Ahad, 7 Julai 2013

Hapus Akta Hasutan...Zahid Keatas Nazri Kebawah..!


Dalam satu kerajaan..dalam satu kabinet..dibawah satu kepimpinan Perdana Menteri, tapi dua pandangan Menteri yang berbeza..satu nak kan keamanan dan kemakmuran manakala satu lagi nak kan glamour dan pengiktirafan pembangkang..!

Dua menteri mengambil pendirian yang berbeza terhadap Akta Hasutan 1948 dengan seorang mahu memansuhkannya dan seorang lagi mahu ia dikekalkan.
Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, kerajaan komited untuk memansuhkan Akta itu manakala Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi percaya bahawa Akta tersebut perlu kekal kerana pemansuhannya mungkin membawa kepada pertikaian terhadap aspek-aspek teras tertentu dalam Persekutuan Perlembagaan.
Nazri yang merupakan ahli Majlis Tertinggi Umno berkata, beliau telah dimaklumkan bahawa Peguam Negara sedang melihat untuk pemansuhan Akta berkenaan.
"Kami komited untuk meneliti pemansuhan itu.
"Bagaimanapun, ia adalah penting bahawa apabila kita memansuhkannya, kita masih memerlukan satu Akta yang boleh menjaga keharmonian dan perpaduan di antara rakyat Malaysia daripada kumpulan etnik yang berbeza," katanya kepada pemberita selepas melawat Kellie’s Castle di Batu Gajah ketika melancarkan projek menaik taraf pelancongan di sini Ahad.
Zahid, yang merupakan Naib Presiden Umno, memberitahu pemberita selepas melancarkan sambutan Hari Anti Dadah Antarabangsa di Putrajaya berkata, pemansuhan Akta ini boleh membawa kepada pertikaian mengenai empat aspek dalam Perlembagaan.
Menurut Zahid, aspek empat teras itu adalah hak istimewa orang Melayu, status Raja-raja Melayu, kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan dan status Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
Menteri Dalam Negeri berkata, beliau mahu Akta tersebut dikekalkan supaya ianya tidak akan dipersoalkan.
"Kabinet tidak boleh membuat keputusan untuk memansuhkan (Akta), tetapi (ia boleh mencadangkan) untuk meminda.
"Jika Akta Hasutan dihapuskan sepenuhnya, (mana-mana pihak) akan mempunyai hak untuk menyentuh empat perkara ini walaupun ia termaktub dalam Perlembagaan.
"Saya tidak akan bertolak ansur jika ada pihak yang mahu menyentuh mana-mana empat aspek utama Perlembagaan.
"Mereka yang berbuat demikian, mesti didakwa di bawah Akta Hasutan 1964 yang sedia ada," kata Ahmad Zahid.
Bravo Zahid..sebenarnya majoriti rakyat Malaysia yang mahukan keamanan dan kedamaian akan tetap bersetuju, menyokong dan berada di belakang Zahid..

Kalu Nazri nak jadi jaguh pembangkang..silakan..kita peduli apa?

Baca lanjut di justread-disini.

Lu Fikir La Sendiri!!!

9 ulasan:

  1. http://www.asiasentinel.com/index.php?option=com_content&task=view&id=2262&Itemid=199

    BalasPadam
  2. Nazri aziz membisu bila dekat pilihanraya dan cuba menjadi jaguh bumiputera kerana kawasan parlimannya ramai bumiputera, tetapi selepas menang dia buat balik dgn cadangan dan idea-idea peliknya.

    <>

    BalasPadam
  3. Tak ada kerja lain ke Menteri ni? semua akta nak dihabiskan. ISA dah hapus dan kesan daripada terhapusnya ISA gejala jenayah semakin meningkat. Belum Akta Hasutan dihapuskan, keadaan sudah tidak terkawal dengan gerakan Red Bean Army dan juga anak-anak muda Ba** duk mengutuk dan menimbulkan isu-isu sensitif. Kenapalah pemimpin Melayu sekarang ni umpama Kotel Layu. Semua mahu tunduk kepada puak-puak Kafir Harbi ni.....

    BalasPadam
  4. Itu tanya sama itu ah jib ghor...dia ingat mau pancing undi cina dgn membebaskan lebih kurang 2600 org tahanan jenayah tegar, akhirnya Najib terliwat jubur sendiri..atau telah di liwat oleh raja liwat semalaya. ...najib perhimpunan Agong umno must go..gone for goods..bring his fat mama along..jump from twin petronas tower...

    BalasPadam
  5. Nazri pengkhianat bangsa Melayu.

    BalasPadam
  6. Nazri Aziz dok sibuk ni apahal?Dia menteri pelancongan atau KDN?Najib and Nazri mesti disingkirkan dalam PAU nanti.

    BalasPadam
  7. Si Nazri ini, Namawi cina tu dia layan baik punya. Ketua Menteri Melaka, Idris Harun dia hentam fasal penutupan Jonker Walk...La ni dia nak kacau Zahid KDN pulak...DIA MEMANG DAH PATUT DIBERSARAKAN DARI POLITIK UMNO

    BalasPadam
  8. Najib al Cinawi must resign!

    BalasPadam
  9. The four mouseketeers, Najib, nazri, hisham dan khairy siap2lah untuk cari kerja lain. Pau2013 ni kamu dah expire. Klau masih dipilih pun nanti siap sedia untuk diganyang oleh org2 melayu yg kau org telah tipu dan khianat.

    BalasPadam