• Geng anak toyol kena cekupSuspek yang ditahan dibawa balik ke IPD Kulim untuk siasatan lanjut.
 1 / 1 
KULIM - Tiga suspek terlibat dalam kejadian samun dan pecah rumah yang sering berlaku di kawasan kampung dan taman perumahan di sini akhirnya ditahan Polis dari Jabatan Pencegahan dan Pembanterasan Jenayah (JPPJ) Ibu Pejabat Polis Daerah Kulim (IPD).

Ketua Polis Daerah Kulim, Superintendan Ghuzlan Saleh berkata, polis telah membuat pemantauan sejak seminggu lalu sebelum membuat serbuan terhadap suspek awal pagi kelmarin.

“Kumpulan ini lebih dikenali dengan nama geng anak toyol dan bergerak aktif melakukan jenayah itu bermula jam 11 malam hingga 4 pagi. Polis telah mendapat maklumat lengkap tentang suspek sejak seminggu lalu dan membuat serbuan terhadap seorang lelaki berusia 25 tahun kira-kira jam 3.30 pagi kelmarin.

“Setelah disoal siasat, dia bersetuju untuk memberikan kerjasama dengan menunjukkan dua lagi rumah rakannya di mana masing-masing berusia 16 tahun,” katanya.

Menurutnya, kesemua suspek mengaku bertanggungjawab melakukan empat kejadian samun dan pecah rumah sepanjang bulan Julai dan Ogos. Ketika ditahan, ke semua suspek sedang tidur di rumah keluarga masing-masing.

"Ada dalam kalangan ahli keluarga suspek tidak mempercayai kegiatan jenayah dilakukan oleh anak mereka sehinggalah suspek sendiri mengaku terlibat dengan jenayah berkenaan.

"Modus operandi yang digunakan oleh kumpulan ini untuk masuk ke rumah mangsa adalah melalui siling rumah, pintu belakang, pintu hadapan dan tingkap," katanya kepada Sinar Harian.

Antara barangan yang sering dilarikan suspek adalah seperti komputer riba, wang tunai, kamera, barang kemas dan jam tangan.

Kesemua suspek yang ditahan kemudiannya dibawa balik ke IPD Kulim dan akan disiasat mengikut seksyen 457 Kanun Keseksaan kerana melakukan pecah rumah.

Lu Fikir La Sendiri!!!