Selasa, 27 Ogos 2013

Akhirnya Cina Ni Balun Si Akak...


Walaupun selama ini cina ni ada melirik dan memerhatikan secara tajam akan kakak dalam islam nya itu tapi tidak la sampai seperti yang berlaku hari ini. Kali ni jelas cina ni dah tak mampu menahan nafsunya, kakak yang dipanggil kakak dalam islam itu dibalun bertubi tubi..

Baca lanjut...layan,


Tulisan Dr Redhuan Tee Abdullah

Hak Allah vs Hak Asasi

Saya ingatkan isu ratu cantik Melayu sudah berakhir. Rupa-rupa masih lagi dipertikaikan oleh segelintir wanita yang memimpin NGO wanita menggunakan nama Islam. Tidak perlu saya sebutkan nama penuhnya. Semua orang tahu.

NGO ini mempertikaikan undang-undang syariah negara kita yang dikatakan  satu-satunya negara di dunia yang telah meletakkan pendapat ulama sebagai undang-undang negara tanpa terlebih dahulu menempuh proses perundangan dan setelah itu menetapkan sebagai satu kesalahan bagi sesiapa yang mencabar pendapat tersebut. Ini merupakan pencabulan ke atas hak asasi manusia yang telah dijamin oleh perlembagaan, selain tidak mempunyai asas dalam sejarah perundangan Islam.

Pada NGO ini, fatwa itu hanya nasihat yang tidak mengikat dari segi perundangan. Majlis fatwa bukanlah parlimen. Ia bertentangan dengan perlembagaan.

Tidakkah NGO ini sedar siapa yang duduk dalam majlis fatwa tersebut? Mereka terdiri kalangan cerdik pandai dan professional yang mahir dalam bidang agama berbanding dengan wanita jahil ini.

Jika sakit, kita jumpa doktor perubatan. Kenapa dalam hal ehwal agama kita tidak serahkan kepada yang alim? Takkan mahu serahkan hal ini kepada mereka yang menyokong ratu cantik seperti NGO ini. Nasihat saya kepada wanita ini, sarankan ahli-ahli dan diri sendiri berkahwin, bila dapat anak nanti, suruh anak masuk ratu cantik. Saya teruja nak tengok.

Saya menerima keputusan fatwa kerana mereka alim dan pakar dalam bidang. Siapa NGO ini? Sudahlah kepala tidak bertutup, baca Quranpun gagap, hanya bergantung kepada terjemahan, sembahyangnya saya tidak pasti buat ke tidak, dan sebagainya. Adakah saya boleh ikut pendapat mereka. Walaupun saya bukan lulusan agama, tetapi saya tidak akan ikut cakap NGO jahil ini. Saya tetap ikut pendapat orang agama, sebab mereka pakar. Jika pendapat mereka ‘ketat’ sedikit pun saya masih boleh terima, daripada terlalu longgar sehingga boleh melondehkan seluar dan menghalalkan LGBT.

Namun, saya setuju agar undang-undang tidak hanya dikenakan kepada ratu cantik sahaja tetapi peserta-peserta Islam yang menyertai gimrama, renang dan lain-lain pakaian berbikini.

NGO ini juga mempertikaikan penangkapan 100 orang pemuda-pemudi Muslim di pusat hiburan Zouk pada tahu 2005. Menurut orang jahil ini, keimanan tidak terbentuk dengan cara memaksa orang untuk mempercayai sesuatu yang tidak mereka percayai. 

Jawab saya, baru-baru ini seorang saudara baharu menfailkan perceraian kepada isteri Melayunya kerana sangat jahil. Masih minum arak, clubbing, dan sebagainya, walaupun telah berkahwin dan beranak pihak. Begitu juga adik-beradik perempuan yang lain. Adik lelakinya seorang gay.

Dalam hal ini adakah kita boleh paksa mereka menjadi baik? Jika begitulah keadaannya, tidak perlulah ada penjara dan hukuman. Bila melakukan kesalahan berat, bagi saja ceramah dan kaunseling, kemudian bebaskan.

Fahamilah Islam dalam konteks secara total. Memang, tidak ada paksaan dalam beragama sebagaimana yang disebut dalam surah al-Baqarah. Ayat ini merujuk kepada mereka yang tidak boleh dipaksa untuk memeluk Islam, Tetapi sudah berada dalam Islam, kenalah dipaksa ikut, setelah nasihat tidak berjalan, sebab kita telah berada dalam Islam. Seperti kita pergi sekolahlah. Kena ikut peraturan sekolah. Jika tidak mahu ikut, jangan ke sekolah.

Pelik ya! Kenapa kita tidak sokong orang tutup badan, tetapi suka lihat orang buka badan atas nama hak asasi manusia? Adakah Malaysia suatu hari nanti akan menjadi lebih barat dari barat seperti yang dah mula berlaku?

NGO ini juga berhujah bahawa rakan-rakan dan sarjana yang mereka kenali dari dunia Arab terkejut melihat bagaimana sebuah negara moden seperti Malaysia boleh begitu tertutup mindanya dalam soal Islam. Jawabnya, tengoklah jenis apa rakan tersebut. Allah tidak sebut dalam al-Quran bahawa semua orang Arab masuk syurga sis! Jika yang dijadikan rakan adalah kalangan yang suka ratu cantik, atau kalangan yang bersetuju perempuan boleh menjadi imam kepada lelaki, tidak mustahil kita jadi jahil.

Kata NGO ini lagi, dosa sendiri yang tanggung, kubur masing-masing. Masalahnya, dalam Islam kita ada konsep amal makruf nahi mungkar. Jika yang mungkar tidak dicegah, ia akan merebak. Jika pencuri tidak ditangkap, habislah negara porak peranda.

Lebih jahil lagi NGO ini membandingkan ratu cantik dengan fatwa rokok, ASB dan ASN yang ada kata haram dan ada kata harus. Mana satu nak ikut. Beribu-ribu Muslim di Selangor dan Pulau Pinang melanggar fatwa tentang merokok setiap hari, tetapi tiada siapa pernah dituduh menghina Islam atau dituduh melanggar fatwa. Tetapi, apabila ada saja wanita mengambil bahagian dalam pertandingan ratu cantik, mereka segera diburuk-burukkan dan dikecam bertubi-tubi. Bagaimana pula dengan lelaki Melayu yang mengambil bahagian dalam pertandingan bina badan?

Hujah ini saya boleh bersetuju dengan sis. Tetapi bina badan lelaki dan ratu cantik wanita, berbeza. Bentuk badan lelaki tidak menggiurkan berbanding wanita, kecuali sis terliur dengan bentuk badan lelaki.  
Jika nak ikut barat, biarlah berpada-pada. Jangan sampai hak asasi manusia bercanggah dengan hak Tuhan. Takut masuk neraka sis!

Kepada ratu cantik yang perasan dirinya cantik, hendaklah kami beringat. Hidup ini semakin singkat. Sudahkah bersedia untuk ke akhirat. Bagaimana dengan amal ibadat? Sudah cukup padat? Jika belum, saya ingin peringat. Hidup ni, biarlah banyak beri manfaat. Ikut apa yang Allah suruh buat. Tinggalkan apa jua maksiat. Barulah hidup akan selamat, dunia dan akhirat.
Lu Fikir La Sendiri!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan