Sabtu, 16 Julai 2016

Kekal Fokus..!


Matlamatnya sama..! kekal kepada matlamat..! jayakan matlamat..!

A New Party to Rival Umno


A Kadir Jasin

new political party to rival Umno will be formed, according to Tun Dr Mahathir Mohamad. He would join but might not lead.

He said this to the media after chairing a three-hour long meeting of signatories of People’s Declaration in Putrajaya yesterday.

I was at the meeting. So were leaders of political parties (PKR, the DAP, Amanah and PAS), non-governmental organisations and individuals, including several Umno and MCA veterans.

The meeting heard that a new political party to rival Umno might be formed mainly by those who were sacked from the party or left voluntarily.

The meeting expressed readiness to welcome leaders of the new party into the Save Malaysia movement while political leaders who attended the meeting said the new party is welcomed to join the Pakatan Harapan coalition.

Two Umno leaders sacked from the party are former Deputy President Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin and Supreme Council member Datuk Seri Mukhriz Mahathir. A Vice President, Datuk Seri Shafie Apdal, who had his membership suspended left voluntarily.

They are expected to lead the new party. Shafie was present at yesterday’s meeting. He is expected to play a major role is his home state, Sabah.

Staying Focussed

The meeting agreed that the parties opposing the Barisan Nasional and wanting the removal of the Prime Minister, (Datuk Seri Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone) Mohd Najib Abdul Razakshould be more focussed, united and inclusive.

For that reason they welcomed the “ceasefire” offer by the PAS Deputy President Tuan Ibrahim Tuan Man and supported plans by the representatives of the NGOs to seek a meeting with PAS leaders.

The NGO representatives and most politicians who attended the meeting were adamant that there should be truce and dialogue among the opposition parties.

The NGOs warned that they would not support the opposition in any multi-cornered fight in the coming general election. They insisted on a one-to-one face off with the BN.

The meeting took note of the revelation by the Sarawak Report of the entire content of the Auditor-General’s report on 1MDB despite it being sealed under the Official Secrets Act (OSA). The meeting wants the banning lifted and the report made public.

The meeting urged every electorate to check their status with the Election Commission regularly to ensure that their names are not illegally erased and their voting place illegally changed.

It was reported that many electors in the recent Sungai Besar and Kuala Kangsar by-elections had discovered at the last minute that their names had either been deleted or transferred to unfamiliar voting areas. This could not have happened had someone not been fiddling with the Election Commission’s registry.

The meeting agreed that the next wave of Save Malaysia campaign would commence soon with more prominent Malaysians from non-political spheres putting down their signatures.

[SIGN your People’s Declaration Here]. Over a million had so far done it.

Wallahuaklam


Buang dulu sampah dan konco konconya yang menghalang pandangan mata..!
Mata masuk sampah tak boleh memandu weii..! kena berhenti kereta..!
Buang sampah dan kotoran baru boleh sambung memandu..!

Tahu sampah?

Lu Fikir La Sendiri!!!

22 ulasan:

  1. Kalau dah penun tandatangan ITU, kenapa masih minta tandatangan nampak sangat pengikut protun penipu.
    Selagi tun m bersama dap kami akan basmi tun m habis2 San

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kita juga akan basmikan PENYAMUN LANUN BUGIS habis2san selagi dia tak berundur. Tiada tempat untuk PENYAMUN dan DEDAKMAN DEDAKMAN di bumi Melayu ITU.

      Padam
    2. Jangan cakap nak basmi lah, Jing Projibo. Ko menyalak bukit, tak luak seinci pun. Penuh tahi ko saja di kaki bukit tuh.

      Ko bangang, tak sedor Tun ha nya nak gunakan DAP untuk gesa Najib letak jawatan atau di gantikan, sebelom atau di PRU14.

      Cakap nak basmi, rakyat jelata hampir basmi Najib dan korang di PRU13 dulu. Kalah popular vote, hilang majoriti 2/3 di Parlimen, dapat keputusan yang paling buruk dalam sejarah, kena Tsunami Cina.

      Di PRU14, bos ko mungkin kena Tsunami Melayu pulak, Jing. Ko go bang balls le. (Psst, apasal tak go fly kite kali ni?)

      Padam
    3. Tsunami Melayu sudah di buktikan dalam PRK KK dan Sg Besar baru-baru ni ,BN hilang diposit kan?.Kah,kah,kah,....Sebenarnya tsunami Melayu berlaku dalam PRU 1999,masa tu tsunami terjadi kerana menolak Mahahtir,ertinya orang Melayu dah tolak Mahahtir sejak 15 tahu lalu,tapi penyokong Mahathir tak faham.Mujurlah orang Cina yg jadi peneyelamat BN/Mahathir ketika itu.Itulah sebabnya sekarang pun Mahahtir kembali mengharapakan sokongan orang Cina DAP.Mahathir bukan ultra Melayu sebanrnya tapi memperalatkan Melayu,tapi berpuraa-pura menjadi ultra Melayu.Perhatikan baik-baik apa yg tak pernah di katakan oleh Mahahtir terhadap orang Melayu dalam meluahkan kemarahanya bila orang Melayu tidak menurut kehendaknya.

      Padam
    4. Di PRK yang lalu Mr Cash Is King kasi duit, beras, barangan letrik dll - di PRU, nak kasi semua pengundi di seluruh negara? Ada duit ke dia? Yang RM28 bilion Ketua Odit Negara dah kata lenyap dari ekaun 1MBD tuh, masuk ekaun peribadi dia ke?

      Padam
    5. Awat mesyuarat Asem di Mongolia diwakili zahid hamidi. Ada gerun ke pm kita utk menjejak kaki ke sana?.

      Padam
    6. Tak tau lah jika ada kesan dari apa yg berlaku di Turkey tak lama yg lalu.

      Padam
    7. 'cash is the king',itu perkara biasa yg telah di ajar oleh Mahathir sejak dulu.tanyalah ku li,musa hitam ,malah lks dan anwar juga.so PRU 14 pun cash is the king akan berlaku juga kan,jadi apa kau orang nak buat ?.tentu main cash is the king juga jadi 2x5. Janji menang.

      Padam
  2. Parti baru di alu-alukan utk menyertai 'save Malaysia movement',tapi jangan perasan nak jadi bos pulak tau.DAP tetap sebagai ketua di belakang tabir dan akan melantik sesiapa saja utk menjadi proksinya.Kalau Anwar yg sanggup jadi penjilat,Anwar lah yg akan jadi proksi,kalau Azmin yg sanggup Azmin lah,tapi kalau Mahyudinn ,Mukriz atau Mahahtir yg sanggup pun boleh bincang juga,jaji proksi saja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mahathir bukan PELIWAT dan beliau juga bukan proxy Yahudi.
      Jangan banding Matathir dengan Peliwat . Ibaratkan Langit dan Bumi.
      Kepentingan Melayu tetap dalam agenda Tun.

      Padam
    2. Aiyarrkk...ayat macam sakit hati saja..sikit2 dap apasal takut sangat dgn dap..?duit masuk akaun mohd najib pun salah dap..ProOO00ootTt

      Padam
    3. Apa kau nak cakap lagi, dah memang kenyataan - Parti baru di alu-alukan utk menyertai 'save Malaysia movement'.

      Komen kau tak perlu di counter-komen lagi sebab ted dah sebat kau dua kali.

      Tapi, kau Jing Projibo punya pasal, aku Protun mesti hentam - nak basmi tak boleh sebab blog ini bukan aku punya, tapi hentam mesti boleh selagi ada bulan dan bintang.

      Padam
  3. Aku rasa Pakatan Pembangkang ni tak akan kemana,kerana kalau mereka nak menang keadaannya msitilah begini: Parti baru yg akan muncul mistilah agak kuat,dapat banyak sokongan Melayu ,kemudian Anwar pula kena memberi sokongan padu walau pun dari dalam penjara .Dari situ diharap Melayu akan berpusu-pusu menyokong parti baru dan PKR berdasarkan jaminan Anwar.PAN juga akan menjadi kuat dgn sokongan Melayu.Apakah DAP akan bersedia menrima keadaan ini?.Tidak sama sekali,DAP akan merasa terancam dgn ancaman yg lebih teruk dari Umno dan Pas,keran mereka sangat kenal siapa Anwar dan siapa Mahahtir.Mampukah mereka nanti mengawa si buaya Anwar dan si naga Mahathir.jadi kalau bayangan begitu akan terjadi sebelum PRU 14,DAP sudah tentu akan mngundurkan diri,begitu juga NGO liberal yg mengharapkan Malaysia menjadi tempat mereka bermaharaja lela dgn kebebasan mutlak.Rekord Anwar dan Mahahtir tetap tersimpan dalam kepala orang DAP terutama selagi LKS dan LGE ada.Hasilnya 6-6 juga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pakatan Pembangkang ke mana, satu hal le, tapi Jibo akan ke Sg Buluh satu masa nanti. Anwar Al Jub akan buat welcoming parti bagi kawan baik dia si Jibo.

      Yang rasa terancam ia lah Jibo sebab kedudukan dia sejak PRU13 lagi dah amat lemah. Kalah undi popular, hilang majoriti 2/3, kalah paling terburuk sekali dlm sejarah, dapat Tsunami Cina, etc etc.

      Sekarang Jibo dah benarkan Pandi bawak Tongkang Lim ke mahkamah, lagi menyinga ahli2, penganut2 dan penyokong2 DAP nak tumbangkan Jibo. Kerja double, treble time depa Red Beans dsb nya.

      Givap le Jibo, supaya UMNO/BN tak lingkup di PRU14.

      Padam
  4. Waaaaaaaaa, at the meeting .. leaders of political parties (PKR, the DAP, Amanah and PAS), non-governmental organisations and individuals, including several Umno and MCA veterans.

    Gobar le Najib. Gigil lah lutut dia. Menang PRN Sarawak dan 2 PRK di Semenanjong tak bermana dia popular, boleh menang PRU14.

    Di PRK yang lalu Mr Cash Is King kasi duit, beras, barangan letrik dll - di PRU, nak kasi semua pengundi di seluruh negara? Ada duit ke dia? Yang RM28 bilion Ketua Odit Negara dah kata lenyap dari ekaun 1MBD tuh, masuk ekaun peribadi dia ke?

    BalasPadam
  5. Pada pendapat aku ada baiknya Tun tubuhkan parti baru dan jangan begabung dengan Dap. Bawak perkasa dan Ngo melayu yg ada bergabung. Pastinya jibbo cuak sebab ramai ahli perkasa terdiri drp ahli umno dan pas. Jika ada parti lain yg juga memperjuangkan islam ,hak melayu dan raja2 melayu aku pasti undi melayu akan beralih arah drp umno yg ternyata diterjui oleh mereka yg korup.

    BalasPadam
  6. DAP cukup tertekan sekarang kerana penganalis politik mendapat 30-40% pengundi Cina di 2 PRK lepas telah menyokong BN. Jika ini berterusan hingga ke PRU14 banyak kerusi DAP akan jatuk ke BN, apa lagi DAP tidaklagi dapat mengharap undi dp penyokong2 PAS (di kawasan2 bandar).

    Bergabung dg Mahathir, LKS menharap pengundi2 Cina akan mengembalikan menyokong DAP.

    Haji Hadi sebenarnya tidak berminat untuk menyertai gabungan ini kerana telah serik di perkudakan oleh DAP semasa dalam Pakatan dulu. Dan bagaimana potret nya telah di pijak2 oleh pengikut DAP dalam BERSIh4.

    Yang galak nak rojuk ni Tuan Ibrahim - beliau tak tau lagi perangai DAP nih. nak "jatuh kelubang biawak ke?"

    BalasPadam
  7. Setelah prestasi Najib buruk ditambah dengan kesalahan,penyelewengan,pembohongan serta salah guna kuasa Najib,hati sudah berat nak mengundi BN,bukan tak sayang umno/BN,TAPI selagi ada Najib dalam parti Najib (dulu dikenali Parti Umno) tiada sokongan/undi daripada kami.....jika parti baru ini jadi kenyataan sekurangnya kami ada pilihan.Najib memang dalam keresahan takut diri dijatuhi hukuman(tu liat nak berundur)......Najib tidak penting,masa depan generasi akan datang serta hala tuju negara jauh lebih penting.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sokong pendapat Sdr. Moga moga Najib kena Jibxit, macam David Cameron PM Britain dengan tak semena mena kena letak jawatan akibat Brexit.

      Padam
    2. Siapa kata prestasi PM Najib menurun,PRU 13,kerusi yg di menagi oleh Umno bertambah,cuba semak balik rekor PRU 12 dan 13.Najib memang tidak penting ,tapi orang Melayu pentingkan Umno,itulah sebabnya kami berpakat kembali mengundi Umno/BN dalam PRU 13 dulu ,walau pun PRU 12 kami menyokong Anwqar dan Pakatan.

      Padam
  8. menteri tong ikan16 Julai 2016 8:33 PTG

    Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menyifatkan bekas presiden parti Melayu itu, Tun Dr Mahathir Mohamad tidak mempunyai kekuatan kerana sudah lama bersara dari politik untuk menerajui parti baru yang bakal ditubuhkan nanti.

    Katanya, Mahathir tidak seperti pemimpin veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah dan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mempunyai pengaruh dan kekuatan tersendiri.

    “Waktu Anwar dipecat dari Umno, Anwar merupakan timbalan perdana menteri yang amat kuat dan kemampuan dari segi sokongan memang mampu menggugat kekuatan Umno waktu itu.

    “Tapi Mahathir sudah lama bersara. Bagi saya kekuatan sudah tidak ada berbanding Anwar dan Tengku Razaleigh waktu mereka keluar Umno,” katanya kepada pemberita di Wisma Felcra di Kuala Lumpur, hari ini.

    Ismail Sabri yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah berkata parti yang bakal ditubuhkan itu tidak akan memberi kesan kepada BN dan akan hanya disertai oleh ‘kumpulan yang kecewa’.

    “Ia (parti baru) tidak beri banyak kesan kepada rakyat. Mungkin bagi kumpulan-kumpulan yang agak kecewa mereka akan menyertai parti itu,” katanya.

    Di sebalik keyakinannya itu, Ismail bagaimanapun mengingatkan pemimpin dan ahli BN supaya tidak memandang rendah dengan kemampuan parti baru itu.

    “Saya tak boleh ramal (berapa lama parti itu mampu bertahan) tapi saya rasa tentu tidak mampu menggugat Umno. Tapi bagi BN, apapun parti yang ditubuhkan kita tidak boleh memandang sepi dan ambil mudah.

    “Kita mesti teruskan kekuatan kita walaupun kita anggap parti Mahathir dan Pakatan Harapan tidak mampu gugat kekuatan kita.

    “Kita mesti kerja kuat dan ahli parti mesti bersatu untuk memperkukuhkan parti dan ke arah pilihan raya ini,” katanya sambil menambah bahawa BN akan memfokuskan kepada kemenangan pada pilihan raya umum akan datang lapor Malaysiakini

    BalasPadam
  9. Tidak dinafikan parti UMNO telah menjadi pilihan kepada pengundi melayu.
    Akan datang satu musim pilihanraya besar iaitu PRU 14. Kali ini UMNO akan ditentukan samada boleh mengekalkan momentum kemenangan atau akan kalah. Mungkinkah BN akan mengekalkan strategi utk tidak menggantung poster DXN?
    Bilakah PM akan membubarkan parlimen? Atau sebelum pembubaran dibuat bilakah UMNO akan mengedakan mesyuarat Agung pemilihan? Perkara ini sebenarnya menghantui UMNO kerana DXN sedang gusar sebelum mendapat ilham. Pru adalah 'peperangan' besar politik.DXN kalau merasai tidak mampu mengepalai BN melainkan menghantar wakil...... maka akan berlaku fenomena seperti kura-kura yg akan sembunyi diri berlindung dibawah kulit cengkerang keras.
    Persoalan mati adakah nanti DXN berani utk berucap di Selangor Penang Kedah Johor dan Sabah sewaktu musim kempen?

    BalasPadam