Selasa, 5 Julai 2016

Pendakwa Pulak Di Dakwa..!


Malaysia meriah..!

Majlis Peguam heret AG ke mahkamah sebab tak dakwa Najib

Majlis Peguam memfailkan permohonan semakan kehakiman terhadap keputusan Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali untuk tidak meneruskan dakwaan terhadap Datuk Seri Najib Razak.
Dalam permohonan itu Majlis Peguam memohon perintah Mahkamah Tinggi untuk mengetepikan keputusan Apandi pada 26 Januari lalu 'membersihkan' Najib dan mengarahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menutup siasatan mereka.
Badan peguam itu juga mahu mahkamah menghalang peguam negara daripada membuat sebarang keputusan lanjut berhubung perkara itu, selain membenarkan peguamcara negara memutuskan hal berkenaan, termasuk sama ada mendakwa Najib atau tidak.
Turut disebut, Majlis Peguam memohon perintah mahkamah membenarkan SPRM meneruskan siasaran dalam kes yang diarah tutup oleh Apandi sebelum ini.
"Majlis Peguam berpendapat kuasa pendakwaan berdasarkan budi bicara pada peguam negara mengikut Artikel 145(3) Perlembagaan Persekutuan tidak bersifat mutlak atau tidak terbatas, dan pengamalan kuasa ini boleh dicabar melalui semakan kehakiman.
"Skop dan ruang kuasa budi bicara, dan sama ada kuasa itu dilaksanakan mengikut undang-undang berdasarkan fakta kes perlu ditentukan oleh mahkamah," kata Presiden Majlis Peguam Steven Thiru dalam kenyataan hari ini.
Ingat lagi kenyataan diaatas ni..? kenyataan dan tindakan Majlis Peguam di buat lebih 2 bulan yang lalu..! sehingga sekarang ianya masih sunyi sepi dan sonyap jor..!
Takkan yang mendakwa akan  didakwa..! Tak gitu?
Lu Fikir La Sendiri!!!

26 ulasan:

  1. Aku selalu tak setuju dengan Majlis Peguam. Tapi kali ini amat setuju heret pendakwa raya ke mahkamah.

    Filekan certificate of urgency supaya dapat tarikh bicara yang awal, atas alasan tak lama lagi nak sampai tarikh perlu ada PRU14, dan lain lain alasan.

    Lawan sampai Mahkamah Federal, jadi makan masa nak selesai walau pun dapat tarikh bicara awal.

    BalasPadam
  2. Mesti coba sedaya upaya dappatkan Najib di adilkan.

    Selagi tak di adilkan sehingga peringkat Mahkamah tertinggi di negara ini, selagi itu isu penyelewengan 1MDB dan pengsolapan berbilion Ringgit masuk ekaun sendiri, ekaun bini, ekaun anak tiri, tak akan selesai.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau Majlis Peguam yang berbelas ribu orang ahli nya tak boleh menang ke peringkat Mahkamah Federal, malu besar lah. Heboh saja tapi tak berguna.

      Padam
    2. kalau depa tak jaya, terojun ke laut cina selatan lah. Atau ke lautan india - ramai india jadi loyar

      Padam
    3. Nanti bila mahkamah bebaskan najib kau orang bising pulak najib control hakim....

      Padam
    4. aku tak bisingkan najib tapi bisingkan kau kangjor cakap gitu

      Padam
  3. Majlis Peguam sekarang di anggarkan ada lk 15,000 Ahli. Mesti ada ramai yang pandai pandai, yang boleh fikirkan apa saja tindakan undang undang yang boleh di ambil terhadap Najib. Lakukan setiap tindakan yang boleh itu.

    Memang, kata putus terletak di tangan Hakim Hakim. Tapi Hakim Hakim di negara ini boleh di anggap adil. Sampai ke peringkat Mahkamah Federal, di mana sekurang kurang nya tiga (atau lima?) Hakim yang membuat pengadilan di atas kes itu. Tak semesti nya unanimous atau sepenuh suara - ha nya suara majoriti.

    Yang penting ia lah apa yang di bentangkan kapada Hakim Hakim tersebut dan apa hujah hujah yang di kemukakan. Jadi, Majlis Peguam mesti lah lantik peguam peguam yang boleh memberi sapenuh masa kapada kes ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1. Selidik sapenuh nya kesemua yang boleh di terima sebagai bukti atau evidence, termasuk heresay evidence yang undang undang pun benarkan mengikut keadaan

      2. Selidik semua hujah hujah (legal arguments) yang boleh di gunakan bagi mendapatkan Hakim Hakim setuju bahawa Najib membuat salah laku jenayah. Cari semua "precedents" yang telah di guna di Britain, India dll negara yang gunakan sistem perundangan yang sama di negara ini. Gunakan precedents itu.

      Mesti dapatkan menang pada peringkat Mahkamah Federal. Kalau tidak, jahanam negara ini dengan tingkah laku menyebabkan 1MDB terhutang RM53 bilion, IPIC sedang tuntut RM26 bilion, dan berbilion masuk ekaun Najib, isteri dan anak tiri.

      Jika tidak dapat Najib di adilkan sehingga di penjara, akan berlaku lagi kes lain saperti 1MDB, sebab pendirian nya "Cash Is King" akan mendorong kelakuan arah ke situ lagi.

      Padam
  4. Kah kah putramerdeka bukan saja anjing protun rupa2nya anjing majlis peguam yg disokong DAP komunis PKR pluralist murtad dan kafir... elok saja keluar dari kepompong islamic yg srlama ini ditonjolkam... kamu x layak utk mengangkat parti umno ternyata kamu musuh dlm selimut berpaksi pada pluralist dan komunis.... pendokong parti komunis dan pluralist adalah musuh yg wajib diperangi hingga syahid....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa takut sangat ni? Patutnya sambut cabaran ini kalau dirasakan dipihak Yg benar... Faham ke makna syahid?

      Padam
    2. 8:21 PG ia lah nate' yang di gelar Jing Projibo. Sebab selalu mengejingkan orang. Dulu selalu kakaka hahaha. Di bedal bertalu talu, tak selalu lagi begitu.

      Nate' tu juga ia lah yang Jibo maki sebagai bodoh, bangang di kempen PRU1 dulu. Sebab tak menolong, membantu Jibo pun. Malas nak cari fakta dan hujah bagi membantu kes Jibo yang nak di bawak ke mahkamah dek Majlis Peguam sekarang.

      Padam
  5. Malu eh, Jing Projibo. Takut pun ke? Nanti Najib di adilkan ke penjara, ko tak dapat dedak lagi lorr.

    BalasPadam
  6. Tokong kamu yg penakut.... nk buka nk buka kes atas fakta apa...? Fakta kes pun x ade...bukti kes pun tak jelas.... trtiba minta hsdap kat mahkamah.... tak ke babi namenyer....

    BalasPadam
    Balasan
    1. 8:53 PG,

      "Bodoh sangat le kamu tak tahu apa itu bukti, tak mahu google makna nya, keras kepala asyik jeritkan takda bukti apekebenda.

      Ini dia makna bukti:

      Kamus DBP, Bukti: keterangan yang nyata, dalil, saksi, tanda

      bukti = evidence

      Oxford English Dictionary, Evidence:

      1. clearness, obviousness
      2. indication, sign, testimony, facts making for a conclusion
      3. information tending to establish fact, statements, proofs admissible as testimony in court
      4. serve to indicate, attest

      Dari apa yang dah keluar di berita di dalam dan di luar negara sejak meletup nya skandal Najib, dari Hansard atau rekod testimony kapada PAC di Parlimen, kepala hotak kau kalau tak habis habis soalkan bukti. Bodoh, bangang, tongong, bahalul, baghal.

      Aku akan keluarkan komen ini setiap kali kamu keluarkan soal bukti."

      Padam
    2. http://www.inbrief.co.uk/court-proceedings/evidence.htm#

      Types of evidence allowed in court

      There are a number of different types of evidence:

      • Testimony - the oral statement of a witness made on oath in open court and put forward as evidence of the truth of what he or she says.

      • Real evidence - this is usually a material object of some kind, which is produced for inspection, either to prove that it exists, or so that the court can make an inference as to its condition or value, for example ripped clothing, a knife or burnt document.

      • Hearsay evidence - when a witness, or someone else, makes a statement other than in the course of their testimony, this is referred to as an ‘out of court statement.’ Hearsay evidence is an out of court statement which is being relied upon to prove the truth of its contents.

      • Original evidence - this is an out of court statement offered for a relevant purpose other than proving the truth of its contents, for example to prove something was said at all.

      • Documentary evidence - this consists of documents which have been produced for inspection by the court. These may be items of real evidence, original evidence or hearsay.

      Padam
  7. 9.18
    Testimonial lapuran PAC yg ko copy pest wat pe
    kan PAC dah bagi keputusan tan seng giaw pun dah ckp beratus kali najib tak trrlibat

    lain kali bagi fakta dan bukti sendiri... jgn tiru homework org lain..... bodooo

    nk tuduh org tapi bukti dan fakta ada.... buat homework sendiri... bodo bangangg

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang paling bangang kamu le, Jing Projibo. Najib sendiri pun kata di kempen PRU13 dulu bahawa jenis kamu ni "bangang, hamjadah". Ngaku saja lah.

      Takda lain, kau asyik kata takda bukti, dah di timbunkan makna bukti, sekarang kata Tan Seng Giaw cakap dah setuju pulak, kepala hotak kau.

      KAU TAK MAHU SEBUTKAN YANG AHLI AHLI PARTI PEMBANGKANG DI PAC (TERMASUK TAN) ADA KELUARKAN KENYATAAN AKHBAR MENGATAKAN MEREKA TAK SETUJU DENGAN LAPORAN PAC YANG DI KELUARKAN DEK PENGERUSI "CARI MAKAN" HASSAN APEKENAMA TUH.

      PALING USUK NYA, PENGERUSI ITU KELUARKAN DUA AYYAT DARI DERAP KENYATAAN YANG DAH DI SETUJUI MEREKA. MENIPU, MEMBOHONG DI KHALAYAK RAMAI.

      Mengaku lah si bangang tolol, nanti di maki, di carut, kau marah.

      Padam
  8. Tan seng giaw sorang dari panel PAC ... dia yg ckp najib tak twrlibat.... ko nk spinn apa lagi.... syohhh dah gi buat homework... kemuka bukti dan fakta yg baru..bodooo...yg penting jgn meniru homework org lain.... ahaksss200x.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah naik gila kamu. Makan obat sakit gila tuh.

      Padam
  9. Jing jibbo..ko ni bodoh.BODOH. dah tu buat2 pandai pulak.rugi jibbo ambek ko ni.low class! Hari2 mintak bukti.kau Cari kat Sban Taman Bukti. Dok Kat situ. Satu taman ko ada bukti! Heh..heh..Bukti..bukti..bukti..heh..heh..nok tergelok kak chah..nok jugok tengok sijil nikah tok & nenek ko sebagai bukti,ada ke? Kok takde sijil nikah tu,boleh keturunan anak harami wak jadahi ko.. Nak bukti, boleh? He..he..Nak tergelok kak chah..

    BalasPadam
  10. Klu x de bukti n fakta mcmna nk dakwa najib...x kan nk main sondol jer..... bodooo

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan sondol aje......sodok, godok, bedok......telanjangkan dia di mahkamah........

      Padam
    2. Elok telanjangkan Mahathir dulu.. Kes Pewaja, Bank Bumiputra yg dulu dulu heboh pasal hingga sebut Mahafiraun...lepas tu sapa-sapalah ..asalkan bukan diri sendiri.

      Padam
    3. Elok telanjangkan Mahathir dulu.. Kes Pewaja, Bank Bumiputra yg dulu dulu heboh pasal hingga sebut Mahafiraun...lepas tu sapa-sapalah ..asalkan bukan diri sendiri.

      Padam
  11. LGE bagus... Dia pejuang sejati... Dia desak Najib turun... Tapi diri dia janganlah pula kita mints turun...susah le... Contoh.

    BalasPadam
  12. LGE bagus... Dia pejuang sejati... Dia desak Najib turun... Tapi diri dia janganlah pula kita mints turun...susah le... Contoh.

    BalasPadam