Khamis, 26 Mei 2016

HOT ~ Pendedahan Cuci Duit 1MDB Di BSI Singapura..!


Mana mahu lari???

Agensi kerajaan sebuah negara yang dipercayai dunia yang buat pendedahan ni..!

Dana 1MDB dipindah ke kumpulan kuasai 100 akaun di BSI

Pihak Berkuasa Penyeliaan Pasaran Kewangan Switzerland (Finma) berkata siasatan 1MDB menunjukkan dana dipindahkan kepada satu kumpulan pelanggan yang menguasai lebih 100 akaun di Bank BSI.
Finma mendedahkan perkara ini dalam memperincikan "pelanggaran serius atas peraturan pengubahan wang haram" oleh Bank BSI.
"Dalam konteks kes 1MDB, bank tidak melakukan pemantauan secukup hubungannya dengan kumpulan pelanggan dengan sekitar 100 akaun di bank itu.
"Transaksi telah dilakukan kumpulan pelanggan dan dengan pihak ketiga tanpa bank menjelaskan justifikasi komersial mereka secukupnya," katanya dalam satu kenyataan.
Satu contoh, katanya, Bank BSI berpuas hati dengan penjelasan bahawa deposit sebanyak AS$ 20 juta adalah sebagai "hadiah".
"Dalam kes lain, akaun dikreditkan dengan lebih daripada AS$ 98 juta tanpa sebarang usaha untuk menjelaskan latar belakang komersialnya.
"Bank itu melaksanakan urus niaga yang melibatkan jumlah yang sama walaupun dalam beberapa kes penjelasan dan dokumen kontrak yang diperoleh bertentangan dengan tujuan akaun seperti yang dinyatakan apabila ia dibuka," katanya.
Tambahan pula, pengawal selia kewangan Swiss itu berkata bank BSI juga gagal menjalankan pemeriksaan dalam transaksi yang jelas menunjukkan pengubahan wang haram.
"Bank itu gagal untuk mendokumentasikan dengan baik atau menjalankan pemeriksaan munasabah ke atas urus niaga ini atau gembira menerima penjelasan bahawa pemilik benefisial semua akaun adalah orang yang sama atau bahawa urusniaga sedang dilaksanakan untuk 'tujuan perakaunan'," katanya .
Pengumuman Finma bertepatan dengan pejabat Peguam Negara Switzerland (OAG) memulakan prosiding jenayah terhadap Bank BSI di Switzerland dan pihak berkuasa Singapura mengarahkan penutupan Bank BSI di Singapura.
Finma berkata transaksi di beberapa benua dan pusat kewangan menyebabkan ia bekerjasama dengan beberapa pihak berkuasa kawal selia asing.
"Kerjasama dengan pihak berkuasa kewangan Singapura amat intensif.
"Ia menjalankan siasatan terhadap anak syarikat BSI di Singapura selari dengan prosiding Finma dan mengenal pasti kegagalan kawalan di sana.
"Pihak Berkuasa Kewangan Singapura juga telah dimaklumkan mengenai hasrat untuk menarik balik lesen tempatan BSI dan mengenakan denda kira-kira AS$ 13 juta," katanya.

Nak faham lagi...?

Baca...

Bank abai amaran ke atas akaun berkaitan 1MDB

Penasihat pelanggan yang bertanggungjawab terhadap akaun dikaitkan dengan 1MDB di Bank BSI mengabaikan segala keraguan di sebalik pemindahan ratusan juta dolar Amerika tanpa alasan yang munasabah, kata Pihak Berkuasa Penyeliaan Pasaran Kewangan Switzerland (Finma).
Pengurusan Bank BSI juga mengabaikan amaran berkenaan ketika penasihat pelanggan itu  meningkat menjadi antara pegawai bank yang tertinggi dibayar di institusi tersebut.
"Bank itu melaksanakan urus niaga yang besar untuk dana kekayaan itu, dalam beberapa kes membabitkan ratusan juta dolar Amerika, tanpa menjelaskan latar belakang mereka dengan secukupnya.
"Penasihat pelanggan yang bertanggungjawab dalam hubungan ini berulang kali tidak memberikan kerjasama dari segi pematuhan, terutamanya dalam berurusan dengan penjelasan yang tidak mencukupi untuk urus niaga berkenaan," katanya dalam satu kenyataan.
Finma juga mendedahkan bahawa pihak pengurusan Bank BSI juga dimaklumkan mengenai isu pematuhan ini tetapi daraipada mengambil tindakan terhadap penasihat pelanggan itu, ia berpihak dengan pegawai berkenaan.
"Pengurusan menyedari keadaan tetapi memberikan sokongan kepada penasihat pelanggan dan bukannya jabatan pematuhan.
"Justeru, tidak ada tindakan pembetulan diambil dan bonus, sebagai contoh, tidak terjejas.
"Malah, sebaliknya yang berlaku. Penasihat pelanggan berkenaan adalah antara menerima pendapatan paling lumayan di bank itu," katanya.
Finma menambah bahawa ia juga sebelum ini memberi amaran kepada bank berkenaan mengenai pelanggannya tetapi perkara itu tidak diambil serius.
"Dalam konteks 1MDB, salah laku di pihak BSI amat serius.
"Banyak kali, hubungan perniagaan yang berkaitan dengan 1MDB dibincangkan pada peringkat pengurusan atasan.
"Ini khususnya dalam kes pada akhir 2013 di mana Finma menekankan kepada bank berhubung risiko serius yang wujud dalam hubungan pelanggan dan menekankan bank untuk penjelasan lanjut.
"Bagaimanapun, lembaga pengarah dan lembaga eksekutif bank sengaja dan berulang kali menyatakan hasrat mereka untuk meneruskan hubungan pelanggan ini yang menguntungkan dari segi kewangan tanpa memberi penjelasan secukupnya kepada petunjuk risiko atau mengawal risiko berkenaan," katanya.
Mana pihak Bank Negara..! AG..! PDRM dan SPRM..! Bagi la kerjasama sambil meneruskan siasatan agar maruah diri terbela..!
Atau memang sudah tercela..!
Masih ada ker harga diri?
Lu Fikir La Sendiri!!!

39 ulasan:

  1. Mana ko pegi Chai? Da brapa ari tak mendedak kat blog ni. Da tada fakta. Masih siuman lagi ke dak?
    Lom dpt dedak dari penyamun pg ni jd tak masuk mencacai lg.

    Ko mkn la dedak penyamun tu.
    Dulu hilang telor dan skrg diapun da semakin hilang kelongsong telor dia. Ha ha ha
    Mana mau lari kawan..
    Tak lama lagi penyamun tarbus and the gang akan bungkus.
    Baik cepat ko sign DR cai. Sempat bertaubat lg cai..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Fakta semua dah jawab cuma macai je ulang tayang

      Padam
    2. Bila lagi ini cerita mau abis haa!??

      Padam
  2. Menteri Malaysia dah kena pukau gelap mata memandang kebenaraan.

    BalasPadam
  3. Memang boleh di carutkan si Lanun Bugis tuh. Tapi hormatkan Putra M, aku tak carut.

    Membuku aje dalam hati aku benda Allah itu tipu, bohong, songlap duit begitu banyak hingga RM4.2 bilion masuk ke ekaun bank dia.

    BalasPadam
  4. Maalumat dari Australian Broadcasting Corporation (ANC) itu siap dengan punca wang, jumlah dan tarikh wang di masukkan ke ekaun si Bugis Lanun.

    Bank di Australia ada saham dalam bank di Malaysia yang terlibat. Jadi, ada kebolehan ABC mendapat maalumat demikian.

    Kalau jongos jongos Najib nak nafikan, kena beri fakta dan hujah yang munasabah mengapa maalumat itu tak betul atau tidak berpunca yang boleh di percayai. Ha nya mengatakan nama bunca tak di beri ada lah amat bodoh. Dalam sejarah journalism atau pemberitaan memang di ketahui beratus tahun bahawa punca maalumat sensitif ada lah di lindungi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. (ANC) sepatut nya di taip (ABC)

      Padam
    2. 7.55
      tunjukkan maklumat tu la bodohhhh... siap dng punca wang la...account la... jumlah dan.tarikh masuk ke account si Bugis la.... TUNJUKKAN BUKTINYE LA BODOHHH.... TUNJUKKAN DALAM BLOG BATU.API NI BODOHHHHH... NOW....!!!!

      Padam
    3. Givap la Mamat suruhan Bugis Lanun. Kapal Bugis Lanun dah nak tenggelam. Nakhoda nya tak betul. Songlap duit kau, aku dan rakyat jelata beribu juta.

      Baik kau lompat keluar, berenang ke pantai. Kalo kau nasib baik, ada orang tolong kau di pantai. Kalo tak, kau merayap le cari ketam coba makan kalo tak kau mampossss.

      Padam
    4. Suruh je macai tun m rebat aset petronas pulang akan balik
      Kalau biasa mecuri ITU tetap mencuri itu tun m

      Padam
  5. Yg buat kerja bodoh bank asing nnpk ssgt bank asing diluar sana kaki rasuah... penipu dan tak berintigriti.... yg kami mahu tuduhan dan bukti ... fakta ... klu setakat mennyalak tak ada bukti nak siasat najub tang mana... kes 1mdb ini utk downgrade PM saja... bukti dan fakta ... elekk...!! Bank asing buat salah korup di luar sana Najib yg salah... macam sorang pekerja bank yg buat salah semua pengerusi. .. ceo... dan semua kakitangan bank disalahkan...tak kae babi namanya tuhh.. kalau sorang kaki tangan PBT salah guna kuasa dengan Datuk Bandar dan YDP pun diheret salah... akai ada ka...!!! TUNJUKKAN FAKTA DAN BUKTI ..!!!Tak ke babi namanya tu....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kepala hotak kamu. Yang babi itu kamu. Dan boss Bugis Lanun kamu.

      Kamu bodoh, bangang, bongol dan baghal. Tak tahu apa makna fakta, apa itu bukti atau evidence.

      Kamu ha nya nak coba menegakkan benang basah. Bukan basah dek air tapi dek lendir si Bugis Lanun.

      Padam
    2. Mmg la babi....tapi yg babi,tu kau. Kau ni bukan dungu lagi dah super dungu. Transaksi syarikat kepala hangguk tu semua pakai bank asing,jadi rekod2 tersimpan dgn mereka. Bukan nak downgrade pm yg kau jilat tu, mmg pm kau tu takde grade langsung. Jenayah yg terancang. Nak bukti? Selama ni yg fakta2 tu apa benda? Rojak ,mee kari? Bahalol!
      Cai,kau kalau tak salah takut tak nak naik court? Sapa fitnah kau,kau saman tak? Cuba kau duduk tempat jibon tu...tapi mana layak kan! Semua bodoh2 belaka tak kisah la haram ke janji kenyang sampai anak bini pun makan hasil haram. Sbb tu baka kau takde class! Baka pemakan dedak!
      CAI,TERUSLAH BODOH SEBABI2NYA SAMPAI NNT MAK BAPAK KAU BANGGA DGN SIFAT DUNGU KAU TU. DASAR LAHANAT!

      Padam
    3. 8.15
      yg ko menyalak wat tak tentu pasal apa kejadahnya ..ko pun ngaku rekod2 ade kat bank asing .... tugas ko skg ni tunjukkan rekod tu... ada tak nama najib dlm rekod tu... itu jer susah ssgt ke... tunjukkan bukti dan fakta nama najib dlm tu.... ada ke atau tak.... bukti dan fakta ada atau tak..? Susah ssgt ke nk siarkan dlm blog batu api ni.... blog batu api yg penting siar dan fitnah janji 20k masyuk tiap2 bulan...

      Padam
    4. 828, sedap dengor anda menyokong membodohkan dan mengaipkan Anjing Najib sekor tu di sini.

      Kena selalu bodohkan dan aipkan dia sebab dia takda fakta dan hujah. Dia ha nya coba istract readers' attention dari pengsonglapan duit beribu juta Ringgit di buat si Bugis Lanun tu.

      Padam
  6. Amat menyedihkan Putra..dalam kata 1MDB berhutang sehingga 50B...kehilangan entah beberapa billion lagi..tidak nampak kerisauan atau keperihatinan Jemaah Menteri tentang perkara ni. Mungkin bagi mereka 50B ni mcm 50 sen jer. Tiada usaha dari pihak mereka nak menyiasat atau mengambil tindakan terhadap wang2 yang hilang. Memang mangkuk hayun menteri2 ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jemaah Menteri mengandungi mereka yang enggeh sahaja. Mereka di lantik bukan kerana watak semenggah, telus dan akhlak baik, tapi kebanyakan nya kerana ha nya taat setia kpd Lanun Bugis.

      TS Muhyiddin dan DS Shafie Afdal menanya aje pasal 1MDB, di nyahkan dari Kabinet.

      Lanun Bugis mesti di ganti kalau tak UMNO akan lingkup di PRU14.

      Padam
  7. Dan apa jadi kepad Units..just units..dalam BSI tu yea? ada disebut tak dimana2?

    BalasPadam
  8. Dlm kes Tokong LGE dan SPRM guna Akta 154... kes tokong terang lagi bersuluh silau menyilau mcm botak boboi FAKTA dan BUKTI .... SPRM bole bagitau AG klu fakta dan bukti x cukup anggap kes tutup... tak ke babi nama tuhh... AG bole lempar balik fail siasatan tsb ke SPRM dan lengkap mna yg masih samar samar.... yg ni blog batu api yahudi momok dan tokong mcm setan bisu.... tak ke babi nama nya tu... kertas kerja torwong tokong dasar laut 350juta.. lansung blog batu api tutup dan pekak telinga... tak ke babi nama nya tuh.....puiiiii

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau dah jadi babi macam DAPigs. Pos cakap lain, orang komen ikut isi pos, kau coba deflect ke arah lain. Bodoh ke bangang kau ni? Atau kedua dua nya sekali?

      Padam
    2. 8.18
      Pos cakap lain..? Posman ke atau pos master...kadang2 kena layan lawak bodoh dng puak momok batu api nih...kah kah kah...

      Padam
  9. Ni contoh babi yg pandai auta! Nak komen tapi tetap mcm babi jugak,sbb?
    Makan dedak khas utk binatang haram!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau awak maksudkan berok di 813 dan 756 itu, aku setuju

      Padam
  10. Kebenaran pasti datang dan kita lihat apakah PM kita yang salah atau orang-orang yang ingin menjatuhkannya yang salah. Daripada tuduhan salah laku pegawai bank yang disiasat di BSI nampak macam ada tangan-tangan hitam yang sengaja mahu mengenakan PM untuk disabitkan dengan kes ini. Apa-apa pun PM dah mengarahkan siasatan terperinci dibuat untuk mencari kebenaran. Kita lihat nanti kebenarannya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Suruh lah si Lanun Bugis itu gantikan Peguam Negara dengan orang yang pendirian nya tak macam Pandi.

      Bila dia buat gitu, bukan sahaja akan dapat hasil siasatan terperinci, tapi juga akan dapat penjenayah dan pengsonglap wang beribu juta di heret ke mahkamah.

      Padam
    2. Yg tun m menipu kerajaan jual aset petnonas ketika minyak naik 95 setong pada sapura kencana milik Anak kenapa?

      Kenapa macai gagal jawab soalan aku ini ia

      Kenapa macai protun engan terima jawapan beri pada oleh kerajan.

      Dulu macai protun fanatik cakap jangan dengar cakap media asing Sekarang macai suruh kita dengar tak rasa pelik ke?

      Macai ini gagal dijawab oleh macai dah tak jawapan



      Padam
  11. Errr dah kekenyangan dan terlelap. Belum ada lagi fakta menafi dari atasan. Mungkin utk mski tdm dan kata fakta ni dari sumbrr kafir untuk jatuhkan panglima selam bugis

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukan kekenyangan aje, tapi laki bini perut buncit macam Sami Buddha.

      Mana nak nafi. Dah nyata, beb. Kita tunggu aje le kapal Bugis Lanun tu karam.

      Padam
  12. Kita tggu sapa yg tenggelam... momok dan botak atau bugis... kikiki... dah la menumpang kat parti pkr .. pastu nak tunjuk terroris kat parti UMNO ... si samat kalit sedap montot haramjadahkan momok walaupun kita sokong deklarasi selamatkan boboi botak bukan bermakna semua dosa dosa momok dilupakan.... kah kah kah.pada cai cai momok ko orang tak ada rasa maruah ko kena jambankan ke.?
    buat parti baru.la ... nnti semua syiah...pluralist komunis lgbt libral G25 dan ngo ngo yahudi boleh bersatu .... lagi senang nak diuruskan nnti.. ahakss..fuCCCKKKK...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boss kau lanun Bugis yang dah hijack UMNO. Dah abaikan tujuan asal UMNO i tubuhkan. Kalau bapak dia Tun Razak tahu, tak aman ruh nya dalam kubur.

      Ko tak baca ada orang cakap emak dia pun kata si lanun itu tak boleh jadi PM. Baca le. Pastu ko tanya boss, betul ke?

      Amacam, kau berani fuCCCKKKK boss kau lanun Bugis?

      Padam
  13. He.he.he bila lah tun m menafikan sapura kencana syarikat Anak dia beli aset petronas ketika petronas untung 95tong Dan harga gas naik diVietnam kemudian tun m gunakan kuasa dia selaku penasihat jual aset ITU kepada Anak dia sendiri, hebat penipuan tun m ITU...

    Jual aset petronas untuk Anak dia tun m ,untuk tun m jadi kaya raya, he.he.he hebatkan fanatik tun m ,jangan nafikan nya

    Golongan fanatik cepat cerita dengan aku ini aset petronas jual pada Anak tun m,
    Konterak Litar sepang dapat Anak tun m,

    Apakah menipuan nepostim utara ini sila cerita pada aku ini.

    Kalau kaya basil dari penipuan baik tak payah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau tak reti nak jawab, tak dapat cari jawapan, beribu kali orang keluorkan kpd kau, pasal Bugis Lanun songlap RM4.2 bilion masuk ekaun bank dia, bakpa kau nak cakap benda lain pulak, Mat Tonjol?

      Coba kau pujuk boss kau surrender aje le, runding dengan pihak berkenaan supaya boleh berhijrah ke negara lain dengan janji tak akan di bawak ke mahkamah sampai bila bila. Ada berani? Ada kontol?

      Buat le gitu. nanti kalau negara2 lain pun dah nak heret dia untuk di dakwa, kan dah terlambat nak lepas, tak dapat nak senang lenang makan RM4.2 bilion itu turun temurun berkurun kurun. jamtu kau pun dah tak boleh nak tumpang semangkok.

      Padam
  14. banyak manusia ni otak kat buntut.....dalam kepala penuh taik......

    klu nak sangat bukti...tunggu kat mahkamah......kita tunggu, bulan puasa ni ada satu.....ajib vs harakah......ajib gagal nak elak mahkamah.....jadi kena la masukkkk...

    nanti ada lgi.....ajib vs liong sik.......ada lagi.....ajib vs mathir......ko mintak lah berpa banyak bukti nanti....he he....

    otak/taik....pun tak tau dah nak bezakan........asik2 mintak bukti...masuk mahkamah....takuttttt.......

    errrr......mr fly kite ada?.....atau dah terbang sekali dia dengan kite dia.....

    -anti jubur-

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukti dah banyak, dah cukup. Ha nya Pak Pacak Bugis lanun tu nak kecoh aje.

      Kita sebat dia aje tiap kali di masuk. Sampai muka dia busuk.

      Padam
  15. Seem the Dungus and Donkeys defending the Biggest-Bugis-Liar cum Pirate were fed the leftovers fit for the dogs, many more times over.....

    Well, thats because you guys are spraying denials after denials without effect. So it makes perfect sense you got fed dog food!

    Asked your Bugis-Pirate and he will gladly put you down to as a Donkey's-Arse only because that is what you guys are worth, or gal if you include silly Azalina.

    Bukti nya jelas ada di portal J.A.N. Jabatan Audit Negara......tapi kalau dah dasar pemalas nak baca berita fakta sahih kerana rela diri di permainkan dari segala arah...serves you right.

    By the way, I give even easier way for Dumgus & Donkeys to read.....JMD has just come out with hot from the oven article. They put up a very very clear, I repeat CLEAR screenshots of J.A.N. page....it said clearly Auditor General could not bloody VERIFY US$ 7 = 28 Billion MYRinggit!!!!

    OK just little lesson for Dungus & Donkeys..for now....I'm afraid you guys will not be able to digest anything more....cheers!

    MLN

    BalasPadam
  16. Seem the Dungus and Donkeys defending the Biggest-Bugis-Liar cum Pirate were fed the leftovers fit for the dogs, many more times over.....

    Well, thats because you guys are spraying denials after denials without effect. So it makes perfect sense you got fed dog food!

    Asked your Bugis-Pirate and he will gladly put you down to as a Donkey's-Arse only because that is what you guys are worth, or gal if you include silly Azalina.

    Bukti nya jelas ada di portal J.A.N. Jabatan Audit Negara......tapi kalau dah dasar pemalas nak baca berita fakta sahih kerana rela diri di permainkan dari segala arah...serves you right.

    By the way, I give even easier way for Dumgus & Donkeys to read.....JMD has just come out with hot from the oven article. They put up a very very clear, I repeat CLEAR screenshots of J.A.N. page....it said clearly Auditor General could not bloody VERIFY US$ 7 = 28 Billion MYRinggit!!!!

    OK just little lesson for Dungus & Donkeys..for now....I'm afraid you guys will not be able to digest anything more....cheers!

    MLN

    BalasPadam
  17. BAYANGKAN...

    1mdb ada lebih kurang 100 akaun. lepas tu duit tu melompat2 dari 1 akaun ke akaun lain dalam 1 hari yang sama. typical money laundering.

    najip chicken cuba jawab kenapa ada lebih kurang 100 akaun?

    BalasPadam
  18. flykite son of Jahanam,
    Kalau Tun m jual asset petronas, kau beruk tlg msukn dokumen diblog ni NOW, masukn NOW ramai nak tengok. NOW! Msukn sekali dokumen bukti Rosmah Bencana..eh..salah pulak..sapura kencana tu, NOW! Dan paling penting, kau sebagai Rakyat yg amat sayangkan bontot bos kau, tolong saman Tun m di mahkamah NOW supaya lebih byk bukti kau dapat, Do it NOW baghal! NOW..

    Jangan lupa jugak nak tengok bukti Surat nikah nenek Dan atok kau ( yang asal- Ada pengesahan) ye. Msukn DLM blog ni, NOW. By the way, flykite, berapa Kali hari ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bro..aku nak tambah..

      Kalau betul najip chicken dah pulangkan baki 2.6bil tu...kitorang nak tengok buktinya NOW!!! Apandi buat PC tak tunjuk pun apa2 bukti wang itu telah dipulangkan. dengan selamba je cakap case closed. so kitorang nak BUKTINYA. NOW!!!

      Najip chicken pun cakap dia TAK TAHU duit masuk akaun dia dari SRC...mana bukti dia tak tahu? jadi kitorang nak kau tunjukkan bukti najip chicken betul2 tak tahu NOW!!! FAHAM TAK? NOW!!!

      Padam