Isnin, 11 Julai 2016

Tak Menghasut Ke Ni..?


Apa nak jadi negara ni?

Henti anggap Sarawak sebagai negeri - SUPP

Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Adenan Satem digesa untuk menghentikan semua rujukan kepada Sarawak sebagai sebuah daripada 13 negeri di Malaysia.
Presiden Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) Datuk Dr Sim Kui Han berkata ini perlu, jika Sarawak mahu dianggap sebagai rakan kongsi yang sama dalam persekutuan, dan untuk mendapatkan semula autonomi daripada Putrajaya.
"Jika kita serius tentang usaha kita untuk menuntut semula apa milik kita dari Putrajaya, maka kita perlu berhenti memperkecilkan diri sendiri dengan memanggil Sarawak sebagai sebuah negeri lain di Malaysia.
"Sarawak harus dikenali sebagai Sarawak, bukan salah satu daripada 13 negeri dalam pembentukan Malaysia," kata Sim yang dipetik oleh The Malay Mail Online.
Menteri Tempatan Sarawak itu mendakwa Adenan tidak mempunyai sebarang bantahan apabila beliau membangkitkan perkara tersebut.
"Beliau tidak memarahi saya, tetapi sebaliknya hanya tersenyum. Itu kepada saya bermakna bahawa beliau tidak mempunyai bantahan."
Zaman najib ni macam macam berlaku..! apa nak jadi dengan pemimpin politik hari ini? Ini lah bahananya apabila kepala negara rosak dan tidak dihormati..! ikan busuk bermula di kepala..!
Faham?
Lu Fikir La Sendiri!!!

42 ulasan:

  1. he is from BN ... what the problem ? Adnan Satem smile is clearly shows no harm ... so stop spinning ... go fly kite !!

    BalasPadam
    Balasan
    1. You stupid son of a gun not knowing the implication, no matter which party he belongs, his statement implies wanting more than asking Sarawak to be referred to as a region and tends to be seditious.

      Go bang balls.

      Padam
    2. bagaimN implikasi Dari kegilaan TUN?????? tak beri kesan Kepada negara...... pendapat supp tu hanya pandangan pribadi.... senyum Adnan bukan bermakna dia stuju..... a alkali telah Adnan ungkapan serawak tetap sebuah negeri dalam Malaysia.

      Padam
    3. 829, Tun tak gila, kamu yang gila. Mengata "pendapat supp tu hanya pandangan pribadi" menunjukkan kamu bodoh.

      Kalau dah kau kata itu "pendapat supp", tak ke bodoh mengata pulak itu "hanya pandangan pribadi"?

      Takda logik. Kau dah gila. Bukan Tun.

      Padam
    4. Sedar ke dak? Sedar ke dek kerana nak defen sepolan sepolan korang jadi gila, he he

      Padam
  2. Selagi Najib jadi pemimpin selagi iu lah berceramuk pemikiran rakyat. Malang nya, kehendak DAP pun di layan nya - di buang nya ISA, alat bagi membendung kegiatan anti-Melayu, anti-Islam dan pencetus pergaduhan kaum 13 Mei 1969 yang di lakukan dek DAP. Buat keputusan buang Akta Hastan yang melindungi hak dan kepentingan Melayu yang tersergam di Perkara Perkara sensitif dalam Perlembagaan negara.

    Selisih 44 jangan dia menderhaka macam si bodoh Tengku A Rahman memberi Singapore kpd Lee Kuan Yew FOC di tahun 1965. Nasib lah kubur nya di pusara Mesjid negara, kalau tak, mungkin ada yang mengkencingkan nya.

    Gila, dalam sejarah dunia, negara negara berperang mempertahankan national sovereignty and territorial integrity mereka. Ini pulak penderhaka T A Rahman kasi Singpaore kpd ultra kiasu Maha Chauvinist LKY FOC.

    Memang ramai Cina di Sarawak yang tidak suka Sarawak dalam Malaysia. Sebab mereka memikir jika Sarawak bersendirian mereka akan boleh menguasai politik, ekonomi dan segala nya di negara itu. Kita perlu kutuk, kutuk dan kutuk pemikiran seperti itu.

    Dan kita laungkan supaya Najib di ganti. Untuk mengelakkan dia buat macam buang ISA dan nak buang Akta Hasutan itu lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bila Pak Lah sejuk bekukan ISA dia jadi paling glamor (80% rakyat sokong) malah lebih glamor dari mantan sebelumnya. Pak Lah akhirnya berdepan dengan risiko (ditikam belakang) kerana mencatat satu sejarah baru.

      Padam
    2. 948 PG,

      Pak Lah di tikam dek yang ambik alih jawatan PM?

      Bukan Anwar Al Jub, kan?

      Padam
    3. Tak Pak Leh disabut oleh ehem, satu dunia tahu - 'musang king berduri durian belanda'. Cumanya masakan kelab Pak Leh nak benarkan pisang berbuah dua kali. No way

      Padam
  3. Jika pemerintahan cekap dan bertanggung jawab macam di zaman Tun Dr Mahathir, tak timbul isu si Cina SUPP itu cakap begitu.

    Pemerintahan Najib hancai, rakyat jadi kucai, Najib jadi si Luncai. Tak boleh biarkan dia dengan labu labu nya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. KALAU HEBAT MASAKAN UNDUR DIRI

      Padam
    2. SIAPA KATA HEBAT, DOL? HEBAT ARAH KE LAIN - MENGSONGLAP DUIT BERBILION RINGGIT.

      KO BACA LE POS POS PUTRA M PASAL DEDAHAN SARAWAK REPORT TUH.

      Padam
  4. Mathadir pun bersetuju Singapore di beri kerdekaan,(sila lihat Malay dilemma), jika tidak umat Islam pada keseluruhan tak sampai separuh.
    Juga jika Sarawak keluar dp Malaysia mungkin Indonesia akan tuntut kembali, sepertimana juga Sabah akan di tuntut oleh philippines

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak betul. Dan kamu tak beri rujukan di mukasurat berapa dia kata begitu, apa sabenar nya yang dia kata, apa konteks nya.

      Walau apa pun peratus nya, ummat Islam lebihkurng separuh dari penduduk Malaysia di masa itu, Bumiputera Sabah dan Sarawak yang bukan Islam tidak semesti nya menyebelah pihak, kaum Cina yang ha nya 20+ %.

      Yang penting nya dari segi keadaan keselamatan di masa itu, Malaysia ada 1 briged askar di Singpaore dan Tentera Laut Di Raja Malaysia berHQ di Woodlands, Singapore di masa itu.

      Telah terbukti bahawa bila ada rusuhan, dharurat di istiharkan, perintah berkurung (curfew), tentera keluar mengawal keadaan dan rusuhan menipis dan lenyap, seperti di 13 Mei 1969.

      Yang bodoh nya, bila politikus Kelantan berkelaku tak betul macam Lee Kuan Yew di suatu masa kemudian nya, Kerajaan istiharkan dharurat di Kelantan, hantar tentera kesana, perintah melalui Director of Operations, macam di masa 13 Mei 1969. Keadaan pulih, di kembalikan saperti sebelom nya. Membuktikan lagi kebodohan Tengku A Rahman itu.

      Padam
    2. Anak tak boleh lari dari rumah! Dia hanya ada dua pilihan, balik rumah bapa asal atau rumah bapa tiri/angkat.

      Padam
    3. Aku baca buku tersebut 40 tahun dulu mana aku nak ingat ms nya. Walau pun, Mahathir, dlm keadaan marah kerana di singkirkan dp UMNO, masih boleh berkata yg membawa yang bermaksut beliau tidak menentang keluarnya Singapore dp Malaysia.

      "Bumiputera Sabah dan Sarawak yang bukan Islam tidak semesti nya menyebelah pihak, kaum Cina" ini andaian ko sahaja boleh jadi betul boleh jadi tidak.

      Yang pastinya umnat Islam akan krang dp 50% jika Singapore berada dlm Malaysia.

      Padam
    4. Macai protun 9:19 Cuba merujuk pada semenanjung Malaysia ketika ITU orang melayu,cina Dan india boleh dikata populasi mereka boleh di hampir sama diperak,Selangor,negeri9 ketika ITU umno tahu perkara ITU sila bawah ketika itu parti malayu mana kawal Sabah Dan serawak ketika 1969 sila jawab, lupa kalau tak sebab tunku bagi IC pada orang indonesia semua berketurunan melayu jawa,bugis Dan minang dah lama negeri Malaysia ketua menteri dapat pada orang cina terutama di maleka,perak Dan selangor, lupa tun m sendiri penah arah tun musa menbawa masuk orang indonesia bersuadara-mara di malaysia bugis,jawa,melayu,minang untuk menatasi masalah populasi orang cina di Malaysia ini, tun musa masih hidup lagi anda boleh Tanya dia, kalau harap orang Kedah,perak,Perlis Dan Kelantan belum tuntu populasi orang cina berjaya atasi..
      Cuba and berfikir ia umno berkuasa ketika ITU hanya semenanjung, Cuba anda berfikir ketika itu 'kalau parti cina Dan India bergabung minta wilayah seperti Singapore anda apa anda boleh lakukan

      Untuk mendapat wilayah negeri untuk anda mentakbir sendiri anda hanya perlu mendapat reforrendom Dari rakyat kalau bawah kemahkamah dunia, kalau orang cina buat reforendom ketika ITU dah tentu negeri rata2 banyak orang cina Dan India boleh mereka dapat negeri mereka nak akan.

      Padam
    5. Mengarut 8:44 PG mengatakan "jika Sarawak keluar dp Malaysia mungkin Indonesia akan tuntut kembali". Siapa kata Indonesia berhak menuntut Sarawak? Kau ambik dari mana pemikiran tu. Aku nak carutkan kau tak boleh, sebab masih Hari Raya.

      Kau tak tahu sejarah bahawa Melayu telah punyai Sarawak sehingga di kelentong dek nate British bernama Brooke? Hak da kuasa dia dah di kasi nya kpd gomen Bretes dan itu semua menjadi hak Malaysia di masa penubuhan Malaysia.

      Kau pun tak tahu sejarah Sabah yang Sultan Sulu telah "pajak" kpd Englaaaaand untuk selama lama nya, di rekod dek Bretes sebagai "cessation in perpetuity". Bretes telah pindahkan hak dan kuasa depa di atas Sabah kpd Malaysia di masa Malaysia di tubuhkan.

      Kau sokong Philippines nak coba tuntut Sabah? kau derhaka jika begitu.

      Padam
    6. tidak ada negara didunia immigrant lebih ramai dari lokal.

      Padam
    7. Ingat, Sarawak itu di punyai oleh semua - Semenanjong, Sarawak dan jugak sabah, di punyai bersama. Takda so'al mana mana satu keluar dari Malaysia, takda "provision" dalam Perlembagaan bagi nya.

      Sesiapa yang cakap hendakkan nya, itu derhaka kpd negara Malaysia - treason.

      Padam
    8. Bodoh bangang si 10:00 PG mengata tidak ada negara didunia immigrant lebih ramai dari lokal.

      Padam
    9. Tak perlu jawab si 9:56 PG itu sebab keluarkan pendapat bodoh bangang jugak.

      Padam
    10. Jing Jibo 9:42 PG,

      kau kata "Aku baca buku tersebut 40 tahun dulu". Oooooooo kau orang tua ye? Berapa umur kau? Dah pencen ke? Takda business sendiri yang gajikan pengurus untuk jalan kan ke?

      Kau harapkan dedak dari Najib aje ke?

      Padam
    11. Dalam politik apa pun boleh jadi,
      seeperti Timur leste dah keluar dp Indonesia
      Sudan Selatan dan keluar diri Sudan
      dan beberapa negara yang dulu nya anggota USSR sudah berpisah dari Russia

      Padam
    12. di canada dulu siapa pandai bercakap bahasa inggris dah boleh jadi rakyat dia, di Australia siapa pandai ada kepakaran bidang tertentu boleh memohon jadi rakyat nya dengan syarat tententu, di euro keluarkan masuk pendatang euro Dari bekas sovie sertai euro senang je sampaikan British terpaksa keluar Dari euro sebab tak nak tanggung pendatang bekas sovie.
      Iain Kali baca tengok berita Dan banyakan menbaca

      Padam
    13. Bangang lah nak sebut contoh contoh itu. Sudan Selatan bukan "keluar", depa berperang civil war. Nak banding USSR dengan Malaysia, amat lah tongong nya kamu.

      Ingat, Tentera Malaysia sentiasa ada di Sarawak, Sabah, Penang dan lain lain negeri di Malaysia.

      Sekurang kurang satu briged di Sabah dan 1 briged di Sarawak. Dan boleh di terbangkan tambahan dengan cepat.

      Padam
    14. assminlasi dapat mengelakkan masalah berbangkit.

      assminlasi terbukti membuka laluan untuk Mapudung dan Mamaker berada di puncak tertinggi

      juga terbukti tanpanya asimilasi mimpi indah Kim untuk ikut jerjak Mapudung dan Mamaker akan kekal sebagai mimpi

      Padam
  5. "Bretes telah pindahkan hak dan kuasa depa di atas Sabah kpd Malaysia di masa Malaysia di tubuhkan"

    join boleh tapi pindah-pindah hak milik macam tak keja jer

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bodoh lagi kau, Jing Projibo. Macam biasa, kau coba lari dari tajuk post - Sarawak. Tak boleh sesiapa kata salah menuduh dia bodoh bangang. Sebab nyata dia begitu.

      Padam
    2. Macai protun ini lupa media SR telah menghasut rakyat untuk serawak berpisah Dari malaysia kemudian tun m suruh kita percaya pada media SR itu.
      Macai protun patut lihat atikal lama SR semua menghasut rakyat serawak untuk keluarkan Dari malaysia,
      Kalau dia keluarkan dari Malaysia siap sedia hadapi negara China yg sedang tuntu pulau di serawak ITU, siap sedia lah indon tuntu serawak ITU,
      Supp bekas parti cina komunis cina tak tahu malu masuk bn kalau mereka mengahasut yg cakap tokong kini, lagi pun ramai dah percaya pada media tokongkini ITU.
      Yg bumiputera serawak ITU sangup anda di indonkan Dan dikomuniskan oleh parti komunis cina

      Betapa jahat tun m ITU kalau tak dapat jadikan anak PM pun jangan menyusahkan rakyat dengan menghasut orang sana sini,

      kami tahu siapa ITU media SR
      Dulu hasut rakyat serawak merdeka Malaysia
      Dulu hasut orang euro bencikan kelapa sawit
      Sekarang dia hasut rakyat bencikan PM Dan 1mbd

      Hoi macai protun. Tak sedar ke korang ini,
      Si khairudin ITU berkerja sama media SR yg dulu mengahasut rakyat serawak untuk berpisah dengan Malaysia .

      Padam
    3. Macai protun ini lupa media SR telah menghasut rakyat untuk serawak berpisah Dari malaysia kemudian tun m suruh kita percaya pada media SR itu.
      Macai protun patut lihat atikal lama SR semua menghasut rakyat serawak untuk keluarkan Dari malaysia,
      Kalau dia keluarkan dari Malaysia siap sedia hadapi negara China yg sedang tuntu pulau di serawak ITU, siap sedia lah indon tuntu serawak ITU,
      Supp bekas parti cina komunis cina tak tahu malu masuk bn kalau mereka mengahasut yg cakap tokong kini, lagi pun ramai dah tak percaya pada media tokongkini ITU.
      Yg bumiputera serawak ITU sangup anda di indonkan Dan dikomuniskan oleh parti komunis cina

      Betapa jahat tun m ITU kalau tak dapat jadikan anak PM pun jangan menyusahkan rakyat dengan menghasut orang sana sini,

      kami tahu siapa ITU media SR
      Dulu hasut rakyat serawak merdeka Malaysia
      Dulu hasut orang euro bencikan kelapa sawit
      Sekarang dia hasut rakyat bencikan PM Dan 1mbd

      Hoi macai protun. Tak sedar ke korang ini,
      Si khairudin ITU berkerja sama media SR yg dulu mengahasut rakyat serawak untuk berpisah dengan Malaysia .

      Padam
    4. 1044 & 1046 PG,

      Ko pergi bang balls le.

      Padam
    5. Media yang neutral tak perlu berselfie mesra dengan individu yang buat tuduhan. Bila Seleweng Report bergambar dengan penuduh, dia otomatik jadi blog upahan. Tarak klass!

      Padam
  6. Tanpa Nama11 Julai 2016 10:00 PG

    "tidak ada negara didunia immigrant lebih ramai dari lokal"

    kecuali Tanah Melayu. semua itu angkara penjajah kristrain yang tamak haloba.

    BalasPadam
  7. WOIIIIIIIII!!!!?!???!!!!!!!!!!! HARI NI DAH 12 HARIBULAN WOIIIIIIIII!!!!!!!!!!!....... KENAPA MALAYSIA TAK BANKRAP NEHHHHHHHHH........ KORANG TIPUUUUUUULAAAHHHHHH..........

    BalasPadam
  8. 10:46 PG MAIN KASAR. DAH DI NASIHATKAN KOMEN IKUT TAJUK POS, TAK DI PEDULI NYA. JADI KITA BOLEH BALUN DIA DAN APA YANG DI COBA KATA OLEH NYA PASAL SARAWAK REPORT -

    Total of US$7 billion missing!

    Payments that AuG said 1MDB failed to substantiate with any concrete evidence such as bank statements.

    Accompanying the report is a chart produced by the AG’s department detailing the unsatisfactory and unproven payments identified by his enquiry, with total up to the US$7 billion, which the AG concludes has effectively gone missing from 1MDB

    Vast payments made to a bogus subsidiary of Abu Dhabi’s sovereign fund Aabar and to a separate false subsidiary of an earlier venture partner, PetroSaudi.

    Duit itu masuk pockets you know who.

    BalasPadam
  9. A grand total of US$7 billion is calculated as having gone missing.

    Bank statements were not provided to AuG auditors to substantiate many of the simply enormous sums that 1MDB management alleged were being invested in various funds or in ‘refundable deposits’ or ‘terminations of options’ with the bogus Aabar Investments PJS Limited, based in the British Virgin Islands.

    Variable and inconsitent claims by 1MDB management (headed by CEO Arul Kanda), that AuG described their final version of events as “suspicious” and “unsubstantiated”.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Name calling: stuupit PiEm is all over the webs. And it is logical for a stuupit guy to make accounting that even the eCom guy would have a hard time to handle? Explain plss!

      Padam
  10. The AuG refused to accept as reliable evidence the documents 1MDB had provided on a purported US$1.392 billion that had supposedly been redeemed from 1MDB’s Cayman Island fund, and was originally recorded as having been spent on the termination of options owed to Aabar ($993 million), plus the repayment of loans.

    9 remittance slips regarding payments to Aabar and to Aabar Limited which were presented to Jabatan Audit Negara (JAN) on Feb 2016. This important information was not acknowledged or raised during meetings with 1MDB’s management on Dec 16, 2015. The veracity of the format of documents was suspicious as it does not include written instructions to the bank nor bank statements as supporting documents. [Addendum Document to AG’s Report]

    Clear daylight robbery. Ketua Setia Usaha Kementerian Kewangan - which owns (they paid the RM1 mill capital of) 1MDB - said Article 117 of 1MDB M&A states that all important actions of 1MDB must have the written approval of Najib the Finance Minister, Prime Minister.

    Therefore, very clear that najib knew, was responsible for all the monkeying with 1MDB's money.

    BalasPadam
    Balasan
    1. but PACman concluded that was not the case

      Padam
  11. Ketua Setia Usaha Kementerian Kewangan - which owns (they paid the RM1 mill capital of) 1MDB - said Article 117 of 1MDB M&A states that all important actions of 1MDB must have the written approval of Najib the Finance Minister.

    It's probable that those were monkeyed were according to his wishes.

    BalasPadam
    Balasan
    1. maknanya kalau tarak approval bertulis, Jibun tak buat apa apa der.

      Padam