Rabu, 1 Jun 2016

Petualang Terus Nikmati Hasil Rompakan ~ Muhyiddin..!


Layan...

Petualang terus nikmati hasil diperoleh cara haram

Perdana menteri dan seluruh anggota kabinet mesti mengambil tanggungjawab sepenuhnya di atas skandal penyelewengan 1MDB yang yang satu demi satu didedahkan oleh pasukan penyiasat antarabangsa.
Terbaharu, Swiss Financial Market Supervisory Authority (FINMA) mengesahkan berlakunya kegiatan pengubahan wang haram dalam urus niaga BSI Bank di Singapura yang melibatkan 1MDB.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan pada 24 Mei 2016, FINMA yang menjalankan prosiding penguatkuasaan ke atas pegawai-pegawai BSI Bank di Singapura mendapati kegiatan pengubahan wang haram ini melibatkan urus niaga berjumlah ratusan juta dolar Amerika Syarikat dalam 100 akaun di bank berkenaan.
Siasatan FINMA mendapati dalam tempoh antara 2011 hingga April 2015, pihak bank telah gagal mengenal pasti urus niaga dalam skala besar yang berisiko tinggi mahupun menjelaskan sumber aset-aset yang diurus niaga.

Kesemua urus niaga ini adalah berkaitan dengan perniagaan yang melibatkan individu-individu yang terdedah secara politik (politically exposed persons) yang mempunyai hubungan dengan 1MDB.
Beberapa fakta penting yang didedahkan oleh FINMA menunjukkan pihak bank bersubahat dalam kegiatan pengubahan wang haram yang berlaku dalam skala besar. Antaranya:
(1) Pihak bank berpuas hati dengan penjelasan pelanggan, iaitu individu yang mempunyai hubungan dengan 1MDB, bahawa deposit berjumlah AS$20 juta dolar (RM81.6 juta) adalah ‘hadiah’.
(2) Sejumlah AS$98 juta dolar (RM400 juta) dikreditkan dalam satu akaun tanpa dijelaskan latar belakang komersialnya.
(3) Dalam banyak kes, terdapat bukti urus niaga ‘pass-through’ yang membayangkan berlakunya kegiatan pengubahan wang haram.

Dalam satu kes, sejumlah AS$20 juta dolar (RM81.6 juta) dipindahkan ke dalam beberapa akaun di bank berkenaan pada hari yang sama sebelum dipindahkan ke dalam akaun di sebuah bank lain.
(4) Pihak bank menjalankan urus niaga lain yang melibatkan sejumlah wang yang serupa walaupun dalam sesetengah kes penjelasan dan dokumen kontrak yang diperoleh adalah bertentangan dengan tujuan akaun-akaun berkenaan dibuka.
Agak malang...
Kesemua fakta ini menunjukkan telah berlaku aktiviti pengubahan wang haram dalam skala besar yang melibatkan wang berjumlah ratusan juta dolar dalam urus niaga yang dikaitkan dengan 1MDB.

Peguam Negara Switzerland, Micheal Lueber, sebelum ini telah mendedahkan bahawa sejumlah AS$4 bilion dolar (RM16.3 bilion) wang 1MDB dikhuatiri telah dilesapkan (misappropriated).

Selain itu, berdasarkan laporan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara, sejumlah AS$7 bilion dolar (RM28.6 bilion) tidak dapat dikesan, atau dalam erti kata lain telah lesap.

Adakah pendedahan FINMA mengenai aktiviti pengubahan wang haram di BSI Bank di Singapura adalah sebahagian daripada wang 1MDB yang dikatakan telah lesap itu?
Selain itu, Wall Street Journal telah mendedahkan sekeping surat daripada Bank Negara Malaysia kepada Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara, Datuk Hassan Ariffin.

Surat ini mengesahkan bahawa syarikat Good Star Limited yang telah menerima bayaran sejumlah AS$1.03 bilion dolar (RM4.2 bilion) daripada 1MDB adalah milik Jho Low iaitu kenalan rapat anak tiri perdana menteri, Riza Aziz, yang kini sedang disiasat oleh pihak berkuasa Amerika Syarikat kerana membeli hartanah bernilai ratusan juta dolar di negara itu menggunakan sumber dana diragui.
Ini adalah bukti penyelewengan terbesar dalam skandal 1MDB. Bagaimana bayaran yang sepatutnya dibuat kepada syarikat usahasama 1MDB dan Petrosaudi telah dimasukkan ke dalam akaun sebuah syarikat milik individu yang tiada kaitan dengan usahasama tersebut.
Lebih mencurigakan individu ini mempunyai kaitan rapat dengan keluarga perdana menteri dan diketahui menjadi orang perantara dalam urusan-urusan 1MDB yang melibatkan perdana menteri sendiri.

Saya menggesa supaya pihak berkuasa di Malaysia bersikap lebih telus dan serius dalam menjalankan siasatan ke atas 1MDB.
Agak malang apabila pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sehingga ke hari ini tidak diberikan kebenaran untuk mendapatkan Mutual Legal Assistance (MLA) bagi mengumpul bukti-bukti mengenai penyelewengan1MDB dan SRC International di luar negara.
Agak malang juga apabila peguam negara mendapati tiada apa-apa bukti salah laku yang membolehkan pihaknya mendakwa mana-mana individu yang terbabit dalam skandal 1MDB.
Keadaan terdesak
Sedangkan hasil siasatan FINMA ke atas BSI Bank menunjukkan terdapat bukti-bukti salah laku yang kukuh untuk mendakwa dan seterusnya mensabitkan pihak-pihak yang berkenaan dengan kesalahan jenayah.
Malah, pihak berkuasa Singapura juga telah mendakwa seorang pegawai bank BSI dan mengarahkan bank berkenaan ditutup kerana penglibatan dalam skandal kewangan yang membabitkan 1MDB.
Kegagalan Jabatan Peguam Negara menemui apa-apa bukti kesalahan jenayah dalam kes ini hanya akan menjejaskan kewibawaan institusi itu dan juga agensi-agensi lain yang terlibat dalam siasatan ke atas 1MDB.
Malah, lebih malang sebahagian besar anggota kabinet yang saya tahu mempunyai maklumat mengenai penyelewengan yang berlaku di dalam 1MDB, khususnya yang melibatkan perdana menteri, diam seribu bahasa.

Tiada seorang pun yang berani tampil menyatakan kebenaran, malah ada kalangan mereka yang lebih selesa bersekongkol mempertahankan kemungkaran.
Ini adalah episod paling hitam dalam sejarah kepimpinan negara kita.

Mereka yang memilih untuk mempertahankan kemungkaran dan melindungi kebatilan sebenarnya tidak layak untuk memimpin.
Dengan pendedahan hasil siasatan oleh FINMA dan pendakwaan kesalahan jenayah ke atas seorang pegawai BSI Bank oleh pihak berkuasa Singapura, adalah amat aneh lagi menghairankan jika pihak berkuasa di Malaysia masih gagal menemui sebarang bukti bagi mendakwa individu-individu yang terbabit dalam skandal rasuah 1MDB.
Saya mengulangi penegasan saya sebelum ini bahawa perdana menteri mesti mengambil tanggungjawab sepenuhnya atas segala penyelewengan yang berlaku dalam syarikat 1MDB kerana beliau selaku pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB terlibat secara langsung dalam membuat keputusan-keputusan transaksi syarikat.

Kerana penyelewengan inilah 1MDB menanggung liabiliti berjumlah RM53 bilion pada masa ini yang sekiranya tidak dapat dibayar oleh syarikat, maka akhirnya kesemua tanggungan ini terpaksa dibayar oleh kerajaan menggunakan wang cukai yang dikutip daripada rakyat.

Akhirnya rakyat terpaksa menanggung beban akibat penyelewengan yang dilakukan oleh perdana menteri.
Ini sesuatu yang amat tidak adil. Jika tiada sebarang tindakan diambil ke atas perdana menteri dan individu-individu lain yang terlibat di dalam skandal ini, maka rakyat tidak mendapat pembelaan yang sewajarnya, malah akan terus ditindas.

Dalam keadaan yang terdesak ini, kita tidak boleh menolak kemungkinan bahawa banyak lagi kantung negara akan dikebas semata-mata untuk menutup lubang besar yang dibuat oleh 1MDB.

Sedangkan para petualang yang menyeleweng wang negara terus dibiarkan bebas menikmati hasil yang diperoleh secara haram.

 

TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN 
Reti???
Lu Fikir La Sendiri!!!

55 ulasan:

  1. Petualang karpet merah...

    BalasPadam
  2. Selagi Afandi pegang jawatan Peguam Negara, selagi itu lah Najib selamat, bergelora dan melanda landa. Pandi yang kuasa nombor satu di negara ini bagi mnentukan sesiapa di dakwa atau tidak. Tiada orang lain yang punyai kuasa itu.

    Walau bagaimana banyak Polis report, walau betapa kuat nya syor berikutan siasatan SPRM atau PDRM, Pandi boleh diamkan atau kata Najib tidak bersalah. Bila Pandi kata tak bersalah aje, tersengeh le kita semua.

    Jadi, tak usah harap dapat penyelesaian isu 1MDB dan RM4.2 bilion (ekaun Najib) + RM1 bilion (ekaun Rosmah) + RM1 bilion (ekaun anak tiri Najib) melalui tindakan biasa.

    Kita lihat lah perkembangan usaha usaha mengemukakan 1.4 juta Deklarasi Rakyat kpd YDP Agong dan permintaan "beri perhatian" yang Tun buat kpd Raja Raja terhadap kempen Selamatkan Malaysia.

    Dan kita harapkan jugak tindakan kerajaan kerajaan asing saperti Singapore dan US terhadap salah laku 1MDB di negara negara meraka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau Kerajaan asing dapati Najib terlibat dengan salah laku 1MDB di negara mereka, apa yang mereka boleh buat?

      Siapa yang tahu, tolong lah cakap.

      Padam
  3. Depa usahakan dapat penjenayah itu di "extradited to USA to face corruption charges":

    FIFA Officials To Be Indicted & Extradited To United States To Face Corruption Charges -

    http://www.bustle.com/articles/85938-fifa-officials-to-be-indicted-extradited-to-united-states-to-face-corruption-charges

    BalasPadam
  4. MAY 05, 2016, Top International Drug Money Launderer Arrested in Colombia ... Extradited to United States ... Supplier Extradited to the United States to Face Charges ...

    www.dea.gov/pr/top-story/MajorArrests.shtml

    BalasPadam
  5. Manuel Antonio Noriega Moreno a former Panamanian politician and military officer... was military dictator of Panama from 1983 to 1989... he was removed from power by the United States during the invasion of Panama.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Manuel_Noriega
    Wikipedia

    BalasPadam
  6. DSSK..datuk salleh said eruak kata tidak..fitnah je semua tu. sampai mati dia kata tidak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bila dia nak mati? hehe

      Padam
    2. madey mati dulu lah bangang !!

      Padam
    3. 9:10 bila malaikat berbisik mengatakan tdm mati dulu?...ajaran dr mana ni? Tolong jawab

      Padam
    4. 9.10 aku rasa ko dulu yg jumpa malaikat maut.

      Padam
  7. Oct 14, 1999 - On October 8, 1999, London Magistrate Ronald Bartle committed General Augusto Pinochet for extradition to Spain where he could stand trial ...

    https://www.hrw.org/news/.../extradition-general-augusto-pinoch...
    Human Rights Watch

    Kekawan, bila jumpa yang lain lain pasal extradition to face charges in a foreign country, nanti gua kasi lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. cari lah yg berkenaan extradition bekas diktator cam madey bangkai !!

      Padam
  8. FINMA pulak dahhh... finma binatang apa... Bank berusia 256.8 tahun le atau belum.... napa turun singapore plak... turun Malaysia trus kan bagus.. BSI telungkup padal pegawai bank yg korup... bicara tu nnti klu FINMA tu kata ada nama Najib Rosmah Rrza dll harap blok batu api ni tolong terkinja kinja lebih sikit .... sbb lapuran yg ko org lapur selama ini mcm tak ada sambutan... syok sendiri jadi batu api... BSI yg telungkup 1MDB jugak yg disalagkan...
    momok telungkup bawa kemaluan yg besoooo telungkup pasal 1mdb melalui Selamat Boboi Malaysia ko tak sebut plakkk..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kamu bila nak telungkup, 8:06 PTG? Cepat le. Heret boss kamu tu sekali. Aku gerenti berjuta rakyat akan brterima kasih.

      Padam
    2. 806, Kau ni penyakait otak ke? Short attention span ye? Tak boleh baca atau faham apa Putra M terangkan apa itu FINMA.

      Kau dah gigil ye? Boss kau dah lembut lutut ke? Dah keluar tambah bukti dan tambah pihak berkuasa yang keluarkan bukti boss kau mengsonglap wang 1MBD.

      Takut kena extradited?

      Padam
    3. madey tu yg ketakutan dah takda kuasa pengaruhi PM .. penyanggak bagero tu ... go fly kite !!

      Padam
    4. Insya Allah tunggu sikit hari lagi. Yg haram dan batil tak akan bertahan lama.

      Kalo mahathir takot dia tak hanta saman.....yg takot tu orang yg nak batalkan saman tu bahalol...!!

      Kecik2 tak nak mampos.

      Padam
    5. Dungu tahap gaban kawan ni. Tak boleh faham cita yang bank yu kena tindakan sbb benarkan 1MDB buat kecurangan. So mmg 1MDB salah lah.
      Inilah akibatnya terlalu banyak makan dedak.

      Padam
    6. Dungu tahap gaban kawan ni. Tak boleh faham cita yang bank yu kena tindakan sbb benarkan 1MDB buat kecurangan. So mmg 1MDB salah lah.
      Inilah akibatnya terlalu banyak makan dedak.

      Padam
  9. Nak heret apenye bodoooo.... bukti dan fakta tah kemana patut heret blog batu api putraperdeka ni ke mahkamah....

    BalasPadam
  10. 806 dah mental block..x boleh fikir dah..dedak itik dah masuk penuh..mata hati dan tertutup..buta perut

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko yg mental block dgn kentut madey .. bagero !!

      Padam
    2. 11.32 Ko langsung tak der mental sebab kena hempap dengan badak.

      Padam
  11. 8.33
    Jendral Emmsnual Norega jer ug pernah di extradite ke USA sbb tuduhan seludup dadah.... yg 1mdb tak pernah lagi mahkamah di dooonia ni sebut nama and not any single words yg disebut nama najib dlm mana mana kes.... ko ni mimpi ko ....atau kena sampuk momok...

    BalasPadam
  12. memang bangang madey and protun ni semua .. mimpi dalam mimpi .. terpesoma dgn kelicikan madey buat tipu daya !!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terpesoma uwan kau..!!
      Ko tu yg tersampuk dedak..!
      Bagero punye macai..!

      Padam
    2. lu la bagero pencinta kentut madey .. bangang !!

      Padam
  13. Saje tanye orang melayu islam dalam malaysia ini ada grey matter ke?

    Ada daya pemikiran intelek ke?

    Boleh bezakan fitnah dari fakta?

    Boleh faham fantasi dari realiti?

    Tahu pilih auta atau fakta?

    Saya teliti ramai tak reti atau SENGAJA tak nak ambil tahu kes 1MDB v PetroSaud, 1MDB viz Aabar Investment dan SRC viz KWAP. Saya betul kesian dengan nasib anak cucu kita berbangss malaysia, khasnya melayum beragams islam dan mengaku sayangkan negara

    RABIYYASSIR WALLATU'ASSIR

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku malu dgn ko bersekongkol dengan madey nak pelingkup negara .. go fly kite !!

      Padam
    2. Aku lagi malu dgn ko nak halalkan duit haram !!

      Padam
  14. Alahai Muhyiddin ... kau pun lagi penyamun. Duit 3 keturunan tak abis. Anak berniaga dgn kroni #1 dan #2 TDM, ytl dan berjaya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alahai najib, ko buat apa s3masa jadi menteri dan perdana menteri?

      Kenapa tiada suara bangkangan atau tidak setuju najib?

      Najib bisu ke?

      Padam
    2. bolayan layan madey dan protun ... what matters to stay on as PM and lead the country transformation !!

      Padam
    3. Conutry transformation?Transfromers.
      Kahkahkahkah

      Dulu xde 1MDB skrg dh ade.
      Kahkahkahkah..

      Dulu IPP xkene jual la ni dh kene jual.
      Kahkakahahkah..

      Dulu najis bukan billionaire la ni berbillion2 dpt kutip derma.
      Kahkahkahkah..

      Dulu 1MDB hutang billion2 semuanya fitnah. La ni slh mamak, salah BSI singapore salah justo salah SR semua salah kecuali najis.
      Kahahkahkh..

      Dulu kata 1MDB xkn guna duit rakyat tp MOF dh ambil alih 1MDB.
      Kahahkahkah..

      Bnyk sgt tranforbasi dh berlaku zaman najis. Bnyk xdpt nk tulis.
      Kahkahkahkah..

      Go fly kite babi
      Kahkahkahkh..

      Padam
  15. Najib mudah diugut negara asing utk sesuatu tujuan. Lebih berundur demi negara.

    BalasPadam
    Balasan
    1. main bontot boleh lah ugut... tohmahan 1MDB is very technical yet furthermore from madey no credibility senile.. go fly kite !!

      Padam
    2. Xde credibility tp bsi spore bungkus kerana urusan 1MDB.
      kahkahkahkah..

      Go fly kite babi dap
      Kahkhkahkah..

      Padam
  16. all the revered 681 pie emm dungus in here just full of filthy shits! none of them could even write anything worth a penny......all they know is tipu, bangang, bukti, bodoo.......funny though......how much dedak given to produce such a low-life-brain-in-the-a-hole?........no wonder their revered dude is so stupid...having a bunch of shit head cytroops........if these are the people that ajib has......malaysia is going down further into deeper shit hole.....

    at least, write something credible against what tan sri my stated......that would earn some respects.......

    for now, these bunch of ass holes not worth even a pinch of pig shit!.......this is how ajib wants the malays ( i presumed most of them ) to be........no wonder, why the "others" looking down at us.......u know....the chinese, indians.....a sad day for malays....

    -anti jub-

    BalasPadam
    Balasan
    1. we was look down by madey doing .. think what madey have done for 22 years to Malaysia... and it never stop until now .. bastard madey !!!

      Padam
    2. Kalau english takat darjah satu, tulis bahasa melayu la. We 'was' ..? Ini la contoh tahap mentaliti pemakan dedak. Tak sedar dgn tbe mission of dumbing down of malay mentality. Pergi masuk balik darjah satu. Lambat siang nak bagi komen, english lingkup, bahasa melayu tonggang langgang.

      Padam
  17. what we should be worried further down the road......what if the american taking this as a bargaining tool for the trade pact TPP?....malaysia would be vulnerable.....ajib would just nod to everything the american ask.....all this while, we are still able to say "no"......we could lose big......u know.....us/singapore....both of them are eager in this 1mdb case......but the end is still not there yet......they could just drag this for a long time......how long, depends on what they want......as long as this 681 dude still around.......future looks bleak.....

    hope u understand what i m trying to say, her fly kite and mr ITU.....ain't that worth to ponder?....perhaps u have some brains left working...

    -anti jub-

    BalasPadam
    Balasan
    1. What's I am more concerned is that one day Malaysia will joint BRICS.... if this thing happen all the bloody TPPA or else will burn it all the way... BRICS are more important to stabilise our nation.... think out of thr box broooo.... no worries. ..

      Padam
    2. it could happen, bro.....but have to get rid of the 681 pie emm......unless he has balls.........

      -anti jub-

      Padam
  18. saya bersedia bertading d kawasan parliament pekan jika parti politik bersedia memberi saya 'platform'. insya'allah dgn maklumat, pendedahan( xposure)serta pengalaman yg ada, maka saya yakin bolih memberi perkhidmatan yang terbaik.

    drpd dato hj Abdul Rahman b hj mohd noor. anak kelahiran kpg parit pekan Pahang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. mimpi je lah bro ... go fly kite !!

      Padam
    2. buat apa saja Dato.. asalkan si penyamun tu dapat disingkirkan

      Padam
  19. MUHYIDDIN sepatutnya membangkit soal ini seawal tahun 2011 lagi ataupun keluar dp kabinet jika dia jujur memperjuangkan apa2 salah laku dalam pengurusan 1MDB, bukannya tunggu hingga dikeluarkan dp kabinet.

    BalasPadam
  20. BSI trial but 1mdb jadi mangsa..... tak ke babi name nye tuhhh.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Urusan company lain xde korupsi. Berurusan dgn 1MDB terus korupsi. Tak ke babi najis tuh

      Padam
  21. Kegagalan 1MDB mendapatkan balik wang yg telah dilesapkan atau tidak tahu kemana perginya wang tersebut tetapi BNM tahu wang tersebuy diserahkan kepada Good Star Limited.
    Wartawan Malaysia apa khabar? Tidookk,..zzzzzzz!

    BalasPadam
    Balasan
    1. BNM close 1MDB case for good .. wartawan dah tanya dan move on .. let madey and protun go fly kite !!

      Padam
    2. Betul ke BNM close 1MDB case for good. Kau mengarut aje, takda kasi link pun.

      Kalau BNM close pun, tak kisah. SPRM dan PDRM teruskan siasatan. Satu masa nanti, Peguam Negara rasa tak boleh diamkan aje lagi, nnampak nyata Bugis tu melanun, dia akan ambik tindakan mahkamah.

      Padam
  22. Wsj putar merdeka moga awak cepat mati satu keturunan...mampu hang cepat puki mak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semoga najis dan cai pnyokong kemungkaran cepat mati satu keturunan. Mampus korang cepat pukimak

      Padam