Sabtu, 4 Jun 2016

Anina Cekal Mengatur Langkah..!


Berani kerana benar..!

Anina mencabar pemecatan beliau daripada Umno

Bekas ahli Umno Langkawi, Anina Saadudin telah memfailkan permohonan untuk mengisytiharkan Seksyen 18C Akta Pertubuhan yang melarang ahli daripada mencabar keputusan yang dibuat oleh parti-parti politik tidak mengikut perlembagaan.
Beliau telah menamakan Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dan Setiausaha Kerja Umno, Datuk Seri Ab Rauf Yusoh sebagai responden.
Permohonannya itu difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur oleh peguam beliau, Mohd Haniff Katri Abdullah.
Haniff berkata, Anina turut memohon pengisytiharan bahawa pelucutan keanggotaannya dalam parti itu diisytiharkan batal dan tidak sah.
Sebelum ini, Anina dilaporkan gagal mencabar pemecatannya itu selepas beliau memfailkan saman terhadap Presiden Umno yang juga Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak untuk mengembalikan RM2.6 bilion kepada parti.
Ekoran daripada itu, Anina memfailkan saman bagi mencabar pemecatannya tetapi ditolak oleh mahkamah tinggi di Kuala Lumpur dan mahkamah rayuan kerana Seksyen 18C berkenaan.
Mahkamah Tinggi memutuskan bahawa ia tidak mempunyai bidang kuasa untuk mendengar pertikaian dalam parti politik.
Lu Fikir La Sendiri!!!

17 ulasan:

  1. "Seksyen 18C Akta Pertubuhan yang melarang ahli daripada mencabar keputusan yang dibuat oleh parti-parti politik tidak mengikut perlembagaan."

    Kalau gitu, cabar Akta Pertubuhan - Pendaftar nya - tak gitu?

    Pahal pun, aku harap Nina akan menang pencabaran nya kpd Teuku (bukan Tengku) Adnan.

    Aku sokong UMNO tapi tak suka Bugis Lanun dan Teuku Adnan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anina turut memohon pengisytiharan pelucutan keanggotaannya dalam parti itu diisytiharkan batal dan tidak sah. Yang ini nyata dia boleh saman Setiausaha Agong UMNO.

      Kalau menang, ramai ahli yang di pecat akan ambik tindakan yang sama.

      Padam
    2. seksyen tu Mahathir yg adakan tapi Mahathir lah yg jadi ikutan aina.lucunya puak ni.senjata ya mahahtir beri pada Umno ,pengikut dia yg terkena.padan muka.

      Padam
  2. Kot pemimpin2 UMNO tak kisah. Sebab ada 3 juta ahli, kata nya. Betul ke? Ada sesiapa dah tengok senarai nya?

    Najib dah tentu tak kisah sangat. Sebab dia buat dek aje bila songlap RM4.2 bilion masuk ekaun bank dia, RM1 bilion masuk ekaun bini dia, RM1 bilion masuk ekaun anak tiri dia.

    Apa kisah? pemimpin UMNO pun dah setuju pilihan parti di tangguhkan. Nampak nya macam syurga di dunia le dia. Betul ke? Takkan lah dia saja yang bahagia tapi rakyat merana.

    Tapi saya percaya Tuhan itu kaya, adil. Akan sampai masa nya bila rakyat pulak bahagia. Termasuk yang kata nya hampir 2 juta dah tanda tangan Deklarasi Rakyat itu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anina mencabar pemecatan beliau daripada Umno

      Padam
    2. Anina mencabar pemecatan beliau daripada Umno

      Padam
    3. Senarai1.2 juta yg menyokong deklarasi Mahathir LKS pun ramai yg belum lihat.Betul ke?.

      Padam
    4. MAHATHIR YANG KAYA RAYA
      Satu kelebihan pemimpin-pemimpin Malaysia, khususnya Mahahtir dan Daim, ialah kelicikan mereka dalam menyembunyikan kekayaan mereka. Barangkali inilah sebabnya Mahathir masih bertahan sedangkan Suharto telah pun jatuh. Bagi mereka yang hampir dengan Mahahtir dan keluarganya, mereka tidak dapat lari daripada merasa kagum atau hairan dengan kekayaan Mahathir. Bagi mereka yang tidak peka dengan penyelewengan Mahathir mereka akan rasa kagum dengan kekayaannya. Tetapi mereka yang peka dengan keadaan sebenar akan tentu hairan bagaimana dia boleh menjadi begitu kaya.

      Di antara harta milik Mahathir ialah rumah-rumah mewah yang terdapat di berbagai tempat. Sebagai contoh, sesiapa yang berada di tol plaza Sg. Besi dapat melihat sebuah bungalo besar yang terletak di atas banjaran bukit di The Mines. Ini adalah satu dari rumahnya. Dia juga memiliki sebuah rumah di Subang yang dibina oleh Rin Kei Meng. Selain ini, terdapat juga sebuah lagi rumahnya di Langkawi yang dibina oleh Ting Phek Khing, sebuah lagi di Country Height (kini diduduki Mirzan) dan yang terbaru ialah di Bukti Tinggi. Rumah di Bukti Tinggi ini dibangunkan oleh Vincent Tan dengan harga RM21 juta.

      Selain itu, Mahathir juga memiliki rumah-rumah lain di luar negara.Ini termasuklah sebuah mahligai di London yang dibeli menggunakan nama Daim, sebuah di Vancouver yang dibeli menggunakan nama Mirzan, sebuah lagi di Florida di atas namanya sendiri. Mahathir juga memiliki sebuah ladang (ranch) di Argentina.

      Satu peristiwa yang mendedahkan kekayaan Mahathir ialah apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim mengetahui mengenai tindakan Daim memindahkan RM1 bilion ke akaun di sebuah bank Switzerland sebelum Malaysia mengenakan kawalan ke atas ringgit. Anwar telah melaporkan mengenai hal ini kepada Mahathir. Tetapi Mahahtir hanya mendiamkan hal ini. Hanya selepas itu baru Anwar ketahui bahawa rupanya akaun itu adalah akaun bersama Mahathir dan Daim. Patutlah Mahathir dan Daim mahadiam mengenai pemindahan wang ini.

      .... dan banyak lagi ...

      Padam
    5. Anwar melaporkan? Ada link menunjukkan itu betul?

      Padam
    6. Tun M dah banyak kali cakap boleh check akaun dia.

      Padam
    7. Aku kalau dpt duit RM2.0 ++ billion, lebih besar dari istana Negara aku boleh buat. Jgn kan Kat Sg Besi, Kat London aku beli... Hahaha

      Padam
  3. Parlimen yang luluskan undang2. Mahkamah mentafsir. Mahkamah perlu adil. Parlimen boleh dimanipulasi mengikut kemahuan majoriti ahlinya. Undang2 yang diluluskan boleh jadi bertujuan melindungi pihak yang majoriti dalam Parlimen sebaliknya zalim kepada rakyat secara umum. Maka mahkamah menjadi instrumen untuk membetulkan kepincangan itu. Peruntukan berkenaan diperkenalkan pada zaman Tun M, selepas UMNO diharamkan. Sebagaimana kesilapannya meminda Perlembagaan untuk meluluskan undang2 secara automatik tanpa perlu tanda tangan YDPA, peruntukan dalam Akta Pertubuhan ini juga seolah keris yang menikam tuannya sendiri sekarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul, Mahkamah mentafsir, Mahkamah perlu adil. Dah pulak jadi kebiasaan bahawa Mahkamah mengadilkan nya ha nye di atas apa bukti yang di keluarkan di Mahkamah. Memang selalu nya ada bukti yang nyata, ada yang tidak nyata.

      Bila ada "benefit of the doubt", Mahkamah perlu berikan kapada si malang - Anina, yang di pecat dari parti.

      Padam
    2. He.he.he padan muka pada anina ITU tak tahu undang2 yg ubah oleh tun m itu 'senjata sedang makan tuan, murid perempuan tun m adalah telalu bodoh Sekarang tak nak membaca undang2 Ros Dan undang2 umno ITU he.he.he undang2 ubah untuk tun m berkuasa dulu, he.he.he

      Padam
  4. Budak anina tu sapa.... magistrate. .. lawyer... doctor.... atau sekadar ahli muzik..? Anina tu banyak jasa pada parti ke.... atau sekadar menurut perintah si penipu Deklarasi Selmt Malaysia Boboi.? Cikgu bad dedah si penipu dan pembohong DR melalui budak azzamudin... perananan azzamudin kecik jer dedah si penipu momom dlm kes DR... yg momok trus bisu pekak badak tak saman budak tu kenapa..? Jangan alih tiang goll... DR skg dah jadi apa.. diam membisu bila kena main dng rakan sengkongkolan momok .... kah kah kah jsngan alih tiang gol... settel dulu DR baru bole alih tiang goll.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak settle pasal bola dulu, pasal gol kemudian punya.

      Bola tu bulat ke, bujur ke, banyak bulu ke.

      Kau tendang ke, kau cium ke, kau ape ke.........

      Padam
  5. Senjata Sedang makan tuan 'padan muka tun m ITU

    BalasPadam