Selasa, 7 Jun 2016

Transaksi Mencurigakan 1MDB..!


Satu dunia tahu..!

Goldman Sachs disiasat berhubung 'transaksi mencurigakan' 1MDB

Pasukan penyiasat Amerika Syarikat sedang cuba untuk menentukan sama Goldman Sachs Group Inc melanggar undang-undang apabila ia gagal memberi amaran berhubung transaksi yang mencurigakan yang membabitkan firma pelaburan negara yang bermasalah, 1MDB.
Akhbar The Wall Street Journal (WSJ) hari ini memetik sumber yang mendedahkan bahawa pihak berkuasa Amerika Syarikat sedang menjadualkan siasatan dengan eksekutif Goldman meskipun bank itu belum dituduh berhubung sebarang salah laku.
Menurut bank berkenaan ia tidak mengetahui bagaimana 1MDB menggunakan wang yang dikumpulkan untuk firma pelaburan Malaysia itu.
Goldman telah mengumpulkan AS$3 bilion menerusi terbitan bon 1MDB pada Mac 2013, yang sepatutnya untuk membiayai projek hartanah utama di Kuala Lumpur demi meningkatkan ekonomi negara.
Bank itu kemudian menyalurkan dana berkenaan ke dalam akaun bank Swiss yang dikawal oleh 1MDB.
Menurut sumber WSJ dan individu yang telah melihat maklumat pemindahan wang, selang beberapa hari kemudian, separuh daripada wang itu hilang di luar pesisir, dengan sebahagiannya berada di akaun bank peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
Pasukan penyiasat sekarang cuba untuk menentukan sama ada Goldman gagal mematuhi Akta Kerahsiaan Bank Amerika Syarikat yang memerlukan institusi kewangan untuk melaporkan urus niaga mencurigakan kepada pihak berkuasa.
"Para penyiasat percaya bank (Goldman) mempunyai sebab untuk mengesyaki wang yang dikumpulkannya itu tidak digunakan untuk tujuan yang dimaksudkan, menurut mereka yang biasa dengan siasatan.
"Menurut mereka, amaran sepatutnya dikeluarkan apabila Goldman diarah memindahkan AS$3 bilion kepada sebuah cawangan bank swasta Switzerland yang kecil di Singapura dan bukannya kepada bank global besar, seperti lazimnya untuk pemindahan saiz berkenaan,” lapor WSJ.
Satu lagi amaran, kata mereka adalah semasa jualan bon dan mengapa ia dlakukan secara tergesa-gesa.
Perjanjian itu dilakukan pada Mac 2013 iaitu dua bulan selepas Najib berurusan dengan ahli bank Goldman Sachs semasa mesyuarat Forum Ekonomi Dunia tahunan di Davos, Switzerland dan dua bulan sebelum kempen pilihan raya umum ke-13.
Memetik sumber, WSJ berkata Najib menggunakan sebahagian daripada wang dari akaun bank peribadinya untuk perbelanjaan pilihan raya.
Perdana Menteri juga secara konsisten menafikan sebarang salah laku dalam perkara ini, dengan berkata bahawa wang itu adalah sumbangan politik daripada Arab Saudi, dengan Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali pada bulan Januari lalu membersihkan Najib daripada sebarang salah laku.
Lu Fikir La Sendiri!!!

23 ulasan:

  1. bukti mana wei.....sape2 pun boleh tuduh tapi tunjuk bukti dulu sbb kat msia ni byk sgt org bodoh terus percaya bulat2

    BalasPadam
    Balasan
    1. Orang dunggu je masih nak bukti.
      Tapi kalau ko pura2 dunggu, harap kedungguan itu melekat terus sampai 7 keturunan ko. Ada berani?

      Padam
    2. Dia sengaja pura pura tak tahu makna istilah bukti. Dia bukan saja dunggu, dia jugak dogol.

      Aku tak kisah 7 keturunan, asalkan dia cepat gol. Istilah yang juga bermakna mampossssss.

      Perosak bangsa dan negara, pemakan dedak Bugis Lanun, dia sekor aje yang coba menegakkan benang basah - di lendirkan dek si Bugis Lanun.

      Padam
    3. Sdra 11.51 ptg,

      1. Boleh catit bukti apa yang sdra hendak lagi? Hitam putih najib tandatangani atas kapasiti Penasihat, Menteri Kewangan dan Perdana Menteri telah terbukti, akui terima dalam akaun persendirian (alleged wang 1MDB dan SRC)...dah dibukti dan diakui. Yang tak dapat dibukti oleh najib adalah beliau tandatangani dokumen2 yang berkenaan tanpa mengetahui isi kandungannya, wang "donation", wang dikembalikan dan setetusnya. Kalau hendak pembuktian muktamad, mengapa Apandi tak berani membawa ke mahkamah, mengapa selindung di bawah kuada mutlak AG? Mari bicara kes ini dalam mahkamah.....masaalahnya TAKUT KERANA SALAH.

      2. Kes pengikut taksub pada najib dan anwar. Kes liwat anwar dibuktikan dimahkamah. Yang nyatanya anwar enggan di"cross-examined" dan membaca kenyataan beliau dalam kandang. Kes najib langsung tak berani dibicarakan.

      Therefore,

      1. If pentaksub anwar continue to believe anwar not guilty inspite of lengthy trial.....thats understandable

      2. In the case of najib, pentaksub najib langsung tak ada peluang untuk mendengar tuduhan ke atas najib dimahkamah. To be fair, have a trial in court.

      Kesimpulannya, kalau hingga ke hari ini cai2 najib mahu bukti, lets go to court......it will be proved or disproved.....ada berani?

      Padam
  2. Aamiin...
    Kalau pura2 dungu mudah2an kedunguan itu melekat sampai akhir hayat.
    Kalau mmg dungu sejati apa nk buat.

    BalasPadam
  3. Aamiin...
    Kalau pura2 dungu mudah2an kedunguan itu melekat sampai akhir hayat.
    Kalau mmg dungu sejati apa nk buat.

    BalasPadam
  4. Bagus rancangan najib nak jatuh Goldman Sachs Group dan bsi bank guna 1mbd telah hampir berjaya, puak yahudi dah terdesak sangup bunuh bank dia sendiri untuk jatuhkan najib, kita akan lihat pemain yahudi seterus,

    Aku nak tengok berapa lama bsi Dan Goldman Sachs Group biaya perang dunia ini boleh bertahan

    Aku nak tengok berapa lama WSJ dengan permain Soros dia itu,

    Ramai tak tahu 1mbd ITU penyelamat umat islam sedang merancang buat terbesar pusat kowang Islam di Malaysia

    Kita akan lihat bank Islam vs bank yahudi langkah seterus akan ambil oleh 1mbd, tahukan anda Dubai UAE itu pusat kowangan Islam terbesar negara2 Arab,
    Malaysia telah mencapai pusat kowangan Islam no 1 satu dunia ini

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau ni lah raja segala bangang,makan taik hari2. Nnt keturunan kau pasti lagi bangang pada kau. Haramjadah punya lembu. Mak bapak kau bangga sangat sbb kau dungu. Saudara kau pun tumpang happy dgn cara sial kau tu, buta tak abis2.
      Aku Mmg takde nak kesian bodoh mcm kau ni...nak komen topik dunia konon,bodoh melantun2.
      Nnt tanya bini kau tu pasal kau bangang sangat,paham tu lembu?

      Padam
    2. Fuuuuhhh...serius gile beb.

      Ini bukan takat makan dedak expired lagi ni, dengan tong2 dedak sekali dia telan.

      1MDB rupa2nya ditubuh utk selamatkan dunia....woiii, dah makan ubat ke belum...

      Padam
    3. Semua negara2 Arab bolehla ikut sistem mantap meletop 1MDB ni.

      Ekonomi umat Islam dijamin kukuh lagi kuat, bersih lagi suci. Dah terbukti kewangan umat Islam di Malaysia ni kukuh.

      Dah terbukti orang Islam negara ni semua kaya-raya mewah, ada jet sendiri. Shopping kat Paris, New York, London.

      Semua kediaman mewah sorang 2 biji di US. Jam beratus ribu. Bini2 pakai handbag, barang kemas beratus ribu.

      Duit berkepok dalam bank 7 keturunan makan tak abes.

      Bangga woiii 1MDB penyelamat umat Islam sejagat !!! Wajib dicontohi oleh semua negara.

      Padam
    4. Jgn lupa...nama Rosmah Mansor juga patut diabadikan kerana mencipta rekod nyopping sakan juta-juta dgn kelengkapan jet mewah serba lengkap milik kerajaan ketika negara dilanda musibah banjir.

      Padam
  5. 1mdb penyelamat umat islam? Kih..kih..kih..kah..kah..kah..nyah..nyah..nyah..nyah..koh..koh..koh..hah..hah..hah..

    Tergelak kak chah..

    BalasPadam
  6. Toloooonglah percaya 1mdb nie penyelamat umat islam!!!
    h..he..he..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Weiiii ni aku telan ubat dengan botol2 sekali nak paksa diri perrrrrcayaaa 1MDB penyelamat umat Islam.

      Jangan korang tak tau 1MDB halal toiyyiban woooiii !!
      Ingat tu !!!

      Padam
  7. Cai 11.51 Ptg..
    Yang bodoh sgt2 percaya bulat2 Kat msia ni kau dgn cai2 dedak jibbo, betul kan..kan..kan..percaya sesangat kat jibbo & pak pandir kau.. Pak pandir kau tu, kalau pi mengadap pihak2 satu dunia yg tuduh tu, tentu pak pandir kau tergagap2, ntah2 terkencing dlm seluar nak balas balik. Kat Msia boleh eksyenlah... msia kita kuasa!

    Nak bukti? Dalam seluar atok kau, tengok ada bukti. Dalam seluar kau jgn tengok lah..mmg takde pun.sama mcm bos kau..selama ni ada bos kau tunjuk bukti? Lari adalah..

    Ye takye..ubat dah mkn lom? Pi mkn cepat. Dah mula balik ni.

    BalasPadam
  8. Penyelamat umat islam? Hahahahaha

    Ini mesti si bangang yang komen pasal rm5 hilang tengah jalan ni...

    Setuju dengan 11.59ptg...
    jika penyokong2 najip chicken berpura2 dungu selama ini...mudah2an kedunguan diorang semua tu melekat sampai 7 keturunan..Aameeen

    BalasPadam
  9. @12.47-juara bodoh sedunia utk 1 abad, 117 keturunan dari moyang kau dulu.PAHAM tak tu? Mmg lahir berdarah super dungu gred AAA. Lembu pun malu kalau nampak kau....apatah lagi cipan dan badak serta kutu babi...
    Hahahahaha......kah kah kah....naik retak usus aku sbb ketawa..adussss!
    SISTEM KEWANGAN ISLAM! PERGH....dah pergi tido,mabuk taik Dedak tu....huhuhu...

    BalasPadam
  10. Dah goldman sacs pulak dahhh... skg ni wsj... dolu dolu bank singapork...Swiss Bank..Australia Daily.. Lesotho news..Ghana news...Lastly panama news... bila kantoi nama anak tun momok paling atas di panama news lansung tak kaut citer di panama news... Deklarasi Slmt Msia ape citee ..bisu mcm gampang momok ckp 2 juta ... tunjukkan la bongokk...

    BalasPadam
  11. 12.47
    sokong terbaik ulasan dan kajian .... BSI ...Baring Bank dah lingkup tutup..bank yahudi yg biayai pernang WW1 dan WW2 skg goldman sachs bawah Soros utk hancurkan Malaysia.....Pusat kewanhan islam di asia adalah Malaysia. .. dana utk promosi pusat kewangan utk berkejasama drngan pakatan BRICS .... rahsia ini sudah diketahui olah hang Tun Mahathir maka tindakan sabotaj dilakukan utk menhangcurkan rancangan ini... selepas anwar dipenjara mereka gunakan tun mahathir sebagai figura yg bole dianjingkan oleh yahudi rothchild...

    BalasPadam
  12. Komen komen Projibo di atas ini di tulis oleh sekor saja Anjing Projibo. Dia anarkis, tujuan nya nak kenen bola yang semua puak Protun di sini tonjolkan kpd Bugis Lanun itu.

    Tapi bola yang di tonjol itu kena jugak kepala Bugis Lanun bertalu talu. Masa kita ngentam Anjing Projibo itu, kita akan teruskan keluarkan fakta dan hujah pengsonglapan RM4.2 bilion dll itu oleh si Bugis Lanun.

    Kita mesti coba dapatkan si Bugis undur atau di gantikan sabelom PRU14. Kalau tak, lingkup UMNO/BN di masa itu.

    BalasPadam
  13. anon 11:51,saman dulu baru boleh tengok bukti.macam ayam la..dah bayar baru boleh buka seluor..ha..ha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko punya syarat macam tu bila mengayam ke? Tapi ko tak macam itu bila dengan Anwar Al Jub. Tak adil le ko ni. Tapi sapa kata Anjing Projibo pernah adil.

      Padam
  14. Apa.. goldman sach?
    Itu yahudi
    Mcm mn najis pahlawan islam boleh berurusan dgn company yahudi?
    Ini mendtgkn kemarahan nek tempoyak.
    Go fly kite harus bangkit melawan najis yg beryahudi dlm urusan 1MDB.
    Joe labu bodoh mesti bangga dgn kejayaan najis ni.

    BalasPadam