Sabtu, 3 Ogos 2013

Juruletih Penat...!

Cukup cukup la...


KUALA LUMPUR - Sekali pun jika Datuk K. Rajagobal berjaya membawa Malaysia layak ke Piala Asia 2015, kontraknya yang akan berakhir pada 31 Disember 2013 tidak sewajarnya disambung.
Jurulatih berpengalaman, Datuk M. Karathu berkata, sudah sampai masanya Harimau Malaya mendapatkan sentuhan jurulatih baharu selepas kontrak Rajagobal berakhir.

Tambah Karathu, yang merupakan bekas pemain negara era 60-an selain pernah mengendalikan beberapa pasukan Liga Malaysia, langkah itu wajar kerana dia menyifatkan 'tempoh perkhidmatan Rajagobal sudah terlalu lama'.

"Pada pandangan saya, sudah sampai masanya Rajagobal diganti.
"Tempoh tiga hingga empat tahun sudah mencukupi buat seorang jurulatih kerana para pemain memerlukan idea-idea baharu daripada jurulatih berbeza, sampai bila bergantung kepada jurulatih yang sama?.

"Tengoklah kebanyakan jurulatih terkemuka dunia seperti Jose Mourinho, yang memilih tidak lama mengendalikan satu-satu pasukan dan berpindah ke pasukan lain selepas beberapa tahun, " katanya.

Pada mesyuarat Jawatankuasa Teknikal dan Pembangunan Bola Sepak FAM yang dipengerusikan Timbalan Presiden, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah, Khamis lalu, Rajagobal masih diberikan ruang untuk meneruskan khidmatnya bersama pasukan kebangsaan ekoran kesuntukan masa mencari pengganti bersesuaian ketika saingan Piala Asia 2015 hanya tinggal dua bulan lagi.

Keputusan yang dicapai oleh FAM itu dianggap satu keputusan bijak oleh Karathu yang melihat sukar untuk mendapatkan pengganti bersesuaian dalam masa terdekat.

"Ya... bukan mudah hendak menukar jurulatih begitu sahaja kerana para pemain pasti sukar untuk menyesuaikan diri dengan teknik latihan dan strategi yang akan dibawa oleh orang baru.

"Lain jurulatih, lain cara mereka bekerja, kelayakan Piala Asia 2015 pun tinggal dua bulan lagi, jadi saya fikir wajar Rajagobal dikekalkan sehingga habis kontrak.

"Satu lagi, jangan lupa soal penebusan kontrak juga pasti memberikan masalah kerana FAM perlu mengeluarkan perbelanjaan yang banyak kepada Rajagobal jika dipecat sekarang, " katanya.



Lu Fikir La Sendiri!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan