Isnin, 16 Mei 2016

1MDB ~ Hassan Bakal Di Hadap Ke Jawatankuasa Hak & Kebebasan..?


Takde penyakit cari penyakit..!

Isu 1MDB: Gesa Hasan diambil tindakan

Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar menggesa Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC), Datuk Hasan Arifin dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan susulan dakwaan meminda laporan siasatan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Menurut Mahfuz, pindaan itu dibuat oleh Ahli Parlimen Rompin itu tanpa persetujuan ahli PAC yang lain.

"Pengerusi PAC telah bertindak secara bersendiri tanpa mengikut tatacara Jawatankuasa apabila meminda Laporan PAC sebelum dibentangkan.

“Beliau sendiri mengakui beliau telah meminda laporan tersebut tanpa persetujuan semua ahli PAC,” katanya dalam satu kenyataan, lewat malam tadi.

Bulan lalu, Timbalan Pengerusi PAC, Dr Tan Seng Giaw mendakwa Hasan telah melakukan kesalahan serius kerana menyunting laporan PAC mengenai 1MDB berhubung pemilikan syarikat Good Star Limited (GSL) dengan memotong sepatah ayat yang telah dipersetujui dalam mesyuarat.

Seng Giaw merujuk kepada laporan PAC pada muka surat 25, antara lain menyebut, 'Bank Negara Malaysia (BNM) telah dimaklum secara sukarela oleh pihak berkuasa negara berkenaan bahawa GSL merupakan sebuah syarikat yang dimiliki oleh seorang individu tiada kaitan dengan Kumpulan PetroSaudi'.


Patut la Seng Giaw dah tak jadi hero dalam tv3 suku dan utusang..!

Kenapa?

Lu Fikir La Sendiri!!!

8 ulasan:

  1. Pengerusi "cari makan" PAC yang bodoh.

    Beri tahu depa yg kasi testimony boleh tutup mike kalau tak mau apa yg depa kata di rekodkan dalam Hansard Parlimen.

    Ramai depa yang Pegawai Kerajaan. Tentu lah depa switch off microphone. Takut incriminating atau menjejas jawatan depa. Mana nak dapat laporan PAC yang accurate.

    Dahtu, buang dua ayyat dalam derap laporan yang semua ahli dah setuju, termasuk dari parti Pembangkang.

    Siapa yang nak hormatkan laporan PAC.

    Siapa kata isu 1MDB boleh selesai selepas PAC keluarkan laporan?

    Hassan Pengerusi PAC mengarut. Memang patut di kena tindakan disiplin Parlimen.

    BalasPadam
  2. Sorang dari yg tutup microphone bila kasi testimony itu ia lah Ketua Jabatan Odit.

    Dah lah laporan / komen dia ke atas odit ekaun 1MDB yang setaf nya buat di rahsiakan, di PAC pun rakyat tak dapat tahu apa yang dia kata sepenuhnya.

    Tengku Razaleigh dah cakap berkali kali Laporan Ketua Jabatan Odit itu perlu di keluarkan dari taraf Rahsia dan di umumkan kpd rakyat.

    Najib mesti tak kasi punya. Mesti sebab incriminating him.

    Satu masa nanti Rahsia akan keluar, Najib akan di kenakan tindakan mahkamah di atas salah laku berkenaan 1MDB dan RM4.2 bilion masuk ekaun peribadi dia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. PAC mesti jaga rahsia termaktup dalam undang2 pac, toni pau dan rafizi Cuba dedah siasat belum habis dia dah tindakan, cuba buat perkara era tun m berkuasa dah lama macai pembangkang dah masuk dalam lokap sebab dedah rahsia masih dalam siasatan..

      Padam
  3. Ku Li pun cari macam jugak....hari2 orang hulur lama2:terliur jugak!!

    BalasPadam
  4. Kekebalan, megatasi segala-galanya .

    BalasPadam
  5. Aku masih ingat lagi dulu tun m hina Mahfuz Sekarang dia pergunakannya he.he.he manusia senang dipergunakan Dan bodohkan semata kerana kuasa

    BalasPadam
  6. Kah kah cito budak mahpos lulus serakat SRP pun ko org kaut... budak mahpos tu cuma cakap 'bakal' didakwa... bila..? Tahun apa...? Kat mana..? Setakat bakal dakwa jer ko otg pun sentap batu api punya blogger.... babi sungguh... aljuboori dah sound tun momok dan assmin pasal pakaran putus harapan... nnpk gaya ada team A dan team B dlm PKR.... kamdin jaapa tatau nk sokong sapa... jangan nk kait UMNO dng team A & B dlm PKR

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mahfuz lulus SRP lebih baik dari najib mengnyonglap duit rakyat.

      Kelebihan mahfuz adalah membela nasib rakyat dan memperjuangkan yang HAK dan menentang yang batil!!!

      Padam