Sabtu, 14 Mei 2016

PRK ~ Winnable..! Likeable..! Atau WinCable..!


Dalam PRU13 yang lalu, kedengaran juga pihak agensi yang memberi laporan tepat lagi benar kepada pihak atasan kecewa apabila laporan mereka selama bertahun terhadap calon pilihanraya diketepikan begitu sahaja..!

Malah ada antara calon yang bertungkus lumus memenangi hati pengundi dan layak di calonkan semula terpelanting kerana 'winCable' mengambil tempat..!

Malah janji seorang ketua di Dewan Merdeka yang keramat telah dipersiakan hanya kerana mahu menjaga kepentingan 'orang keliling' nya..! Kesannya? Keputusan bukan semakin baik malah semakin parah..!

Semalam, Zahid dilaporkan berkata...

BN akan meletakkan calon yang bukan sahaja ‘winnable’ tetapi juga ‘likeable’ pada pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Kuala Kangsar dan Sungai Besar, kata Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.
Ahmad Zahid, yang juga Naib Presiden Umno berkata, BN akan menyenarai pendek calon yang berpotensi dan mengumumkan calon bagi kedua-dua kerusi itu seminggu sebelum hari penamaan calon.
“Sebelum memilih calon, kita akan semak latar belakang dengan beberapa agensi agar calon-calon bersih daripada semua unsur negatif,” katanya kepada media selepas merasmikan Konvensyen Akrab Kebangsaan Kali Ke-7 di sini, hari ini.
Benar, bahawa pengundi perlu matang dan bertanggungjawab dalam pemilihan yang bakal di buat..! Namun apabila melihat senario dan tahap ampuan dikalangan penjilat yang rakus ianya telah membuahkan hasil pemikiran kolektif dikalangan pengundi dan rakyat bahawa mereka berhak dan perlu memilih parti dan kerajaan atau memilih individu?
Apa makna parti dan kerajaan jika ianya hanya menjadi tunggangan individu tertentu???
Realitinya, rakyat muak dan jelak..!
Makanya...
Lu Fikir La Sendiri!!!

35 ulasan:

  1. Pada saya BN sekarang dh berada dlm wad kecemasan, kalah kedua dua prk ni, BN dlm kategori ICU. Pru 14 sendiri Mau ingat,lu fikir lh sendiri. Jamal ikan bakar bukan winable & likeanle candidate ke?. Burger dh kasi free.

    BalasPadam
  2. Baru ini tun m telah gagal menghantar tandatangan delakrasi Rakyat, sepetut tun m menghantar nya pada 11may dan 12may ketika majis raja2 bersidang tapi telah gagal menghatar nya, saya masih ingat para media pangil dan telah tetap tarikh 11may Dan 12may bagi hantar ke majis raja2

    Rakyat tertanya2 benarkah dekalrasi ITU mencapai 1juta atau tidak
    ,Jika tidak seperti dikatakan tun m gagal hantar atas gagal mencapai tandatangan seperti tarikh ditetapkan ,ramai ahli pakatan suruh tun m meletak jawatan

    Ikut ikut cerita seterusnya team b tun m kroni pkr and umno vs team a najib rejim vs team a anwar nepotism vs team c dinasti lim dap

    BalasPadam
    Balasan
    1. Siapa cakap gitu? Kau sorang aje yang cakap. Siapa nak percaya kau cakap? Satu hapah rujukan, punca atau link pun takda kau bagi.

      Sebab takda itu semua. Bohong fitnah kau saja, Mamat wei.

      Padam
    2. He.he.he 11mei tarikh majis raja melayu bersidang patut hantar tapi gagal ini ling nya http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2016/04/19/deklarasi-rakyat-sasar-serah-1-juta-tandatangan-kepada-majlis-raja-raja/

      Padam
    3. Ini ling ia patut hantar pada 11may Dan 12 may tapi gagal dia laksanakan, sepetut nya kharunddin patut persalahkan kerena gagal menghatar tandatangan delakrasi Rakyat pada majis raja melayu

      http://www.sinarharian.com.my/mobile/nasional/lebih-500-000-tandatangan-dikumpul-setakat-semalam-1.519584

      Padam
    4. Bodoh nya kau wahai si Tonjol. Takkan lah Tun tak bikin atau mintak appointment dulu. Kau ingat main pergi aje nak hantar Deklarasi itu ke? Ko sekolah mana dulu?

      Ini lah jenis ang menyokong Ajib. Sungguh ajiab pemikiran nya. Kalau Najib tak di gantikan, alamat ranap le UMNO di PRU14.

      Padam
  3. Tuan Admin,
    Teman dah tak interested dgn BN lagi dah.
    Dah hilang minat bro.
    Kerana najib kami sekeluarga hilang kepercayaan.

    Sori tak dapat nak halalkan KEMUNGKARAN dan RASUAH.
    Tak nak bersubahat.
    Undi kita boleh menjadi TIKET berleluasanya kemungkaran
    Jadi berpegang TEGUHLAH pada AGAMA.
    Kita bertuhankan Allah bukan bertuhankan duit.

    BUKTIKANLAH semua spekulasi tu salah barulah boleh dipikirkan pasal undi BN.
    Mana duit yg hilang tu pergi?
    Siapa yg dapat duit tu?
    Semua TAK DIBUKTIKAN secara sahih.
    Kalau duit negara boleh hilang.....macam mana nak letak kepercayaan??
    Jadi macam mana nak bagi UNDI??

    Tuan Admin, teman tak nak tahu kat mana kedudukan BN.
    Fenin pala....fenin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jika pilih tiga
      Anwar
      Tun m
      Najib

      Aku pilih najib sebab najib tak penah guna pentas pembakang, najib tak penah mengikhnat umno

      Tun m ADA recod buruk dua Kali gunakan pentas pembakang, 1)dia cuba jatuh tun ku Dan 2)dia cuba jatuh najib 3)cuba jatuhkan Pak lah
      Dia ajak anak dia sekali gunakan pentas pembakang Dan dua Kali masalah ekonomi tahun 80an Dan 1997-98 recod tun m ITU

      Anwar ADA recod buruk sendiri fikir cari sendiri liwat,politik Wang,cuba jatuhkan PM tun m ITU.

      Kalau mukhriz dah tunjukan recod buruk macam mana jadi menteri atau PM sendiri kau fikirkan sendiri, Cuba jatuh PM, bersekongkol dengan dap, gagal Jalankan tugas beri.

      Sebab itu aku cakap jangan harap mukhriz dapat naik guna nama bapa dia jika tak ubah sikap dia sendiri


      Padam
    2. 'najib tak penah guna pentas pembakang, najib tak penah mengikhnat umno'

      Ayat ni aku kena setuju. Najib tak payah angkat sumpah untuk terus setia dan tak keluar UMNO pun aku boleh percaya.
      Sebabnya:
      1. Di situlah talian hayat yang dia ada. Lingkup UMNO lingkuplah Najib.
      2. Di situlah juga ada hamba abdi yg jadi penyokong dan penganut dia. Cakap bersembur airliur sikit aje dah cukup utk pengikut2 ni percaya dia tulus bersih dan suci.Mana nak cari hamba abdi sebetul bendul macam tu sekarang ni...

      Padam
    3. 10:58 PTG,

      Kau mengarut mengatakan najib tak penah mengkhianat umno. Najib buang ISA yang boleh mendiamkan di tempat tahanan pemimpin2 DAP yang suka mengungkit hak dan kepentingan Melayu, buat keputusan membuang Akta Hasutan yang melindungi Ketuanan Melayu, Kedudukan Istimewa Melayu di Perkara2 sensitif dalam Perlembagaan negara itu bukan mengkhianat UMNO dan Melayu ke?

      Ketepikan DEB yang telah menolong Melayu mendapat 23% kekayaan korporat di masa Tun Mahathir jadi PM, kasi biasiswa kpd kaum yang terkaya di negara ini dah berpuluh tahun, kasi bantuan wang kpd sekolah Cina itu tak mengkhianat UMNO dan bangsa Melayu ke? Kau buta dan pekak telinga ke?

      Ada bermacam lagi yang di lakukan si Najib yang boleh di anggap mengkhianat UMNO dan bangsa Melayu. Dia mesti di ganti kalau tidak UMNO lingkup di PRU14.

      Padam
    4. Tun m telah gagal dasar deb hanya jadi 16% tahun 2000 di sebab kegagalan tun m ITU ADA faham, tun m kasi apek ytl Dan berjaya kaya raya seluruh tendar buat jalan raya milik apek aku tengok Mata kepala aku ini, kau tahu orang hampir separuh merusuh bersih ITU semua penah dibebaskan oleh tun m selepas tun m jadi pm,
      Bro baca sejarah siapa tun m, dia pandai pergunakan orang je. Apa orang menang betul apa

      Padam
    5. Tapi ada tak duit berjuta2 hilang masa Tun M?? Tak ada kan. Ada tak kes macam time najib ni jadi satu dunia bercakap, buka siasatan?? Tak payah nak cover penyamun dedak ler.

      Padam
    6. 11:12 Tak payah menipu kau tahu tak kes bank bumiputera 17billon hilang, akuanten bank bumiputera mati gantung diri di hongkong siapa buat dan tahu tak kes pkfz penjual tanah melebih Kos harga pasaran siapa buat sehinggakan tun m pergi kemahkamah lepaskan apek itu, baca sejarah tun m itu ADA macam2 lagi ITU belum masuk kes perwaja Dan kes anak dia , maklumlah tun m bertaraf wali apa dia buat tak kesalahan , najib baru 1 kesalahan gagal pantau pelaburan 1mbd itu

      Padam
    7. 1.23 Kurang2 Tun M naik court berdebat bagai. Court bukan bodoh nak lepaskan orang begitu jer. Di situ ada hakim, lawyer. Sekarang ni ko nak kata kehakiman Malaysia gagal ke hah?? Ini satu tuduhan yg berat ni.

      Akhirnya ko mengaku gak Najib GAGAL pantau pelaburan 1MDB kan....Alhamdulillah dah sedar pun ko......Najib bukan gagal pantau jer, gagal baca sebelum sain, gagal tunjuk bukti hitam-putih, gagal bagi keterangan yg terang, gagal tadbir dengan telus, gagal naik court, gagal bersihkan nama sendiri, gagal bersihkan nama Malaysia.

      Nilah yg ko bangga tu.....Selamat Maju Jaya ke Longkang!!

      Padam
  4. @501Awani: [TERKINI] #AWANInews Penstrukturan semula jemaah menteri persekutuan akan dibuat dalam masa terdekat - PM Najib

    PM nak rombak lagi kabinet...apakah akan wujud TPM2? Nantikan....
    #AdaApaDenganKabinet

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rombak sampai bersepai pun aku tak percaya lagi dah.
      Duit yg hilang tu pun belum berjawab lagi.
      Apa guna 10 kali rombak kalau masalah tak selesai.
      Hutang negara macam tu jugak.
      Makin hari faedah makin menggunung.
      Apa bezanya rombak tak rombak??
      Dah tentu kabinet kayu jugak.

      Padam
    2. selagi najib tak undur dan tak disiasat atas pecah amanah duit yg masuk ke dlm akaun dia.. rombak la kabinet mcmmane pun... najib boleh jalan..

      Padam
  5. Winable... likeable dan'lick able' candidate. ... majsudyg lebih besooo dari PRK tu ialah calon yg layak jdi bakal PM la tuhhh. ... apa lagi ProMomok tak lain dan x bukan boboi yg tejun longkang .... mudah ssgt nk baca puak momok n the gang ni kan..biasa la bakal PM yg akan banyak lagi pulau dan tanah akan swap atas nama pengswastaan pada kroni dan anak beranak.... melayu dah dapat "batu" mungkin bila boboi botak jadi PM org melayu dapat "pisang" pulak.... Pulau Batu Putih dan Pulau Pisang.... jaga jaga bila PM dari utara nih.... hati hati yer semua....

    BalasPadam
  6. Teringat kisah #SeranganSubuh di Bursa Saham Subuh..bilamana pemimpin dari Utara bersama pasukannya BERJAYA menebus kembali TANAH beribu - ribu Hektar kembali sebagai HAK NEGARA...

    Tapi baru baru ini....TANAH di KUALA LUMPUR yang mana HAK NEGARA telah DIJUAL kepada CHINA....alangkah SIALNYA Pemimpin Kini...

    BalasPadam
  7. Lagi bahaya pahlawan Bugis, habis diranjaunya duit rakyat. Rombak kebinet utk lantik ku lie jdi tpm ke2. Recycle & reuse.

    BalasPadam
  8. Apa kejadah serangan subuh bila di akhir hujung usia bersekongkol serangan dengan pluralist/syiah/komunis terang buat serangan akidah iman dan islam...

    BalasPadam
    Balasan
    1. bro iman ko ada ke.. Islam kat Ic jer ke.. pluralist/syiah/komunis.. ni ko ada bukti ke.. atau khayalan ko aje.. setahu aku Tun M masih mau org UMNO yg gantikan si penyamun tu.. kata kan Najib undur.. PM org UMNO gak.. org tu dlm ketegori mana??

      Padam
    2. 10.53
      Apa ke bengap sangat kau ni??
      Tun M bersatu dgn pembangkang atas dasar DEKLARASI RAKYAT sahaja.

      Deklarasi Rakyat TIDAK MEWAKILI mana2 individu, parti, NGO atau pertubuhan/perkumpulan.
      Jadi apa AGENDA PARTI, NGO, individu atau pertubuhan/perkumpulan TIDAK TERMASUK dalam Deklarasi Rakyat......ko paham tu??

      Jadi kalau kau nak tuduh Tun M bersekongkol dgn pluralist/syiah/komunis memang TAK BETUL.......ni aku ulang sekali lagi.......agenda mana2 individu, parti, NGO atau pertubuhan/perkumpulan TIDAK TERMASUK dalam AGENDA DEKLARASI RAKYAT.....kau paham tu??

      Deklarasi Rakyat hanya membawa AGENDA RAKYAT, SUARA RAKYAT, HASRAT RAKYAT dan KEHENDAK RAKYAT saja.
      TUJUANNYA utk RAKYAT SAHAJA utk suruh Najib UNDUR dan bertanggungjawab atas semua masalah yg BERKAIT.
      Jangan nak CUCI TANGAN je.

      Dari komen kau tu aku tahu kau TAK BACA details Deklarasi Rakyat.
      Kau pikir agenda pluralist/syiah/komunis pun dimasukkan sama dalam Deklarasi Rakyat apabila Tun bersatu dgn pembangkang.

      Sebelum komen kau baca dulu betul2.
      Jangan merapu je nak berhujah tapi tak baca apa2.
      Tolong jangan cakap kau pun jenis tak baca sain buta aje.

      Huuuuh letih dgn org macam kau 10.53.

      Padam
  9. kah ..kah..kah ..padan muka bn...tak kenang di untung...dpt jawatan dari rakyat...tapi tak pernah dengar cakap rakyat...mampos lu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebusuk BN tak pariah mcm Pakatan lah. Tak tahu nama Pakatan apa sekarang. Pakatan HARAPANTAT kata orang.

      Padam
    2. Auta keling boss dedak lg power bro. Tepis mengelak nombor satu. Sape buka mulot siap kau memang nahas bawa balai. Itu lg tak boleh harap. Memang tak boleh harap. Yg boleh cuma harapantat jer.

      Padam
  10. Babi tex PM tu dulu dapat jawatan dari BN.... negeri kelahiran kedah dan p pinang masa jadi PM pun negeri pun jatuh pada pembangkang .... org selatan yg sokong lepas tu semua pulau dan tanah di malaysia digadai org asing dan anak beranak... batu yg tinggal... tak ke BABI nama nya tuhhh.... puiii..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jawatan dari BN tuh bapak kau punya ke? Bapak kau ada didik kau supaya cakap cara berhemah ke? Kau Cina Bukit ungrateful ingrate DAP ke? Macam budak kecik tak habis dgn Pulau Batu Putih dan puiii yang meludah bapak kau sendiri. Membabi orang macam apek longkang DAP. Nate' mu nih.

      Padam
    2. 11.38 tu memang tak de fakta lain selain batu putih bapak dia. Esok nak mampos tulah kalimah akhir yg dia ucap.....babi batu putih.

      Padam
    3. nak cerita pulau batu putih... nak buat jambatan bengkok dlm kawasan negara pun takut.. bodoh punya org..

      Padam
    4. Yg kensel jambatan bengkok tu PM utara ... kimakkqq la.... tun zzzz...zzzz... krohhh..krohhh

      Padam
    5. 9.25 Apa pon kimaqq tu paling cun untuk boss dedak ko. Kalau tak der dedak dah lama boss ko melingkop. Yang buat dia bertahan ialah kerana dedak cap badakkkkkk......kimaaqqq luuu.....hakkkktuiii

      Padam
  11. 1) letaklah calon winnable likeable
    bila berjawatan dia jadi disabled
    nak jadi pemimpin walaupun unable
    projek dah banyak jadi unstabled

    2) nak sokong bos air liur basi
    perlukan dedak agar tak mati
    apa nak sibuk pasal Deklarasi
    sudahkah rasa runsing dihati?

    3) pulau Batu Putih si Pulau Pisang
    diguna pakai kutuk Mahathir
    sedikit tidak kami terangsang
    ke mahkamah siapa yang takut hadir?

    4) kenapa kutuk pemimpin Utara
    bukankah Malaysia sama sahaja
    di Pahang penyamun buat angkara
    perompak Bentong Kali diberi nama

    5) setahu kita momok tu hantu
    Gemuk pendek rambut menggerutu
    Tun tak layak digelar begitu
    91 tahun handsome selalu..

    6) pencacai suka menyebut Boboi
    tuduh nak jadi perdana menteri
    patut di runsing pemimpin koboi
    ajak berdepan sentiasa nak lari..






    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju bro terutama skali no. 6 tu.

      Padam
  12. Keistimewaan ceramah politik berpihak pada parti bukan UMNO dan PAS. Isu 1MDB pemimpin UMNO akan letak jari telunjuk kat bibir. Calon PAS akan dilihat sebagai tumpuan, samada pro atau anti UMNO.
    Maka datangnya AMANAH atau PKR dikira sebagai giant killer kerana kehilangan dua kerusi MP UMNO menyajikan perubahan MP di Parlimen..... UMNO mungkin akan lancar rombakan kabinet terlebih dahulu sebagai strategi taktikal cuba mengalih pandangan rakyat.

    BalasPadam