Ahad, 5 April 2015

Siasat Kotak Hitam..!

Nahas Helikopter: Penyiasat UK Analisis Kotak Hitam

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Datuk Azharuddin Abdul Rahman melihat kotak hitam milik helikopter yang terhempas pada Sabtu di Kementerian Pengangkutan, Ahad.
Kotak hitam tersebut ditemui di lokasi utama kejadian, Kampung Sungai Pening, Semenyih pada pukul 11.30 pagi Ahad. 
-fotoBERNAMA 
PUTRAJAYA: Perakam data penerbangan atau kotak hitam helikopter yang terhempas di Semenyih pada Sabtu akan dihantar ke United Kingdom untuk analisis.

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata tempoh masa seminggu diperlukan untuk keputusan dikembalikan dari Biro Siasatan Kemalangan Udara (AAIB) di Farnborough.

"Pengambilan data dan analisis boleh mengambil masa lebih dari seminggu. Oleh itu, kita memerlukan masa.

"Ini adalah amalan biasa kerana hanya beberapa negara sahaja yang mempunyai keupayaan untuk mengekstrak maklumat dari kotak hitam. Keputusan analisis akan disediakan tidak lama lagi," katanya pada sidang akhbar.
Dua pegawai Jabatan Penerbangan Awam (DCA) dan seorang pegawai polis akan mengiringi kotak hitam tersebut.

Tiong Lai berkata kementerian telah menubuhkan satu pasukan siasatan yang terdiri daripada lima anggota diketuai oleh Datuk Yahya Abdul Rahman, untuk menyiasat punca kemalangan. Seorang Wakil Bertauliah dari Perancis dijangka menyertai pasukan.

Kotak hitam ditemui dalam keadaan sempurna pada pukul 11.30 pagi Ahad dalam bangkai helikopter Dauphin 2 AS365 (9M-IGB)  yang terhempas di sebuah ladang getah berhampiran Kampung Sungai Pening pada Sabtu.
Lu Fikir La Sendiri!!!

2 ulasan:

  1. SEDIH BETUL!

    Pemimpin Islam/Melayu PENTING kita harus BERHATI-HATI - tolonglah jagn. lagi naik kapalterbang atau helikopter swasta yg. diPANDU bangsa asing dan tak dikawal amat ketat oleh MILITARI/PERISIK kita!

    Yg. MENGHAIRANkan tu, kenapa keluarga juruterbang tu tak dibawa ke sini dr. US, dgn. kapalterbang MILITARI US, spt. KEBIASAAN, utk. ujian DNA utk. dibuktikan mayat juruterbang tersebut. Jadi patutnya jgn. diserahkan segera pd. Kedutaan/rejim US yg. dikuasai ZIONIS!

    Juga yg. menghairankan "co-pilot"nya lansung tak dak maklumat dan gambaq pun tak daq! Nama pun mcm. bangsa asing!

    Dan kenapalah Kem. Pengangkutan tu asyik nak serahkan kotak hitam kat UK - Kotak Hitam MH17 tu tu dulu, pun sampai sekrg. tak dak berita!

    Ejen-ejen PENGGANAS Anti-Islam/Melayu dari Barat-NATO/Zionis-ISrael serta KULI-KULImereka dr. si DAPBANGKAI/PKRSODOM memang mahu MENGHANCURkan Dunia Islam serta umatnya yg. kaya minyak-gas/Thorium-Uranium (utk. pembuatan senjata Nuklear)! Jgn. pikiaq ini hanya bahan khayalan - tengoklah Iraq, Syria. Mali, Yemen, Afghanistan, Palestin, Pakistan, Nigeria, Guinea dll!

    Nek Tempoyak.

    BalasPadam
  2. habis PM kita kan punahsiatnya barat..made in england jenama zaman penjajah

    BalasPadam