke Hong Kong.
Adalah tidak jelas institusi kewangan mana yang disalurkan itu. Pihak berkuasa Hong Kong memperakui siasatan tersebut, namun terlalu sedikit maklumat yang disediakan setakat ini.
Finma turut melaporkan meninjau ke dalam RBS Coutts, yang mana sejumlah AS$529 juta muncul sebelum ia memasuki sistem BSI.
Lebih dari itu, institusi perbankan lain turut dijangkakan terbabit sama.
Satu institusi utama ialah Falcon Private Banking, yang mana digunakan Tanore Finance untuk memindahkan AS$681 juta (yang kerap dirujuk sebagai RM2.6 billion) ke dalam akaun AmBank milik Najib.
Begitu sekali kesan kerosakan yang 1MDB lakukan terhadap institusi kewangan dunia..!
Tapi, di Malaysia???
Lu Fikir La Sendiri!!!

24 ulasan:

  1. Kahkahkah..
    Ini semua fitnah.

    Kahkahkah..
    Mahkamah berat seblah.

    Kahkahkah..
    Nk tau yg perkara sebenar baca utusan dan tgk tv3 je.

    Kahkahkah..
    Xpun follow go fly kite babi.

    Kahkahkahkahkah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Teruk le najib. Ada penyokong pun macam di ataih ni. Tahu mengkahkah saja. Tak coba cari fakta dan hujah membantu pertahankan Najib.

      Dahtu maki orang cakap go fly kite babi. Dia sepatut nya pergi bang balls. Bola Najib dan kuncu kuncu nya.

      Padam
    2. Anon 11.22 tu sindir cai Najib

      Padam
  2. Yg buat kerja kerja bank BSI dan pegawai atasan yg korup dan tak beretika... nak bagi melingkup BSI bukan 1mdb .... yg prlingkup bank tu pegawai dan kaki tangan yg korup.... sama gak dng Bank Baring dari London yg lingkup dusebabkan seorang pegawai Bank Baring du Singapore.... dah 2 kes bank lingkup semua di Singapore. ... tak pulak ada PM Magret Teacher PM England masa tu dipersalahkan... BSI mrlingkup sebab pegawai banknya yg tak etika.. sana ked dlm PBT soranh kakitangan yg rasuah abis suma Datuk Bsndar.. YDP... Lembaga Penisehat disalah kan... akai ada ka..? Laporan Sarawak Repot Dan Malaysia Kini mme terkenal dng laporan berat sebrlah dan fitnah.... sama mca Deklarasi Selamatkan Malaysia(baca selamatkan BBoboi Botak) yg buat kerja menipu tandatangan Tun Momok dan Botak tapi ada orang persalahkan Blog Batuapi putramerdeka... macai macai momok..TSMY..shafie pulak disalahkan... tak ke babi namanya tuhhh.... momok dan botak buat kerja semua macai kena salahkan... babi oooo babi....kikikiki

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya sokong pandangan kamu...... Admin ni sekelompok ngan Din Turtle Dan Celah Gelegar.... kuoasbisue ikut selera Dan tenangkan kelompoknkecil ajer...... mana mungkin 1MDB jadi punca BSI tutup.... agak2lah..... cepatlah dakwa 1mdb..... admin, din turtle, Dan Celah poen .... eh silap Celah gelegar tak sabar nak raya sakan tahun ni.......

      Padam
    2. 11.44 & 12.01
      aik melingkup sebab pegawai dan kakitangan korup? lawak jenaka abab ini..korup sebab curi duit ke bro..tolong kasi pencerahan..bukan ke ditutup sebab jalankan urusniaga 1MDB..aduhai..dah terang2 nak ubah tiang gol lagi. Pegawai dan kakitangan korup sbb curi duit pelanggan ke? sbb tu kerajaan singapura suruh BSI tutup..makan dedak banyak sangat ni..g le jilat bontot najib tu bro..insya allah bahagia dunia dan akhirat..dia dah joli duit 2.6b tu, korang dapat pe?

      Padam
    3. 11.44, kamu di bayar dek Setiausaha Akhbar Najib ke? Tengku Sharifudin apekenama nye. Ikut Najib, marah WSJ beritakan The Star itu kepunyaan Jho Lo. Suruh wakil WSJ di sini di siasat.

      Pandi mesti dapati depa ada buat salah, tak macam Najib. Di bawak ke Mahkamah le depa. Aku nunggu Pandi buat gitu. Tentu WSJ keluarkan macam macam lagi pasal songlap duit bila bicara.

      Padam
    4. 1144 dan 1201 dua ekor babi terlepas kandang cari dedak. Ni baru betul2 dungu,bangsat bahalol punya komen. Ni sial ni bila nak mampus,dah dapat duit haram dah? Bodoh terus bodoh sbb mak bapak kau ajar jadi dungu. Keturunan mangkuk babi yg terlalu bangang.
      Best ke jadi pemakan taik sial ni?

      Padam
  3. Kalau banyak bank mscam BSI di luar nrgara yg lingkup lagi bagus ternyata Bank Asing lagi haramjadah tak amanah... x de moral dan tak berintergriti.... kli Bank Sgpre..Bank Swiss. .dan segala bank didoonia ni lingkup lagi bagus... nnti bole tuduh ini semua pasal 1MDB.... kah kah kah...puiiiii

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bank yang terima RM4.2 bilion, masukkan ke ekaun ekaun Jibo takpe? Kupra worak ko.

      Padam
  4. kite tungguuuuu ajib masuk mahkamah nanti.....he he he....lepas tu korang nak berkokok ke....suka hatilaa......tapi ajib ni berani ka?

    -anti jub-

    BalasPadam
  5. herr fly kite.....

    could you ask your revered 681 pie emm......did he get back his units from bsi? bsi already closing down.......what happened to the units then........or the units become dust?.......mmmm.......'dust in the wind'......

    ain't that song awesome, herr fly kite?

    -anti jub-
    -

    BalasPadam
  6. Lepas ni harap ada bank di dooonia in yg berusia 300 tahuun lingkup pasal 1mdb.......kikiki.. yg korup mental rasuah kakitangan bank yg lingkup kan bank sendiri... 1mdb jugak yg disalahkan...... tak ke babi nama nyer tuhhh


    Ratu naga babi smpi lan tak saman saman

    BalasPadam
    Balasan
    1. Perg cai jilat hippo sampai kurus.

      Padam
    2. yg korup mental rasuah kakitangan bank yg lingkup kan bank sendiri?

      Ko baca di mana berita tu, Jing ProJibo? Ke ko korek dari lubang jubo Jibo? Ko dah tukar ketawa kikiki pulak sekarang?

      Bila korang nak saman SR, WSJ dan NYT? Ada bola? Takut bertan malumat songlap duit RM4.2 bilion keluor ye?

      Padam
  7. Gajah depan mata jangan buat tak nampak....akaun bugis dan hippo dalam negara...ambank. Bila bank negara nak ambik tindakan? Pengasas ambank sampai mati kena tembak sebab tak setuju dgn apa yg berlaku dlm ambank.
    Dari pengakuan anak dia, 3 hari selepas orang bugis datang nak offer macam2 tp dia taknak, kena tembak.
    Satu dunia tengok msia negara korup.
    Bugis ko memang celaka.

    BalasPadam
  8. Tunjukkan la..... no account tu...... bodohhhh ..... tunjukkan tarikh masuk duit tu bodohhhhh.... tunjukkan amount nyer bodohhhhhh....... tunjukkan pengakuan anak dia tu boodohhhh...... klu banglo lajak laris tokong semua document boleh tunjuksmpi la nihh tokong tak saman saman lagi.....bodohhhh.!!!!...... tunjukkan NOW

    BalasPadam
    Balasan
    1. 101.. tunjuk ABAH kau!!!..bodohhhh??!!.. kalo kau nak tau saper si bodohhh tu.. cuba kau tengok muka kau di cermin.. yg kat dalam cermin tu la si BODOHHHHH!!!..

      Padam
    2. Ko bodoh, bangang, bingong, tongong, bengap di tipu Pengsonglap Bugis Lanun.

      Ko tak tahu pun bahawa peraturan akhbar dah beratus tahun mesti lindungi punca malumat depa. Namun demikian, Mahkamah di merata dunia ada yang terima apa malumat yang depa keluarkan begitu sebagai bukti atau evidence, pesalah di hukum.

      Ko bangang tak tahu apa makna bukti atau evidence. Takda orang nampak Anwar Al Jub menyodok Saiful tapi ke jel jugak dia masuk. Aku nak lihat Pengsonglap duit Bugis Lanun itu masuk jel bilik sebelah Nuor Al Jub. Hah, baru sedap cite.

      Padam
  9. Tokong banglo lajak laris dah tunjuk dokumen... surat kelulusan.. ROS..ROC...agreement tarikh... s&p ... smpi la ni tokong x brani saman..... blog batu api putramerdeka... sila tunjuk kan NOW....!!

    BalasPadam
  10. oooiiiiii....mangkuk2 hayun......kutuk sana kutuk sini......

    pakai otak sikit....

    dulu ajib cakap duit dalam bsi....lpeas tu dah jadi unit......sekarang bsi nak tutop.....ko tak nak tanya ajib ke ........apa jadi dgn unit tu?

    tu semua duit korang jugak.......bengong.......

    ni la org panggil pak kaduk.......tak sedar sendiri punya duit dh hilang, dh jadi unit...lepas ni tak tau jadi apa........berkokok sana sini....

    -anti jub-

    BalasPadam