Rabu, 18 Mei 2016

HOT ~ Punca Arul Letak Jawatan Dari 1MDB Terbongkar..?


Sebelum ni arul pernah berkata bahawa kemungkinan penipuan besar besaran berlaku dan hasil kerjasama dalaman 1MDB...boleh baca di sini. Arul juga pernah dilaporkan berkata bahawa kegagalan membayar IPIC boleh jejaskan hutang lain 1MDB. Juga boleh baca di sini.

Mungkin perkara diatas ini lah yang menyebabkan Arul dan kesemua ALP 1MDB mengambil keputusan meletakkan jawatan..!

Dalam kehangatan dan bebanan hutang serta kemungkinan adanya penipuan telah dilakukan, Najib dilaporkan berkata..

Terlalu awal untuk rumus ada penipuan, kata Najib

Adalah masih terlalu awal untuk merumuskan bahawa terdapat penipuan dalam transaksi atau urusniaga berkaitan 1MDB dan International Petroleum Investment Company (IPIC), kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
"Pada masa ini, terdapat pertikaian antara 1MDB dan IPIC.
"Justeru, pihak 1MDB sedang mengkaji dan mengambil segala langkah yang perlu untuk membuktikan bahawa pihak IPIC dan Aabar Investment PJS bertanggungjawab ke atas dana yang telah dibayar oleh 1MDB kepada Aabar BVI berjumlah AS$3.5 bilion,” katanya dalam jawapan bertulis parlimen semalam.
Najib, yang menjawap dalam kapasitinya sebagai menteri kewangan, berkata adalah terlalu awal untuk membuat kesimpulan sama ada penipuan berlaku dalam urus niaga itu.
Beliau mengulas soalan Lim Guan Eng (DAP-Bagan) yang menyoal mengenai sebab di sebalik peletakan jawatan yang dikemukakan oleh CEO 1MDB Arul Kanda Kandasamy.
"Bila CEO 1MDB, Arul Kanda Kandasamy meletakkan jawatan dan adakah ia kerna penipuan dalam IPIC dan Aabar yang melibatkan AS$3.5 bilion, sebab perletakan jawatan ditolak oleh Lembaga Pengarah 1MDB sedangkan semua ahli lembaga pengarah telahpun letak jawatan.
“Macam mana faedah AS$50juta dibayar bila IPIC enggan berbuat demikian,” soal Lim.
Macam ni punya malapetaka yang merosakkan pun masih lagi kata terlalu awal?
Kalau ini awal..! bila tengah dan akhirnya?
Bala apa pula yang menanti?
Lu Fikir La Sendiri!!!

18 ulasan:

  1. Aduhhh..dengar mohd najib punya jawapan boleh naik darah dibuatnya..dia yg luluskan semua projek2 mdb..dialah penasihat..tapi yg byr hutang rakyat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. In Japan. President of a motor company (Mitsubishi) got whacked (cars recalled), he resigned.

      In Malaysia. big boss of 1MDB got whacked, is resigned - to staying.

      Damn.

      Padam
  2. "Terlalu awal untuk rumus ada penipuan," kata Najib

    Dah songlap BERIBU RIBU JUTA MASUK AKAUN PERIBADI takder penipuan?

    Ini mana mari punya Piiii Emmmpt?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ohhh terlupa plak nak sebut, kami yang pilih dia tu hari...

      Padam
  3. sekarang ni..berbohong di Parlimen dah menjadi satu perkara biasa...parlimen ni dah jd kedai kopi dah..

    BalasPadam
  4. Ketahian apakah kata² Najib ni. Malunya ahli² Umno ada seorang pemimpin macam ni.

    BalasPadam
  5. DAH LAMA NAK TANYA SOALAN, KENAPA DINEGARA JIRAN BOLEH TONTON SIARAN LANGSUNG BOLA TAMPA LANGGAN ASTRO? SALURAN BERITA PULA BANYAK,PIHAK BERWAJIB PERLU BERI PENJELASAN,SUKAN BOLA DIMINATI RAKYAT,

    BalasPadam
  6. kih kih kih ... bila pulak Arul letak jawatan ? Arul dah clarify pun petikan media yg salah tafsir. Spin angin tak kemana bro ... syok sendiri jer ... apa yg PM cakap tu benar dan berasas ... apa yg korang spin ni yg tak masuk akal ... go fly kite !!

    BalasPadam
  7. Arul sounds like a man of integrity. He was an international corporate guy, working in Dubai(?) before accepting a post in 1MDB. He tried hard - he even tried to contain the Oppies like Tony Pua from creating havoc by giving the PAC Member the necessary facts to lessen his putting out lies and spins.

    Tapi nampak nya Arul dah kehabisan fakta fakta nak keluarkan - yang ada ha nya kucar kacir, bank statements pun gamak nya dia tak dapat lihat sapenuh nya, saperti di bayangkan dalam kata kata berbagai pihak di PAC.

    Mana nak tahan si Arul. Kesian, resume atau rekod kerjaya dia tercemar sebab penipuan pihak pihak tertentu di 1MDB. Bermacam macam di buat tanpa due diligence, forensic audit dsb nya.

    Harap akan berborai lagi rahsia rahsi Najib berikutan Arul dan Ahli2 BOD meletak jawatan itu. Dan akan membawa kapada Najib kiok di jawatan nya pula.

    BalasPadam
  8. 1MDB dah kena dah tipu pun masih terlalu awal?

    Tak hairanlaah dengan kenyataan beliau suatu ketika dulu :

    “Saya ingin mengulangi, setelah layar telah dikembangkan, apabila sauh telah dilabuhkan, pantang ketua kapal dan anak-anak kapal menoleh ke belakang,” PM Najib

    BalasPadam
    Balasan
    1. Orang Bugis zaman dulu memang ada kemahiran membina kapal dan jurumudi (navigation). Tapi semua nya ikhlas dan lurus pemikiran nya, takda penipu saperti si Bugis Najib.

      Kapal yang di nakhodakan Najib sendiri berlayar ke belakang, terlanggar batu hingga nak karam. Anak anak kapal mesti menoleh belakang nak tahu berapa teruk rosak nya dan macam mana nak hakimkan nakhadoa penipu nya.

      Padam
  9. Dulu cai-cai najib bukan main megah cakap yang 1mdb ambil alih ipp dari kroni madey untuk turunkan kadar tarif elektrik.
    Namun sejak 1mdb ambil alih sampai sekarang tak turun-turun walaupun 1sen.
    Malah hari ini menteri tenaga berkata kenaikan tarif tak dapat dielakkan.
    Lagi pun ipp dah dimiliki oleh rakyat asing.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kerajaan tak penah janji turun kadar tarif elektrik hanya anwar berjanji tarif elektrik turun. Sori 60% masih di milik oleh tmb lebih swasta dan asing hanya 20% je tak berani naik tarif elektrik. Kau baca perjanjian tarif elektrik itu

      Padam
  10. Terlalu awal untuk rumus ada penipuan, kata Najib.

    Tunggu lah salpas dia dah sediakan tempat untuk berhijrah dan persetujuan dengan pihak yang mengambil alih jawatan nya supaya dia boleh keluar tanpa di dakwa di Mahkamah.

    Bila dah siap itu semua dan dia dan famili dah berada di tempat itu di luar negara, bahru lah boleh rumus ada penipuan.

    Rumus tak rumus, songlap banyak fulus, aku harap dia terjerumus.

    BalasPadam
  11. Umno kini dianggotai oleh rata2 mereka tidak amanah,dipilih ahli dengan cara yang sungguh kotor ,perwakilan senang dibeli kesudahannya hasilnya pemimpi umno akarang ni tkda integriti senang.dibeli tupasallah...diaotang bole buat muka tAk malu walaupun diaorang tahu rakyat dh benci .tunjukla bukti satu lori skali pun diorang takda risaupunya...bos bole back up punya janji masyuk....hati dah hitam,, banyak makan tahik,,tu yang tk boleh pikit mana baik mana buruk....bubarkan umno

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ketika tun m jadi president umno amanah sangat ke?
      Yg aku politik Wang bermahajara rela ketika era tun m . masih baik najib ubah semua ahli boleh undi

      pkr amahan sangat ke mereka peikut kena buat pertadingan gusti WWF menetukan siapa dapat jawatan timbalah jawatan printing bagi pkr, selepas dapat tahu ADA pengundi hantu kahlid dan azmin ,lembaga disipilin pkr arahkan gusti WWF dicadangkan menintukan siapa layak jadi timbalah president pkr, akhir sekali kahlid kalah,

      Dap lagi teruk boleh pulak tambah kertas undi perwakilan bagi kemenangan pada dinasti lim

      Padam
  12. geng badot sarkas kepala dongga menyalak lagi. ada faham ka isu 1mdb ni? goal post sentiasa berubah. tak dapat score gol bolasepak, buat goal post hoki pula, tak dapat score juga, begitula seterusnya...

    BalasPadam
  13. Nak saman tunggu Selasa yang ke 2.6 Billion....

    Minta rakyat sabar TUNGGU AUDIT & SIASATAN dari Jun Tahun 2015...minta 6 BULAN TANGGUH....

    Sekarang dah 6 BULAN KEDUA 2016, PAC dah keluar (laporan pun di 'AUDIT' si Cari Makan)....

    Nak minta 6 Bulan yang ke 2.6 Billion ker???

    Menipu nyer si Lanun-Bugis nih lebih TERUK dan DASYAT dari keling-putar....hari hari kena sumpah dia buat muka toya jalan jalan keliling dunia...

    BalasPadam