Ahad, 31 Julai 2016

1MDB ~ Nothing Means Everything..!


Semalam semasa menjawab soalan wartawan berkaitan isu panas yang melanda Najib dilaporkan berkata 'tiada apa apa..! semua macam biasa'..!

Rakyat dan dunia sebenarnya terus terusan memerhati dan menilai sikap pemimpin dan kerajaan Malaysia dalam mendepani isu skandal 1MDB ni..! Sejauhmana luncai terjun dengan labu labunya..!

Hakikatnya...

Pembangkang: Najib berada dalam penafian terhadap laporan DoJ.


Penafian Najib terhadap isu yang didedahkan oleh DoJ boleh membawa implikasi negatif kepada kebajikan rakyat selain merisikokan negara.
 Sudah tiba masanya untuk Datuk Seri Najib Razak mengakui “Malaysian Official 1” (MO1) yang dinamakan oleh Jabatan Kehakiman (DoJ) AS adalah dirinya dan 1MDB terlibat secara langsung dalam laporan itu, pesan Naib Presiden PKR, Tian Chua.
Beliau dalam satu temuramah dengan FMT berkata, penafian oleh Perdana Menteri berhubung perkara itu akan hanya mengecewakan siasatan antarabangsa serta menghalang siasatan dalam negara.
“Dia berada dalam penafian dan ia membawa implikasi negatif kepada kebajikan rakyat selain merisikokan negara. Justeru eloklah beliau tampil menjelaskan perkara itu secara jujur,” katanya.
Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago yang bersetuju dengan Tian Chua berkata laporan DoJ dengan jelas menyatakan dana amanah awam negara telah digunakan dengan disalurkan ke dalam akaun bank peribadi seorang individu.
“Beliau (Najib) berada dalam penafian. Beliau terlibat dalam penipuan terbesar terhadap sebuah negara. MO1 disebut beberapa kali dalam laporan itu dan adakah beliau cuba menafikan dirinya bukan MO1?” katanya kepada FMT.
Santiago berpendapat kenyataan itu ditujukan kepada Umno untuk mengubah tumpuan ahli Umno terhadap kaitannya dengan 1MDB dan laporan DOJ dengan menimbulkan isu lain.
Dalam sidang akhbar di Hotel Empire Subang di sini hari ini, bekas Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata “pembohongan demi pembohongan” yang dikemukakan oleh pemimpin di negara ini menunjukkan mereka berada dalam penafian.
“Ada pihak yang cuba untuk menafikan kebenaran tetapi laporan DoJ dibuat berdasarkan bukti kukuh.
“Kenyataan mereka menunjukkan kononnya rakyat bodoh tetapi ia sebenarnya menjelaskan betapa tidak bijaknya mereka mengeluarkan sesuatu kenyataan.”
Pada sidang akhbar selepas mesyuarat Majlis Tertinggi Umno semalam, Najib memberitahu laporan DoJ langsung tidak menamakan 1MDB.
Tambahnya, ini bermakna firma pelaburan awan negara tidak terlibat secara langsung dalam saman sivil yang difailkan oleh DoJ, sekali gus mengesahkan tiada aset milik 1MDB yang berada di Amerika Syarikat.
Tambahan lagi...
Dakwaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa 1MDB tidak terlibat secara langsung dalam tuntutan mahkamah oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) adalah "mengejutkan" kerana dana tersebut disebut dalam keseluruhan dokumen mahkamah, kata DAP.
"Malah tanpa 1MDB, saman DOJ sebanyak 136 halaman tidak boleh berdiri dengan sendirinya dan akan runtuh.
"'1MDB' adalah bertaburan di seluruh laporan 136 muka surat itu, dan dalam 20 muka surat pertama, terdapat lebih daripada 130 rujukan.
"Maka bagaimanakah Najib boleh mengatakan bahawa 1MDB tidak terlibat secara langsung dalam laporan DOJ itu?" kata pemimpin DAP Lim Kit Siang dalam ucapannya di majlis makan malam di Johor Bahru malam tadi.
Najib yang juga presiden Umno dilaporkan berkata pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi Umno di Kuala Lumpur bahawa 1MDB tidak mempunyai aset di Amerika Syarikat dan tidak dinamakan secara langsung dalam laporan itu.
"Najib tidak harus memperbodohkan rakyat Malaysia," kata Lim yang juga ahli parlimen Gelang Patah.
Lim berkata Peguam Negara Amerika Syarikat Loretta E Lynch pada sidang media beliau pada 20 Julai juga menyebut mengenai 1MDB.
"[Dia berkata] 1MDB 'berhasrat untuk mengembangkan ekonomi Malaysia dan membantu rakyat Malaysia. Sebaliknya, ia dicuri, 'dicuci' melalui institusi kewangan Amerika dan digunakan untuk memperkayakan pegawai-pegawai dan beberapa sekutu mereka," katanya.
Makin terserlah kebodohannya yer..! Bodoh berjemaah pulak tu..!
Lu Fikir La Sendiri!!!

48 ulasan:

  1. Putra, mana gambar rosmah dgn sultan? Payunglah sikit

    BalasPadam
    Balasan
    1. Coba kau bongkok mcm dlm gambar di atas tuh, kot ada dlm lobang bontat kau.

      Padam
  2. Mungkin Najib dah konfiden sangat sebab dah banyak betul duit dan kuat betul pegang kuasa, dah jadi angkuh, buat tak kisah je pasal kepentingan negara dan rakyat nya.

    Tapi Tuhan tu kaya, lebih besar kuasa nya dari apa pun, sampai masa nya Najib akan di balas. Aku harap dia akan di dakwa di mahkamah, di dapati bersalah dan di penjara beberapa tahun, di letak di bilik sebelah Anwar Al Jub, kawan baik nya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selama mana mahu menongkat langit. Masanya pasti akan tiba. Esok ke, lusa ke next change ke. Yg pasti coming soon.

      Padam
  3. Mengapa pulak penafian Najib itu akan mengecewakan siasatan antarabangsa? Depa tak ada sekatan dalam penyiasatan nya. Mungkin DoJ atau FBI sudah ada malumat cukup untuk mendakwa mereka yang melakukan jenayah di negara mereka. Sudah tentu mereka yang di dapati bersalah dan di hukum.

    Tambah pula, pihak2 berkuasa keselamatan negara2 itu ada hubungan professional dengan SPRM dan PDRM. Mungkin takda malumat boleh di dapati berkenaan MO1 tapi boleh dapati malumat berkenaan penjenayah yang lain.

    Tapi setuju bahawa penafian itu akan menghalang siasatan dalam negara. Terutama mulai esok, seorang DPP, pegawai di Pejabat Peguam Negara, akan menjadi boss di SPRM. Dia di jangka sama pendirian dengan Pandi Peguam Negara, jadi water tight lah pegangan kuasa Najib dari segi siasatan di atas MO1 dll yang berkaitan.

    Berdoa lah kita moga moga Tuhan balaskan Najib di atas kelakuan nya secepat mungkin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang nyata siasatan antarabangsa masih berterusan, mungkin MO1 akan di beri nama penuh dalam masa berikutan -

      The Monetary Authority of Singapore has been continuing questioning banks and financial institutions as part of investigations into possible money laundering in the city state linked to 1MDB bond deals.

      “MAS supervisory examination into the extent of Goldman Sachs’s involvement in the 1MDB bond deals is still ongoing,” a MAS spokeswoman said in an email statement to Reuters.

      Padam
    2. Baru aku tau "money laundering" 1MDB itu melibatkan duit di masuk keluar satu akaun ke satu akaun bank yang lain. Bukan saja "circuitous payments" mcmj Tun M kata, jugak tendang sana tendang sini duit begitu banyak -

      "between March 21 and 25, 2013, US$681 million was sent to one of these accounts, which had earlier received US$50 million of other payments from accounts linked to diverted bond proceeds.

      Using a different AmBank account, just over US$620 million was then sent back again in the other direction in August that year.

      These are the sums that the Malaysian attorney general notoriously described as a personal donation from the Saudi royal family, concluding that there was no case for Najib to answer.

      Full article: http://www.euromoney.com/Article/3573138/The-DoJ-1MDB-complaint-analysed-how-the-named-banks-fare.html?copyrightInfo=true

      Bloody shit.

      Padam
  4. Dengan penyitaan dan pembekuan aset-aset yang didapati secara haram dari 1MDB..samada US..Spore..dan lain-lain tempat...semoga ianya dapat merencatkan sumber kewangan atau war chest ah jib...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Penyitaan saja tak cukup. Mesti di rampas, kembalikan kpd Malaysia, dakwa semua penjenayah nya di mahkamah dan penjarakan.

      Padam
  5. Aku rasa isu 1MDB ni tak mungkin akan menjatuhkan PM Najib,kalau nak jatuhkan PM Najib hanya dgn cara politik.Tapi kerana terlalu gelojoh kuasa Mahahtir dah salah langkah,bila berbaik dgn DAP sampai kiamat pun orang Melayu tak percaya,tambah pula bila Pas dah menjadi mangsa,sekarang mahyuddin dah bersimpati dgn Anwar pula.Habis lah cerita.Nampak sangat perjuangan utk orang Melayu secara berpura-pura,niat sebenarnya adalah gilakan kuasa.Dalama soal ini orang Melayu bijak berkira,kerana mereka halus budi bahasanya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Siapa cakap, Jing Jibo? Kau cakap, takda siapa caya, kau tatang bola Jibo, apa saja dia kata, kau bolot dan sedut.

      Mengarut kau cakap cakap bila berbaik dgn DAP sampai kiamat pun orang Melayu tak percaya - siapa boleh caya cakap anjing macam itu? Sudah berjuta org Melayu percaya Najib seleweng dan songlap duit rakyat, dah jadi kleptokratik. gunakan kuasa hentam duit rakyat, pecah amanah.

      Bodoh bangang kau tak menyedari bahawa orang Melayu halus budi bahasanya ha nya mereka yang hentam duit berbilion masuk akaun sendiri, bini dia dan anak tiri dia. Orang kampong pun dah tahu.

      Padam
    2. halus budi bahasa nya ha nya mereka yang tidak hentam duit berbilion masuk akaun sendiri, bini dia dan anak tiri dia. Orang kampong pun dah tahu.

      Padam
    3. Pasti jatuh...malah rakyat akn heret mohd najib kemahkamah..kenapa pula nk takutkan dap..tun guna strategi 2mata..yg penting tun berjaya kawal dap berbanding pas..

      Padam
    4. Amat tolol lah kalau tak dapat membezakan Tun dgn mana mana pemimpin PAS. Bukan mengata PAS tak bijak. Tapi strateji Tun jauh lebih beza nya dari PAS. Kalau tak, dia tak akan dapat perintah 22 tahun dengan majoriti 2/3 di Parlimen.

      Padam
    5. KUALA LUMPUR: A Malaysian-born lawyer in Australia has said US action against assets linked to 1Malaysia Development Berhad (1MDB) is legally flawed
      Quintin Rozario, a prominent litigation lawyer in Brisbane, said the US Attorney-General, Loretta Lynch, had committed “excesses and breaches of natural justice” by making public statements on Malaysian individuals that allegedly laundered illicit funds into the United States.

      Komen: Pulak Dah

      Padam
    6. 545 PTG,

      Benda'lah tu dah dapat dedak dari KL, gamak nya. Atau minum ketum dari Australian outback.

      Kepala hotak dia nak memandai lebih dari berpuluh ribu loyar di US.

      Dia cakap pasal excesses of natural justice, tapi dia patut minum natural juice - dari mana, tau aje le. Itu personal opinion dia, sapa peduli loyar yg cabut dari Malaysia ("Malaysian-born lawyer"), tak pernah practise di US dan tak tahu sepenuhnya US law.

      Kot dia harap nak di pelawa mewakili Jibo lawan WSJ, NYT, DoJ dsb nya. Dia tak tahu pun Jibo tarak bola nak saman depa. Duhhhh......

      Padam
  6. Rozario told Bernama from Brisbane that Lynch overstepped the mark and her authority by concluding that an offence or offences had been committed by Malaysia or its agents.

    He cited a US Supreme Court decision that held that offences committed by anyone resident in the US could not be attributed to their government, or in this case, to 1MDB.

    Komen: Kan dah kata Minah Sally tu berangan angan nak pi Bollywood! kah kah kah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pigi goncangkan komen kau tu le, Jing Jibo. Atau goncang apa lain yg kau ada.

      Kau tak tahu pun bahawa setakat ini apa yg DoJ buat ha nya lah nak sita harta penyangak itu, takda sebut harta kepunyaan 1MDB atau siapa di 1MDB yang hantar wang untuk membeli harta2 itu.

      Komen: Gunakan otak sikit le bila kamu nak nulaigh! kuh kuh kuh

      Padam
  7. Rozario accused Lynch and the United States of using strong-arm tactics against smaller states by appropriating to itself powers that usurped Malaysia’s sovereignty and the powers of US and Malaysian courts.

    He said Lynch had gone further by implying that those named in the suit were guilty of an offence. He said Lynch made assertions “without a scintilla of proof or a valid court decision that could back her assertions.”

    He said the Malaysian defendants ought to have been heard first. “They were not.”

    Komen: Dah agak dari awal dah, kik kik kik

    BalasPadam
    Balasan
    1. Awwwwww bloody stupid of Raozario and you Jing Jibo for writing the above.

      What sovereignty is the bastard talking about? If the blokes committed money laundering in the US, it's their business.

      Damn stupid. Period.

      Padam
  8. Rozario said it was a legal principle that even the most vile of criminals were deserving of and entitled to the doctrine of natural justice under the constitution.

    “The right to be heard and to be afforded an opportunity to present their defence, to challenge the assertions and charges and the evidence against them and for the respondents in this matter to confront their accusers has not yet arise.

    Komen: Kan dah kata jangan ejakulasi siang-siang, tunggu malam sikit, muahahaha!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Damn stupid again Rozario and Jing Jubo.

      DoJ is acting based on US law, which could well be at the stage that it does not need more than what they have done.

      To think that the bastard Rozario in the small town of Brisbane in Australia knows US law better than thousands of American lawyers is just foolhardy comedy of errors.

      Padam
  9. Warghh kah kaah kaahh... berguling-guling pak cik ni kat lantai...
    lawak, memang lawak...
    Dulu Tun Matdey kata Lim jahat... dulu Matyudin kata Anwar jahat..
    DAP parti komunis nak menghancur Melayu dan Islam, Anwar dan PKR geng liberal pluralisma ejen Yahudi..
    La ni, demi nak menjatuhkan Najib, semua yang jahat bertukar jadi baik... itu yang pakl cik nak tergelak sangat...
    Matyudin kata parti baru yg nak ditubuh itu berteraskan Islam... warghhh kah kaah kaahhh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jaga jaga Pakcik, nanti alih alih tak bernafas, heart attack, mampossss.

      Tak payah le nak komen lebih cakap bodoh tu Pakcik.

      Padam
    2. Ingat tuduhan guna negara asing utk mencapai agenda mereka pada Pro Tun. Rupanya Pro jib pun sama gak. Apapun perompakn tetap belaku. Ini masalah ethika mereka biar mereka sendiri jawab. Rompak tetap Rompak. Kit fokus yg ini je.

      Padam
    3. Ni lagi satu, tak abis lagi takut kat momok DAP. kau ada buat homework tak?. Ini aku bagi. Malaysia ada 222 kerusi parlimen. Pada pru 13 lepas parti bukan melayu/bumiputera sebanyak 54 kerusi. Ini termasuk dap, mca,mic dll.168 lagi kerusi parlimen dimiliki parti melayu/ bumiputera. Hampir nisbah 3:1. Tak kan 1 lbh besar dari 3. Yg 1 tetap 1 tak kira diaorang nak pangkah kepala tengkorak sekali pun. 1 tetp 1. Melayu yg pengecut je yg masih takut pada momok jirat. Hentikan lah jadi sokong bawa rebah. Berani lah tegak kebenaran . Umat melayu perlu pemimpin ciri² sallahuddin al ayubi utk memimpin melayu. Aku tak nafikan bersatu teguh, bercerai roboh tapi sedih pemimpin melayu terkulai layu demi kemasyuran. Allah hu Aziem

      Padam
  10. errata
    DAP parti komunis nak menghancur Melayu dan Islam manakala Anwar dan PKR geng liberal pluralisma ejen Yahudi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yaa...semuanya salah yahudi..ko terkentut pun salah yahudi..prott

      Padam
    2. Najib pengkhianat dan pendengki kaum Melayu -

      "Yang pengkhianat kpd kaum Melayu ia lah Najib. Negara ini negara Melayu, beribu tahun di kenali sebagai Tanah Melayu, bapak dia Melayu, tapi dia kata dia Bugis, "jugak pendatang". Dia lanyakkan maruah Melayu, dengkikan, khianati kaum Melayu.

      Najib buang ISA yang membendung kegiatan subversif DAP yang anti-Melayu, anti-Islam dan cetuskan pergaduhan kaum 13 Mei 1969. Najib buat keputusan buang Akta Hasutan yang melindungi Perkara Perkara sensitif dalm Perlembagaan berkenaan hak dan kepentingan Melayu, termasuk Kedudukan Istimewa Melayu di Perkara 153.

      DAP tak suka Perlembagaan, tak hormatkan Bahasa Kebangsaan, tak suka sejarah negara ini, sepatut nya Najib cari jalan atasi masalah susah nak bina rakyat Malaysia, tapi, dahlah Muhyiddin mestikan Sejarah di sekolah sekolah, dia buang Mahyuddin pulak.

      Betapa pengkhianat nya Najib kpd kaum Melayu, dia mesti di buang pronto."

      Padam
    3. Wahai sahabat ku projib Hentikan lah nk bagi alasan ugama bangsa.. Rasa nak muntah.tak nampak keikhlasan pun. Dulu boleh guna alasan tu. Bukan sekarang. Dah tak releven lagi. Ibarat meludah kat muka sendiri.

      Padam
  11. “For the highest legal officer of the land in Loretta Lynch to act in such an arbitrary manner as she has recently is to deny the respondents a fair hearing or any hearing at all. Loretta has become a judge, jury and executioner all in one,” he added.

    Komen:

    Hek eleh, bukan saja Minah tu sorang jer nak jadi judge, jurry and executioner malah untuk pengetahuan tuan Loyer, kat sini pun ada sebuah bahtera penuh dengan muatan sedang belayar ke AS bagi mendapatkan Phd dalam "judge, jurry dan executioner sekali harung". PreeeEEEeeet!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hampir 300 juta penduduk di US takda sebut apa yang di kata dek pariah itu kata.

      Mungkin ada beratus ribu peguam di US, tak terbaca pun ada yang kkritik DoJ complaint itu begitu.

      Ini kes pariah nak dapat attention saja. Dan Bernama nak dapat pendapat seorang Australian immigrant sebab Australian Broadcasting Corporation hentam 1MDB dan Najib macam macam.

      Padam
    2. Rampok tetap Rampok Pak!

      Padam
  12. demi cita-cita peribadi, taik boleh bertukar jadi wangi.. hih hii..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau kau ciujm kentot aku, gerenti wangi hu hu

      Padam
  13. Rozario said the US Attorney-General’s action was also clearly against a decision made by the US Supreme Court in 2014 in the case of Daimler vs Baume, in which the apex court ruled that in any violation of act committed by residents in the US, their conduct could not be attributed to the government or as in this case, 1MDB.

    “Instead the Supreme Court ruled that their activities would only establish specific jurisdiction in the state they reside in the US,” he said.

    Komen:

    Bila timun A mengadu pada Durian Besar tentang durian B, tentunya Durian Besar nak tunjuk taring, last last dua dua mentimun dicucuk duri. Adus, sakitnya!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biola lubang jub. kena sodok dek rakyat, ada Pandi pun, rasa sakit, tak caya, tanya lah kak Roz

      Bodoh kamu, Jing, kes sekarang itu belom melibatkan nama atau harta 1MDB. Harta tu dah di daftar atas nama penjenayah tuh.

      Gunakan otak le sikit, jangan letak di kaki.

      Padam
    2. Sakit lagi bila di Rampok pak!

      Padam
  14. The 2014 US Supreme Court decision is a clear authority that even if Jho Low or others mentioned in the complaint were residents of any state of the US and were agents of 1MDB or the government of Malaysia and that they had committed a violation of any act in their state, their conduct could not be attributed to the government or 1MDB,” said Rozario.

    The lawyer also spoke of the US record of observing international law which he described as “inconsistent at best and selective and flawed at worst.”

    Komen:

    Dalam keghairahan WSJ dan SR menyebarkan berita "mundane" tentang tindakan DoJ, mereka terlepas pandang satu aspek paling utama dalam dunia pemberitaan iaitu: 'seimbang'. Dan kita tak mungkin tahu kalau tidak ada peguam luar negara yang mendedahkan ke"flawed"an terbesar dalah sejarah dunia.

    Wakakaka

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pariah tu bunyi macam Donald Duck Trump. Shooting from the hip, main tembak aje.

      Hahaha, aku dah kata, ini mesti cobaan nak nunjukkan "ada peguam luar negara yang mendedahkan ke"flawed"an terbesar dalah sejarah dunia."

      Punya bodoh bangang punya cerita. Punya shallow thinking punya Bernama, pigi cari an Aussie immigrant who must have been so frustrated with Malaysia that he absconded this country. But for his name to be in the news, he was willing to utter all sorts of nonsense against the DoJ that even US lawyers have not spoken about.

      How desperate and despicable attention-seeking pariah. And Bernama. But the usual Jing Jibo, well, he has been desperate all along and despicable all the way.

      Padam
    2. Tul, Loretta kenalah saman Saviour tu kalau tak jatuhlah kemaluan.

      Padam
  15. He said the US had the economic, political and military might to exercise over those who they could and wished to subdue.

    “Loretta Lynch’s approach to 1MDB follows a long line of authority of the US using strong arm tactics on smaller states. It does this by appropriating to itself powers to dilute Malaysia’s sovereignty and to enforce against it ‘legal obligations’ usurping that power from the US and Malaysian courts and other arms of their government,” he added.

    Komen:

    Show dah habis tapi soalan yang bakal difikirkan oleh Projibun adalah what is coming next? Itu depa (Projibun) punya hai, hai aku adalah hai aku: sampaikan yang betul, betulkan yang salah, salahkan yang betul-betul salah. Tammat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oooooo, now going political and military against US as well. The pariah has no clue about a country's sovereignty. He has never read the United Nations Charter. Maybe not even heard of it. Certainly this Jing Jibo has not.

      And this Jing Jibo got excited finding many shit paragraphs he could copy into here.

      what is coming next is when is Najib resiging or replaced by UMNO or by voters at PRU14.

      Bodoh lah kamu Jing Jibo. Coba bayangkan kau bukan Jing Jibo yang selalu di sebut di sini - kau tak nafikan pun kau ia lah Jing Jibo, tak berani. Dah tammat, kau masuk sangkar semula lah Jing.

      Padam
    2. Kalau next 14 Pru kenapa dap Dan pkr takut adakan pilihanraya di negeri penang itu he.he.he.

      Padam
  16. Dialog munafiq1:
    Demostrasi jalanan adalah tindakan tidak demokratik yang tak bertamadun, lebih-lebih lagi bila cuba nak mengundang kuasa asing untuk campurtangan urusan negara kita…

    Dialog munafiq2:
    Saya bersimpati dengan …(yang dipenjarakan)… tapi tak dapat nak berbuat apa-apa (untuk pembebasan dia) dengan keadaan pemerintah yang ada sekarang…

    Anda pasti tahu siap Munafiq 1 dan Munafiq 2 tu kan…?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hang nak cerita pasal wayang. Hang gi cineplex. Ada cerita baru. NAMPAK MACAM SAYA, TAPI BUKAN SAYA. popular kiah ooii. Satu dunia nonton. Box office .kutip 2.6 b kau!.

      Padam
  17. DoJ - tindakan yang cacat dari segi perundangan. letih siapkan 136 halaman tetapi rupanya sengaja dicacatkan. apa tujuan DoJ mencacatkan pendakwaan?

    BalasPadam